BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Golden Oldie op 08 July 2023, 11:19:04
-
Om energie te sparen, wil ik mijn Märklin wissels van Leds voorzien i.p.v. lampjes (60 mA vs 10 mA). Ik heb plus 35 wissels op mijn baan!
Ook wil ik van de signalisatie op de wissel op afstand een indicatie hebben. Eigenlijk alleen op afstand (controlpaneel, bijv.)
Ik neem aan, dat deze vraag al vaker is gesteld, maar ik kan het niet vinden.https://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/grin.gif
-
dat deze vraag al vaker is gesteld
Je hebt letterlijk geen vraag gesteld. Je hebt gezegd dat je wissels van led wilt voorzien, maar je vertelt niet waar je nou tegen aan loopt. Bovendien missen er teveel details om een zinnig antwoord te geven.
Om energie te sparen, wil ik mijn Märklin wissels van Leds voorzien i.p.v. lampjes (60 mA vs 10 mA).
1 a 2 mA is genoeg. Ik snap dus niet wat je precies wilt aanbrengen, wil je bestaande draaiende lantaarns aanpassen met led? Wil je een groen en rood ledje per wissel? Welke rails gebruik je? M, C of K? Wordt het wel of niet een draai ding?
Ook wil ik van de signalisatie op de wissel op afstand een indicatie hebben
Je hebt van die kastjes van marklin waar groene en rode ledjes in zitten. Echter daar kan je niet echt een mooi schakelpaneel mee maken. Dat circuit valt wel na te maken zodat je dat wel in een paneel kan verwerken.
Je kan ook heel makkelijk een dubbel polige toggle switch gebruiken. Dan gebruik je 1 pool om de wissels te schakelen, dan moeten je wissels wel een eindadschakelaar hebben. Met de andere pool kan je dan ledjes aansturen.
(https://web4.hobbylinc.com/gr/mar/mar72710.jpg)
Mvg,
Bas
-
welk type wissels? M, K, C?
-
Zijn k- en c-railwissels al niet voorzien van LED's?
Zal waarschijnlijk om m-rail gaan.
-
Het gaat hier natuurlijk over M wissels.
Het voorstel van Bas werkt dus niet voor mij !
Ik zal nogmaals herhalen wat ik wil doen.
Ik wil de Märklin wissels (M) aanpassen naar mijn wensen en dat is het lampje in de wissel te verwijderen en indien mogelijk te vervangen door een led.
Maar ook ben ik opzoek om twee lampjes per wissel op afstand te hebben, die mij de indicatie geven in welke positie de betreffende wissel zich bevindt.
Mijn punt is hoe doe ik dat op een analoge baan met M rails ? ;D
-
Er bestaan leds die als directe vervanging van een gloeilampje kunnen dienen. Het zal even zoeken zijn naar een uitvoering met dezelfde fitting.
Terugmelding naar een schakelpaneel gaat niet op de gebruikelijke manier omdat m-rail wissels geen eindafschakeling hebben. Een oplossing is om er een andere aandrijving onder te bouwen die wel een eindcontact heeft.
En anders zul je er een contactje aan moeten knutselen. Dus ik zou zeggen, gebruik je inventiviteit.
-
Lampje bij wissel vervangen door LED kan, maar dan wel LED in serie met weerstand. Deze weerstand zou ik niet inbouwen maar ergens tegen metalen bedding voor afvoer van de warmte.
Voor de signalering van de stand is niet even een eenvoudige aansluiting. Je wilt dat de LED's blijven branden na schakelen. Zou zo even niet weten hoe je dat simpel kunt realiseren.
-
... twee lampjes per wissel op afstand te hebben, die mij de indicatie geven in welke positie de betreffende wissel zich bevindt.
Dat witte kastje van mijn post doet nog steeds precies dit. Dan maakt het niet uit welke wissels je gebruikt.
Als je niet die witte kastjes wilt gebruiken, kan ik wel een printje maken waarop dan 2 drukschakelaars (of toggle switch die altijd naar het midden terugveert) en een circuit zit voor je ledjes. Die printjes kan je dan zelf in een schakelpaneel verwerken.
Zou zo even niet weten hoe je dat simpel kunt realiseren.
Mij berichten (https://train-science.com/#contact)... it is what I do ::)
k wil de Märklin wissels (M) aanpassen naar mijn wensen en dat is het lampje in de wissel te verwijderen en indien mogelijk te vervangen door een led.
Succes zou ik zeggen. Sloop de gloeilamp er uit en zet een led met serie weerstand voor terug. Laat maar weten hoe dat gaat. En maak foto's voor ons nageslacht ;).
Je kan hiervoor SMD leds (https://nl.aliexpress.com/item/1005003703421362.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.5b46354ci3OECv&algo_pvid=d2055953-7501-4560-81da-41eec76426f8&algo_exp_id=d2055953-7501-4560-81da-41eec76426f8-1&pdp_npi=3%40dis%21EUR%214.65%213.25%21%21%214.94%21%21%4021227a0f16888457291362631d077b%2112000026866483507%21sea%21NL%21175003200&curPageLogUid=IA7tf1ooC2zi) kopen met voorgesoldeerde draden. Dat is soms wel makkelijk Weet wel dat een SMD led kleine straalhoeken hebben. Ik dacht iets van 70 graden uit mijn hoofd.
Indien je AC gebruikt voor de led raad ik ook aan om een anti-parallel diode (of 2e led) over de led te plaatsen. Dat kan zijn levensduur verlengen. Ik zou een weerstand van 680 Ohm gebruiken. Dat komt neer op ongeveer 2mA (Berekend met 16V).
Nog beter is om te experimenteren met weerstanden omdat het per led nog wel eens kan verschillen. Weten is beter dan meten hier :police:
Mvg,
Bas
-
Lampje bij wissel vervangen door LED kan, maar dan wel LED in serie met weerstand.
De ledlampjes die als vervanging van gloeilampjes zijn bedoeld, hebben al een ingebouwde weerstand.
Dat witte kastje van mijn post doet nog steeds precies dit. Dan maakt het niet uit welke wissels je gebruikt.
De leds in dat witte kastje werken bij de gratie van de eindafschakeling. En de aandrijvingen voor M-wissels hebben geen eindafschakelcontact.
-
Dan moet je de "analoge" blauwe kastjes nemen.
Groen knopje steekt uit---> wissel recht
Rood knopje steekt uit---> wissel rond
Of je gaat met condensatoren je wissels schakelen. Kun je ook constant spanning erop houden.
En heel fancy..verschil in inductie in de wisselspoelen meten om een terugmelding te realiseren.
Bart
-
Die knopjes die uitsteken vertellen alleen maar welke je het laatst hebt bediend. Maar dan weet je nog niet of het wissel daadwerkelijk is omgegaan.
Inductie meten is een optie. Er is een fabrikant die zoiets heeft gemaakt. Weet niet meer welke dat was, Littfinski? Uhlenbrock?
-
Tams.
https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/52-0204x
Ik heb ook nog een oud marklin magazin waarin een schakeling beschreven staat.
De vraag is alleen of de oude IC's nog verkrijgbaar zijn.
Bart
-
Ik vind het een beetje overkill om inductie te gebruiken voor terugmelding om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat TS daar gelukkig van wordt.
Ik vond het dit idee wel leuk voor het archief. Dus ik heb een ontwerpje uit mijn mouw geschud. Een simpele print met led terugmelding. Maar dan wel op basis van de schakelaar en geen inductie.
https://train-science.com/analoge-modelspoor-elektronica/#led-terugmelding (https://train-science.com/analoge-modelspoor-elektronica/#led-terugmelding)
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2023/07/afbeelding-64.png)
Voor het inbouwen had ik bedacht om een dubbel polige toggle schakelaar te gebruiken. De print kan je dan vastzetten met de bijbehorende moer.
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2023/07/afbeelding-62.png)
Boven aanzicht.
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2023/07/afbeelding-61.png)
Aansluit schema.
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2023/07/afbeelding-65.png)
Nu ik zo terug kijk, is er ruimte voor verbetering. Het lijk mij makkelijker als de 3 wisseldraden direct worden aangesloten en dat de gele en bruine draden der trafo ook meteen de leds kunnen voeden. :police:
Mvg,
Bas
-
Wat is er overkill aan inductiemeting? Het geeft een indicatie waar de ijzerkern in de spoelen zit. Dat is altijd beter dan een terugmelding van de bedieningsschakelaar.
Voordeel van de inductiemeting is dat er aan het wissel niks veranderd moet worden. Of de TS er gelukkig van wordt moet hij/zij zelf maar bepalen. Het is gewoon een kwestie van aansluiten volgens de handleiding van Tams.
-
Wat is er overkill aan inductiemeting?
Alles.
1). Als je wissels gewoon werken zoals normaal is. Dan heb je het niet eens nodig.
2). Om het simpele feit dat het ook daadwerkelijk aangebracht moet worden. Ik denk niet dat de TS hier een elektronica expert is (no offense). Als ik zo in die handleiding kijk, het is wel menig draadje extra draadjes trekken voor de ledjes naast je schakelaars. Niet super moeilijk natuurlijk..
Voordeel van de inductiemeting is dat er aan het wissel niks veranderd moet worden.
Met mijn print hoeft dat ook niet. En ik heb meteen een makkelijke oplossing voor zowel schakelaar als montage. Minimale hoeveelheid draadjes nodig.
Die smd componentjes zou ik dan laten bestucken. Ik heb daarvoor even een prijsopgave gedaan maar we hebben het over ~ 1€ per wissel excl leds en schakelaar.
Bas
-
Voor die open rij Märklin wissels is inductie sws onbetrouwbaar vanwege het veer systeem wat er in zit. Ik heb veel met oude k rail wissels gezien dat de tongen soms haken terwijl de spoel wel om is gegaan. Ik weet niet of dat M rails wissels ook wel eens voorkomt?
Bas
-
1). Als je wissels gewoon werken zoals normaal is. Dan heb je het niet eens nodig.
Nee, maar ik ga er vanuit dat een wissel wel eens weigert en dat je daarom een melding van de echte wisselstand wil hebben, en niet een melding van wat de laatste schakelaarstand was. Ideaal zou zijn om een melding van beide tongpunten te hebben, zoals in het grootbedrijf. Maar dat is in model echt lastig te realiseren. Dus zoek je een punt dat zo dicht mogelijk bij de tongen ligt. Bij een M-wissel is de positiebepaling van de kern in de spoelen het makkelijkst te realiseren.
Zelf werk ik altijd met een echte standmelding. Bij handmatig bedrijf is dat door middel van leds in het schakelpaneel. Bij automatisch bedrijf is het een voorwaarde om verder te gaan. Als een wissel niet correct terugmeldt, dan stopt het proces.
-
Allereerst, iedereen bedankt voor zijn input.
Intussen ben ik wat aan het knutselen gegaan en kom met een uitermate eenvoudige oplossing.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe een schema te tekenen op mijn PC. Zal trachten dit uit te leggen.
Ten eerste moet men begrijpen, ik heb een puur technische baan (geen scenery) en heb alleen M rails, maar er rijden wel twintig treinsets automatisch.
Het begon met het vereenvoudigen van de Märklin seinen, naar digitale (leds) versies. Daarna ben ik naar de wissels gaan zien (60 mA voor het lampje) en ik heb ongeveer 35-40 wissels !
Uit eindelijk is het zeer eenvoudig, een BI-relais plus 3 diodes, twee leds en twee weerstanden is alles wat je nodig hebt. Of de wissels werkelijk omgeschakeld zijn weet je nog altijd niet. Maar ik heb nog geen eenvoudig systeem kunnen vinden, die het wel weet. Ik heb nu twee variaties, met booster en zonder boosters. Alles werkt gewoon op de AC van de trafo vandaar de drie diodes.
Dus wat mij betreft kunnen we deze toptic sluiten.
Mocht je meer info willen hebben stuur me een e-mail.
-
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe een schema te tekenen op mijn PC. Zal trachten dit uit te leggen.
Dat zou je met Paint kunnen doen. Eenvoudig tekenprogramma dat altijd in Windows zit.
En anders kun je het op papier tekenen en daar dan een foto van maken.
Of de wissels werkelijk omgeschakeld zijn weet je nog altijd niet. Maar ik heb nog geen eenvoudig systeem kunnen vinden, die het wel weet.
Een eenvoudig systeem is de al eerder genoemde WRM-4 van Tams. Maar dat kost je wel ongeveer 7 euro per wissel.
Topics sluiten en per e-mail verder gaan, vind ik geen vriendelijke manier. Als er nog wat te melden is kun je hier gewoon doorgaan.
-
Topic sluiten en per e-mail verder gaan, vind ik geen vriendelijke manier.
Bovendien sluit je daarmee andere reacties uit. Zelfs als je denkt dat die overtollig zijn, doe je daarmee ook jezelf te kort.
Neem bijvoorbeeld een creatieve M-rails rijder op een ander forum (Frans Hufkes (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1505915)). Die kwam op het idee om 1 of 2 microswitches in te bouwen in metalen wissels.
De manier waarop hij dat deed, maakte het zelfs mogelijk om de stand van handwissels af te lezen.
Natuurlijk deed hij het met een heel ander doel voor ogen, maar dat maakt toepassing van zijn oplossing voor een schakelpaneel niet minder creatief.
Een heel andere manier zou kunnen zijn om aan het lampenkapje superminimagneetjes te kleven en de stand daarvan met hallsensors uit te lezen. Dat kan ook met handwissels, maar b.v. niet met metalen driewegwissels.
Voordeel van de methodes microswitch en hallssensor is dat de stand van de wisseltongen overeenkomt met de indicators op het schakelpaneel.
Veel schakelpaneelbouwers beperken zich tot een elektronisch bistabiel relais dat meeschakelt met de stand van een elektrische wissel. Dat is een duurdere oplossing, maar veel makkelijker te begrijpen voor de absolute leek, omdat het dichter aanschuurt tegen de oude Märklin schakelspoelen. Keerzijde van die aanpak is dat je niet weet of de stand van dat relais overeenstemt met de richting van de wisseltongen.
Ik heb veel met oude k rail wissels gezien dat de tongen soms haken terwijl de spoel wel om is gegaan. Ik weet niet of dat M rails wissels ook wel eens voorkomt?
Ik heb dat met k-rail wissels nooit meegemaakt, maar de mijne zijn (hoewel oud en 2ehands) allemaal voorzien van een aanklikbare spoel, en dus van het "nieuwere type (van na 2001, of zo)". Desondanks gebruik ik liever Peco en Piko wissels, met servo. Als een tong haakt, terwijl een spoel wel omklikt, dan ligt het wissel niet vlak of is te diep verschroefd (waardoor speelruimte tussen biels en bielsmat is samengeperst, en het wisselbesturingsmechaniek niet meer vrij kan bewegen).
Bij M-rail wissels heb ik dat nooit meegemaakt, maar ik vermoed dat je doelt op het effect van de falende wisselveer. De wisseltong wordt door een veertje op z'n plaats gehouden, en als dat veertje aan het eind van z'n levensduur nadert (M-rails wisselveren zijn trouwens nog steeds te koop), dan kan een spoel wel aantrekken, maar gebeurt er niets.
-
Ik ben nog steeds actief met mijn microswitch in m wissels, maar inmiddels ook in c en k wissels. Als je het goed installeert heb je daar veel plezier van. En blijf nog steeds een analoge rijder op wisselstroom. Zie de artikelen op 3railforum waar de m wissels beschreven werden destijds. Succes
Frans Hufkens