BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => LS models => Topic gestart door: Benelux795 op 07 July 2023, 10:47:32
-
LS models heeft onderstaand onwijs leuke bagagerijtuig gemaakt, maar wie weet meer over de (internationale) inzet in tijdperk IV...?
Hij reed op 28 mei 1988 in ieder geval mee in de laatste Tauern Express, en deze bron doen vermoeden dat die daar vaker werd ingezet; publicatie is helaas niet openbaar. Maar Vonderruhren noemt 'm helaas niet.. Weet iemand meer hierover of andere samenstellingen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ric-64a7cfe728a36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/ric-64a7cfe728a36.jpg)
https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HKV
-
er is een 3 set's uit van Models Models richting 2 maal Oostende Keulen (1973-1978)en eentje internationaal naar Luxemburg 1984(ik zag er eentje op foto Luxemburg 1986 toen ze geleidelijk aan verdwenen van het spoor(of dienden voor passagierstreinen binnenland en richting Luxemburg al eens .......
https://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/fourgon_sncb-ric-court-mowo.htm
http://www.naardesporen.be/spotting%20pakwagen.htm
-
Bekende sites :) kom 'm op foto's van midden '80 tot '90 ook tegen in speciale treinen van de PFT. Dus ik begin ook te vermoeden dat de inzet in de laatste Tauern ceremonieel was...
-
werd later ook gebruikt bij inzet stoomritten later, al eens in een binnenlandse trein
ooit zag ik een 4tal in Gent Sint Pieters postzakken insteken voordat men treinstellen voor dat doel begon ombouwen. ook M1 werden daarvoor gebruikt
zijn lot was bezegeld bij de ingebruikname van Belg. DMS al gebeurd het vaak dat er een DB bagage/zelfs al eens een postrijtuig
https://www.flickr.com/photos/eparanoia/46593312845/in/photolist-HqUETT-HynuCL-2kT6MZH-dTucB3-2dZhUC6-dzAfxr-DRqsqE-UaxfUJ-agdBAH-dTucSS-7fMZVb-c5NtG1
https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/doostkoeln.php
-
Ik heb zelfs op www een foto ervan gezien in de BeNeLux trein.
Maar ik weet 'm niet te vinden.
Dus wie heeft 'm?
-
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,31466.msg463828.html#msg463828 er was een korte en een lange RIC
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/gmedia/haer_nmbs_wagon_luxemburg_07041984-jpg/
https://www.flickr.com/photos/johnybrauns/7480546448/
-
Eerste foto met die 5540 is gaaf. Laatste links zijn allemaal bekend :angel: overigens is de laatste in Vielsalm, met de blauwe 55 ervoor, volgens mij een speciale rit van de PFT en geen reguliere inzet. Dat plaatje in de benelux ben ik wel benieuwd naar.. Maar kan mij dat eigenlijk nauwlijks voorstellen ???
-
Dan klopt de onderschrift niet, foto was genomen op een perron in nederland.
Maar hoe dan ook, LS moet de wagen apart uitbrengen.
-
Dan klopt de onderschrift niet, foto was genomen op een perron in nederland.
De foto die je niet kan vinden of 1 van de links hierboven..? Die zijn volgens mij allemaal in Belgie...
-
Onderschrift sloeg op de foto die ik niet meer kan vinden.
100% zeker dat ik 'm ergens zag.
-
Bedoel je niet z'n lange broer..?
Eerste foto: https://www.mariusbroos.nl/Roosendaal/Lourdesbedevaart-treinen.html
-
Nee, de foto die ik zag was dichtbij vanaf het perron genomen.
Het stond er niet helemaal op, meer een groot detail.
-
https://www.flickr.com/photos/eparanoia/47094076684/in/pool-de__belgische_spoorwegen__van_de_vorige_eeuw/
https://www.flickr.com/photos/eparanoia/47768034072/in/photolist-2nSBvKd-QUviNP-oiSpqu-2fM6Ejm-2kT6MZH-2eERbdx-2fUZD7V-2dZhUC6-2eFX5cY-2eKbNGq-R1cdZk-2g5H2FX-dXe9ws-2eKxsgo-DRqsqE-UaxfUJ-qwgsdr-igRobW wat bladeren doorheen de foto's
-
Museumtreinen ging het mij sowieso niet om :angel: het gaat mij om reguliere (internationale) inzet, anders dan Liege-Luxemburg; die is nou wel bekend :D
PS die baan van de Pijl met station Vielsalm is trouwens gaaf!
PS2:
Nee, de foto die ik zag was dichtbij vanaf het perron genomen.
Het stond er niet helemaal op, meer een groot detail.
En ook niet deze foto..? En wellicht vergist in bovenleiding?
https://www.flickr.com/photos/72769027@N05/13992394609
-
Keulen totdat/ NMBS DMS/DB bagagewagens overnamen, Luxemburg en sporadisch eens een (andere) trein waarschijnlijk.
Eens gaan zoeken op foto's flick.of you tube met bv nmbs 1988 of
ander jaar heb je veel filmpjes en sporadisch vind je al eens iets wat niet in boekjes of sites met samenstellingen te vinden is
in het spoorweggebeuren mag je nooit zeggen het kan niet ;D ;) Alles kan als de nood hoog is ;)
-
En ook niet deze foto..? En wellicht vergist in bovenleiding?
https://www.flickr.com/photos/72769027@N05/13992394609
Nee dit was 'm niet.
Ik zou toch zweren...
Ik ben 55, gaat mij dat nu opspelen ???.
-
In het spoorweggebeuren mag je nooit zeggen het kan niet ;D ;) Alles kan als de nood hoog is ;)
Gebeurde regelmatig, nu nog.
Dus die vaste stammen sets van LS maken weinig kans bij mij.
Ik hoop dat ze gauw het roer omgooien.
-
De kans dat LS ooit deze apart gaat leveren? Dan zit je waarschijnlijk met een baard tot tussen de knieen denk ik. Wat die korte en lange bagage dingskes betreft, eerste hebben gereden in testrit naar Prijs met dubbeltractie 202/203 en 14 I1 en I2 rijtuigen, plus 2 goederwagosn erbij (en ja daar moeten ergens ook foto' van zijn maar waar weet ik ook niet, vergeet ook al heel veel ;D ) anno 1956 spreken we dan.. Enfin tis wat het maar waard is maar als je echt enkel op 1 jaartal wil namaken zijn de kansen dat je iets bruikbaars gaat vinden herleid naar zo weinig of niets. Wij zitten hier al 20 jaar te wachten op bruikbaar materiaal NMBS maar dan een maatje groter (schaal O), geduld ist een mooie deugd, wij zouden ook maar één rijtuig willen maar welke producent staat daar nu voor te springen in deze hitte. ??? Warme groetjes vanuit mijnen zetel.
Eric.
-
Dan in ieder geval een kleine setje met rijtuigekes met goed geproportioneerde raamsponningen ;D.
Hun I2/I4 rijtuigen bevallen me niet.
Groeten vanaf de wat noordelijk gelegen stranden :).
-
Hun I2/I4 rijtuigen bevallen me niet.
heb je het dan over de oude of de nieuwste uitleveringen ? Dat is vaak een wereld van Noordelijk gelegen stranden verschil !
-
Ik heb zelfs op www een foto ervan gezien in de BeNeLux trein.
Maar ik weet 'm niet te vinden.
Dus wie heeft 'm?
In het boek van Frank Oude Elferink (spoor terug 85/86) staat zo`n rijtuig in de bnlx dienst.
Bladzijde 73, inzet in de oude benelux.
-
Kijk (y).
Boek heb ik niet, svp scan?
-
heb je het dan over de oude of de nieuwste uitleveringen ? Dat is vaak een wereld van Noordelijk gelegen stranden verschil !
;D
Nieuwste.
MW2101.
-
Voor de geinteresseerden: MW 1601 set met dit bagagerijtuig wordt nu aangeboden op Marktplaats...
-
Voor de geinteresseerden: MW 1601 set met dit bagagerijtuig wordt nu aangeboden op Marktplaats...
Ik zou ,
Me toch maar in de gaten houden gezien de foto's.
Op geen enkele foto is een daadwerkelijk model te zien.
Jos.
-
ik kocht die set luxemburg tweedehands voor een leuke prijs .....net om die RIC
Trouwens nu meer MW sets 2dehands gekocht gekocht dan nieuw ........
-
Dan zou ik me afvragen waarom ze tweedehands staan.
-
Op pagina 111 van het boek over de Benelux Amsterdam Brussel van Cock Koelewijn staat een foto van trein 164 op 26 januari 1986 met een Belgische bagagewagen uit 1933.
(https://i.postimg.cc/nVvqkfm0/IMG-3525.jpg)
-
Geinig die foto! Inderdaad achter een benelux, in R'dam... :)
Dus wellicht hielden ze deze achter de hand als versterking of bij uitval?
Zijspoor: is die Liege-Luxembourg ook wel eens getrokken door een 1600? Of 'per definitie' niet..? Had de i4 bijvoorbeeld geen stoomverwarming?
PS en de argwaan over Marktplaats en het aanbod vind ik wel heel rap.. ??? Of heb je slechte ervaringen met deze verkoper? Da's een ander draadje... :)
-
CFL 1600-en reden ook op Luik-Luxemburg.
Er is b.v. een foto van een CFL 1600 bij vertrek uit Luxemburg met achter de loc een NS stalen D.
-
Reden ze ook dat Expr. 297 stammetje met de Ds? Zie eigenlijk alleen foto's met die 1800, of een groene/blauwe NMBS 55. De groene had overigens ook geen electrische treinverwarming, dus zou moeten kunnen... tenzij ze die 1600 naar Duitsland nodig hadden of zo?
-
Dan zou ik me afvragen waarom ze tweedehands staan.
tja kan verschillende redenen hebben
eentje kocht ik doordat de koper verkeerd nr doorgegeven had bij bestellen.
andere sets kocht ik allemaal in dezelfde winkel sommigen heel interessant geprijsd dan spreek ik (ongeveer)200 euro goedkoper dan nieuw, anderen kocht ik dan weer aan de prijs die ze nieuw hadden gekost. Verkoper zei overgenomen......maar ik denk dat er een andere redenen is..........volgens mij sets waar herstellingen/tekorten wagons ? of gewoon door de fabrikant onverkocht opgehaald en terug aan andere verkoper aangeboden aan verminderde prijs wegens het aankopen van aanzienelijke partij. Sommigen hadden volgens mij" hoe ze verpakt waren" nooit opengeweest, enkel de mica er omheen/doos had gebruiksporen van transport, manipuleren !
Andere dan weer omdat er ondertss iet leuker ondertss te vinden was of net interessanter. Ik stond o.a. die 2 Franse sets met met oranje I2 en bordeaurode I2 oranje strepen(die een vriend van mij ondertss kocht)Parijs-Amsterdam, beiden waren ook 200 euro goedkoper aangeboden, maar getwijfeld (en weg ondertss)waarvan ik enkele die I2 wou om tss mijn Oostende Keulen te kunnen steken!
Trouwens heb ik nu een I4AB in C1/groene/Memling/Benelux uitvoering allen zijn te zien op youtube filmpjes zoek naar NMBS 1988 of ander jaar(in die set zit standaard I2AB C1
-
Na de komst van de CFL 1800-en reden die, samen met NMBS reeks 55, op Luik-Luxemburg.
Interessante foto's op www.rail.lu en ook wel op www.spoorgroepluxemburg.nl.
-
In die tijd was er geen sprake over vervuilen, pure diesel mannenen veel gaaaaaaaas geven.Mooie maar vervlogen nostalgie.
Eric
-
Na de komst van de CFL 1800-en reden die, samen met NMBS reeks 55, op Luik-Luxemburg.
Interessante foto's op www.rail.lu en ook wel op www.spoorgroepluxemburg.nl.
Was ik al doorheen aan het scrollen.. Als ik de foto's mag geloven, heeft er helaas nooit een 1600 voor die Expr.297 gestaan; was een mooie combi geweest. Vanaf begin '80 zie ik de 1600 sowieso eigenlijk alleen voor M3 of Wegmann rijtuigen.
-
Groot verschil tussen een 1600 en de 1800 versie maar dat zal je waarschijnlijk ook wel al weten?
Hebben hier foto's met samenstelling waar je verbaasd van zou zijn want zeg nooit nooit. Helaas komen uit een privé verzameling en niet vatbaar om op een forum te mogen zetten. (hebben dit nu eenmaal beloofd aan de maker van de foto's)
Eric.
-
Groot verschil tussen een 1600 en de 1800 versie maar dat zal je waarschijnlijk ook wel al weten?
Als dat niet duidelijk is, wordt het leven wel heel lastig.... ;D Enige: had de 1800 een generator voor electrische verwarming? Ik zie op foto's in '80 iig stoomverwarming.
-
https://postimg.cc/4nxKfMB9
Ben gelukkig niet dement ;D.
-
Ben gelukkig niet dement ;D.
Ik helaas wel zelfs de Russische versie "Dementjéva" ;)
Maar toch een vree schoon bagagerijtuig vinden wij hier dan .
Eric.
-
Ik helaas wel zelfs de Russische versie "Dementjéva" ;)
Maar toch een vree schoon bagagerijtuig vinden wij hier dan .
Eric.
Daar is altijd een oplossing voor ;D.
-
Ongeveer de helft van de CFL 1800-en hadden stoomverwarming. Voor de komst van de blauwe NMBS 55-ers werden de rijtuigen elektrisch verwarmd door een special gebouwde NMBS verwarmingswagen (kleuren blauw of oranje). Heb ooit eens een model in h0 gehad.
-
de ric met andere woorden werd omgebouwd om deze tak op zich te nemen https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Ds_14m_Gen.html
-
http://www.naardesporen.be/spotting%20pakwagen.htm in andere kleurtjes......
-
De generatorwagen is een ander type (en een meter korter) omgebouwd bagagerijtuig, van 14 meter, niet het LS Models model
-
Ongeveer de helft van de CFL 1800-en hadden stoomverwarming.
En de andere helft helemaal niets dus? Pure goederenlok? Als een 1800 met enkel stoomverwarming voor stond, dan zou je toch verwachten dat er toch wel eens een 1600 voor heeft gestaan..
de ric met andere woorden werd omgebouwd om deze tak op zich te nemen https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Ds_14m_Gen.html
Nee dus, de 14m wagons werden blijkbaar hiervoor gebruikt. Staat in zelfs in je laatste link... ;)
PS Quinzeedied was mij voor...
-
De CFL 855-858 en 901-906 kregen bij hun indienststelling een stoomketel voor treinverwarming. Nadat de 1801-1820 in dienst gesteld waren gingen de ketels van deze locs over naar de 1801-1804 en 1815-1820.
En pure goederenlok? 's Zomers heb je geen kachel nodig.
-
Op geen enkele foto is een daadwerkelijk model te zien.
Er zijn op verzoek foto's geplaatst, dus ... :angel:
-
Voor de geinteresseerden: MW 1601 set met dit bagagerijtuig wordt nu aangeboden op Marktplaats...
Tsja dat wordt wel een dure set voor alleen een bagage wagen. :P
Maar deze set is beter geprijsd.
https://www.latelierdutrain.com/epoque-iv/134119-rame-express-297-liege-luxembourg-4-elements-sncb-ep-iv-lsmodels-mw2101-ho-187.html
Heb alleen geen idee of deze wagens ook in NL kwamen , weet iemand dat?
-
Duur is relatief: hij verkoopt de set voor 575,-. Dan heb je voor die prijs voor 8 wagons en 386,- voor 4...
En waar de RIC Ds ingezet werd, geet dit draadje over.. ;D i4 en i2 kwamen wel in NL.
zie foto i4 met i2 buffet: https://nl.wikipedia.org/wiki/I2_(spoorwegrijtuig)
en i2 als versterking (of is die AB een i1?)? https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/14299959754/
-
In Sint Niklaas werd deze voor 479 euro aangeboden net als andere, ondertss vonden die allemaal nieuwe eigenaren. Ik kocht 1603, 2003,2005(449 e en 2101( 229e) eentje op de beurs de rest erna .....