BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Henk Veenstra op 01 July 2023, 14:46:35
-
Ik kom er nu pas achter dat de set van Rivarossi nr HR6123 met de betonbielzen nogal een groot verschil in hoogte hebben met de buffers.
Zie foto en wat is daar een oplossing voor.Dacht aan lagere wielhoogte.Maar welke dan of is er een andere oplossing?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RIVRailprosetHR6123-2-64a01ff129e59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RIVRailprosetHR6123-2-64a01ff129e59.jpg)
Henk
-
Duidelijk verschil van beladen en onbeladen!
-
Ringetje tussen de wagenbak en het draaistel plaatsen? Dat leidde bij mijn VAM-wagens van Euromodel ook tot het gewenste resultaat.
-
Er zit geen draaistel onder. Het zijn wagons met 2 assen. Trouwens de linker is de juiste hoogte.De rechter wagon is van rivarossi. En is ongeveer 2 mm te hoog. Henk
-
Ai, dan wordt het wel heel lastig. Je zou haast, let wel haast, de buffers lager moeten plaatsen. Ik weet alleen niet of er voldoende “vlees” op de Riva’s zit om dat te doen.
Wat is de diameter van de wielen van de Riva?
-
Ik zie wel vaker flinke hoogte verschillen tussen model materieel. Ik probeer me er niet aan te ergeren :-X Probleem is namelijk dat als je wagens of rijtuigen gaat verlagen (door andere diameter wielen of hakken en zagen, toet toet boing boing), de koppeling weer te laag zit.
Verschil in gewicht en lading (of het nou bielzen of Preissers in Biesje formaat zijn...) is er natuurlijk wel, maar als ik het verschil van deze wagens zie dan floepen de buffers van de witte wagen onder de buffers van de blauwe wagen bij de eerste rem actie :(
Ik weet dat Märklin vaak de buffers iets hoger plaatst, zodat de koppelingen meer ruimte hebben. De beugels van de kortkoppelingen liggen op elkaar waardoor de bovenste beugel anders tegen de buffer aan ragt. Wellicht doen andere merken dat ook? (voor 3-rail rijders die ook wagens en rijtuigen van andere merken hebben: probeer eens de Roco universeel koppeling, die blijft mooi 'plat' en komt niet tegen buffers aan en zou ook goed moeten koppelen met de Märklin kortkoppeling)
Het viel mij ook al op dat de Roco 1200 de buffers ook hoger heeft dan de Roco 2200 en vele Roco goederenwagens en Plan D rijtuigen van eerdere series. De latere serie plan D rijtuigen die bij de correcte kleur turkoois 1101 en 1201 passen staan ook weer iets hoger op de pootjes volgens mij.
Ben wel benieuwd naar oplossingen. Het is een irritatie factortje :P
Mvg,
Robert
-
Scherp van je, Robert. Ik was idd de koppelingshoogte vergeten. Dan zou je dat weer met een Symoba moeten oplossen. Maar dan wordt het ook weer een flinke verbouwing. Een beetje de wet van behoud van ellende. Misschien een andere wagen ertussen zetten waarvan de buffers iets hoger zitten dan die van de witte wagen en iets lager dan die van de blauwe wagen? Dan valt het verschil minder op.
Marco
-
Diameter van de rivarossi wagons is 10,4 mm.
Henk
-
Roco heeft 9mm assen (en zelfs 7,5mm), maar dan komen ook de koppelingen lager te zitten, hetgeen Robert al aangaf.
https://www.roco.cc/rde/produkte.html?product_list_limit=96&cat=279&p=2&price=0-11
-
Roco heeft ook in hoogte instelbare koppeling. Tevens bruikbaar met profi.
https://www.roco.cc/rde/catalogsearch/result/?q=40396&verfuegbarkeit_status=41%2C42%2C43%2C45 (https://www.roco.cc/rde/catalogsearch/result/?q=40396&verfuegbarkeit_status=41%2C42%2C43%2C45)
Maar ik zou proberen me er niet aan te ergeren. :)
-
.... de set van Rivarossi nr HR6123....
Die Kls -sjes van Rivarossi hebben zo hun eigenaardigheden:
- Te hoog op poten (zoals je zelf ook achterkwam)
- Lelijke buffers, niet conform de werkelijkheid
- Niet kloppende kopschotten, niet conform de werkelijkheid
- In zijn geheel lomp uitgevoerd
- Bovendien heeft NS (later RailPro) nooit Ks/Kls-sen gehad met draaibare rongen zoals het model van Rivarossi. De echte originele Ks/Kls-sen hebben insteekrongen.
Kortom een fantasie wagentje, lekker links laten liggen.
Rivarossi arrivederci!
-
Helaas heb ik de wagons al een tijdje. Dus dat kan ik niet ongedaan maken. Had nog oude 9 mm wielen en er ingezet.
Dat kan aardig overeen met de bufferhoogte. Alleen de flens was te hoog. Dus 9 mm wielen scoren. De koppeling was geen probleem als deze iets lager komt
Henk
-
OK, dan is dat hoogteverschil (redelijk) opgelost. Ik zie dat je Roco kortkoppelingen gebruikt. Die willen bij (grote) hoogteverschillen nog wel eens loslaten. Er vanuit gaande dat je de wagens in een vaste stam laat rijden, zou ik voor het koppelen van de Riva-wagen een Roco universeelkoppeling gebruiken.
-
Diameter van de rivarossi wagons is 10,4 mm.
Henk
In 1:1 hebben de Kbs/Kls wagens een wieldiameter van 1000 mm.
In 1:87 zou dat dus 11,49 mm. moeten zijn.
Dan zou de Rivarossi rongenwagen dus een nog hogere bufferhoogte krijgen.
Ik denk dat 9 mm. wielen eronder heel gek staan.
-
Verschil in bufferhoogte staat ook heel gek toch.
Henk
-
Verschil in bufferhoogte staat ook heel gek toch.
Verschil in bufferhoogte is er in werkelijkheid ook wel eens, tussen een beladen en een onbeladen wagen.
Bij deze "pseudo" Kls van Rivarossi zou je verwachten gezien de enorme bijgeleverde lading dat de buffers lager zouden uitkomen dan een standaard Roco wagen.
Maar nee, de buffers komen juist hoger uit. Kan het niet anders verklaren dat het holle met helium gevulde betonnen dwarsliggers moeten zijn ;D
-
De discussie gaat over de buffers
Volgens mij zijn de koppelingen juist mooi even hoog.
Ik zou als je handig bent en je je er echt aan stoort (wat ik wel zou doen) is de gehele bufferbalk strippen en deels met weinert onderdelen en styreen opnieuw maken.
Kan je gelijk mooiere buffers erop zetten en wellicht wat meer.
Wil je het simpeler oplossen buiten accepteren om dan kan je overwegen er een ander type wagen tussen te hangen met wellicht een hoogte die iets hoger is als de linker maar net iets lager dan de riva.
-
de gehele bufferbalk strippen en deels met weinert onderdelen en styreen opnieuw maken.
Je bedoelt de hele bufferbalk van de blauwe wagon lager zetten?
Dat is ook weer erg onrealistisch. De buffers moeten in lijn liggen met het frame van de wagon, anders worden de stootkrachten niet goed opgevangen en kan de hele bufferbalk omklappen.
Niet bij het model, als het goed vastgelijmd zit, maar wel bij de echte wagon.
Nog afgezien van het trekwerk (waar de koppelhaak aan zit), daarvan is het minstens zo belangrijk dat dat goed in het frame verankerd zit.
Dus als je iets gaat veranderen aan de blauwe wagon, dan moet ie in zijn geheel zakken.
Groet, Victor
-
Ik weet dat Märklin vaak de buffers iets hoger plaatst, zodat de koppelingen meer ruimte hebben. De beugels van de kortkoppelingen liggen op elkaar waardoor de bovenste beugel anders tegen de buffer aan ragt. Wellicht doen andere merken dat ook? (voor 3-rail rijders die ook wagens en rijtuigen van andere merken hebben: probeer eens de Roco universeel koppeling, die blijft mooi 'plat' en komt niet tegen buffers aan en zou ook goed moeten koppelen met de Märklin kortkoppeling)
Mvg,
Robert
Märklin heeft z'n kortkoppelingen inmiddels aangepast zodat deze niet meer tegen de buffers (NEM 303) "aan raggen".
Bestelnummer: 72000 voor 50 stuks
-
Verschil in bufferhoogte is er in werkelijkheid ook wel eens, tussen een beladen en een onbeladen wagen.
Buffers moet elkaar minimaal 2/3 raken volgens de voorschriften, dus zoals op de foto aan het begin van dit topic is gewoon te veel.
Groeten Edwin.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-3109-64ab1c62e16d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-3109-64ab1c62e16d5.jpg)
Voorbeeld in het echt. Verschil met lok die net gereviseerd is en een lok waar revisie niet lang meer op zich laat wachten.
Voornamelijk verschil in wielbanddikte en vering.
Mvg, Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1995-8-2-303-buffers-64abe3c4ee1f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1995-8-2-303-buffers-64abe3c4ee1f9.jpg)
Ik kon de originele foto's zo snel niet vinden, maar je kan deze terug vinden in de RH 1995-8-2 bij NEM 303
-
Nee ik zou dan meer de balk strippen en dan de balk zelf iets lager maken maar niet verlagen
Dus eerder een klein strookje styreen onderlangs.
Dus in feite de balk hoger maken(maar dan lager) ;D
En dan de buffers iets lager zetten,