BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Thowra op 20 April 2008, 22:13:20
-
Beste allemaal,
Ik ben in het bezit gekomen van een blauwe Trix Ns 1215 voor een schappelijke prijs. Omdat ik als tijdperk IV rijder graag het een en ander verbouw, is mijn vraag of er Philotrain schildjes zijn met het nummer NS 1211?
Ik weet dat de heer G.Knijf deze ook wel zal hebben. Maar volgens mij komt Philotrain met de juiste maten.
De bedoeling ligt dan ook om een derde frontsein op aan te brengen. En dan mogen de vishaken niet op ontbreken. Is dat trouwens goed te doen op een metalen kap? Wie heeft daar ervaring mee?
Ik heb voor dit nummer gekozen omdat de Ns1211 in blauwe livrei het langste heeft uitgehouden voordat deze in grote revisie ging. De Ns1204 valt af omdat deze in 1977 al nieuwe zijramen kreeg.
eh...mijn geel/grijze Trix zal dan in nummer moeten veranderen. :)
Jeroen
-
eh...mijn geel/grijze Trix zal dan in nummer moeten veranderen. :)
Dat is geen sinecure Jeroen. Ik zou voor een ander nummer gaan als ik jou was. De 1211 zou ook mijn favoriet zijn omdat ik die het beste gekend heb in het blauw maar als daar de consequentie aan vast zit dat de geel/grijze 1211 vernummerd moet worden.....
Heb je al gedacht aan de 1225? Dat is na de 1211 en 1204 de derde op rij..... En Philotrain heeft de nummerplaten van de 1225 (gehad).
Een andere mogelijkheid is alsnog de 1204 met de nieuwe ramen die je als los onderdeel kunt bestellen.
Vervelende is wel dat een gl/gr 1211 onmogelijk een blauwe 1225 tegen kan komen.....
-
Dank voor je uitgebreide info Frank! :D
Na wat wikken en wegen kies ik toch voor de blauwe Ns 1211. Ook omdat ik goede herinneringen heb met deze intercitytrein die via Amsterdam naar Zandvoort reed. Toen nog met een sleep Plan e's.
De geelgrijze Trix 1211 zal dan door het leven gaan als de Ns 1206 of de Ns 1219.
-
Ach ja, de blauwe 1211..... Ik sta op een regenachtige novembervrijdagavond in 1982 te Hengelo te kijken naar de Noordzee-expres (Hoek van Holland-Hamburg) die binnenkomt met de blauwe 1211 aan kop.....
-
Frank we worden oud! ;D
Kwam deze trein niet binnen rijden met de welbekende silberlingen?
-
Beste Jeroen,
Voor nummerplaatjes NS 1211 zou ik gewoon Philotrain even bellen. Ze hebben immers nadat ze de platen 1225 en 1218 meen ik hadden ook nog in messing een serie modellen van de 1200 geleverd. Daar zat vast de 1211 tussen (ook de 1204). Misschien heeft hij nog wel een setje liggen.
NS vignetten op metaal afwrijven gaat net zo makkelijk als op kunststof. Met name de Kleinspoor transfers vind ik altijd van prima kwaliteit. Wel even overspuiten met matte lak, maar dat hoef ik niet te zeggen.
In 1982 vast geen silberlingen meer volgens mij, maar de bekende DB rijtuigen in groen en beige/turquoise. Maar mispoes is ooggetuige, dus die weet het zeker.
mvg,
Ivo
-
Het probleem is niet zozeer het aanbrengen van de nieuwe transfers doch het verwijderen van de oude nummers.....
Klopt Ivo, de Noordzee-Expres was een heuse D-trein met alleen groene, blauwe en blauw/beige BDüm, Büm en Aüm. In "mijn" tijd in zijn geheel naar Hamburg Altona. Ik ben echter bezig met het samenstellen van de Noordzee uit 1975, bestaande uit een deel naar/van Hamburg en een deel Hannover, uiteraard met V200 8). Ik kom daar binnenkort nog wel op terug. Ik heb een paar foto's gemaakt van de Noordzee in de jaren tachtig, de samenstelling was beduidend gewijzigd.....
Frank we worden oud! ;D
Laten we het hopen Jeroen!
-
Hoi,
Ik reageer even in dit draadje.
Een tijdje terug heb ik ooit eens ergens gelezen over het verwijderen van de opschriften op de gele 1211. Er werd toen gezegd dat er geen grijs onder de cijfers zou zitten. Dit blijkt dus een fabeltje :)
Ik schuur bij marklinloks altijd alles weg met vrij grof schuurpapier (600) en speeksel :P
Dit werkt bij mij tot nu toe nog altijd goed.
Hier een 1211 van marklin die gedeeltelijk opgeschuurd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0002_4.jpg)
Bart
-
Hoi,
Dan heb je geluk gehad en is het blijkbaar niet bij alle loks hetzelfde ::) Ik heb de ene zijde met schuurpapier gedaan en de andere zijde met wasbenzine. Beide kanten hadden geen grijs onder het wit zitten. Dus dit een fabeltje noemen is wel kort door de bocht... Ik heb er foto's van gemaakt waarbij het duidelijk te zien is. Dat het niet bij alle loks hetzelfde blijkt te zijn is alleen maar goed nieuws voor degenen die hun loks willen omnummeren :D
Maar hou toch maar een spuit gereed als jouw 1200 geen grijs meer onder het wit heeft zitten... :o
Marc
-
Dank voor de vele reacties! ;)
Aan Ivo:
Ik had Philotrain al eerder voordat je je reactie geplaatst hebt benaderd.
Hierin vertelde ze me dat dit nummer nooit is geleverd en dat dit ook niet meer tot de mogelijkheid behoord om het ooit eens te gaan uitbrengen. Sterker nog de schildjes die voor verschillende NS modellen nog volop leverbaar zijn zal geen heroplage meer van komen. Op = op.
Mede omdat ons welbekende Ger Knijf schildjes maakt tegen een veel lagere prijs zien zij er geen markt meer voor.
Vanavond ben ik bezig geweest om de nummering van de Trix Ns1211 te verwijderen. Dit doe ik altijd met polijstpapier 2000 (Tamiya) licht gedrenkt in terpentine. Zachte bewegingen maken en tussentijds met lauw water even afvegen. Ik ben het met Bart eens dat het een fabeltje is wat betreft het verwijderen. Persoonlijk denk ik dat men of te grof schuurpapier en/of een teveel naar agressieve middeltjes grijpt. Gwoon veel geduld in huis hebben. ;)
Onderstaande pikturen laat zien dat het dus goed mogelijk is zonder de verf aan te tasten. Enkel het vernislaagje is verdwenen. (zonder te krassen) 8)
Mijn nummerkeus is gevallen op de Ns1206. Dit zou de eerste Ns1200 zijn die een grote revisie zou ondergaan. Maar omdat de Ns 1216 al eerder na een ongeval terzijde stond, kreeg ze voorrang om als prototype voor de nieuwe look te dienen. Opmerkelijk is wel dat de Ns1216 het rooster op de frontdeurtjes aan beide neuzen heeft weten te behouden. In maart 1995 viel het doek voor de Ns1206 en werd na terzijdestelling gesloopt.
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206A.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206A.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206A.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206B.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206B.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206B.jpg)
Inmiddels heb ik van Ger het nummerschildje Ns1211 binnen gekregen.
:P Woei!
Jeroen
-
De deuren uit de neuzen van de 1216 zitten in de 1202 van het Spoorwegmuseum, omdat dit idd de enige 1200 was die de roosters had behouden:-)
-
Jeroen, dat ziet er bijzonder goed en safe uit.
Ik moet binnenkort Trix 6400'en vernummeren voor iemand, hier kan ik mijn voordeel mee doen.
-
Frank,
Hou er bij de 6400-en wel rekening mee dat de huiven van metaal zijn, maar de cabine van kunststof.
Groet,
Jeroen
-
Ik weet het, ik heb al eens een Railion vernummerd.
-
Kwam deze trein niet binnen rijden met de welbekende silberlingen?
Nog even over de Noordzee Expres. Hier een plaatje van de 1211 met de Noordzee Expres D 239 (Amsterdam CS-Hamburg Altona) door de ingraving bij Oldenzaal op 14 mei 1985.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img939.jpg)
Op onderstaande foto is de rijtuigcompositie in zijn geheel te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img934.jpg)
1104 met Noordzee Expres D 238 (Hamburg Altona-Amsterdam CS) nadert Oldenzaal op 24 december 1984.
De Plan E RDz is er met de 1104 te Bad Bentheim aangekomen. Verdere samenstelling: A+B+B+BD.
Tien jaar daarvoor bestond de Noordzee D238 (Hamburg Altona/Hannover-Hoek van Holland) uit: DB 220+B+B+AB+B+AB+B. De eerste drie rijtuigen kwamen uit Hamburg, de laatste drie uit Hannover, te Osnabrück werden de delen gecombineerd. In Hengelo maakte de 220 plaats voor een NS E-loc 1100/1200/1300 en kwam er een RDz (plan D of E) aan de trein.
Toen de Noordzee enkel Hamburg als Duits begin/eindpunt had waren AB's niet meer noodzakelijk. Tevens werd er ook ingeschreven bagage vervoerd.
-
Leuke aanvulling Frank!
Laat ik nu deze rijtuigen van Roco hebben in de juiste lengteschaal. :D Nu is het alleen nog even wachten op de Roco Ns1100 en de Artitec Plan E (restauranti) met reclamebanen.
-
Jij gaat deze Noordzee Expres maken? Leuk! Zoals gezegd ga ik de Noordzee uit 1975/1976 maken. 220+B+B+AB+B+AB+B waarbij de eerste B een groen/grijze (Popfarbe) wordt en de tweede AB blauw/beige, de rest van de rijtuigen worden groen. Ik heb geen vaste locs voor de treinen maar voor deze moet een Oldenburger i.p.v. een Hannoveraner, daar maak ik dus wel onderscheid in. Het kan dus ook de 220 060-8 worden, de enige blauw/beige 220'er die werkelijk in Nederland is geweest, Hengelo dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1648.jpg)
Welke trein krijgt de blauwe 1211, heb je dat al bepaald?
-
Leuke actie, Jeroen; ziet er al goed uit! Erg benieuwd naar de blauwe.
Dit zijn mijn 1203 (Matrix met Athearn onderstel en Roco motor) en 1211 (Lima met Athearn onderstel en Roco motor):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1203_1211.jpg)
De voorste zag er ooit zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brik_1211.jpg)
-
OMG wat is er met die gg 1211 uitgespookt? Dit lijkt wel de 1220 na de botsing op 27-12-82.....
De loc is dus overgespoten. Heb je eerst het grijs gedaan en daarna het geel of andersom?
-
Eerst het geel, daarna het grijs.
Wat ermee gebeurd is weet ik niet; ik heb 'm zo gekocht via ebay.de voor een eurootje of 10... ;D
Kijk trouwens ook eens naar de handgreepjes op de neus van de 1203... :o
-
Gaaf Tedo! Dat ziet er weer strak uit.
Zie hier mijn bijdrage. De volgende keer wil ik wel alle bufferbalk nummers veranderen van de Ns1211 naar de juiste fontjes. Hiervoor ga ik Philotrain 1000 transfers voor gebruiken. Ook de cabinedeuren moeten nog worden voorzien van nummers. (1-2) Het 3de frontsein wil ik ook nog op aanbrengen maar ga wel even uitvogelen wat een handige methode is omdat in metaal moeilijk boren is.\
Mijn excuses voor de ietwat donkere pikturen. Deze waren onderbelicht en heb ik met curves wat aangepast.
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1200.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1200.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1200.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1206.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211C.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211C.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211C.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211D.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211D.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Trix1211D.jpg)
-
Keurig, Jeroen! Dat ziet er prima uit!
(blijven stoere locs, die 1200den)
-
Hey dank Maarten! Dat doet Thowra goed. :-*
Jeroen
-
En ik wil òòk een zoen van Jeroen want ik vind het ook erg mooi! Zo mooi dat ik zoiets ook wil (de blauwe!) ...
Welke trein gaat ie ook al weer trekken?
PS
Wie of wat is toch Thowra?
-
Volgens Google is het een wit paard.
Thowra betekent " de wind"
Maar ik weet natuurlijk niet of Jeroen dat bedoeld.
Harm
-
Inmiddels heb ik het ook gedaan op de Thowra/Locpaintmethode:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG27791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG27791.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG27801.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG27801.jpg)
En het ging goed Marc, gelukkig voor jou!
-
Ziet er goed uit Frank, nu nog ff die handgrepen op de neus aan de bovenzijde grijs schilderen! ;)
-
Moest dat ook nog? :-[
-
blijven stoere locs, die 1200den
Alleen hadden ze een beetje weinig vermogen voor hun uiterlijk en gewicht. ;D ;D ;D
Jos
-
Mwa, dat weinige vermogen viel ook wel weer mee hoor. Zulke slappe locs waren het niet.
Maarten