BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald69 op 18 June 2023, 11:22:59
-
(https://live.staticflickr.com/975/27088704067_e4d6cbb4a9_6k.jpg) (https://flic.kr/p/HgJFXR)Bw Hof overzicht (https://flic.kr/p/HgJFXR) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Ziet er goed uit Kees. Ga je de rails boven de slakkenput nog aanpakken? De bielzen zweven nu in het luchtledige.
-
Ronald.
Aan de voorzijde zit een kolen stort bunker, hier op lopen normaal de zelflossers ( Oot ) binnen en storten de kolen.
Dat de bielzen een stukje uitsteken is bewust gedaan, zo blijven er minder kolen langs de rails liggen.
De slakken put ligt er achter ( licht grijs ).
Kees.
-
Het is 1 biel, 2 biels.. :) Maar ik snap de redenatie niet; op de uitstekende dwarsliggers blijft toch juist kolen liggen..?
Zelfs zonder stapelt het zelfs 'n beetje, zie hieronder...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/73334-648f18bea0762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/73334-648f18bea0762.jpg)
https://forum.spurnull-magazin.de/thread/27569-wer-ist-war-der-hersteller-des-oot-saarbr%C3%BCcken/
-
Precies Vincent,
En daarbij, op deze manier hebben de bielsen geen functie. Juist in het ballastbed krijgen zij hun stevigheid en op deze manier(die van Kees) liggen zij "los" met kans op wrikken en ontsporingen. Ik vraag de moderatoren om dit item een nieuw topic te geven zodat meerdere mensen hun licht hierop kunnen schijnen.
-
Bij deze afgesplitst.
Reinout-als-moderator
-
Voor zover ik de situatie ken (B&K hadden ooit een stortbunker; daar lagen de rails op een betonnen onderbouw, zonder biels/bielsen/bielzen (alle vormen toegestaan volgens de "Dikke")), zoals te zien op het plaatje. Maar bij de baan in kwestie doet zich een praktisch probleem voor: het betreft een baan met Märklin rails. En dan wordt het lastig om de punten in het midden ergens aan vast te maken.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
... zonder biels/bielsen/bielzen (alle vormen toegestaan volgens de "Dikke)
Rijtje begint bij biel ;) van het Franse "bielle", wat als ik het goed heb "verbindingsstang" betekent..
En voor die gekke Märklin-rijders is er wel wat te verzinnen...
https://youtu.be/aneMdXLboq0
-
Maar goed, ondertussen is er volgens Van Dale gewoon sprake van biels - bielzen. Dat het daarmee eigenlijk dubbel meervoud is, net als schoenen en eieren, is alleen interessant voor taalnerds ;D
-
Het biel of de biel..? En geen de biels, maar de bielen ;D
En 1:1 geschikt voor Marklin:
https://stock.adobe.com/ca/images/entladegleis-fur-schuttgut/89602966
-
Nog ff over dwarsliggers boven een stortbunker: indien hout, vraag ik mij af of dat ook niet gewoon vrij snel weg slijt..
-
Hout lijkt me sowieso geen goed idee, met die hete gloeiende slakken. Vanwege die reden werden bij locdepots vaak stalen/ijzeren dwarsliggers gebruikt.
-
Voor wat het waard is ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-2-649018eb49bbe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-2-649018eb49bbe.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-1-649018eb4e5a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-1-649018eb4e5a0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-3-649018eb925d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/VAM-3-649018eb925d9.jpg)
-
Rijtje begint bij biel ;) van het Franse "bielle", wat als ik het goed heb "verbindingsstang" betekent..
Even off-topic over de betekenis en schrijfwijze (en zonder een lange discussie hierover te willen starten).
De "Dikke":
"biel": de v/m, meervoud "biels", verwezen wordt naar "biels"; komt van het Franse "bille", wat een aantal vertalingen naar het Nederlands heeft, onder meer "houtblok van boomdikte, blok staal, chocolade, enz."; niet dus van het Franse "bielle", wat staat voor "drijfstang, krukas".
"biels": de v/m, meervoud "bielzen" of "bielsen", dwarsligger voor spoorrails
Terug naar het onderwerp.
Wanneer dwarsliggers (houten of stalen) zouden worden gebruikt, moeten deze toch ook ergens op rusten, lijkt mij. En dan kom je al snel op een opstaande (betonnen?) constructie, zoals te zien op de foto geplaatst door Vincent.
Hoe het ook zij, het is geheel aan Kees hoe hij het een en ander wil aankleden op zijn baan.
Met vriendelijke groet,
Wies.
PS. Mocht bovenstaande als te veel "off-topic" worden ervaren, dan zal ik dit bericht verwijderen.
-
De oude slakkenkuil in Emden op 090877, met de Brawa oliestoker 043 666-7, die het vierde kwartaal uitkomt. Ook een behoorlijke knik in de rails, zou je op je modelbaan niet zo doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Emden-043-666-7-64901adec3c4e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Emden-043-666-7-64901adec3c4e.jpg)
-
Juist dit soort knikken maken dat een modelbaan gaat "leven". Men is geneigd om alles recht en strak aan te leggen zodat het mooier oogt. Tenslotte, je rijdt niet met hoge snelheden over zo'n put dus de kans op ontsporen lijkt me nihil.
-
Je hebt gelijk en het is dus nog een kopie van 1:1 ook.
-
Dus geen bielzen boven een slakkenput of stortbunker.
https://www.alamy.de/wellesweiler-deutschland-26-oktober-2022-blick-in-den-kohlebunker-einer-steag-kohleentladeanlage-db-cargo-sichert-mit-kohlezugen-die-kohlelieferung-fur-das-kraftwerk-saar-quelle-oliver-dietzedpaalamy-live-news-image487516083.html (https://www.alamy.de/wellesweiler-deutschland-26-oktober-2022-blick-in-den-kohlebunker-einer-steag-kohleentladeanlage-db-cargo-sichert-mit-kohlezugen-die-kohlelieferung-fur-das-kraftwerk-saar-quelle-oliver-dietzedpaalamy-live-news-image487516083.html)
-
Boven een slakkenput mogen GEEN dwarsliggers gebruikt worden . De put is niet te ledigen ,et de kolenkraan . Ook bij houtendwarsliggers is het brandgevaar zeer groot . . Bij kolen centrales wordt de kool met Fads 'n aangevoerd .
-
puntenglijder ,
Wat voor wagen is een Oot ? Een O is de serie gecombineerde open / platte wagen . en in de toevoeging komen de o en de t niet voor ?
-
Slakkenput en een kolenbunker hebben een andere functie en een ander gebruik.
Een slakkenkuil wordt gebruikt om de slakkenresten uit de lok op te vangen en die worden uit de vuurkist gelost en komen dus tussen de sporen terecht. Bovendien zijn die dus nog warm, zoals al gemeld.
Bij een kolenbunker worden meestal zelflossers gebruikt die aan de zijkanten van het spoor hun lading lossen. Tussen de spoorstaven kan het in principe dus dicht zijn.
Wat bij de foto in #1 opvalt is dat de rails met dwarsliggers lijken te zweven boven de bunker, zonder dat sprake is van enige ondersteuning. Het suggereren van een betonnen balk onder de dwarsliggers, evenwijdig aan de spoorstaven, zou het optisch al een stuk verbeteren.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/OOt-584-970-584-975-IMG-8142-64903d8e91626.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/OOt-584-970-584-975-IMG-8142-64903d8e91626.jpg)
OOt ;)
-
Dat brandgevaar voor houten biels bij slakkenput lijkt mij duidelijk... :angel:
Het VAM losspoor is ook wel opvallend: uiteinde van de biels is ingekort.
En huisvuil is vermoedelijk minder abrassief dan kolen, maar zal snel achter uitstekende biels blijven haken.
Dus geen bielzen boven een slakkenput of stortbunker.
In de regel... Stortbunker is er ook met biels; zie link in reactie #8