BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 20 April 2008, 02:28:10
-
Uitgegeven: 19 april 2008 18:54
Laatst gewijzigd: 19 april 2008 22:18
ESSEN - Vlak over de Nederlandse grens in het Belgische Essen is zaterdag aan het eind van de middag een trein gebotst met een auto. De bestuurder van de auto, een 51 jarige man uit het Belgische Essen, is overleden, meldt de politie.
De botsing vond rond 17.30 uur plaats. De Belg wilde de overgang passeren op het moment dat de trein passeerde en werd geschept.
De auto werd tweehonderd meter meegesleurd voordat trein en auto tot stilstand kwamen in Nederland.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/1533722s345x243.jpg)
(foto : Nu.nl)
De auto en locomotief van de internationale trein, afkomstig uit Brussel, vatten vlam. De brand kon snel geblust worden, zegt de politiewoordvoerder.
De tweehonderd passagiers van de trein zijn rond 18.15 uur met bussen vervoerd naar het station van Roosendaal. Daarvoor waren ze opgevangen in een horecagelegenheid.
De oorzaak van de botsing is nog onduidelijk. Tussen Essen en Roosendaal werden bussen ingezet. Rond 21.00 is de auto geborgen.
Kort daarna is ook het treinstel weggereden. De technische recherche heeft een sporenonderzoek ingesteld.
Bron : Nu.nl
-
Gisteren hadden enkele nieuwssites het nog over een Thalys.....
-
dit is anders ook een hele snelle trein hoor, zoals je ziet... ::)
-
Weer een flinke traumatische ervaring voor de machinist. Los daarvan ook weer een flinke aderlating voor de Beneluxdienst. Er zal nu nog wel meer geschrapt worden.
-
Het schijnt mee te vallen.
De trein schijnt op eigen kracht naar Antwerpen te zijn gereden werd gemeld op een Belgisch forum.
-
Ik hoop dat de loc niet gesloopt word. Het is een van de 6 beneluxloc's die ik nog niet gefotografeerd heb.
-
Ik was net van plan om een benelux loc te gaan bouwen morgen alleen dan de 1192, misschien wordt het dan toch maar de 1184.
-
Ik denk niet dat deze loc een enkeltje sloper krijgt, op de brandschade aan één cabine na ziet de loc er niet enorm beschadigd uit (niet krom of doorgezakt). NMBS heeft in het verleden wel vaker herstellingen van grotere schades uitgevoerd.
Even terzijde: Wel ben ik benieuwd of er nu door NS Slow Speed en NMBS haast gemaakt gaat worden met de indienststelling van de gehuurde Traxx'en. De reserves voor de Beneluxdienst zijn weer wat dunner geworden. Hoewel NS Slow Speed liever de Beneluxtrein zou laten vervallen, kan ik me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk de dienst per direct verder inkrimpen, het zou geen goede reclame zijn. In de Thalys is lang niet altijd plek en hij is fors duurder bij reserveren op korte termijn. Bovendien: het zomaar laten vervallen van treinen wekt weinig goodwill bij de doelgroep.
Einde terzijde.
Groeten,
Geoffrey
-
Hoe zat het ook alweer met die uitspraak van de EU over het opheffen van de beneluxdienst? Ik ben het even kwijt. Ik hoop wel dat ie 5 mei rijd want dan kom ik terug uit zuid frankrijk en het laatste stuk wilde ik per beneluxtrein doen omdat ie tenminste in dordrecht stopt.
-
Dat zal toch wel? Zolang er geen alternatieve dienst is zal sowieso niet de ganse dienst volledig worden opgeheven...er kan natuurlijk wel een trein tussenuit vallen, die garantie geef ik je niet ;D.
-
lekker met de lokale boemeltjes ;)
-
Of een uur wachten...of toch maar de Thalys pakken tot Rotterdam en even terugsteken.
-
Maar daar gaat dit draadje niet over. ;)
-
Ik ben ter plaatse geweest, in welke hoedanigheid speelt geen rol.
Er is geweten dat de wagen door de gesloten slagbomen is gereden en gevat is door de benelux dewelke juist in Essen gestopt was in verband met een rood sein. De snelheid van de trein kan dus niet hoog geweest zijn.
De trein is nadien terug gesleept door twee type 77 naar de bundel in station Essen. Vandaar zijn de wagons verder weggesleept voor terug in dienst gesteld te worden.
De lok stond vanmorgen nog steeds in Essen en zal later naar Brussel-Zuid(standplaats lok) gesleept worden voor herstelling.
-
tsja, een trein blijft sterker dan een auto, verbaasd me nog steeds hoeveel mensen gewoon door rijden bij een overweg (heb het niet specefiek over dit ongeluk, die man kan ook gewoon onwel zijn geworden), je ziet het hier in Den Haag ook nog regelmatig met mensen die nog net even voor de tram langs willen...
mvg
-Sander
-
En dan heb ik eens een tram een taxi mee zien nemen, en geloof me, de taxi verloor.
Ze vloog ruim 3 meter door de lucht.
Dus ook de tram wint het. Zeker van een persoon.
-
bussen winnen ook.Bram
-
In dit geval is er duidelijk sprake van negeren de slagbomen zijn nl niet beschadigd.
Voor de geinteresseerden raadpleeg deze link:http://nl.youtube.com/watch?v=ux_VgKBf_Sk
-
voor de mensen die zich af vragen wat voor impact een trein kan hebben (vast niet het merendeel van ons beneluxspoorders):
http://nl.youtube.com/watch?v=LZDAd8YX65Y
http://nl.youtube.com/watch?v=sj7Zd5Favzg
http://nl.youtube.com/watch?v=x7xD397_K5Y
vooral het tweede filmpje laat duidelijk zien wat voor een gewicht een trein in de schaal legt.
En dan heb ik eens een tram een taxi mee zien nemen, en geloof me, de taxi verloor.
Ze vloog ruim 3 meter door de lucht.
laatst nog iemand gezien die met z'n SUV voor de tram langs wilde, de bestuurder had alleen pecht dat behalve dat hij/zij door de tram werdt geraakt, de auto ook nog eens door die tram om een bovenleidingsportaal heen werd gevouwen.
mvg
-Sander
-
:o
Vooral dat tweede filmpje....volgens mij stond die trein redelijk hard op de rem te trappen, maar hij schuift toch een heel stuk door. mieters...
-
jeps, tram (http://blogimages.seniorennet.be/blauwetram/1173-1058bf1db7a6ac37c7fea5f23a7061e2.JPG)wint ook, en nogmaals (http://blogimages.seniorennet.be/blauwetram/1072-b0726113f3f139770aa297e9f45a3a78.jpg). Blij dat dat ongeluk niet met de Velorex (achter de boom links) gebeurde.
-
Dat derde filmpje gaat over het rode hesje ;D
-
Zit je nu al op het seniorenweb Gert? ;)
-
Volgens mij gaat die derde over een nieuwe kettinghormachine... ;D
-
Juist vernomen dat de lok niet zo zwaar beschadigd is als het op de fotos lijkt. Het meeste is rook en roet schade.
Hij zal dus vrij snel (naar nmbs normen welliswaar)terug in dienst zijn.
-
:o
Vooral dat tweede filmpje....volgens mij stond die trein redelijk hard op de rem te trappen, maar hij schuift toch een heel stuk door. mieters...
Een trein heeft een redelijk lange remweg ;)
-
Zit je nu al op het seniorenweb Gert? ;)
Overal Stig, voor een leuk plaatje duik ik zonodig de prullebak in ;D
Als je het fotoalbum van iemand kunt aanboren die het spul zelf nog heeft zien rijden dan doe ik dat, ongeacht de mate van dementie. Een hobby mag wat kosten.
PS; de noodzaak bepaal ik zelf ;)
-
Gert, leuke foto's,die blauwe tram,zou dat een ongeluk zijn in oegstgeest,'
valt dat na te zien.
Als jonge knaapje dat gezien en in mijn geheugen vastgelegd,een klap!
-
Gert, ik heb geprint en gezien dat dit ongeluk inderdaad in oegstgeest is
geweest, de tram reed tegen een auto,die vanaf een klooster kwam en door de hoge muren bij de ingang niets zag.De non, of moederoverste overleefde de klap niet, dit alles in 1956/1957.
-
Nou Willem; heb jij er een mooie infosite bij. Herinneringen enzo, maarre, bouw ook es wat van de blauwe tram, En weer on topic; in plaats van een geblakerde trein ;) .
-
Slecht nieuws voor de man die omgekomen is en voor zijn familie, laten we dat even voorop stellen inzake de discussie rond de schade aan de loc.
Ik heb de loc afgelopen woensdag in Essen zien staan toen ik op mijn wekelijkse trip naar Brussel door een broertje/zusje van de loc over het spoor zuidwaarts werd gesleept.
Veel roet/lakschade en een ruit eruit. Ik denk dat de herstelkosten toch wel aanzienlijk zullen zijn. Kijk maar eens naar een lichte schade aan je auto. Als je daar de rekening van krijgt ben je ook gelijk een jaar depresief.
Overigens nog niets gemerkt van uitval van treinen in verband met locomotieven tekort. Sterker nog, de afgelopen maanden lijkt de dienstregeling aanzienlijk beter te worden uitgevoerd dan de tijd daarvoor.
Richard
-
Je moet die kosten ook relatief zien lijkt me: zo'n loc kost natuurlijk ook iets meer dan een gemiddelde auto. Voor een grote maatschappij zijn dit peanuts lijkt me, die zullen niet wakker liggen van een nieuwe ruit en wat roetherstel.
Sander
-
Ik erger me toch aan dat er van zulke domme mensten bestaan die even doorrijden als t overweg dicht is zo van oh ik red dat wel hopla er langs.
(zie je best vaak ook bij bruggen etc)
Als ze daar een strafbaar wet van maken en wordt je betrapt ben je definitief je rijbewijs kwijt en mag je ook nooit meer de weg op.
je brengt jezelf en andere hierdoor in gevaar.....!!
-
Het "leuke" daaraan is, dat die wetten er wel zijn. Maar regels vallen of staan met handhaving en juist dat is er niet tot nauwelijks.
Maar ik heb nog nergens gelezen dat de bestuurder "expres"of door een andere oorzaak door gereden is.
Groet,
Erik
-
De straf voor het doorrijden bij gesloten spoorwegbomen van een automobilist is regelmatig de doodstraf. Niet voltrokken door justitie maar direct door de benadeelde.
-
Bomen gesloten = stoppen.
Als je dat niet kan zien dat ze dicht zijn ( perongelijk ) kan ik me niet voorstellen,
Bij stoplichten wordt je ook keihard aangepakt ( terecht! ).
maarja dit krijg je dan als je dan niet oplet in het verkeer....
Mij werk is de auto en ik zie echt vaak mensen de vreemdste dingen doen in het verkeer bijvoorbeeld een scooter die bij het randje van een brug gaat staan omdattie geen zin heeft om achter de bomen gaan staan tja....
Maarja Hopelijk wordt die 1100 serie opgeknapt want ze zijn nog maar 20 jaar oud dus 50% werk zit er zeker nog in!.
-
Bij sommige voetgangers overgangen is geen beveiliging, toch weet ik altijd of er een trein aankomt. Gewoon naar de seinen kijken. Als er eentje op groen staat komt er binnen 5 minuten vaak wel een trein langs.
-
Tomas,
Op de vrije baan staan de seinen op groen. Dat zegt nog niks of er een trein aankomt. Afhankelijk van het traject en drukte kan het lang of kort duren of er een trein aankmomt. Kijken naar de seinen heeft dus geen zin. Goed kijken of er een trein aankomt (2 richtingen) is veiliger. Nog veiliger is om van een beveiligde overgang gebruik te maken.
Gr.
Eric
-
Ik heb nog nooit gezien(behalve op de betuweroute) dat er na een groen sein geen trein in Nederland aankwam. Maar misschien zijn er ook baanvakken die gewoon als er geen treinen rijden altijd de seinen op groen zetten. Maar in elk geval kan je in Nederland overdag op bijna alle trajecten zien of er een trein aankomt of niet aan de seinen.
-
Op de vrije baan staan de seinen op groen. Dat zegt nog niks of er een trein aankomt. Afhankelijk van het traject en drukte kan het lang of kort duren of er een trein aankmomt. Kijken naar de seinen heeft dus geen zin.
Als op een dubbelsporig baanvak op beide sporen in 2 richtingen gereden kan worden zal, als er een trein aankomt, in de tegenovergestelde richting het sein op rood staan. Dit bij automatische seinen.
Op onderstaande foto een sein dat alleen op groen wordt gezet als er binnen een minuut of tien een trein nadert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img888.jpg)
1617 met tr. 2444 bij Oldenzaal op 13 mei 1985
Het sein staat (vanuit Bentheim gezien) aan het eind van de ingraving en geldt als inrijsein voor Oldenzaal.
-
Hier spreekt de spoorweg amateur:
@ Tomas11, Ooit gehoord van P-Seinen? Dit zijn automatische seinen die altijd groen tonen als het blok waarvoor ze staan vrij is. Als deze bezet is is hij rood, en oranje als het (p) sein er na op rood staat (Toch? ;D)
Dat wil dus niet zeggen dat er binnen en bepaalde tijd een trein aan zal komen. Hoewel het wel logisch is dat er treinen zullen rijden kan het net zo goed een paar uur duren voordat de eerste trein voorbij komt.
[/offtopic]
-
Een P sein gaat ook op rood als er in tegengestelde richting een rijweg is ingesteld ;D
-
Hoi
hier een link met foto´s van de 1184 tussen twee loc´s van de reeks 2551-2558 in en deze trein wordt getrokken door de 7851
http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=4227
het zijn de 2de en 3de foto.
groetjes edwin
-
Waarom zit de beschadigde loc ingeklemd tussen twee andere loc's?
Of zijn die ook defect?
Harm
-
Omdat die twee 25.5 ook ergens naar toe moesten? (Opzending)
-
http://nl.youtube.com/watch?v=LZDAd8YX65Y
http://nl.youtube.com/watch?v=sj7Zd5Favzg
http://nl.youtube.com/watch?v=x7xD397_K5Y
Op dat derde filmpje is ook duidelijk te zien hoeveel stof het doorgeploegde ballastbed doet opwaaien.
Had er iemand nog vragen waarom die ontspoorde ICE zo onder die zooi zat 8) :P ;)
Groetjes Ronald