BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Frederikus op 09 June 2023, 16:01:31
-
Mijn Draaischijf wil maar één kant opdraaien.
De draaischijf van de baan afgehaald, de bedrading gecontroleerd, alle
verbindingen zitten volgens mij goed aangesloten.
Wat kan hier aan de hand zijn ?
-
Misschien handig om er even bij te zetten welke schijf? Als niet-helderzienden is het zo wat lastig beoordelen ;)
-
Het nummer is 6152 C.
Ik moet nog vermelden dat de draaischijf wel klikt als ik de tegenovergestelde richting schakel,
Mensen die deze draaischijf hebben herkennen dit dan ook wel.
-
Haal de extra stukken aan de buitenkant er af en proberen de motor vrij 2 kanten op te laten draaien werkt het dan wel dan heb je waarschijnlijk teveel weerstand in de draaischijf of je motor werkt niet goed.
-
Heb ik ook gedaan, maar wat ik al schreef je hoort de klikken maar hij draait niet.
-
Raadpleeg even forumlid stoombr38. Hij repareert dit soort draaischijven als hobby. Heeft mijn Fleischmann draaischijf ook gerepareerd. (y)
-
Dank je voor deze informatie Thai-Bundesbahn mogelijk een optie.
Ik moet nog even vermelden dat ik niet zeker weet of de draaischijf de fout geeft, het is ook mogelijk dat de Turncontrol de oorzaak is.
-
Dank je Thai-Bundesbahn voor jou info.
Ik moet nog vermelden dat ik niet weet, of het de draaischijf is, of dat de fout veroorzaakt wordt door de Turncontrol.
-
Hoi Frederikus,
Heb je van de turncontrol de draden voor de richting dan al eens omgedraaid ?
Jos
-
Jos
Welke twee draden moet ik dan hebben?
-
Heb je de verkeerde draad als massa gebruit
Dan wil het ook maar 1 kant op
Rood Geel En grijs
-
Jos
Weet jij welke kleur de massadraad is?
-
Frederikus
De draaischijf 6152 C Wordt als volgt aangesloten op de turncontrol, vanaf de achterkant gezien, links naar rechts nummering staat erop.
Bus 1, rails rechts
Bus 2, rails links
Bus 3, gele tweelingdraad van de draaischijf
Bus 4, gele tweelingdraad van de draaischijf
Bus 5, rode draad van de draaischijf
Bus 6, grijze draad van de draaischijf
Bus 7, enkele gele draad van de draaischijf
Gr Piet
-
Piet,
Bedankt, maar mijn vraag was, welke draad van rood, grijs en geel is de massadraad?
Zodat ik mogelijk kan testen door de twee andere draadjes te wisselen, of de richting
van de draaischijf dan verandert.
mvgr.
Frederikus
-
Frederikus: Wellicht heb je wat aan deze info:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Technik-Info-Drehscheibe-Anschluss-6488c8dd26990.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Technik-Info-Drehscheibe-Anschluss-6488c8dd26990.pdf) (PDF-download)
Het gaat weliswaar niet over de Turn Control, maar ik denk dat de aansluitingsdraden hetzelfde zijn.
Volgens deze bron is grijs (grau) de massa.
-
Frederikus, de draden wisselen die meteen naar de motor lopen wisselen ,
En dat zijn de blauwe en zwarte draad.
Groeten Jo
-
Arjen,
Het gaat het hier om de wisselstroom uitvoering.
Ik denk dat de drie draden voor mij gelijk zullen zijn.
Bedankt in ieder geval.
Jo,
Ik dank je voor je antwoord, deze twee draden zijn dus om de motorrichting om te draaien.
mvgr.
Frederikus
-
Arjen,
Het gaat het hier om de wisselstroom uitvoering.
Ik denk dat de drie draden voor mij gelijk zullen zijn.
Bedankt in ieder geval.
Dan heb je wellicht iets aan het tweede plaatje van het PDF-bestand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230616-221016-Drive-648cc1c6ddb81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230616-221016-Drive-648cc1c6ddb81.jpg)
Daarin staat een 'conversietabel' voor AC-versie en de aansluiting voor de Turn Control.
-
Jo,
Ik dank je voor je antwoord, deze twee draden zijn dus om de motorrichting om te draaien.
JA.
De motor draait op gelijk spanning.
Als hij met bij geleverde turn control aangestuurd wordt zorgt deze voor de goede spanning.
Als je die twee draden omwisselt moet de motor de andere kant op draaien.
Grt. Jo
-
de marklin draaischijf werd door fleischmann geproduceerd.
-
Jo,
Naar aanleiding van jou persoonlijke mail waarin je mij schreef dat ik het in de omgeving van
de motor moest zoeken, heb ik een fout gevonden.
Het contact wat de spoel moet aantrekken was niet werkend, ik heb het lipje wat daar voor moest
zorgen was afgebroken en heb het met behulp van een stukje latoenkoper op zijn plaats vast ge-
soldeert.
Ik vond bij de contactjes van de draaischijf (de vijf contactjes die tegen de platine aan de onder
kant van de draaibrug de verbinding verzorgen) dat er een was afgebroken, dit contact heb ik
door een zelf gemaakt nieuw contact van 0,2 mm latoenkoper vervangen.
Ik vind wel vreemd dat dit contactje net naast het verhoogde puntje was afgebroken, de draai-
schijf draait er alleen maar tegenaan.
Alles weer gemonteerd, en ... de draaischijf werkt weer beide kanten op!
met vriendelijke groet.
Frederikus
-
mooi dat het opgelost is.
Grt.Jo
-
Fijn dat het weer werkt