BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tedo op 19 April 2008, 23:44:11
-
Ik zag deze foto, en vroeg me af wat er van de 164 is geworden.
(http://www.controversy.nl/images/kophalpech.jpg)
-
goeie plek voor een Trainsim-scherm ;D
-
Ze kijkt wel erg angstig of treurig .
-
Toch lijkt 'ie van buiten wel echt "engelachtig"
http://www.controversy.nl/index2.htm
-
Ik heb in het boek Spoor & Tram- deel 18 een artikel over de 164 geschreven en in deel 19 (uitgave eind mei 2008) komt een vervolg. Wat je op de foto ziet is de cabine van de Bk die dient als entree van de vakantieboerderij en is tevens kantoor. Irma (op de foto) ziet er verwrongen uit maar dat komt door de groothoeklens. Het restant van de Bk-bak is eind juli 2007 in Spanbroek gesloopt (draaistellen naar NSM). De ABk vind je als Blauwe Engel terug op hun website.
-
Het restant van de Bk-bak is eind juli 2007 in Spanbroek gesloopt (draaistellen naar NSM).
Ah, interessant! Waar in spanbroek precies?
Overigens, dat de kop als toegang diende wist ik niet. Ik dacht dat hij er stond voor de sier...
Zo te horen heb je ze persoonlijk ontmoet. Heb je nog meer informatie?
benwelbenieuwd! ;)
-
Ik denk eerder dat Irma zo kijkt omdat er wat gephotoshopped is aan die foto, zie het orignele bijschrift ook ;D
-
Ah, interessant! Waar in spanbroek precies?
Overigens, dat de kop als toegang diende wist ik niet. Ik dacht dat hij er stond voor de sier... Zo te horen heb je ze persoonlijk ontmoet. Heb je nog meer informatie?benwelbenieuwd! ;)
Ik heb het hele spoor/wegtransport van de 164 destijds vanaf Hlm gevolgd en fotografisch vastgelegd. Voor meer info zou ik de resp.boeken even doornemen want het gaat wat ver om hier een compleet verslag te doen. De Bk werd op een voormalig fabriekterrein (ex.betonfabriek en eigendom van de familie van de vakantieboerderij) in Spanbroek geplaatst.
-
Voor meer info zou ik de resp.boeken even doornemen want het gaat wat ver om hier een compleet verslag te doen.
Ik heb geen bezwaar.....
-
Ik denk dat heel weinig mensen bezwaar zullen hebben ;D
Gr,
Dennis
-
Misschien de samensteller zelf wel..... Ik vind de gang van zaken rond de 164 erg interessant. Misschien kan ik hem oppoken door zelf eens wat te plaatsen over de 164 in de periode dat hij van de TET/Oostnet/Syntuys was. Als ik er aan toe kom zal ik daar vanavond een begin mee maken.
-
Nou, de 164 was niet zo spannend, die heeft gedurende de hele periode als plukstel in Hengelo gestaan...
-
Nee hoor, de 164 heeft instructieritten gereden op Aml-Mrb terwijl de 180 en 186 omgebouwd werden. Daarna is de 164 terzijde gesteld en heeft een paar jaar staan verkommeren in Hengelo.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img889.jpg)
186 in de werkplaats Zwolle, 22 april 1998
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img890.jpg)
180 geschilderd maar nog zonder opschriften, Zwolle, 22 april 1998
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img891.jpg)
164 voor instructie te Almelo, 12 mei 1998
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img892.jpg)
164 (instr.) en 115 als reguliere trein te Vroomshoop, 19 mei 1998
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img893.jpg)
164 bij Daarlerveen, 19 mei 1998
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img894.jpg)
186 vandaag herindienst gesteld te Vroomshoop, 24 mei 1998
Nu de 180 en 186 in dienst zijn op Almlo-Mariënberg kan de 164 terzijde gesteld worden te Hengelo. In de loop der tijd is de 164 nogal eens verplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img895.jpg)
15-02-1999
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img896.jpg)
20-06-1999
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img897.jpg)
17-10-1999
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img898.jpg)
21-10-1999
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img899.jpg)
164 in vervallen toestand in het vervallen decor van de brouwerij van Hengelo Bier, 27 mei 2000
-
Spannende tijden rondom de Bk 164 in Hoogwoud ; uit het NHD van gisteren:
Opmeer heeft last van 'muizenkop'
Gepubliceerd op 28 april 2008, 17:25
Laatst bijgewerkt op 28 april 2008, 17:27
hoogwoud - Frank en Irma Appel horen dinsdag of hun ’muizenkop’ weg moet. Vorig jaar had het Hoogwoudse echtpaar de cabine van de ’Blauwe Engel’ (een trein) aan hun boerderij vastgeplakt, maar de gemeente gaat daar niet mee akkoord.
Afgelopen vrijdag stonden beide partijen voor de voorzieningenrechter. Irma Appel was verbaasd dat ze naar Alkmaar moesten. ,,De gemeente is altijd heel tolerant geweest en nu kan het ineens niet meer. Het is een uitbreiding van onze zaak geweest. We hebben niets aangetast, we hebben dat voorste gedeelte van de trein er alleen tegenaan gezet.’’
-
Volgens mij gaat het hier niet om de Bk bak van de 164 maar een andere kop, volgens mij deze, geen idee van welke trein deze kop is, maar deze zit aan de boerderij vast zoals in het artikel stond:
(http://www.controversy.nl/slide/images/IMG_4868.JPG)
Foto: controversy.nl
-
Dit zou de Bk *kop* zijn!
De ABk (de hele bak dus) staat elders op het terrein.
Andere, onwaarschijnlijke, optie is dat dit 1 van de mat'46 koppen is die er nog zijn, maar dat zou dan wel erg toevallig zijn...
-
Mat '46 heeft een hoger voorhoofd (andere dakvorm) dus dat zal niet.
-
Op hun website staat ook dit:
Ook 2007 bracht weer een project met zich mee...De tweede bak van de Blauwe Engel werd door ons zelf gedemonteerd en afgevoerd. Niet alles verdween echter, het kopje van de trein bleek een mooi onderkomen voor het kantoortje van Irma en ook nog eens een heel leuk voorportaal te zijn.
-
Blijkbaar leest men slecht, ik ben bij het hele project betrokken geweest en zal toch wel weten of dit de Bk 164 is. Nota bene het transport van deze kop op een platte wagen gesleept door een shovel van Spanbroek naar Hoogwoud vastgelegd. Ook het hele sloopgebeuren van het restant van de Bk in beeld gebracht. Het ABk-verhaal is bekend, dacht ik zo.
O ja, het verzoek om definitieve plaatsing van de Bk is door de Rechter zojuist afgewezen, naar een nieuwe oplossing op het terrein wordt gezocht.
-
inderdaad...
-
Andere, onwaarschijnlijke, optie is dat dit 1 van de mat'46 koppen is die er nog zijn, maar dat zou dan wel erg toevallig zijn...
zoals Marc al zei, dat is onmogelijk. buiten het genoemde dak, heeft Mat'46 ook een andere raamconstructie, die van plan X is kwa vorm vrijwel gelijk maar kwa constructie totaal anders.
mvg
-Sander
-
Ik snap ook niet waar het verhaal van Michiel, dat het niet de Bk-kop 164 zou betreffen, vandaan komt.....
-
Ik wil m'n naamgenoot en Frank niet afvallen hoor. Maar als ik de eerste foto van dit draadje zie, dan zitten alle spijlen nog in het frontraam. Terwijl de 164 op de foto's van Frank toch duidelijk de modernere versie van de frontramen heeft, zonder spijlen. Of snap ik nu iets niet?
Groeten, Rob
-
Iets dat er in 1978 is uitgehaald kan er zo'n 30 jaar later weer ingezet worden. Al zullen het wel geen originele spijlen zijn.....
(wat laten jullie je toch beetnemen door een paar spijltjes.....)
-
Iets dat er in 1978 is uitgehaald kan er zo'n 30 jaar later weer ingezet worden.
Dat kan inderdaad heel goed. Hebben ze er meer moeite in gestoken dan ik dacht. Het viel me alleen op.
Groeten, Rob
-
de ABK die ze op het terrein hebben staan heeft die stijlen ook, dus da's geen graadmeter ;)
mvg
-Sander
-
Die spijlen zijn er danook gewoon weer ingefreubeld.. ;)
Je weet wel, net zoals een hoop leden hier aan modelbouw doen enzo ;D
-
t zou ook gewoon kunnen dat dit de kop is van de DE-1 38? ::)
-
Blijkbaar leest men slecht, ik ben bij het hele project betrokken geweest en zal toch wel weten of dit de Bk 164 is. ...
-
oja, excusez :-[
-
Die raamspijlen zijn er nadien door de eigenaar (Frank) met houten latjes weer ingezet om de koppen weer "smoel" te geven. De frontseinen van de ABk komen van m'n zolder en zijn afkomstig van de Bk182 (DE V) ze lagen hier sedert 1974 in opslag. Een kop van de DE1 38 bestaat niet meer.
-
Is dat niet die kop die aan de muur van de werkplaats Zwolle is gehangen? Bij mijn weten is die bij de STAR terecht gekomen.
Eelco
-
De kop die toendertijd aan een zijgevel heeft gehangen,was volgens mij die van de 21 [de werkplaats was er [letterlijk en figuurlijk] aangehecht! ;)
Groet Wim. Misschien dat Frank dit weet?
-
Dat klopt inderdaad. De kop van de 21 staat nu in de Jonkerloods in Veendam.
-
Is dat niet die kop die aan de muur van de werkplaats Zwolle is gehangen? Bij mijn weten is die bij de STAR terecht gekomen.
Eelco
Volgens mij was het nu tochal een aantal keren bevestigd dat het de tweede kop van de 164 is... ::)
Het is écht geen andere...!
-
Moet je wel even goed lezen waar ik op reageer Thom. Ik verwijs hier toch duidelijk naar het bovenstaande stukje van Rob46 waarin sprake is van de kop van de DE1 38...
Eelco
-
Ik let wel allejezus op hier zeg ::), mijn excuses... :)
-
;D ;)
Eelco
-
In de categorie "koppen" reageerde ik op een melding van Flris dat er een kop van de 38 in het spel zou zijn. De 38 is destijds compleet bij Koek afgevoerd, dus geen 38. Naast de bekende 21 (ex.Wph Zl en thans STAR) bestaat ook de 80 nog in een disco in Bunnik, deze kop heeft in 1984 de 267(Mat'46) daar vervangen omdat de disco compleet afgebrandde en de 267 in desolate toestand in de as werd terugevonden. Resumé.... Bk 164 in Hoogwoud, ABDk 21 in Vdm en BDk 80 in Bunnik.
-
Ik wil geen oude koppen uit de sloot halen maar oude draadjes oppoetsen is één van mijn hobby's...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img111_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img111_1.jpg)
ABD 21-kop kijkt neer op de Bk 164 (tr. 8547 Zwolle-Kampen) waarvan eveneens slechts de kop zou overblijven...
(Zwolle, 12 januari 1992)
-
Niet helemaal waar, 1 van de bakken bestaat ook nog verbouwd tot hotelletje alwaar de tweede kop ook nog is.
Edit: Na nogmaals lezen zie ik dat je het alleen over de Bk bak had en niet zoals ik het las, dé 164, dus ik heb niets gezegd ;)
-
triest hoe vervallen de kop van de 21 enkele jaren geleden in Vdm stond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2133.jpg)
de schortplaat heeft een beste opdonder gehad blijkbaar.
-
Ik denk dat de jaren aan de zwolse gevel de kop al niet beter gemaakt hebben...
-
Bij Riekje Buivenga te Waterhuizen (Groningen) staat ook nog een kop van een DEII. Even zoeken op internet naar Riekje en Waterhuizen.
-
Van de 169. Het lijkt of die 21 kop ook geplukt is (voor de 41?), gezien de missende lampen enzo. Zouden daar nog plannen mee zijn?
Bestaat de mat '46 kop die ooit op de Flevohof stond eigenlijk nog?
-
voor de 41 hebben genoeg onderdelen, dus zijn er bij de 21 geen onderdelen geplukt voor de 41.
mvg,
Robin
-
Robin bestaat dat wel "genoeg onderdelen" ? ;)
-
Genoeg, alsin dat we niets van die kop van de 21 nodig hadden ;)
En ook genoeg, als in de 41 rijdt nog steeds ;D
-
zoals Thom het omschrijft idd. En daarbij, op de kop van de 21 zitten nagenoeg geen onderdelen, laat staan onderdelen welke wij missen :P (de lanmpringen welke er niet op zitten, hebben we er nog aardig wat in voorraad :P)
En wat een voordeel is van NS uit die tijd, is dat een heleboel onderdelen ook in ander materieel zat.
mvg,
Robin
-
Bestaat de mat '46 kop die ooit op de Flevohof stond eigenlijk nog?
Dat is de Bk 285 geweest, nooit meer iets van teruggevonden.