BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ebs2650 op 02 June 2023, 09:41:47
-
Ik krijg deze lok niet geopend om een decoder te plaatsen.
Als ik, zoals in de bijhorende handleiding beschreven, de kap wat opentrek om de loc te openen krijg ik geen beweging in de onderbouw.
In de handleiding staat 'pull out sides and lift the body'.
Mijn vraag : moeten er soms eerst bepaalde onderdelen verwijderd worden of schroeven verwijderd?
Bedankt op voorhand voor jullie hulp.
Willy
-
U kunt het dak heel simpel verwijderen.
De grijze plaat is 1 geheel en komt los als u uw nagel of sateprikker plaatst onder de rand. (langs de wand van de lok)
De decoder stekker zit er direct onder.
De lok openen zoals de handleiding aangeeft is inderdaad erg lastig
-
Heb het dak inderdaad makkelijk kunnen verwijderen en de decoder ingeplugd.
probleem is ermee opgelost.
Dank u wel voor de tip.
Willy
-
Maar is er een manier om de kap van de onderbouw te krijgen?
Ook voor onderhoud zal de loc ooit eens open moeten, lijkt me. Of als je er naast een decoder, ook een machinist in wilt plaatsen. Zoals ik dat nu wil doen.
Probleem is dat de kap erg strak om de onderbouw vast lijkt te zitten. Ik heb dmv. de bekende cocktailprikker-methode de kap wat wijder kunnen maken. De draaistelzijkanten heb ik ook verwijderd, zodat er een plek is waar ik wat steviger aan kan trekken (de draaistellen). Maar de onderbouw komt met geen mogelijkheid los en zit nog helemaal klem. Of zit er toch nog ergens een schroefje of klikverbinding die de boel tegenhoud?
Ik heb een hoop ervaring met het openen van locs van diverse fabrikanten. Dat het zo lastig gaat als bij deze ACME-loc heb ik nog niet eerder meegemaakt.
-
Marc,
Stel uw vraag rechtstreeks aan Modeltrein Express. Ik heb dat ook gedaan.
Willy
-
Ik zou het antwoord ook graag weten. Ik ben gestopt omdat ik bang was dingen kapot te trekken.
-
Kijk eens naar het midden van de baanruimer ter hoogte van de bufferbalk. Ik heb vroeger wel een bij deze acme loks modellen gehad waar de baanruimer met een soort zwaluwstaart in de bufferbalk geschoven zat.
Sateprikkers zou ik niet doen. Liever iets dunners. Hoe verder de kap uit elkaar geduwd wordt, hoe strakker hij aan voor en achterzijde komt te zitten. Vandaar zo weinig mogelijk uit elkaar duwen.
Bart
-
Wat je kan doen is voor onderhoud :
1 Haal toch dat dak er even af.
2 Plaats aan de zijkant een dun strookje styreen aan beide zijdes (midden en bij de cabines)
3 Druk met de duim op de nu blootliggende printplaat (waar het dak nu weg is)
4 De kap druk je nu als het ware van het frame.
Ik had een verslag op Groterdam willen plaatsen, maar daar kom ik simpelweg niet aan toe.
Hoop dat dit helpt.
Voor decoder inbouw : Stop na stap 1 ;D
-
De angst van Fritsprt herken ik, was daarom na een avond gepiel maar gestopt.
Bedankt voor de tips (y)
Ik ga hier van het weekend nog eens op mijn gemak een avondje goed voor zitten.
Daarna zal ik laten weten of het gelukt is en zo ja, hoe.
-
Misschien helpt dit ook een beetje?
Plaatje van de afgenomen kap van een vergelijkbare ACME Traxx. Wat je ziet zijn de nokjes waarmee de kap haakt op het onderstel. En wat je ook ziet is hoe het dak in de kap geklikt zit.
Klik voor een vergroting.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/922/uqtUA9.jpg) (https://imageshack.com/i/pmuqtUA9j)
Gr, Ben.
-
Zeker handig, vooral voor het zien van de nokjes in het dak. (Die grote nokken onderin de kap had ik wel al gezien.)
Ook bedankt!
-
Ook handig, je kan het dak niet verkeerd terug plaatsen want dan passen de nokjes niet meer. past dus maar op 1 manier, zodat je dakindeling altijd klopt als je het model weer terug in elkaar zet.
Ook dat als tip ;)
-
Wat je kan doen is voor onderhoud :
Ik had een verslag op Groterdam willen plaatsen, maar daar kom ik simpelweg niet aan toe.
Promises Promises ;)
-
Mede met behulp van de hierboven genoemde tips is het dan toch gelukt om de kap er af te krijgen (y)
En als je dan eenmaal weet hoe, is het ook eigenlijk niet zo heel ingewikkeld. Maar je moet dus weten hoe 8)
Hieronder in 4 stappen hoe ik het loshalen van de kap van de onderbouw heb aangepakt:
1. Draaistelzijkanten loshalen. Die schuif je er heel eenvoudig af, horizontaal haaks op het wielvlak. (Ik vind dat toch veel makkelijker gaan dan het dak eraf klikken, al is dat ook een optie)
2. De kortkoppelmechanieken (kkm) losschroeven en verwijderen. Bij mij zat er ook een beetje lijm tussen bufferbalk en kkm, wat ik heb doorgesneden. De kkm zijn met schroeven alleen verbonden aan de onderbouw en niet aan de kap. Dus ik heb het sterke vermoeden dat die kkm ervoor zorgen dat de onderbouw (te) strak in de kap klem komt te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8768bw2-648638aec1587.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8768bw2-648638aec1587.jpg)
3. Tussen kap en onderbouw op 4 plekken (bij de nokken in de kap) cocktailprikkers zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8775bw2-648638aec2ae6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8775bw2-648638aec2ae6.jpg)
4. Licht trekken aan de wielen en de zwaartekracht haar werk laten doen: de onderbouw valt zo uit de kap. (of, als je het dak eraf gehaald hebt: van bovenaf de onderbouw uit de kap duwen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8764bw2-64862fbf2faca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8764bw2-64862fbf2faca.jpg)
De cabines heb ik er vrij gemakkelijk uit kunnen klikken op een soortgelijke wijze als bij andere merken, zoals Roco, Artitec, PBM. Verschil met andere merken is alleen dat je de bufferbalk en lichtgeleiders gelijk meeneemt.
Hopelijk heb ik anderen hiermee ook wat op weg geholpen die met dit probleem kampen.
-
-
Nog even een vraagje. De handleiding geeft aan dat op aux5 en aux6 cabineverlichting zit. Kan het kloppen dat die niet aanwezig is in deze versie (Traxx BNL BR 186 010, onlangs uitgebracht door MTE)? Ik kan ze in ieder geval niet zo snel vinden...
-
Dat klopt. Dat zit er in deze modellen niet in.
-
Leuk, weer iets te pimpen