BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: hervé op 30 May 2023, 17:27:56

Titel: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: hervé op 30 May 2023, 17:27:56
   Goeienamiddag,

   Mijn over-over-opa Jean Baptiste Brack was voor 1865 hoogstwaarschijnlijk werkzaam in het station van Gronsveld.  Functie onbekend, tot
   nader order.  Er is een tekst (internet) over de bewoners van het station van Cheratte, zuidwaarts op de spoorlijn:  in 1865 vinden we het gezin
   J. B. Brack-Van Heyst terug.  J. B. en fam. gaat dan wonen in het station van Cheratte,  "komende van Gronsveld".  Enkele jaren later
   vertrekt het    gezin naar het station van Argenteau, ook L. M..
   Hoe kan 'k info bekomen over Gronsveld in die jaren van de L. M..  ?   Zijn er onder jullie (Limburgse) specialisten ? Verwijzingen ?
    (enkele jaren later werd de lijn overgenomen door de Belgische Staatsspoorwegen)

   >  m'n voorvader zou dus  'in'  dit station gewerkt hebben:    https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Gronsveld
       het huidig gebouw stamt nog uit de beginperiode van de L. M. vanaf 1861.
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: hervé op 01 June 2023, 13:13:18
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/X12450_-_1892_Eijsden_L.M.jpg/420px-X12450_-_1892_Eijsden_L.M.jpg

                Misschien poseert J(e)an B. Brack hier tussen diens toenmalige L. M.-collega's   ?       

                Was/is de architectuur van het stationsgebouw van L. M.-Gronsveld dan niet typisch Nederlands ?

                Anderzijds, het L.M.-station Argenteau lijkt geenszins op dat van Gronsveld.  Noch dat van L. M.-Cheratte.

                Zijn er echt geen Liège-Maestricht en/of Limburgse specialisten 'in de zaal'  ?

                 > aanvulling:  foto hierboven is gedateerd 1892, dwz. 31 jaar na start L. M..
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: Simplex op 01 June 2023, 13:54:16
Stel je vraag beter in het MSM forum bij onze
zuiderburen. Die zullen je vast meer kunnen
vertellen, of iig de goede weg op sturen.
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: Freek Jonkers op 01 June 2023, 17:48:50
Herve, voorzover het je onderzoek kan beinvloeden: Je over-over grootvader heette officieel
Joannes Baptiste Carolus. Aldus de burgelijke stand van Gronsveld en vermeld op een geboorte akte d.d. 28-02-1864.
Nou staat niet altijd alles in een geboorte akte on-line, maar in de officiele acte zou het beroep van je over-over grootvader kunnen staan.

Freek
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: hervé op 01 June 2023, 18:27:29

    Dank.   

    (ik stuurde je een persoonlijk forum-bericht)
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: hervé op 01 June 2023, 23:17:03
   Forum TMM:  die club zal wel iemand herbergen die iets meer weet over   SNCB ligne 40     maar mijn Fransch is niet echt up-to-date  ;).
   En de negentiende-eeuwse stationchefs en andere medewerkers van het Nederlandse Gronsveld is een ander deel van het verhaal.
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: Freek Jonkers op 02 June 2023, 21:38:54
In Gronsveld was hij Baanmeester. Zie je persoonlijke bericht alhier.

Vr. gr.

Freek
Titel: Re: L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS)
Bericht door: hervé op 03 June 2023, 23:48:19
   
    Hartelijk dank voor deze info.              (zie je persoonlijke bericht alhier).
   
    Van baanmeester (baancommissaris?) in L. M.-Gronsveld naar stationschef in L. M.-Cheratte en Argenteau was een logische bevordering, wellicht.
    Weze gezegd dat deze loopbaan bij de L. M. te situeren is in de 2de helft van de 19de eeuw, enkele decennia na het ontstaan van het fenomeen
    trein.
    De L. M. zorgde vanaf 1861 in ieder geval voor werkgelegenheid:   Nederlandse en Belgische Limburgers, Antwerpenaren, Henegouwers, Vlamingen,
    Luxemburgers, enz....  'Aan de spoorweg' werken was toentertijd een interessante, 'moderne'  job, ook financieel .