BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 18 April 2008, 23:57:46

Titel: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Peter Korsten op 18 April 2008, 23:57:46
Nou ik eindelijk een beetje tijd heb gevonden om dit forum een beetje bij te lezen (nog maar een paar honderd draadjes te gaan), ben ik een paar keer het onderwerp breedspoor tegengekomen. En nu vroeg ik me af wat de plannen zijn binnen de verschillende EU-lidstaten, wat ze met dat breedspoor gaan doen.

Een kleine inventarisatie van breedspoor binnen de EU:
Van Spanje heb ik gelezen dat ze van plan waren alles naar normaalspoor om te bouwen, dat dat plan vervolgens afgeblazen werd en dat ze het nu weer van plan zijn.

Als de spoorwegen in Ierland (en Noord-Ierland) nog ooit wat worden, zullen ze vast niet omgebouwd worden, omdat het immers een eiland is. En die tunnel naar Groot-Brittannië laat nog wel even op zich wachten.

Van de Baltische staten meen ik gelezen te hebben dat ze subsidie kregen om de boel naar normaalspoor om te bouwen; al met al zo'n 6000 km.

Klopt dit allemaal nog? En zijn ze nog iets van plan in Portugal en Finland?

- Peter
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Post49 op 19 April 2008, 00:10:35
Hoi.
Volgens mij heeft Spanje slechts het HSL-gedeelte in normaalspoor aangelegd. De rest zal zo wel blijven liggen. Het scheelt met Portugal ook nog eens twee heele milimeters! :D

Groet, Erik.
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Alexander_N op 19 April 2008, 01:03:04
Zolang de olietreinen vanaf Rusland via de Baltische staten naar de havens worden gebracht blijft het bij 1520mm.

Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Peter Korsten op 19 April 2008, 01:45:28
Dat van de AVE was me bekend. Helaas kan ik geen officiële documenten vinden over het Iberische verhaal, alleen een enkele paragraaf in een Wikipedia-artikel zonder enige referentie.

In een ander Wikipedia-artikel las ik dat de EU de Baltische staten sponsort om normaalspoorlijnen te bouwen, wederom zonder referenties.

- Peter
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Anoniem op 19 April 2008, 10:11:35
Dat van de AVE was me bekend. Helaas kan ik geen officiële documenten vinden over het Iberische verhaal, alleen een enkele paragraaf in een Wikipedia-artikel zonder enige referentie.

Ik heb zulks ook wel eens gelezen in een boek of een tijdschrift...helaas heb ook ik geen referentie, maar twee onafhankelijke meldingen zijn beter dan één ;D. Overigens is de noodzaak - althans voor het reizigersverkeer - om het breedspoornet om te sporen de laatste tijd seterk afgenomen aangezien het normaalspoornet in Spanje (de hogesnelheidslijnen dus) stevig uitgebreid wordt en de technologieën van Talgo en CAF/Brava steeds verfijnder zijn...er zijn nu zelfs al motorwagens die omgespoord kunnen worden.

Neemt niet weg dat het met name in het internationale goederenvervoer een groot probleem blijft, dat omsporen in Cerbère / Port-Bou en in Hendaye / Irún.

Als aanvulling op de lijst: in de tijd van het IJzeren Gordijn lag er een breedspoornet(je) in de haven van Neu Mukran op Rügen. Dit omdat daar spoorferrys naar de Sovjetunie aanlegden - dan hoefde je niet door het corrupte Polen heen met je goederenwagens. De DR had daarvoor een paar breedspoorrangeerlocjes in dient. Liggen die sporen er nog?

En dan is er natuurlijk het verhaal van Stalins trein naar Potsdam in 1945...
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Peter Korsten op 19 April 2008, 10:41:43
Er bestaat een overzicht van spoorwijdtes in de wereld, waar er een 24 (?) km 1520mm-spoor op Rügen ligt. Of die lijst actueel is, is moeilijk na te gaan natuurlijk.

- Peter
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Anoniem op 19 April 2008, 11:13:35
Blijkt van wel, althans in dit geval: de site van de Tourismuszentrale van het eiland Rügen (www.ruegen.de) zegt het volgende:
Citaat
Als einziger Hafenstandort Westeuropas verfügt der Fährhafen Sassnitz über Gleis- und Umschlaganlagen für Eisenbahnwaggons der russischen Breitspur und ist deshalb auch bekannt als "westlichster Cargo-Bahnhof der Transsibirischen Eisenbahn".

Of het 24 km is, ja dat weet ik ook niet ;D.
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Alexander_N op 19 April 2008, 11:44:21
ik heb er laatst toevallig fotos van gezien, ik ben alleen vergeten op welke site. De sporen liggen er nog, als worden ze langzamerhand wel weggehaald. Het zxal geen 24 km meer zijn.
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Peter Korsten op 19 April 2008, 12:10:44
Hmm, kennelijk was het ooit 40 kilometer:

http://parovoz.com/spravka/gauges-en.php
(Even doorscrollen naar 1520 mm en 'Germany'.)

Dus dat zal dan inderdaad wel einde oefening zijn.

- Peter
Titel: Re: Breedspoor binnen de EU?
Bericht door: Alexander_N op 19 April 2008, 13:03:11
Ah ik heb wat fotos van 1524mm in duitsland gevonden...

(http://www.parovoz.com/gallery/DE/20061006_50138.jpg)

en nogmaals
(http://www.parovoz.com/gallery/DE/20061006_50141.jpg)

en hier een ferry met 1520 mm (of 1524) spoor aan boord...

(http://www.parovoz.com/gallery/DE/20061006_50137.jpg)