BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rjr op 29 May 2023, 19:58:17
-
wie weet er raad?
Vorig weekend hebben we gereden met de tuin baan, zonder problemen, lenz centrale, een roco locmuis 2 en een lenz handregelaar.
Vandaag wilde we weer rijden nadat de baan een stukje uitgebreid was. Maar wat ik ook probeer, de trein rijd alleen achteruit.
Met de roco muis gaat hij achteruit, welke kant ik ook op draai.
Met de lenz regelaar staat hij op achter uit en reageert niet op de knop voor richting verandering.
Andere lok er op gezet, maar deze heeft precies hetzelfde probleem.
Verlichting doet het, maar dus ook alleen aan de achterkant,
Het stuk extra spoor weer los gekoppeld, maar ook dan blijft het probleem zich voordoen.
Achteruit rijd de trein dan wel weer prima rond, ook over het nieuwe gedeelte. Nergens stoppen, geen gekke zaken.
Wat kan hiervan de oorzaak van zijn?
Bedankt,
Roelco
-
Nooit gehad met een lenz centrale... nergens wat gammel aangesloten? En ook als je de Lenz regelaar direct op de centrale aansluit en de rest er even af gooit zodat je puur op de Lenz centrale + regelaar LH100 rijdt?
-
Probeer de centrale te resetten.
Locomotief 00, snelheid 0 en dan 25 keer F4 drukken, stroom eraf, 2 min wachten en de boel terug opstarten.
-
Ronald,
IK heb het ook nooit eerder gehad. Heb alle verbindingen na gekeken, alle stekker verbindingen opnieuw aangebracht, goed aan gedrukt. Heb getest met alleen lenz handregelaar, alleen roco regelaar, beide regelaars. Maar het probleem blijft.
Frans, die optie ken ik niet, heb ik wel al eens vaker naar gezocht, maar is nieuw. Heb de boel buiten net opgeruimd, maar ga dit toch nog even proberen.
Edit, gelijk even geprobeerd, maar helaas, werkt nog niet. Heb het een paar keer geprobeerd, denk misschien niet goed geteld, en ruim 2 minuten wachten, maar blijft zelfde.
En maakt ook niet uit welk lok nummer ik kies, verschillende geprobeerd, lok nummers die ik heb, maar ook nummers die ik niet heb, ze staan allemaal op achteruit, en kan geen enkele aanpassen.
Roelco
-
Ik denk dat dit er eentje is voor Lenz customer support :-X. Wel een bijzonder apart probleem.
Bas
-
Welke Lenz centrale is het? Bij een LZ100 heb ik ooit de knoopcel er eventjes uitgehaald om een probleempje op te lossen.
Wat dat was, ben ik vergeten, die Lenz-dingen gaan ook zo vreselijk lang mee ;D
-
Sorry, had ik er natuurlijk bij moeten zetten, maar dit is een LZ100.
Ze gaan inderdaad lang mee, al hebben ze soms ook wat rare eigenaardigheden. Dit is niet mijn eerste onverklaarbare probleem.
Die knoopcel kan ik er ook nog wel even eenvoudig uithalen om te testen, anders toch maar een vraagje naar Lenz customer support.
Al hebben die mijn vorige probleem ook nooit kunnen verklaren. Daar heb ik mee leren leven. Maar een trein die alleen achteruit mag rijden gaat toch echt problemen geven.
Bedankt voor het mee denken zover van een ieder.
Roelco
-
Die knoopcel is dacht ik alleen voor je stack enzo, al het andere is vastgezet in de Eprom van het ding. Ik zou zeker even je probleem duidelijk omschreven neerleggen bij Lenz zelf.
Wat dat was, ben ik vergeten, die Lenz-dingen gaan ook zo vreselijk lang mee ;D
Inderdeed ;D :
(https://live.staticflickr.com/65535/52937294350_1866287011_c.jpg) (https://flic.kr/p/2oDTtiy)20230529_185501 (https://flic.kr/p/2oDTtiy) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
B staat voor aankoopjaar ;)
-
Een update op dit probleem. Het bestaat nog altijd. Voor het rijden maak ik tijdelijk gebruik van een centrale van een andere baan. Nu kan ik de treinen weer beide kanten op sturen. Maar de foute centrale blijft alleen achteruit werken.
Heb natuurlijk ook al een bericht naar lenz gestuurd met beschrijving van het probleem en vraag wat een mogelijke oplossing is. Maar ook daar is dit blijkbaar een onbekend probleem, want nog altijd geen reactie gehad. En meestal heb ik van Lenz toch echt wel sneller een reactie terug bij een vraag.
Mocht die reactie nog komen zal ik proberen hier weer een update te geven.
Groet,
Roelco
-
Intussen wel contact gehad met Lenz, maar helaas geen oplossing. Ze kennen het ook niet. En komen ook niet verder dan een reset proberen, wat ik al gedaan heb en wat niet werkt helaas.
Groet,
Roelco
-
Ik doe maar een gooi: heb je niet toevallig de ABC-modus op de hele baan gezet i.p.v. een klein stukje rail? Vermits je een ABC module hebt (of zelf gemaakt)
-
Intussen wel contact gehad met Lenz, maar helaas geen oplossing. Ze kennen het ook niet. En komen ook niet verder dan een reset proberen, wat ik al gedaan heb en wat niet werkt helaas.
Groet,
Roelco
Vraag of ze jou een nieuwe eprom op willen sturen met de laatste versie en zet die er in. Dat kost je of niks of heel weinig. Doet het probleem zich nog steeds voor daneen andere centrale er aan hangen om zeker te gaan of je niet iets niet goed in je baan hebt.
-
Met het gevaar dat ik je op een totaal verkeerd spoor zet toch een opmerking. Terzijde: ik heb geen verstand van elektronica.
Zou het misschien zo kunnen zijn, dat in de centrale aan één kant de eindversterking het begeven heeft, dus iets van de eindtransistoren of mosfets of wat dat dan ook moge zijn ?
Dat lijkt me in ieder geval overeen te kunnen komen met de klacht.
Omdat ik zelf een tijd terug iets soortgelijks had met geheel ander materiaal, heb ik dat bij een kennis ingeleverd, die binnen zeer korte tijd met de conclusie kwam (was zichtbaar beschadigd) en meteen de eenvoudige reparatie heeft uitgevoerd. Dus vervanging van het defecte deel, waarna het in mijn ogen gelijkwaardige euvel opgelost was.
-
Dat klinkt als een plausibele verklaring.
Als je nog maar de helft van DCC overhoudt, dan heb je feitelijk een soort PWM op ~50% dutycycle (lees "gelijkspanning") waardoor een decoder kan gaan denken dat hij op een analoge baan staat.
Als dat waar is, zal een trein altijd op ongeveer 50% snelheid rijden en kan je helemaal niks qua snelheid of functies bedienen.
Een enkele trein zal dan misschien niet rijden en de rest wel.
Mvg,
Bas
-
Maar ik kan wel alles qua snelheid en functies bedienen. Alles werkt op 1 optie na, en dat is de richtings verandering.
Dat heeft dus ook niets met een eindversterker. Een richtingsverandering is niet meer en niet minder dan een commando die uitgestuurd wordt. Net als een commando met een andere snelheid, of een commando met een bepaalde functie die aan of uitgezet moet worden.
Een dcc commando wordt opgebouwd met verschillende info.
met daarin het adres, de stand van de functies, de snelheid en de richting.
En dat ene bit wat de richting aan moet geven wordt dus nooit meer anders uitgestuurd. Dat zit dus echt in de eprom. niet in een eindversterker, die kan niet 1 bit er uit filteren om die altijd op 0 te zetten.
Dus zal het voorstel van Ronald nog eens bij Lenz neer leggen. Dat lijkt me dan nog de beste optie.
Roelco
-
Ik weet niet hoe het bij Lenz gaat, maar bij Uhlenbrock kun je de centrale instellen op "gewoon" (knop naar links of naar rechts voor de rijrichting) of op Märklin (richtingsverandering door op de knop te drukken, draairichting altijd naar rechts).
Misschien kun je deze suggestie toevoegen aan het lijstje van de beproefde wetenschappelijke methode T&E. ;D
Maar vervelend blijft het wel. Centrales zijn best wel een aanschaf.
-
Dat heeft dus ook niets met een eindversterker.
En dat ene bit wat de richting aan moet geven wordt dus nooit meer anders uitgestuurd.
Absoluut meer voer voor specialisten, maar ik waag me toch nog aan een gedachtegang. Als die niet klopt hoor ik hier vanzelf wel. Voor mij is het het opbouwen van kennis.
Ik zou het wel heel erg toevallig vinden, dat nou net die ene bit verdwenen is, die voor de richting wisseling zorgt. Kans van één op de miljard ? En al die andere bits wel goed ?
Maar het DCC signaal op de rails bestaat uit blokpulsen, afwisselend positief en negatief. Laten we zeggen van minus 8 naar plus 8. Stel dat de negatieve uitsturing defect is, dan betekent dat, dat de negatieve component ontbreekt, althans op grond van mijn waarneming bij mijn reparatie voor een groot deel ontbreekt. Dus dan hou je (wederom voorbeeld) een signaal over van plus 8 naar min 3.
Het DCC stuursignaal zou hierbij mogelijk nog steeds door de decoder gedetecteerd kunnen worden, dus die ene bit, en de decoder zou dan dus ook omschakelen, maar heeft geen (niet voldoende) negatieve component en zal dan ook niet in de andere richting rijden.
En al eerder is hier ABC genoemd en doorgestreept, maar dan zou het signaal wel erg extreem asymmetrisch zijn, met mogelijk dit vervelende gevolg.
Nogmaals, dit is hooguit een aanzet tot gedachtegang, en als ik er compleet naast zit: gewoon om de oren slaan. Doet pijn, maar dat zie ik als het leerproces. ;D
-
Maar ik kan wel alles qua snelheid en functies bedienen
Dan is het inderdaad eeprom vervangen. Als hij functies wel binnen krijgt, staat de lok niet op analoge modus.
Ik zou het wel heel erg toevallig vinden, dat nou net die ene bit verdwenen is, die voor de richting wisseling zorgt. Kans van één op de miljard
Die kans is kleiner. Ik weet niet precies wat voor EEPROM het is, maar laten we zeggen eentje met 32kb. Dan heeft dat ding 256.000 bits.
Ik weet ook niet waarom of hoe zo'n ding corrupt raakt. Op werk hebben we UV wisbare Eproms. Die kan je saboteren door er teveel licht op te laten vallen.
Heeft Lenz je al een nieuwe EEPROM gestuurd?
Mvg,
Bas
-
En ook als je de Lenz regelaar direct op de centrale aansluit en de rest er even af gooit zodat je puur op de Lenz centrale + regelaar LH100 rijdt?
Misschien dan toch deze test eens uitvoeren ?
Dus: centrale, versterker, handregelaar, loc op stukje rail. Wat gebeurt er dan ?
En als je de mogelijkheid hebt een andere versterker (booster) in te zetten, wat gebeurt er dan ?
Je kunt natuurlijk ook meteen rigoureuze maatregelen nemen door de set in te ruilen tegen de nieuwere LZV200. ???
-
Iedereen natuurlijk bedankt voor het mee denken.
Mijn LGB baan is een recht toe recht aan baan. Centrale, 2 boosters die de baan aan sturen, en verder helemaal niets.
Even wat uitleg voor de lenz handregelaar. daar zit geen draaiknop op (ze zijn er wel, maar de versie die ik heb heeft dat niet ).
Je hebt 4 knoppen voor snelheid:
snelheid 1 hoger
snelheid 1 lager
snelheid 5 hoger
snelheid 5 lager.
Als de snelheid 0 is dan kun je met de richting knop de richting veranderen. 1 knop voor het veranderen van de richting. Hierdoor gaat er op het scherm een pijl die naar boven wijst naar beneden wijzen. of andersom.
Als de snelheid 0 is, en je verlaagt de snelheid dan blijft deze 0. Dat is geen actie om de richting aan te passen.
Bij mij wijst die dus altijd naar beneden. hoe vaak ik ook op die knop druk. Die veranderd niet. Dus het systeem ziet helemaal geen richtingsveranderen. En dus wordt die in de commando's ook niet doorgestuurd. Alle andere opdrachten die ik geef worden altijd netjes en direct doorgestuurd. Snelheid verandering, functies aansturen, ander adres kiezen. Alles werkt, alleen die richting knop niet, bij geen enkel lok adres.
Dus zou een logische verklaring zijn, die knop is gewoon kapot. Echter, bij een andere handregelaar heb ik hetzelfde probleem. Dus 2 handregelaars met zelfde probleem?
Maar gebruik ik deze handregelaar op een andere centrale dan werkt het wel gewoon.
Dus mijn conclusie, de handregelaar is zelf goed, werkt tenslote prima op een andere centrale.
En dan kom ik toch op de centrale die niet goed werkt om een vage reden.
Maar omdat verder alles goed aan te sturen is, de loks gewoon correct en met juiste snelheid rijden ( ook vooruit als ik dat doe door het bitje in CV29 om te zetten ), en alle functies gewoon aan te sturen zijn zie ik dit niet als probleem in de eindversterking.
Ook al omdat het omzetten van de richting op het scherm al geen gevolgen heeft.
Wat betreft het DCC signaal, die wordt niet herkend als 1 en 0 door de plus en de min waarde, maar door de duur die een puls heeft. Een korte plus en min puls wordt gezien als een 1 en een lange plus en min puls wordt gezien als een 0.
En als dit niet altijd goed zou zijn dan zou ik verwachten dat het niet altijd alleen maar de richtingsbit is, maar soms ook wel eens wat anders, een bit in het adres of de snelheid b.v. Maar die komen altijd door.
Bovendien zou z'n probleem geen effect moeten hebben op het display van de handregelaar, en zou daar de richting nog wel altijd omgezet behoren te worden. En dat gebeurd dus ook niet.
Ik heb meerdere centrales. Als ik een andere pak dan kan ik ook prima rijden en doet alles het. Maar wil liever niet de centrales steeds om moeten zetten. ook al omdat ik de spanning voor mijn LGB baan hoger heb staan dan voor de H0. En dan moet ik dat ook steeds omzetten en is er het risico dat ik met een te hoge spanning op mijn H0 baan kom.
Nogmaals bedankt voor het meedenken. Ga zeker niemand om de oren slaan.
Roelco
-
Heeft Lenz je al een nieuwe EEPROM gestuurd?
Mvg,
Bas
Nee. tot dus ver hebben ze alleen gezegd dat mijn versie al oud is. Dus dat ga ik nog vragen aan ze, kijken wat ze kunnen/willen doen.
Misschien dan toch deze test eens uitvoeren ?
Dus: centrale, versterker, handregelaar, loc op stukje rail. Wat gebeurt er dan ?
Zelfde resultaat.
En als je de mogelijkheid hebt een andere versterker (booster) in te zetten, wat gebeurt er dan ?
Heb gewerkt met de zelfde versterkers, maar heb wel een andere centrale gebruikt, en dan werkt het prima.
Je kunt natuurlijk ook meteen rigoureuze maatregelen nemen door de set in te ruilen tegen de nieuwere LZV200. ???
Heb ik al liggen, maar die is voor een ander project. Dus zou toch graag mijn huidige set weer werkend krijgen.
Roelco
-
Roelco (e.a.),
Lees deze draad op dit forum eens door.
https://forum.spurnull-magazin.de/thread/2299-hilfe-lok-f%C3%A4hrt-digital-mit-lenz-nur-r%C3%BCckw%C3%A4rts/?pageNo=1 (https://forum.spurnull-magazin.de/thread/2299-hilfe-lok-f%C3%A4hrt-digital-mit-lenz-nur-r%C3%BCckw%C3%A4rts/?pageNo=1)
(Sorry, Duits)
Hoezo Lenz kent dit probleem niet? ???
-
Verschil is dat het daar 1 lok is, en de rest wel beide kanten op rijdt. In dit geval rijd geen enkele lok meer vooruit
-
Duits is niet mijn eigen taal, maar kan me er redelijk goed in redden over het algemeen.
Wat ik uit die link haal is alleen dat dit een probleem is met een decoder van Lenz.
Bij mij doen de lok decoders het prima ( geen lenz trouwens in mijn LGB loks )
Alleen 1 centrale wil hun richting niet veranderen. lok rijd altijd achteruit.
Met andere centrale werkt alles prima. Dus geen problemen in de decoders zelf.
Roelco
-
Omdat het probleem hier niet verder geanalyseerd kan worden lijkt het mij dat de service/reparatie afdeling van Lenz er aan te pas moet komen.
Ik heb even op de site van Lenz gekeken en gezien, dat de LZ100 in 2003 is vervangen door de LZV100. Dan vraag ik me af, of er nog wel de juiste onderdelen of programmatuur voor te krijgen zijn (Eprom of andere reparatie).
Ik heb hier op BNLS gelezen, dat een oudere LZ100 niet meer geupdate of gerepareerd kan worden, afhankelijk van de versie (blijkbaar). Dus ik zou in goed overleg met Lenz bepalen of het de moeite en kosten nog loont om de centrale in te sturen. Of een Eprom te laten komen.
-
Heb gewerkt met de zelfde versterkers, maar heb wel een andere centrale gebruikt, en dan werkt het prima.
Roelco
Ah kijk, nu komen we ergens! Het is dus zeker de centrale en je schrijft dat je de oude versie hebt. Graag zou ik weten welke versie je nu hebt?
Dan vraag ik me af, of er nog wel de juiste onderdelen of programmatuur voor te krijgen zijn (Eprom of andere reparatie).
Ja, hebben ze gewoon. Even mailen en je krijgt hem opgestuurd.
LZ100 is oud maar niet "obsolete" zoals The Terminator (Arnold Schwarzenegger) pleegde te zeggen in een van zijn films ;D Dingen doen het prima en gaan eigenlijk nooit stuk. Ik gok er nu echter op dat er wel iets stuk is of ergens een stekkerblokje of z niet meer goed is. TS kreeg van de een op de andere dag deze problemen en dat is op zich vreemd.
Dus ja, TS; vraag even zo'n ding, zij sturen het op en als het dan nog hommeles is; weggooien en upgraden naar een nieuwere. De LZV100 is ook nog steeds prima te gebruiken en 2e hands nog wel te vinden.
-
Laatste update op deze situatie.
Zwaar teleurgesteld in de support van Lenz helaas, maar goed is niet anders.
Het probleem heb ik nog altijd niet kunnen oplossen. Lenz stuurt niets op.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere centrale. Heb al een LZV100 en LZV200, maar die zijn beide voor andere banen, en wil niets steeds de centrale om moeten zetten. Nu vond ik op internet een mooie aanbieding van een LZV100 met een LH100, centrale is in elk geval versie 3.6.
Helaas was het scherm van de LH100 beschadigd, maar de centrale doet het. Dus voor mijn tuinbaan kan ik weer normaal rijden. en dat was het belangrijkste.
Echter, ik dacht, als ik voor de LH100 nu een nieuw display er in kan zetten dan heb ik die ook mooi werkend en heb ik daar ook nog een extra van.
De print waar het display op zit is een kleine losse print in de handregelaar die met 5 draaden vast zit. Dus die kan ik zelf nog wel vervangen. Maar helaas, Lenz wil ook dit deel niet opsturen en probeerd mij een volledige LH100 te verkopen. Maar dat was dus niet mijn bedoeling. Ik hou er niet van om zaken weg te gooien als ze nog weer te repareren zijn. Maar helaas. Misschien kan ik nog eens achterhalen welk display ik moet hebben en kan ik die ergens bestellen.
Maar goed, zoals aangegeven heb ik een andere centrale, dus voorlopig kan ik weer rijden. Die LH100 kijk ik in de wintermaanden nog wel eens na wat ik daar nog mee kan.
Een ieder in elk geval bedankt voor het mee denken en de gegeven adviezen.
Groet,
Roelco
-
Sloop (subtiel) dat scherm er uit en maak foto's. (y) we may get Lucky.
Bas
-
Over je scherm; dat doen ze idd niet. Zij repareren, niet jij. Hebben ze een goede reden voor denk ik zelf dus zo raar is dit allemaal niet. Stuur je LH100 op naar Lenz en je krijgt hem netjes gerepareerd terug. Bij mij kreeg ik zelfs enkele nieuwe kabels en stekkers aan mijn LH100's en werd niet in rekening gebracht.
Zwaar teleurgesteld in de support van Lenz helaas, maar goed is niet anders.
Omdat je dingen van ze vraagt die zij niet willen doen en nooit doen... Dat ter "verdediging" van Lenz. Dat wat jij beschrijft herken ik niet, k kan alleen maar positief zijn over hun service. Zelfs bij oudere producten.
Maar als je nu zo teleurgesteld bent, waarom koop je dan de 3e Lenz centrale? Dan zou ik dat zeker niet meer doen. Linksom vind je het waardeloos, rechtsom blijf je het kopen :) Vreemd toch? Just my 2 cents ;) Ik heb er ook 3 en ben met alle 3 dik tevreden.
-
Hoi Roelco,
Je zou eens bij Ali kunnen kijken of die het benodigde scherm niet ergens in de collectie heeft.
-
Over je scherm; dat doen ze idd niet. Zij repareren, niet jij.
En dat vind ik dus vreemd, en daar ben ik dan teleurgesteld in.
Ik hou niet van onnodige actie, en dat is het wel als ik eerst de handregelaar naar hun moet opsturen, zodat zij er een nieuw schermpje in kunnen zetten wat ik ook prima zelf kan. En dan moeten ze het weer terug sturen. Dus onnodig kosten, en onnodig uitstoot.
Bovendien, hun advies was niet om de regelaar op te sturen, maar om hem weg te gooien en een nieuwe bij hun te bestellen. Dus zij repareren ook niet.
Hebben ze een goede reden voor denk ik zelf dus zo raar is dit allemaal niet. Stuur je LH100 op naar Lenz en je krijgt hem netjes gerepareerd terug. Bij mij kreeg ik zelfs enkele nieuwe kabels en stekkers aan mijn LH100's en werd niet in rekening gebracht.
Zoals al eerder aangegeven, ze gaven niet de optie om op te sturen, alleen om een andere bij hun te bestellen.
Ik heb ook mijn redenen om niet onnodig onderdelen over en weer te sturen. Probeer toch een beetje aan de uitstoot te denken, niet alleen met wanneer ik zelf de auto pak, maar ook met voor die bezorgdiensten die maar rond blijven rijden.
Omdat je dingen van ze vraagt die zij niet willen doen en nooit doen... Dat ter "verdediging" van Lenz. Dat wat jij beschrijft herken ik niet, k kan alleen maar positief zijn over hun service. Zelfs bij oudere producten.
Ik weet natuurlijk niet wat ze wel en niet willen. En ben denk ik verwend met andere bedrijven waar ze wel netjes een onderdeel opsturen als ik er om vraag.
Had het op zich wel kunnen weten. Heb eens decoders opgestuurd die kapot waren, die kregen we terug met de melding dat ze alleen een reset nodig hadden, niet de reset die in de beschrijving staat. Wel kosten voor 2 keer versturen. Bij vervolg decoders gevraagd hoe ik zelf die reset kan uitvoeren, en dan hoor je niets van ze.
Maar als je nu zo teleurgesteld bent, waarom koop je dan de 3e Lenz centrale? Dan zou ik dat zeker niet meer doen. Linksom vind je het waardeloos, rechtsom blijf je het kopen :) Vreemd toch? Just my 2 cents ;) Ik heb er ook 3 en ben met alle 3 dik tevreden.
Die nieuwe had ik gekocht voor ik over dit schermpje met ze ging mailen. Dat van die centrale kan ik nog een beetje in komen, is een wazig probleem, en een oud product. Als je dan geen idee meer hebt wat de oorzak kan zijn, en ook geen idee hebt hoe je het zou moeten oplossen verschuil je je gewoon achter de leeftijd.
En ben op zich over de producten wel tevreden. 1 oude centrale die uiteindelijk iets raars gaat doen, kan gebeuren natuurlijk.
( die decoders waren niet bij mij, en komt volgens lenz door de intellibox centrale die daar gebruikt wordt )
En met alles van hetzelfde kan ik wel makkelijk handregelaars uitwisselen. en is compatible met de roco muizen die ik heb.
En een LZV100 met handregelaar en computer interface voor 20 euro kon ik niet laten liggen.
Handregelaar is helaas gesneuveld tijdens transport, maar dan nog vind ik 20 euro niet te duur.
Dus linksom vind ik de service ervaring waardeloos, maar rechtsom blijf ik de producten prima vinden, gelukkig heb ik de service afdeling bijna niet nodig.
dus is niet zo vreemd als het misschien lijkt.
Groet,
Roelco
-
Sloop (subtiel) dat scherm er uit en maak foto's. (y) we may get Lucky.
Bas
Dat schermpje ga ik er inderdaad nog wel voorzichtig uithalen en zoeken. Voorlopig is het nog mooi weer, dus nu eerst tijd om met de nieuwe centrale weer buiten te rijden. En dat is vandaag weer gelukt :).
Roelco