BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MopperSmurfje op 18 April 2008, 22:25:28
-
Waar ik me nog steeds over verbaas is hoe sommige fabrikanten de locs en wagons verpakken. Als modelliefhebber ben je geinteresseerd in een waarheidgetrouw model welke in een orginele staat is. Nu zijn de locs vaak dusdanig verpakt dat er beschadigingen aan de loc optreden. Marklin is hier heel sterk in. Ik begrijp dit niet, zoveel geld voor een model en toch meestal (kleine) beschadigingen als het product nieuw uit de ovp komt.
Wat vinden jullie hier van?
-
Marklin verpakkingen heb ik alleen bij een enkel rijtuig en goederenwagen en kom ik het genoemde probleem niet tegen.
Ben voornamelijk een Roco rijder en daar valt mij regelmatig op dat ik stukken van de verpakking moet wegsnijden. Dit omdat een model dat is voorzien van al de toeters en bellen dan niet meer goed in de verpakking past. Dit komt veel voor bij de goederenwagens en soms ook locomotieven.
Bij modelen van andere merken die ik bezit hoef ik dit dus meestal niet.
Dat een model wordt beschadigd door de verpakking waar deze inzit is natuurlijk een kwalijke zaak.
Dion
-
Yep, de Roco 2400 is een mooi voorbeeld ... toch graag meer uitvoeringen aub, desnoods in dezelfde verpakking ;D.
De loc die ik het makkelijkste uit de verpakking kreeg was de 1300 in Ho van Rivarossi. Geen enkele kans op beschadigingen.
-
de Roco Plan D rijtuigen zijn hier ook een mooi voorbeeld van, als je niet op past ben je zo je treeplankjes kwijt.
met Marklin locs en rijtuigen heb ik nooit problemen gehad, vond de verpakking altijd juist heel handig en veiliger. het is een stuk moeilijker om de inhoud van een Marklin doos er perongeluk uit te laten vallen dan de doosjes van Roco, Piko en Flesichmann (die Fleischmann doosjes hebben me een jaar geleden bijna een rijtuig gekost). Liliput en de andere leden van de Bachman group hebben dezelfde soort verpakking (en ook Life Like/walthers Proto).
mvg
-Sander
-
het is een stuk moeilijker om de inhoud van een Marklin doos er perongeluk uit te laten vallen dan de doosjes van Roco, Piko en Flesichmann
En dat is mij nou vorig jaar voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) overkomen. Prachtig nieuw DB-rijtuig van Märklin dat bij het openen zo uit de doos vloog. Van alles was er stuk en de enige die tot nu toe iets aan het rijtuig gehad heeft is de Grote Ger die ik blij kon maken met het glaswerk. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1384.jpg)
-
Misschien een tip voor de strakke piepschuim verpakkingen:
de eerste keer haal je je lok, rijtuig of wagon heel voorzichtig uit de verpakking. Daarna knijp je met duim en vingers om de paar cm de omtrek van het piepschuimen vak samen, zodat het vak waarin het moois ligt, iets ruimer wordt. Dan hoef je niet te snijden, en past het er voortaan met meer gemak in.
Leen.
-
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met marklin verpakking. Werkte altijd soepel en het zat toch goed en strak verpakt. over een paar weken mijn eerste roco aankoop. dus we zullen zien.
-
Zowel bij Roco, Fleischmann, Minitrix en de andere merken hier is het me nog nooit gelukt om een lok te beschadigen bij het uit het doosje halen. Misschien dat de doosjes in N gewoon beter zijn. :)
-
Een voorbeeld van een goede verpakking vond ik de Artitec plan E verpakkingen. Vacuum gezogen trays in een doosje.
Dat zou men meer moeten doen.
Ernest
-
Ik denk dat de doorsnee verpakking bij N-spoor idd beter is want ik ben eigenlijk nog niet veel N-spoor loc's of rijtuigen tegengekomen die in piepschuim zaten. N-spoor is meestal verpakt in een echt hard doorzichtig kunstof doosje met een plastic schaal erin waar het model in ligt, dat lijkt me over het algemeen toch beter.
-
Toch zie je dat in de fraaie vacuum gezogen verpakkingen, je lok zijn lak verliest aan die verpakking op de scherpe hoekjes.
Mehano heeft zijn les geleerd, toen de class 66 uitkwam van ERS, en de blauwe kant van de cabine schade door wrijving had met lok en verpakking, de zowat complete eerste batch was beschadigd.
tegenwoordig plaatst men er een vilten doekje over de scherpe randjes, zo ook Trix/Marklin.
Geef mij maar de manier van verpakken zoals bv de TEE van Roco, in zacht schuim.
Piepschuim is ook prima, men zou alleen moeten nadenken inderdaad over het feit dat de onderdelen er nog op moeten.
Is toch niet zo moeilijk heren fabrikanten ? 8)
-
Neem nu de verpakking waar Roco zijn platte wagens met tank of pantserwagen in doet, eenmaal alles gemonteerd niet meer bruikbaar als verpakking. Jammer!
Gideon
-
Roco is inderdaad goed in het maken van slechte verpakkingen, ik heb al heel wat doosjes van m'n verzameling rongenwagens aan moeten passen omdat ik er zo nodig rongen op moest (ja, waarom heb je anders een rongenwagen?), en de 2400 verpakking ben ik ook geen vriendjes mee. Marklin heeft wel juiste wagonverpakkingen, tenminste, de sets (en trix dus automatisch ook) met meerdere wagons, maar het dekselsysteem vind ik een beetje laf, er is al vaker dan eens een deksel van de doos afgedonderd met als effect dat de wagons eruit vielen, gelukkig niet op de vloer, maar toch.
de wagonverpakkingen (plastic doosjes) van fleischmannn vind ik ook wel oke, maar die gaan iets te moeilijk open, ik heb al wat doosjes met scheurtjes erin, en nou is dat niet zo erg, zolang de wagon maar niet scheurt, maar het gaat om het idee.
sachsenmodelle heeft ook een leuke poging gedaan, maar dan is vaak de plastic hoes die om de wagons zit weer wat slapjes, en dus vind ik eigenlijk de piko verpakkingen het beste, de wagon in een plastic vormpje, met een stukje karton eromheen.
Timo
-
Waarschijnlijk gaan de fabrikanten uit van het feit dat je een model koopt en daarna op je baan of in een vitrine zet. ;)
Maarja, modeltreinverzamelaars die alles in dozen bewaren zijn er echter wel veel, ik kan er nu ook een zien in mijn monitor ::)
Erich
-
@Chris. Is dat het hoekje helemaal midden bovenaan in het dak waar een stukje verf mist. Want in dat geval heb ik het niet zelf kapot gemaak :P
-
@Rail4marcel : Yep.
-
Ok vandaar. Ik dacht al balen waar heb ik nu weer tegenaangereden. Hij heeft het bij mij dan toch 1 jaar lang volgehouden voor ik het had gezien :P
-
Geef mij maar de manier van verpakken zoals bv de TEE van Roco, in zacht schuim.
Piepschuim is ook prima, men zou alleen moeten nadenken inderdaad over het feit dat de onderdelen er nog op moeten.
Is toch niet zo moeilijk heren fabrikanten ? 8)
Helaas heeft dat spul dan weer de eigenschap na een jaar of 10 in kruim uiteen te vallen ..... lost wel de afvalberg vanzelf weer een beetje op ;D
Peter
-
Voor de fabrikanten nog een tip..
Maak die dozen niet zo groot! Ik ben echt wel voorzichtig met mijn spullen, maar mijn kastruimte is niet onbeperkt. Kleinere dozen is dus beter, kan ik MEER modellen kwijt! Wim
-
Ik denk dat de fabrikanten de voorkeur geven aan heel aangekomen loks en wagons ipv. kleine doosjes. (er wordt door vervoerders ruw mee omgesprongen). Toch geven bijvoorbeeld de telefoonfabrikanten het goede voorbeeld: kleine doosjes met kartonnen inlay of eierdoosvormen die precies op de telefoon zijn afgestemd. Dat noem ik modern verpakken. Modelspoor fabrikanten houden gewoon lang vast aan oude en soms al achterhaalde gewoonten. (heb trouwens ook liever dat er geld naar de ontwikkeling van modellen gaat ipv. een nieuwe verpakkingsmachine).
De Märklindoosjes vind ik juist erg OK. Een op maat gemaakte kunstof binnenverpakking. met daaromheen een kunstof hoes die de lok in de binnenerpakking laat zweven. En dat weer omhuld door karton.
Kartonnen doosje open maken, kijken door de doorzichtige kunstof hoes hoe je de lok het beste beet kan pakken, de hoes eraf halen, nokje aan linker of rechterkant van binnenverpakking open klikken en de binnenverpakking weghalen. Is het een grote lok dan heeft Märklin de kunstof doos ook meestal nog versterkt met houtel balkjes.
Ben dus benieuwd waar anderen mee tobben. Bij die doorzichtige Fleischmann doosjes zie je na een tijdje de barsten in de verpaking komen omdat je hem niet makkelijk open krijgt, de doosjes van Roco zijn te kap. Ach overal is wel wat. Zo lang we hier over doosjes mekkeren is dat een teken dat de rest in iedergeval redelijk goed is toch.....