BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: JoopSpoort op 27 May 2023, 21:43:04
-
Beste mensen,
Ik start nu een nieuwe modelbaan met de naam Kleinkinderdijk. De naam doet denken aan de molens en polders. Het wordt dus een Nederlands landschap. Ik rijd hoofdzakelijk NL materieel, maar af ten toe schuift er een Duitser, een Belg en een Fransman over de baan.
Ik begin uiteraard eerst met de schaduwbaan, over hoe de paradebaan gaat lopen ben ik nog niet helemaal uit. Daar heb ik tijdens de aanleg van de schaduwbaan mooi de tijd voor om over na te denken.
Ik wil een beetje leren van het verleden, voortschrijdend inzicht heet dat. Naast loconetmelders van Uhlenbrock gebruik ik ook S88LN melders. Er kwam wel eens overspraak voor en dat wist ik te overrulen door de schakeltijd van de bezetmelders te vertragen. Maar dat lukte niet altijd.
Ik heb heel wat draadjes gelezen die over het fenomeen overspraak gaan, maar ik heb het gevoel dat de meningen elkaar soms tegenspreken. Vandaar dat ik bevestiging zoek voor het onderstaande.
Concreet wil ik de indeling als volgt doen:
1.De trafo's staan apart van de rest. Conform "Betriebspraxis für die Digitale Modellbahn" worden de massa's van de trafo's met elkaar verbonden.
2. De uitgangen van de trafo's gaan naar de centrale en boosters en zoveel mogelijk ver weg van de digitale voeding aangelegd.
3. De boosters komen in de buurt van het deel dat ze moeten voeden. De bezetmelders staan ook zo dicht mogelijk bij de rails, korte draden dus. Tussen de secties van de melders is er een eenzijdige scheiding. De common railstaaf is dus niet gescheiden (behalve bij keerlussen).
4. De schakel- en servodecoders krijgen voeding van een aparte trafo, de digitale aansturing van de centrale die uitsluitend gebruikt wordt voor de schakeldecoders.
5. Gewone stroomdraden en digitale voedingsdraden worden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Zal niet altijd lukken, vermoed ik.
6. Ik vraag me wel af of ik de DCC draden naar de railsecties enigszins kan bundelen voorzover ze uit dezelfde bezetmelder komen. En kan ik de common (bruin) van de rails in de buurt houden van de DCC-draden (rood)?
Als het begin van het project goed is werkt dat een stuk plezieriger.
Hieronder nog een foto van de "treinkamer". Er zijn twee beperkingen, namelijk het schuine zolderdak en de schoorsteenpijp. Verder geen last van CV-ketels en zo, die staat lekker veilig in een apart hok. De andere foto is het baanplan van de schaduwbaan. Recht toe recht aan.
Hartelijke groet,
Joop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-3210-64725ccba81bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-3210-64725ccba81bc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoLine20230527Schaduw-64725cf91d254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoLine20230527Schaduw-64725cf91d254.jpg)
-
Al weer een aardig eindje opgeschoten. In de vroege ochtenduren, dan is het nog lekker koel op zolder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111516-6484638ff2f81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111516-6484638ff2f81.jpg)
Briljant idee, al zeg ik het zelf ;D (maar ik zal niet de enige zijn) om een stukje mdf van 8cm hoog te gebruiken telkens bij de draadeinden. Overal hetzelfde hoogteverschil en een gelijkmatige stijging (2-2,5%)...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111447-6484643c49bb0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111447-6484643c49bb0.jpg)
...en op een aantal plekken de bielsen vastlijmen met boekbinderslijm. Lekker taai spul. :) (Foto is een beetje onduidelijk)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111603-648464dcb0dd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-10-111603-648464dcb0dd1.jpg)
Hartelijke groet,
Joop
-
:)
Boekbinderslijm?
Ik zie potje Bison houtlijm!
-
De boekbinderslijm zal aangemaakt rechts op de onderste foto in de augurken pot zitten. :angel:
-
Ogenschijnlijk scherp gezien, maar het oog vertelt niet altijd wat er feitelijk is gebeurd. :) De boekbinderslijm zit in een oude augurkenpot (augurken zijn eruit gehaald). Zo houd ik de grote pot zuiver van ongerechtigheden en kan ook op een koelere plaats bewaard worden.
Bolletjes op de draadeinden zijn doseerdopjes van de wasverzachter o.i.d. om te voorkomen dat mijn hoofd (of oog) beschdigd wordt bij het ondoordacht bukken. Het breiwerk is van mijn vrouw. Die ga ik later nog vervangen door kurkbolletjes. Of de draadeindes een stuk laten zakken, maar dat is een gedoe.
Hartelijke groet,
Joop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-12-113202-6486e7c808fc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-06-12-113202-6486e7c808fc4.jpg)
-
Het breiwerk is van mijn vrouw. Die ga ik later nog vervangen door kurkbolletjes.
Dat lijkt me een slechte ruil, ik prefereer mijn vrouw boven kurkbolletjes, maar goed, ieder zijn ding. ;D ;D ;D
Groeten,
Bert
-
;D ;D ;D
-
Dat lijkt me een slechte ruil, ik prefereer mijn vrouw boven kurkbolletjes, maar goed, ieder zijn ding. ;D ;D ;D
Groeten,
Bert
Ja oeps... :)
-
Je kan de draadeinden ook afslijpen? wel even goed alles afdekken voor de vonken, maar dan ben je wel in 1x klaar. Kan ook met de modelbouwvariant van een slijptol (bv een dremel), alleen ben je dan iets langer bezig ;D
-
De boekbinderslijm zit in een oude augurkenpot (augurken zijn eruit gehaald).
Gelukkig ;D ;D Bij de nasi; "schat, 't plakt een beetje. Zijn de augurken nog wel goed?" ;D
EDIT: mooi project! (y)
-
Beste mensen, ik ben intussen alweer een eindje verder. De schaduwbaan is een beetje aangepast, hierna een afbeelding. Eén van de opstelsporen in het schaduwstation wil ik ook gebruiken als programmeerspoor ongeveer naar een idee van Fred Eikelboom in de encyclopedie. Het gaat als volgt:
1. Als de IB basic actief wordt (groen lampje brandt), gaat het relais om. Deze wordt gevoed door een keurig afgevlakte spanning die ik aftap van de IB. Het stuk spoor kan worden gebruikt voor normaal bedrijf.
2. Zodra de centrale niet actief is (rood lampje brandt) valt het relais af waardoor je het stuk rails als programmeerspoor kunt gebruiken.
3. Programmeren vindt plaats met de UB Multicontrol. Voordeel is dat je de de instellingen als bestand kunt bewaren.
4. Aan weerszijden van het programmeerspoor zit een stuk rails dat in de programmeerstand van de centrale neutraal is. Als de lok iets doorschiet bots hij niet tegen de buffer of komt aan de andere kant op de "gewone" rails.
Dit lijkt mij redelijk veilig, of zie ik wat over het hoofd?
Op de foto hangt het relais aan een analoge trafo, in het echt komt deze spanning uit de centrale
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-07-31-224531-64c827850d821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-07-31-224531-64c827850d821.jpg)
-
Hierbij een afbeelding van het aangepaste schaduwstation. De rails en wissels liggen er. Ik ben nu bezig om alles fysiek aan te sluiten. Foto's volgens nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoLine20230527Schaduw-64c8291481823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoLine20230527Schaduw-64c8291481823.jpg)
-
Kan iemand nog een reactie geven op mijn berichtje #10 in dit draadje. Ik wil graag weten of mijn idee veilig genoeg is.
Thanks
-
Inmiddels functioneert het schaduwstation, d.w.z. alle melders functioneren correct. Ik moest wel twee melders omdraaien, maar dat had meer te maken met een consistente indeling dan dat het problemen zou opleveren. Alle rails zitten goed aangesloten, want dat is bij Rocoline wel een dingetje. Als je niet uitkijkt schuif je de railstaaf over het lasje i.p.v. er in.
Wat nu moet gebeuren is alvast het schaduwstation invoeren in iTrain, Koploper en RocRail. Waarom drie? Ik vind alle drie programma's leuk om mee te werken. Ik heb mijn hele werkzame leven moeten werken met resultaatverplichtingen, ook voor de klas. Enerzijds heel normaal maar het "leuk" was wel vaak ondergeschikt. Ondertussen kan ik nog wat plannen tekenen in Railmodeler Pro. Altijd wel een beetje goed opletten. De kans is altijd aanwezig dat je een treinenloop een "loop" construeert waar een trein, eenmaal daar ingereden, er niet meer uit kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-09-12-150221-6500659c08f10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-09-12-150221-6500659c08f10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-09-12-150241-650065c7d42d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-09-12-150241-650065c7d42d3.jpg)
-
Pas je bij Koploper het "Dynamisch schaduw station" toe?
-
Nee Ruud. Dat deed ik ook niet toen ik nog alleen met Koploper werkte. Ik heb nu ruimte voor dertig treinen, dus echt nodig is het niet in mijn geval.
Dynamisch schaduwstation werkt goed in Koploper, heb ik ooit gelezen, maar iTrain en RocRail kunnen daar niet mee uit de voeten. Bij RocRail gaat het op een iets andere wijze met met een extra melder en met iTrain gaat het echt lastig. Je kunt wel een trein laten binnenlopen in een bezet blok, maar alles gaat dan per blok. Bij RocRail overigens ook.
Voorzover mijn kennis over dit alles reikt.
Verder levert het me denk ik een hoop gedoe op.
-
Lijkt op de foto dat de draadjes bij het relais van inP.
Door gebrand zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-07-31-224531-64c827850d821-650157711dce3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/signal-2023-07-31-224531-64c827850d821-650157711dce3.jpg)
Mvg ronald
-
Ronald, het relais werkt goed. wellicht iets donker doordat ik de krimpkousjes heb verhit. Maar daarna werkte alles prima. Ik heb 'em alleen (nog) niet toegepast voor de programmeer rail. Wellicht toch een "losse" programmeerrail gescheiden van de gewone. Dan weet ik zeker dat er geen ongelukken gebeuren. Ongelukken gebeuren namelijk vaak als er routine komt.
-
Voor de paradebaan gebruik ik Rocoline met bedding. Dat heeft nogal wat voordelen: (1) ze liggen redelijk vast zodat spijkeren/schroeven of lijmen niet nodig is; (2) er is onder de bedding wat ruimte om een draadje mee te laten lopen; (3) de rails zijn geluidsarm.
Nadeel is dat het er nogal steriel uitziet, vandaar dus mijn vraag of iemand ervaring heeft met het weatheren van Rocoline met bedding. Ik zat zelf te denken aan fijngemalen krijt en dan afschermen met een matte blanke lak. Voordeel is dat je de rails van de bedding kunt halen waardoor deze niet aangetast worden door de blanke lak. De wissels laat ik buiten beschouwing, daar wil ik alleen de bedding aan de zijkant enigszins voorzichtig met een lakje handmatig verweren. Op plakkende wisseltongen zit ik namelijk niet te wachten. ;D
-
Is drybrushen een optie? Met bruin (roestkleur), zwart of wit? gewoon een proefstukje proberen. Krijt kan, maar zou ik bij rails spannender vinden. Ik wil dat spul niet in de draaiende delen hebben.
Groeten,
Rogier
-
Excuses voor de late reactie, flapkansie in Duitsland. Rogier, ik denk dat je gelijk hebt door geen krijt te gebruiken. Dat is nogal sterk hygroscopisch en zal dus (smeer)olie kunnen opzuigen en dat wordt dan een harde drab. Drybrushen is een goed idee, maar daar moet ik wel voor gaan zitten, het is nogal wat werk.
-
Alternatief is sterk verdunde (zwarte of bruine) verf. Kijken of dat mooi in de stenen van de ballast loopt. Maar dat zou ik dan ook even testen met een teststukje, dat gaat misschien dan wat sneller dan echt drybrushen. Of toch met een airbrush of spuitbus? En misschien is de combi wel het beste ;D