BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: GerardvV op 27 May 2023, 21:28:05
-
Bij het opruimen weer wat leuke dingen tegengekomen (blijven wel bewaard)
Mijn eerste lidmaatschapskaart van de NVBS
(https://live.staticflickr.com/65535/52930200314_6a8c84b0bf_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/s9SW3C0663)NVBS lidmaatschapskaart (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/s9SW3C0663) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
Voor het internet bestond waren we afhankelijk van wat individuele samenstellers deelden met belangstellenden.
Soms kreeg je te horen dat er iets werd uitgegeven en dat bestelde je dan, zo kreeg je wat vastigheid in wat en waar je wilde fotograferen.
Zoals Stoom bij de DB met de loks per Bw in Duitsland;
(https://live.staticflickr.com/65535/52929462162_53a3797bce_b.jpg) (https://flic.kr/p/2oDck4Q)Stoom bij DB1 (https://flic.kr/p/2oDck4Q) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52930053311_646869f42e_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/dfTdJo3tiu)Stoom bij DB2 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/dfTdJo3tiu) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
Verder was er ook ‘Rheiner Dampf’ specifiek over Bw Rheine, de inzet van de locs, welke treinen ze reden enz. Dit hielp bij het fotograferen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52929462167_e5af81a64e_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/uqw8sz9JCn)Rheiner Dampf 1 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/uqw8sz9JCn) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52930491433_c2cc2cf064_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/7T86F7347t)Rheiner Dampf 2 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/7T86F7347t) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
De eerste jaren uitgegeven in stencildruk met echt afgedrukte foto’s ingeplakt;
(https://live.staticflickr.com/65535/52930491428_1e6a0bb4f8_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/51s15X3c10)Rheiner Dampf 3 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/51s15X3c10) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52929462207_9cd7e82a13_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/2H122e42Ub)Rheiner Dampf 4 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/2H122e42Ub) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52929462187_88800f6d11_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/MNCGDMWAYa)Rheiner Dampf 5 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/MNCGDMWAYa) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
De eerste uitgave van 1974, nu in druk, met een oude bekende op de cover;
(https://live.staticflickr.com/65535/52930200329_f31e732ab7_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/d96qe8qXk7)Rheiner Dampf 6 (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/d96qe8qXk7) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
-
NVBS aparte benaming: aspirant lid!
Je was dan tussen 18 jaar en 21 jaar.
Ik had lidnummer 5407.
De kaart kwam uit Rotterdam-zuid.
Heer J. Dorrenboom was de penningmeester.
We vergaderden bij hem als Werkgroep Openbaar Vervoer Rotterdam, WOVAR.
De heer Dorrenboom was de eerste voorzitter vd sectie Rotterdam van de NVBS. 1941.
-
lidnummer 5407
Het 7e lid uit 1954 ;)
Ik ben/was het 116e lid uit 1956 :)
Mvg, Erich
-
56116...
Dat waren de gloriejaren van de club.
Waren er in jubileumjaar 1971 ruim 3000 leden, ruim tien jaar later meer dan 5000.
Klaarblijkelijk is de hobby niet meer interessant voor zovelen want het ledental is nu rond de 4000...
-
Het zegt ansich niet iets over de hobby, maar ook wat over de aantrekkelijkheid van club.
Als we een dag op pad zijn met museummaterieel, dan verbaasd ik mij er toch over hoeveel jonge hobbyisten er lans de baan staan.
Dus die zijn er echt wel degelijk, en zelf meer dan vroeger.
Alleen hebben die heden ten dage ook geen nieuwsblad meer nodig om op de hoogte te geraken van wat er op het spoor gebeurd.
-
Wanneer je bij de DB vertegenwoordiging aan het Rodezand in Rotterdam vroeg om foto’s van de Duitse spoorwegen kreeg je altijd wel wat.
Natuurlijk niet de modernste plaatjes maar wel veel leuke oude persfoto’s van de DB.
Alles zonder plaatsbepaling of andere aanwijzingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52932483971_01067f00e9_b.jpg) (https://flic.kr/p/2oDsPkZ)SCN_0010a (https://flic.kr/p/2oDsPkZ) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52932642469_abde8689b9_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/239x515eKS)SCN_0012a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/239x515eKS) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52932933118_b8b5fe4177_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/CbSFuTLbnm)SCN_0013a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/CbSFuTLbnm) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52932483871_8815c4e83d_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/Qi5uTx2Ky2)SCN_0014a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/Qi5uTx2Ky2) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52932933158_f9974fccda_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/B25e6GJL34)SCN_0015a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/B25e6GJL34) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52931894477_501a41df9b_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/JC1ds268E7)SCN_0016a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/JC1ds268E7) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
-
:)
Oude VW kevers, Panard, Opel Record en Fords...
De mini mode was er nog niet.
Leuk, ouwe meuk..
-
Goeienavond,
Kwaliteitsfoto's
Wartburg met bagagerek
Ovaalkevertjes + nieuwere met grotere achterruit
3 generaties Opel Rekord : 'ponton' + P1 + P2
* P2 is van na 1960
-
Leuk zo'n Eierkopf. :) Heeft wel wat weg van onze stroomlijntreinstellen in die tijd.
-
Misschien wel nageaapt van de onze en wat pompeuzer gemaakt natuurlijk. :)
-
Prachtig dat interieur, op elke tafel een grote asbak. Tja dat waren nog eens tijden, zelf 60 jaar gerookt :angel:, nu 4 jaar verlost :)
-
Nooit geweten dat Rheine een BW had. Wel een jeugdherberg, en als je daar kwam dan moest je verplicht douchen, vanwege de stoomlocs. Ook als je er eigenlijk alleen maar kwam om fossielen te jagen....
-
Nooit geweten dat Rheine een BW had. Wel een jeugdherberg, en als je daar kwam dan moest je verplicht douchen, vanwege de stoomlocs. Ook als je er eigenlijk alleen maar kwam om fossielen te jagen....
BW ?
-
56116...
Dat waren de gloriejaren van de club.
Waren er in jubileumjaar 1971 ruim 3000 leden, ruim tien jaar later meer dan 5000.
Klaarblijkelijk is de hobby niet meer interessant voor zovelen want het ledental is nu rond de 4000...
De hobby is wel interessant, maar een club vol oude mannen is dat niet zo. De NVBS heeft in mijn ogen veel moeite om met de tijd mee te gaan. Ze proberen het wel, maar het heeft af en toe wel een redelijk "boomer probeert modern te doen" niveau ;D
-
BW ?
Betriebswerk.
Die eierkopf kwam ook in Hengelo. Zie website klassieke beveiliging.
-
Wanneer je bij de DB vertegenwoordiging aan het Rodezand in Rotterdam vroeg om foto’s van de Duitse spoorwegen kreeg je altijd wel wat.
Natuurlijk niet de modernste plaatjes maar wel veel leuke oude persfoto’s van de DB.
Alles zonder plaatsbepaling of andere aanwijzingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52932483971_01067f00e9_b.jpg) (https://flic.kr/p/2oDsPkZ)SCN_0010a (https://flic.kr/p/2oDsPkZ) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52932642469_abde8689b9_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/239x515eKS)SCN_0012a (https://www.flickr.com/gp/fotovliet/239x515eKS) by Gerard v. Vliet (https://www.flickr.com/photos/fotovliet/), on Flickr
Deze twee zijn met aan zekerheid grenzende nauwkeurigheid gemaakt in Fährhafen Broßenbrode (Kai), vanwaar voor de aanleg van de Fehmarnsundbrücke en Bahnhof en Fährhafen Puttgarden, met aansluitend de opening van de Vogelfluglinie, de veerboten van en naar Gedser (Denemarken) vertrokken en aankwamen.
-
De hobby is wel interessant, maar een club vol oude mannen is dat niet zo. De NVBS heeft in mijn ogen veel moeite om met de tijd mee te gaan. Ze proberen het wel, maar het heeft af en toe wel een redelijk "boomer probeert modern te doen" niveau ;D
Ik vind 4000 leden best een behoorlijk aantal. Je zou er een ander draadje voor kunnen openen hoe het te laten stijgen, want al ben ik lid uit sympathie voor het initiatief en het fotoarchief, verder heb ik er geen direct profijt van. Ik denk dat veel niet-leden het nut van een lidmaatschap niet kunnen zien.
-
Indien nog van toepassing: op de bovenste foto staat bovenaan de helling een Opel Rekord P1 klaar om af te dalen: dus laatste jaren 1950 ten
vroegste. Vooraan dus een pruttelende Wartburg met dakdrager en links een Volvo 544, kattenrug nog net zichtbaar.