BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Knootje op 27 May 2023, 17:34:13
-
Zoek een anderen motoren voor m'n Piko 57570 en 57571 hondekoppen.
Blijft soms stil staan en na een zetje gaan ie weer, rails en wielen schoongemaakt.
Dus dacht ik een andere motor als oplossing.
Wie weet raad?
-
Stilstaan betekent nagenoeg altijd een hapering in de energietoevoer. Mogelijk kan een Powerpack (https://www.modeltreinhuis.nl/a-71295750/train-o-matic-powerpack/train-o-matic-02020202-powerpack-spp-n/) uitkomst bieden.
-
De standaard motor is zeker sterk genoeg voor een tweetje en ook wel een 4-tje zelfs. Als hij stil blijft staan en weer gaat met een zetje zijn waarschijnlijk de stroomafnemers die op de wielen zitten vies of geoxideerd. Dan moet je naast de wielen, ook de koperen/fosforbronzen stripjes die tegen de wielen aan drukken schoonmaken.
Dit euvel komt wel meer voor bij Piko Hondekoppen trouwens. Sommigen hebben extra stroomafname gemaakt in de niet aangedreven bak, maar dan moeten er extra draadjes door de koppelingen getrokken en gesoldeerd worden.
Mvg,
Robert
-
Als de stroom is onderbroken (en daar lijkt het op) dan gebeurt dat bij elke motor, hoe sterk ook.
Stroomafname verbeteren, dat is inderdaad de route.
-
Bedankt, heb inderdaad alleen het loopvlak schoon gemaakt, nu nog de binnenzijde.
Hopelijk verbeterd dit het rij gedrag, heb geen zin in een powerpack te solderen.
-
Je kunt overwegen om extra stroomafname te maken zoals Robert ook aangeeft. Als je netjes kunt solderen is dat niet al te lastig: 2 extra draadjes leggen in de stroomvoerende koppeling. Die is 5-polig en er zijn er maar 3 bezet.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/AICcDD.jpg) (https://imageshack.com/i/poAICcDDj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/923/wN7ZYa.jpg) (https://imageshack.com/i/pnwN7ZYaj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/SXdGLx.jpg) (https://imageshack.com/i/poSXdGLxj)
Ik heb dat ooit gedaan op alle vier mijn exemplaren en heb er eigenlijk geen omkijken naar.
Gr, Ben.
-
Ik heb de titel beetje aangepast :)
-
Da's een mooie oplossing, Ben. Niet dat ik last heb van haperende hondekop tweetjes, maar met het oog op stroomdetectie is dat wel prettig. Soms schieten ze met hun neus voorbij het rode sein omdat de stroomafnemers op het achterste draaistel van de bak zitten.
Hartelijke groet,
Joop
-
Ik heb dit ook gedaan, maar heb de blauwe draad laten vervallen in de koppeling. Daarvoor in de plaats heb ik de binnenverlichting toegevoegd. Dus 2x voeding, 1x geel, 1x wit en 1x groen (binnenverlichting). En inderdaad, ik kan netjes solderen.
Maar die blauwe dan? Deze heb je toch ECHT nodig? Dat klopt, maar die kan je via een diode-gelijkrichter ook zelf maken in het niet-aangedreven treinstel. En dan heb je alles weer!
Tevens heb ik (misschien onnodig, maar zekerheid voor alles) ook een weerstandje (2,5k volgens mij) in de stroomopname van het niet-aangedreven treinstel toegevoegd. Geen enkel probleem meer met geen enkele van m'n 7 Poki Hondekoppen, qua stroomopname of detectie!
Dit werkt overigens ook met alle andere Poki (niet hondekop) NL treinstellen!
Ncio
PS. Ik heb in elke koppeling dezelfde configuratie gebruikt, om te voorkomen dat treinstellen een verkeerde configuratie zouden krijgen. Ze zijn dus onderling uitwisselbaar, mocht ik dat willen.
-
Ja dat kan ook. (y)
Tevens heb ik (misschien onnodig, maar zekerheid voor alles) ook een weerstandje (2,5k volgens mij) in de stroomopname van het niet-aangedreven treinstel toegevoegd.
Uit nieuwsgierigheid: waartoe dient dit, als extra zekerheid voor wat?
Gr, Ben.
-
Ik denk dat ik dit wel begrijp omdat ik daar zelf ook over nagedacht heb.
De leds - binnenverlichting en seinen - in de niet-motorbak - nemen zo weinig stroom op dat de kans bestaat dat de stroomdetektie niet aanspreekt. Met een extra weerstandje zet je de stroomdrempel hoger in met meer zekerheid tot detectie.
-
Ook moderne ledverlichting verbruikt nog ruim voldoende stroom voor detectie.
En als de stroomafname wordt doorgekoppeld, gaat sowieso het volledige gebruik (inclusief aandrijving) ook via de motorloze bak lopen.
-
Dat zou je denken inderdaad. Maar ook met de verbinding van de stroomafnemende wielen, motorstel samen met non-motorstel, zou je denken dat het genoeg zou moeten zijn.
Maar toch en tot frustratie regelmatig geen detectie van het non-motorstel als deze voorop reed. En om nou steeds de OvV op bezoek te krijgen omdat er weer een poging werd gedaan om een stootblok uit de grond te rijden...... De AI van TrainController is goed, maar heeft wel input (sensordata) nodig. En zonder input geen reactie.
Toch maar een weerstandje geplaatst. En sindsdien geen problemen meer gehad.
De theorie is mooi maar de praktijk is eenvoudiger en een eenmalige oplossing helpt.
Ncio
-
Dan heb je wellicht toch een slechte verbinding binnen de stroomvoerende koppeling Ncio? Het weerstandje is dan een pleister voor de detectie maar het stel zal motorisch niet beter gaan rijden na de verdubbeling van de stroomafname en dat is het onderwerp van dit topic.
Gr, Ben.
-
Maar kennelijk werken de stellen bij Ncio nu goed.
Ik begrijp het ook niet, maar als iets werkt, hoef ik het ook niet altijd te begrijpen. :)
-
De stroom die deze extra weerstand laat lopen bedraagt ongeveer
I=18 V/2500 Ohm=0,0072 A=7,2 mA (ongeveer, want DCC blokspanning).
De motor trekt ongeveer 150mA en de leds+binnenverlichting 30mA ( alles bij benadering).
Die stroom wordt hier -bij een goed doorverbinding via de koppeling- geleverd door 7 assen
(want de van rubber voorziene exemplaren doen nauwelijks mee!).
Die stroom via die extra weerstand doet dus nauwelijks mee in de stroomdetectie..
François
-
Beter rijden, jawel. Meer stroomafname punten en stotteren of stilstaan heb ik niet meer.
Het weerstandje is om een nieuw probleem, maar ook een al bestaand probleem (voor de koppeling aanpassing) aan te pakken. Zonder de koppeling aanpassing was de detectie al een probleem. Een soort Kip-Ei verhaal, maar meerdere vliegen in 1 klap actie.
Als je toch alles open hebt liggen, gelijk maar even er in gezet.
TIP: Mocht je met de koppeling gaan rommelen, haal dan de koppeling los en haal het printplaatje uit de koppeling. Wees natuurlijk heel voorzichtig en maak VOOR-foto's want het moet weer in elkaar. Geen druk zetten en kijk goed uit voor de veertjes. Past het niet helemaal lekker, draai het eens om, schuif het iets naar voren of achter. Gelukkig zijn koppelingen nog leverbaar maar leuk is anders!
Ncio
-
Ik heb een papiertje van een HTS Elektro dat ik met goed gevolg eea heb gedaan daar, maar verklaren kan ik het niet geheel. Ik hield me meer bezig met het ontwerpen van Chips etc.
Maar werken doet het wel, schijnbaar net genoeg om het detectie probleem te verhelpen. Maar ik hoef niet altijd te snappen waarom iets wel/niet werkt. ;D
Ik heb dus 7 HK's rondrijden en allemaal zijn voorzien van hetzelfde systeem. 1 heeft ooit een losse soldeer gehad vwb de weerstand en toen was de detectie weer een ramp maar soms ook weer niet....
Ncio
-
I=18 V/2500 Ohm=0,0072 A=7,2 mA (ongeveer, want DCC blokspanning).
De rekensom klopt wel. Maar wat heeft de blokspanning met ongeveer te maken?
Het probleem met de detectie snap ik ook niet. De meeste detectors spreken aan tussen 0,5 en 1 mA, dus wordt er altijd genoeg stroom afgenomen om de detector te laten werken.