BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: spoorzeven op 22 May 2023, 11:06:16
-
In het draadje 'Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem - Leiden bij Warmond' kwamen zijdelings de oude schakelstations met puntdaken langs de Oude Lijn Amsterdam - Rotterdam aan de orde. Afgelopen zaterdag kon ik vanuit de trein constateren dat het exemplaar bij Heemstede er nog steeds staat. Is dat het allerlaatste sinds het exemplaar bij Halfweg verdwenen is? Dat bij Halfweg is op dit moment op de satellietopname nog te zien (samen met zijn opvolger naast de A9), maar op Streetview al verdwenen. Of zijn er elders in het land ook nog exemplaren van?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Knipsel-1-7-646b2cf9b5d51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Knipsel-1-7-646b2cf9b5d51.jpg)
(Oorspronkelijk geplaatst in 'Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem - Leiden bij Warmond' door Bart spruitje)
-
Op ProRail kun je een overzicht vinden van OS en SS , maar daar zie je natuurlijk niet bij welke vorm zo'n station heeft. :(
-
In het IJmuiden draadje van 'Vislijn' hadden we het er laatst ook over, ik denk dat Heemstede echt de laatste is inmiddels.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/dia-doos-I-022-646c6d06d8f44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/dia-doos-I-022-646c6d06d8f44.jpg)
Zo herinner ik mij het schakelstation langs de Oude lijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MG-1404-646c6d2251e4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MG-1404-646c6d2251e4c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MG-1403-646c6d2247696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MG-1403-646c6d2247696.jpg)
Om de herinnering levendig te houden heeft het Sleutelspoor er een bouwpakketje van gemaakt. Ik weet niet of dat het nog te koop is?
-
Hans, van welke locatie is die foto?
-
Ik dacht net voorbij "Kandelaar" gezien in de richting den Haag. Ik had toen alleen maar een brommertje, dus zover kwam ik niet vanuit Vlaardingen.
-
Dit schakelstation is er ook al een tijd niet meer.
-
Ik meen dat er ooit een SS gestaan heeft bij Rijswijk, dat ik zag op een foto van Mat 24 bij Rijswijk.
20-30 (?) jaar geleden stond er ook een Ss bij Voorhout ,dat inmiddels gemoderniseerd is en bevorderd tot OS, ;)
Peter
Tussen haakjes,Heeft er iemand wel eens gereageerd op mijn vraag over de AKI bij Warmond ?
-
SS Kethel, achter het ss staat een appelboom, zijn niet te eten, maar om appelmoes te maken zeer geschikt ;D.
Gr Hans
-
Waarom waren die daken zo hoog? Was daar een technische noodzaak voor, of was het omdat de architect het mooi vond?
-
Om de herinnering levendig te houden heeft het Sleutelspoor er een bouwpakketje van gemaakt. Ik weet niet of dat het nog te koop is?
Als ik op de site kijk, staat daar niet meer bij dat het te bestellen is; bij andere zaken staat dat wel.
-
Het is niet bepaald het stationsgebouw van Groningen toch? Paar plaatjes auhagen en een scherp mes en je komt een heel eind. :)
-
Waarom waren die daken zo hoog? Was daar een technische noodzaak voor, of was het omdat de architect het mooi vond?
Denk voor de mooiegheid. Dat soort hoge puntdaken kwamen vaker voor in de gangbare Nederlandse architectuur van honderd jaar geleden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/kibri8320-646d04a36d630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/kibri8320-646d04a36d630.jpg)
Dat dak doet mij denken aan bijvoorbeeld deze oude Kibri bouwdoos.
-
Toevallig kwam ik bij het Utregs Archief nog een tekening tegen van een soortgelijk schakelstation:
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C780C6A4642E0534701000A17FD
Verder zocht ik laatst ook info over een soortgelijk exemplaar en zag ik dat in het blad Spoorwegjournaal nummer 133 uit 2003 een artikel met bouwtekening in H0 staat.
Dit magazine zou ik in bezit hebben (gehad?), maar kan ik nu dus helaas niet vinden.
Lijkt me namelijk leuk om er eentje te bouwen!
-
Waarom waren die daken zo hoog? Was daar een technische noodzaak voor, of was het omdat de architect het mooi vond?
Waarschijnlijk stonden de snelschakelaars bovenop een installatie in het midden van het ss. Je hebt dan wat ruimte nodig voor de vlamboog uit de bluskap, dat puntdak is dan een goede oplossing.
-
Doorgaans zit daar toch wel gewoon een vonkkap overheen, en die is toch niet zo hoog als dat puntdak :p
Als ik die laatste tekening zie, dan zit er in de nok een hijs inrichting met haken om de apparatuur binnen het gebouw te kunnen verplaatsen.
-
Je moet een bepaalde minimale vrije ruimte hebben boven de bluskap. De hijshaken zijn bedoeld om de snelschakelaars van de kasten te takelen, lijkt me.
-
Mocht er voldoende interesse zijn, ik kan wel een ontwerpje maken een een bouwpakketje printen, zelf schilderen, laat maar weten via pb, kosten nog te bepalen, maar max in de buurt van 20 euro,
grtz Rob
-
Je moet een bepaalde minimale vrije ruimte hebben boven de bluskap. De hijshaken zijn bedoeld om de snelschakelaars van de kasten te takelen, lijkt me.
Inmiddels zit ik even wat verder te denken, en bedenk ik mij dat een snelschakelaar zich alleen in een onderstation bevind waar de voeding vandaan komt en niet in een schakelstation die alleen de functie heeft om groepen met elkander te verbinden.
https://energievoorziening.info/schakelstation/schakelstation.htm
Op van de foto's daar is wel redelijk duidelijk het rek te zien wat er binnen staat en de schakelaars herbergt.
(https://energievoorziening.info/schakelstation/schake3.jpg)
-
Een schakelstation heeft wel degelijk snelschakelaars. Jaren geleden was ik lid van de afdeling Den Haag van de NVM. Een van de leden was een chef bij de bovenleiding van NS. Die heeft eens een voordracht gehouden over de inrichting van de stroomvoorziening, en daarbij kwam naar voren dat ook een schakelstation zelfstandig een sectie van de bovenleiding kan afschakelen bij een kortsluiting of overbelasting.
Dat blijkt ook uit de website die je linkt. Een SS is op het gelijkspanningsdeel identiek aan een OS, alleen de gelijkrichter en alles wat daarvoor zit ontbreekt.
-
In een schakelstation staan wel degelijk snelschakelaars op de foto zijn de rode vonkenschotten zichtbaar. Als er 2 schakelstations tussen 2 onderstations staan komen er 2 snelschakelaars in vanaf de rail en 2 vanaf de bovenleiding. De snelschakelaars in het schakelstation op de foto zijn niet op afstand te bedienen alleen de bovenleiding schakelaars zijn op afstand te bedienen.
Deze situatie komt steeds minder voor er zijn veel schakelstations omgebouwd naar onderstations.
Groet Piet