BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 20 May 2023, 11:55:44

Titel: (te) Lange lengtes staalproducten.
Bericht door: Hans Reints op 20 May 2023, 11:55:44

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/000-IMG-0320-6468979e09c63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/000-IMG-0320-6468979e09c63.jpg)
000 In het draadje over Pijpen en Buizen, die niet onder profielstaal vallen,  zagen we lading die te lang was voor 1 wagen. Dit probleem komt veel voor bij profielstaven, Railstaven en damwanden. Ook voor dit probleem hebben de spoorwegen een oplossing bedacht. Bij Rhenus Logistics B.V. aan de Kesterenstraat, een zijstraat van Waalhaven -Oost, kwam ik een mooi voorbeeld van een te lange lading tegen. Helaas weet ik de telegrafische benaming van deze wagen niet meer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-voorschriften-6468979c4ac6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-voorschriften-6468979c4ac6c.jpg)
001 De voorschriften van NS hoe een wagen met lang staal beladen dient te worden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-Rs-Damwanden-6468979cbe663.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-Rs-Damwanden-6468979cbe663.jpg)
002 Een Rs op Antwerpen-Dam “gewoon“ beladen met korte damwanden. Hier zijn geen bijzondere voorzieningen nodig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/003-Damwanden-6468979d564ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/003-Damwanden-6468979d564ce.jpg)
003 In die zelfde trein zien we op Antwerpen-Dam twee Rs-en beladen met lange damwanden. De rongen zijn opgezet en de lading is aan de wagenbak verzekerd door middel van de voorgeschreven strengen bandstaal. Daar bij één van de wagens de lading over de buffers heen steekt, moet er volgens voorschrift een schutwagen gesteld worden. Om zeker te zijn dat de lange lading vrij boven de laadvloer van de schutwagen kan bewegen, zijn op de laadvloer van de Rs, vlak bij de koppen, zware houten dwarsbalken geplaatst. Deze balken houden de lading vrij boven de vloer van de schutwagen. Let ook eens op de draaistellen van de beide Rs-en, zij zijn verschillend van uitvoering en fabricaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/004-CFL-staal-wagon1-Cor-van-Kapel-6468979da00b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/004-CFL-staal-wagon1-Cor-van-Kapel-6468979da00b1.jpg)
004 Zo word in de praktijk van alledag het probleem van te lange lading bij de spoorwegen opgelost. Door een zgn “Schutwagen” te stellen mag deze CFL rongenwagen in een trein opgenomen worden. Het doel van zo’n schutwagen is hier duidelijk aangegeven. Foto Cor van Kapel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/005-IMG-1044-6468979e7e9a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/005-IMG-1044-6468979e7e9a2.jpg)
005 Een CFL Rs opgenomen in een goederentrein gezien langs de boorden van de Moezel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/006-IMG-1685-6468979f9dcd6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/006-IMG-1685-6468979f9dcd6.jpg)
006 Damwanden worden gebruikt om een waterdichte afsluiting te creëren om droog in een natte omgeving te kunnen werken. Ook worden zij veelvuldig toegepast als grondkeringen. In bewoonde gebieden worden de wanden niet geslagen maar de grond in getrild

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-IMG-1684-646897a064260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-IMG-1684-646897a064260.jpg)
007 Nieuwe kades bouwen dmv damwanden in Brouwershaven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-IMG-0657-1-646897a0ec949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-IMG-0657-1-646897a0ec949.jpg)
008 Railstaven zijn een ander langijzer product wat veelvuldig per spoor vervoerd word. Op het emplacement “Waalhaven-zuid” staat een Poolse Res beladen met standaard lengtes spoorstaaf te wachten op verdere afhandeling,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-IMG-0656-Railstaven-646897a1bda85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-IMG-0656-Railstaven-646897a1bda85.jpg)
009 Duidelijk is te zien dat de railstaven “gezadeld” op de wagen liggen en extra gezekerd zijn tegen ongewenste verplaatsingen door middel van stalen zekeringsbanden tot de borden van de wagenbak doorlopen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010-Rhenus-88-4-B-646897a1dfd97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010-Rhenus-88-4-B-646897a1dfd97.jpg)
010  Zo worden lange railstaven gelagen bij Rhenus in het Ruhrgebied.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-IMG-8430-646897a3e73c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-IMG-8430-646897a3e73c5.jpg)
011 In model is dit ook makkelijk te realiseren https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107363.msg3222393500;topicseen#msg3222393500

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-IMG-1711-646897a3f1b1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-IMG-1711-646897a3f1b1e.jpg)
012 Een tijdje geleden kwam ik deze oplegger met RET spoorstaven achter de remise Waalhaven tegen. Lijkt mij niet zo prettig rijden door de stad!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-IMG-1716-646897a5a0057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-IMG-1716-646897a5a0057.jpg)
013 De oplegger van achter ingezien.