BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Hans Reints op 19 May 2023, 09:44:58
-
augustus 2023
We renoveren de Haringvlietbrug in de snelweg A29. De brug is van vrijdag 9 juni 22.00 tot vrijdag 4 augustus 2023 23.00 uur dicht voor al het verkeer. We vervangen de brugklep en het bewegingswerk. Aanvankelijk zou de brug 7 weken afgesloten zijn. Nadat de planning voor de werkzaamheden gedetailleerd uitgewerkt is, blijkt dat ook de geplande reserveweek in augustus nodig is voor het op de millimeter nauwkeurig stellen van de nieuwe brugklep. Door de renovatie blijft de brug ook in de toekomst veilig en de regio bereikbaar. De extra reistijd op de omleidingsroutes kan tijdens de spits oplopen tot meer dan een uur. Om ervoor te zorgen dat het verkeer niet vast komt te staan, vragen we weggebruikers in deze periode, als het maar even mogelijk is, thuis te werken, buiten de spits en/of samen te reizen, de trein of de fiets te nemen.
Tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug leiden we verkeer om via de A59, A17 en A16 (Moerdijkbrug) en via de N59 en de N57 (Haringvlietdam). In de Hoeksche Waard leiden we verkeer om via de N217 en de Kiltunnel. Deze tunnel is tijdens de afsluiting tolvrij.
Aansluitend op de afsluiting van de Haringvlietbrug sluiten we van zaterdag 5 tot maandag 7 augustus 2023 de Heinenoordtunnel (A29) richting Bergen op Zoom af. Daarna volgt een afsluiting van maandag 7 augustus tot en met vrijdag 1 september in beide richtingen. De brug en de tunnel zijn dus niet op hetzelfde moment dicht.
Voor fietsers, brommers, scooters, voetgangers en landbouwvoertuigen vaart een gratis pont. Aan de noordzijde vertrekken de ponten vanaf het strand bij Numansdorp. Aan de zuidkant vanaf recreatieterrein Hellegatsplein/trailerhelling De Banaan.
Tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug worden buslijnen van Connexxion en Arriva aangepast. Extra reiskosten worden gecompenseerd. Reizigers kunnen hiervoor contact opnemen met de betreffende vervoerders. Voor reizigers tussen Zeeland/West-Brabant en Rotterdam is de trein een alternatief voor de auto. De capaciteit van intercity’s tussen West-Brabant en Rotterdam wordt daarom vergroot. Tussen Drechtsteden en Rotterdam kunnen reizigers met korting gebruik maken Tussen Drechtsteden en Rotterdam kunnen reizigers met korting gebruik maken van de Waterbus.
We vervangen de klep van de Haringvlietbrug, het bewegingswerk en alle technische systemen. In het najaar van 2023 worden de technische systemen getest. Hiervoor zijn in september nog een aantal afsluitingen van de brug noodzakelijk. Deze worden nog gepland. We verwachten dat de renovatie daarna klaar is. Dan kan de brug weer worden bediend voor de scheepvaart.
DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2023– 139
-
Als ze er dan gelijk effe een spoirlijn van Rotterdam via Zierikzee naar Middelburg aanleggen is dat gebied ook weer ontsloten.
-
Waterbus 20 tussen Dordrecht en Rotterdam is bij de huidige vervoerder een ramp. Nieuwe maar kleinere schepen met veel minder zitplaatsen.
Frequentie is gehalveerd tot 1 x uur.
Zeer regelmatig flinke vertragingen.
Uitvallen van afvaarten wordt slecht gecommuniceerd middels website cq haltes.
:(
-
Hoezo is de trein een alternatief?
Tot 18 juni rijden er ook geen treinen in Zeeland, dwz tussen Roosendaal en Vlissingen. Zie TT 751
-
En zodra ze klaar zijn met de brug gaat de Heinenoordtunnel een paar km verder nog een maand dicht.
Ik woon in de Hoeksche Waard en ben dus 1 van de slachtoffers. Alles rond deze werkzaamheden verloopt nogal, laat ik het netjes zeggen, klungelig. Veel beloftes worden ook niet nagekomen en de communicatie is bar slecht :(
Ze willen je uit de auto krijgen en de bus in, maar de helft van de bussen rijdt niet.... dagelijks vallen er vele ritten uit.
Ze zijn zo lang aan het plannen geweest, en willen de Zeeuwen de trein in hebben naar de Randstad. Handig dus dat er precies nu geen treinen rijden in Zeeland door werkzaamheden. Bij zo'n groot project stem je dat toch op elkaar af..... de zoveelste blunder helaas. Rotterdam ligt er ook nog een keer uit zag ik.
Eerder dit jaar was de Heinenoordtunnel ook al helemaal afgesloten, de extra reistijd liep toen op tot 3 uur (!). We gaan het zien, maandag de eerste werkdag.
Nou ja, 1 voordeel, de Kiltunnel is nu gratis ;D
-
Hoezo is de trein een alternatief?
Tot 18 juni rijden er ook geen treinen in Zeeland, dwz tussen Roosendaal en Vlissingen. Zie TT 751
Vind je het niet geweldig? De Interliner van Zierikzee nr Rotterdam ligt er ook uit. Mag je een paar keer extra overstappen op een toch al langere rit via Oude Tonge. Vanwege personeeltekorten vallen ook in Zeeland regelmatig ritten uit.
Wordt binnenkort de A58 ook nog afgesloten?
-
Alles lezende zou je haast denken, dat ze de Zeeuwen Zeeland uit willen hebben. ??? ???
Of is het opsluiten?? ???
-
Het is opsluiten, ik woon in Ouddorp en rij dagelijks over de N57 naar Barendrecht. Vanaf nu rijd heel Goeree Overflakkee en heel Zeeland zo’n beetje over de N57 die kant op. En dan hebben we binnenkort ook concert at sea nog. Sluiten ze de complete Brouwersdam af. Bij Stellendam is al een paar maanden het kleine bruggetje stuk gevaren. En nog steeds niet gemaakt, dus als de grote brug open gaat kun je ook geen kant op. En ik zag tot mijn verbazing borden tussen Hellevoetsluis en Brielle staan dat de N57 s’nachts voor onderhoud wordt afgesloten. Goed geregeld allemaal. Wordt een fijne zomer op de weg.
-
En geen touristen dit jaar. Toch? :P Waanzinnige planning.
-
O ja, die vergat ik nog ;). Er zijn er nu al veel, zag ik gisteren op de Brouwersdam. En dan moet de vakantietijd nog beginnen.
-
Brouwersdam, daar rijdt de stoomtram ;)
-
Klopt, de RTM. Altijd leuk om een rondje te doen.
-
En ik zag tot mijn verbazing borden tussen Hellevoetsluis en Brielle staan dat de N57 s’nachts voor onderhoud wordt afgesloten. Goed geregeld allemaal. Wordt een fijne zomer op de weg.
en als je dan, net als gisteren, een gevalletje pech hebt dan staat alles stil.. ;D er was een duitser (https://www.hvzeeland.nl/nieuws/54193-flinke-files-door-ongeval-n57-middelburg/)van de weg geraakt. takel auto erbij en opladen die hap.. totdat ie dus op de takelauto in de fik vloog (https://www.hvzeeland.nl/nieuws/54194-net-getakelde-auto-gaat-in-vlammen-op-in-middelburg/)en de aansluiting n57 op de a58 dus ook dicht was.. eerst de ene kant op en dus even later de andere kant op.
Ik kwam net terug van de modelspoorvereniging en had heel veel geluk. de eerste file loste op voor mijn ogen en de 2e ontstond net zodanig dat ik nog een afslag kon pakken ;D
Maar hieruit blijkt weer eens dat de ontsluiting van zeeland op zijn zachts gezegd al niet geweldig is. als ze dan ook nog eens alles dicht gooien tegelijk wordt het een interessante zomer ;D
-
Ik kreeg vanmiddag een appje dat ik niet zo moest overdrijven met die uitgevallen bussen, dus hier wat willekeurige screenshots van de laatste tijd. Mag men zelf oordelen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/347549577_25915301743wgi6i.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/347549577_25915301743wgi6i.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/xx19wcs5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/xx19wcs5.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/xx2s0ipv.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/xx2s0ipv.jpeg)
Zelfs op zondag lukt het Connexxion niet om een uurdienst te rijden zonder uitval van ritten hier. Blijkbaar zit er veel personeel ziek thuis, kan gebeuren. Maar het is nu al een jaar aan de gang zo en voor de reizigers gewoon niet prettig ;)
Rijkswaterstaat stuurt iedereen de bus in als alternatief voor de files, dan hadden ze best Connexxion en Arriva wel even mogen helpen... want de bussen die nu wel rijden zitten vaak afgeladen vol.
-
Het zal niet alleen ziekteverzuim zijn. Ook het personeelstekort is groot.
Je overdrijft zeker niet.
-
Het is frustrerend en eigenlijk ook te gek voor woorden.
-
En.... problemen opgelost brug overbodig?
In de media ook niets meer over vernomen
-
Hij zou komend weekend weer open moeten gaan... heel weinig in de media inderdaad, sowieso is de communicatie vanuit RWS erg slecht, ook lokaal.
Nu in de vakantietijd gaat het nog wel maar er was daarvoor dagelijks een verkeersinfarct :( Vooral op de A16 en A17. Van Roosendaal naar Dordt kost je rustig 1,5 tot 2,5 uur extra.
Maar goed, brug weer open en meteen de Heinenoordtunnel dicht tot begin september.... dan gaat de ellende pas goed beginnen. Vooral de laatste 2 weken als de schoolvakanties voorbij zijn. In mei was het ook al een drama.
Er is heel veel verkeer vanuit de Hoeksche Waard naar Rotterdam, dat moet dan allemaal over de N217, door de Kiltunnel en dan de A16 op.
Tegelijkertijd sluiten ze ook nog eens de N59 een maand af voor werkzaamheden. Perfecte planning ;)
Ik heb niets gepland en genoeg treintjes in huis, dus hoef de deur niet uit ;D
Sowieso kan ik al bijna nergens heen aangezien rondom het dorp hier alle lokale wegen afgesloten worden om sluipverkeer tegen te gaan, dus enige optie is de file in :-X
-
Hoezo is de communicatie slecht Eddy. Op de site van RWS staat alles wat je weten wilt, wat mis je dan nog?
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a29-renovatie-haringvlietbrug-beweegbare-deel#wanneer-vinden-de-werkzaamheden-plaats
Ja het geeft hinder maar er zal toch onderhoud gepleegd moeten worden.
Gr, Ben.
-
Ik ben het in de lokale media, zowel in print als op internet veel tegen gekomen. Ook via Sociale media is er aandacht aan besteed en op de radio hoor ik al weken lang meldingen langs komen over vertragingen en omrijden.
Interessant hoe iedereen dit blijkbaar anders ervaart.
-
Overal de standaard berichtjes die ze blijven herhalen met maar algemene info. ;) Daarin staat indd vertraging en omrijden, maar dat is niet wat je lokaal wilt weten. Tante Toos wil weten hoe ze bij tante Bep 1 dorp verder op bezoek kan gaan.
Die link van RWS staat/stond lang niet alles, pas sinds gisteren staat er bijvoorbeeld welke lokale wegen afgesloten worden om sluipverkeer tegen te gaan (de honderden auto's per dag die daar normaal rijden zoeken het maar uit...), al moet je dat héél goed zoeken, want dat staat ergens weggemoffeld op een pagina die je kunt vinden na meerdere keren doorklikken (en dat overzicht is nog niet compleet trouwens). In mei was het voor iedereen een verrassing, pas bij de versperring kwam je erachter dat je er niet door kon. Nergens borden over een afsluiting. Het is nog maar een paar dagen maar nog steeds hangen er op de weg waar ik kom geen aanwijzingen dat die straks een maand afgesloten is :(
We wonen hier op een eiland, lokaal zijn er enorm veel aanpassingen, maar dat staat over veel te veel pagina's verspreid, als het al ergens staat, en is voor een normaal mens echt niet te vinden, alleen voor mensen die tijd te veel hebben. :P Een fatsoenlijk overzicht of nog beter een plattegrond ontbreekt.
De bewegwijzering is een drama, veel foute en ontbrekende borden. Na melding doen ze er niets aan... Hier het dorp uit kun je straks (tijdelijk) alleen rechtsaf en moet je op de rotonde een stukje verder keren, daarvoor moet je de linker strook nemen anders kun je niet keren. Het omleidingsbord staat maar 1 rijbaan op getekend, in mei heel veel auto's op de verkeerde baan dus, waarbij het meerdere keren tot aanrijdingen is gekomen. Eergisteren stond het foute bord er alweer...
Tijdens aanpassingen aan de N217, zogenaamd voor betere doorstroming (een invoegstrook van 15 meter bij Maasdam gaat echt werken...), sluiten ze de N217 een paar keer snachts af. Al het verkeer moet dan midden door de dorpen. In 's-Gravendeel onder een viaductje door, met maar beperkte hoogte. Daar heeft zich dus al een paar keer een vrachtwagen klem gereden... op het viaduct zelf staat het niet aangegeven, en het enige verkeersbord wat de hoogte aangeeft staat kort voor het viaduct, zo laat dat een vrachtwagen niet meer kan keren. De reactie van RWS was dat er maar zo weinig hoog verkeer de omleiding zou nemen dat het vermelden niet nodig was, logisch toch. ::)
En ze liegen ook over de extra bussen, er moeten meer bussen rijden, maar in de praktijk gaat het hier in de spits van 4 naar 3 bussen per uur ;) Overdag in de rustige tijd rijdt er wel 1 per uur meer, maar dat is niet eens nodig. In mei reden de meeste ook maar met een handje vol mensen buiten de spits. En dan nog vallen er veel ritten uit.
Zullen we dan nog ff door klagen over de fietstunnel met z'n defecte roltrappen en liften? ;)
Sowieso zijn de meest gebruikte fietsroutes richting de Heinenoordtunnel al afgesloten door andere werkzaamheden, mag je dus met gevaar voor eigen leven tussen de geïrriteerde automobilisten door fietsen over andere smalle wegen. Perfecte planning van de gemeente ;D Er is misschien nog hoop voor de Oud-Beijerlanders, de werkzaamheden aan dat fietspad richting tunnel worden misschien uitgesteld, niemand blijkt het te weten.
En bij 's-Gravendeel hebben ze speciaal een nieuw fietspad aangelegd, is net een maand open. 3x raden, gaat straks een maand dicht omdat het oversteken van de N217 te gevaarlijk is. Ook bij Maasdam moet je als fietser omrijden omdat je niet mag oversteken, nee zo krijg je mensen echt op de fiets ;D
Feit is gewoon dat er van 's ochtends vroeg tot in de avond een lange file op de N217 staat. Een stukje van 20 km deed je soms wel 3 uur over in mei. De beloofde aanleg van het ontbrekende stukje parallelweg is niet voltooid, dat zouden ze aanleggen zodat de hulpdiensten het kunnen gebruiken. Ze hebben alleen wat bomen gekapt en daar is het bij gebleven. Doordat die parallelweg niet aangelegd is, kunnen de hulpdiensten dus ook geen kant op want alles staat muurvast, zeker bij een ongeval. En dat is zeker geen gewenste situatie...
Heb ik genoeg geklaagd nu? ;D
-
Helaas zal klagen hier niet helpen.
Maar het is zoals Marc meegaf: ieder zijn visie!
Sterkte.
-
Niet? Dat is nou jammer ::)
Is gewoon een samenvatting van wat hier speelt ;) Heb er zelf weinig tot geen last van. Maar het is hier overal het gesprek van de dag.
-
Niet?
Ik bedoel dat we hier op het forum die problemen niet kunnen oplossen.
-
Eddy,
Je hebt een duidelijk verhaal neer gezet, ik woon namelijk ook op dat eiland en met dit soort afsluitingen merk je dat heel goed.
En die pendelbus van Connexion welke op grote reclameborden wordt aanbevolen is ook maar voor een beperkte groep een oplossing.
Onderhoud moet eenmaal gebeuren.
Gelukkig hoeft ik niet meer naar mijn werk. (y)
Ik moest ook altijd van de N217 gebruik maken ( welke onder normale omstandigheden al druk is ) en O.V. geen optie was en fiets helaas ook niet.
Het wordt voller en voller in de Randstad en om andere grote steden heen.
En zolang de auto veel geld in de schatkist brengt zal het niet snel veranderen.
Groet Cor Lageweg.
-
Tja hoe het nu gaat... de brug is weer open ja. Maar de ellende lokaal is nu pas goed begonnen nu de Heinenoordtunnel dicht is ;D
Verkeer staat alweer goed vast, en voor de slachtoffers die het OV willen nemen... tja ordeel zelf maar :( De bussen die zonder realtime info in de dienstregeling staan is steeds een verrassing of ze rijden, die vallen ook vaak uit.
Het is nu nog vakantietijd, merkbaar rustiger. Vooral de laatste 2 weken van augustus zal een flinke chaos worden, dan zijn ook de scholen alweer begonnen. :-X
(https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/screenshot_20230808_1pofpq.jpg)
-
:(
Gister zag ik tijdens het zappen een item hierover op Hoeksewaard TV.
Verhaal vd juf die werd geïnterviewd was: helaas pindakaas. Werkzaamheden moeten uitgevoerd worden. Had natuurlijk jaar tussen brug en tunnel kunnen worden uitgevoerd. Het is niet anders, ga maar zoveel mogelijk thuiswerken!
Inderdaad zo lijkt de "gedachtengang" bij de overheid te zijn.
De burgemeester die microfoon onder de neus kreeg gaf toe dat busvervoer beter geregeld had kunnen zijn...
Slecht inderdaad.
-
Ellende van de Heinenoordtunnel duurt nog tot eind 2024, er komen nog meer korte, halve en volledige afsluitingen aan... :(
Veel mensen willen best precies rond deze tijd vakantie nemen, alleen is er niemand die 3 maanden achter elkaar vrij kan nemen... ;D Wat dat betreft had er beter een jaartje tussen kunnen zitten. Hadden ze het meteen helemaal in de vakantietijd kunnen plannen.
-
Dan kunnen ze toch touringcars huren?
Zoals in Amsterdam, waar het GVB touringcars bij busonderneming bestelt en Poolse touringcars met dito chauffeurs geleverd krijgt...
Zoals Het Parool bericht.
-
Touringcarbedrijven hebben aardig ingeboet tjdens corona. Men heeft niet meer de hoeveelheid materiaal en chauffeurs als voorheen.
Met polen ed kom je er vaak niet, ook letterlijk, helaas.
-
Omdat de problemen met uitvallende bussen al langer spelen, is er eerder dit jaar al contact geweest met diverse busbedrijven voor de huur van bussen vooral voor de komende 2 weken als de schoolvakanties hier afgelopen zijn (en er een behoorlijke chaos verwacht wordt). Er was wel het een en ander mogelijk, maar er is uiteindelijk niets geregeld.... Gisteren kwam er ook al een bericht van de scholengemeenschap in Oud-Beijerland voorbij op Facebook, de schoolbussen daarheen rijden ook gedeeltelijk niet de komende tijd.
Vandaag, zondag, is het ze zelfs niet gelukt om een uurdienst te rijden zonder uitvallende ritten... :(
Hieronder een screenshot van 17 augustus. :-X
(https://images.beneluxspoor.net/abload/15083/screenshot_20230817_1imfxr.jpg)