BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 16 May 2023, 14:13:40
-
Sinds enkele dagen staat er een nieuwe Diesel dubbel-lok op het spoor.
De eerste indrukken zijn zeer positief.
De locomotieven zien er schitterend uit en de talrijke details overtuigen ruimschoots.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco-70116-01-6463728a46fea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco-70116-01-6463728a46fea.jpg)
Mijn ervaringen met de Roco 70116, de DB 288-002-9 a+b
Roco heeft er voor gekozen om elke lok-helft te voorzien van een aparte DCC Sound-Decoder en deze te koppelen als het ware multi tractie met één groepsadres.
Standaard heeft de lok als groepsadres “3” en de beide helften hebben “4” en “5” als eigen adres.
Het groepsadres is uiteraard meteen gewijzigd, in dit geval naar “28”.
Volgens de handleiding van de decoders zijn de functies als volgt ingedeeld:
F0 Licht aan/uit
F1 Sound aan/uit
F2 Signaal kort (via eigen adres)
F3 Signaal lang (via eigen adres)
F4 Conducteursfluit (per rijrichting in een lokhelft)
F5 Aan- en afkoppelen (per rijrichting in een lokhelft)
F6 Rangeergang aan/uit
F7 Piepen in de bochten (allen bij Sound aan en tijdens het rijden)
F8 Dak ventilatoren aan/uit
F9 Stationair stand aan/uit
F10 Mute
F11 Cabineverlichting aan/uit (via eigen adres)
F12 Machineruimte verlichting aan/uit (via eigen adres)
F13 Dashboardverlichting aan/uit (via eigen adres)
F14 Schakelkastverlichting aan/uit (via eigen adres)
F15 Luchtcompressor aan/uit (via eigen adres)
F16 Deuren openen/sluiten (via eigen adres)
F17 Luchtventiel (via eigen adres)
F18 Bezanden aan/uit (via eigen adres)
F19 Volume + (via eigen adres)
F20 Volume - (via eigen adres)
Nu de werkelijkheid met de volgende afwijkingen:
F1 Sound aan/uit, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F3 Signaal lang, via het groepsadres reageert allen de A-helft, de B-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F4 Conducteursfluit, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F5 Aan- en afkoppelen, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F8 Dak ventilatoren aan/uit, , via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
De afwijkingen zijn doorgesproken met de betrokken modelspoorspeciaalzaak, maar zij hadden meer vragen dan antwoorden.
Er kwamen veel vragen binnen over deze dubbel-lok.
Ook op de Duiste fora wordt hier en daar flink "geklaagd".
Maar de rijeigenschappen zijn goed en ook het geluid overtuigt, nu alleen de aansturing fine tunen.
Hoe dat moet en zal gaan, moet ik nog even uitvinden.
De handleiding biedt wel veel informatie, maar dat hoeft nog niet altijd tot succes te leiden.
Met spoorse groet
Mart
-
Wat een prachtige machine Mart. Waar en waarvoor werd dit type ingezet?
-
Een stukje geschiedenis vind je op mijn website: https://martontheweb.nl/hetmaterieel/diesellocomotieven/288.html (https://martontheweb.nl/hetmaterieel/diesellocomotieven/288.html)
Met spoorse groet
Mart
-
Tijdens WO II, trekkracht voor onder andere (spoor)kannonen.
Daarna, goederentreinen.
Groeten,
Jelmer
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2324-64637a40de14b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2324-64637a40de14b.jpg)
LIMA 3 rail uitvoering
-
Tijdens WO II, trekkracht voor onder andere (spoor)kannonen.
Daarna, goederentreinen.
Groeten,
Jelmer
Nee hoor. De kanonnen en ondersteunende treinen werden door stoomloks vervoerd. De V 188 werden in deze treinen als zijnde wagens mee vervoerd.
Ook het uiteindelijke (fijn)positioneren deden de kanonnen zelf met ingebouwde elektromotoren en eigen generatoren.
De V 188 werden gebruikt voor ondersteunende functies. O.a. koeling van de munitie en als generatoren tijdens de opbouw.
Tijdens het afvuren werden loks en wagens naar een veilige zone verplaatst.
Bart
-
Inmiddels heeft Roco begrepen dat er onder de modelspoorders veel vragen waren over de programmering van de 288 002-9.
Vandaar een uitleg vanuit Roco waarom voor deze opzet is gekozen.
Op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=dyWWYLSN9ZE (https://www.youtube.com/watch?v=dyWWYLSN9ZE)
Met spoorse groet
Mart
-
Wat zou het leven een stuk makkelijker zijn geweest, als het ding gewoon maar één motor had gekregen.
Afijn, tegen de tijd dat de tp III versie er aan komt, probeer ik wel es uit te zoeken of de ene helft makkelijk naar een dummy valt te amputeren.
Scheelt immers een decoder, en misschien kan ik iemand blij maken met een losse motor.
-
Als D311 waren ze bedoeld voor Gustav en Dora:
http://www.e94114.de/V188.htm
https://www.tracesofwar.nl/articles/6042/Duits-Spoorweggeschut-80-cm-Kanone-Eisenbahn-Gustav-Ger%C3%A4t.htm
-
Ik hoop mijn bestelde Roco-exemplaar volgende week toe te kunnen voegen aan mijn verzameling.
Misschien zijn deze web-stekken ook nog interessant:
http://www.bahnwahn.de/limadb288
https://www.modellbau-wiki.de/wiki/Wehrmacht-Baureihe_D_311
Wicher.
-
Wat zou het leven een stuk makkelijker zijn geweest, als het ding gewoon maar één motor had gekregen.
Afijn, tegen de tijd dat de tp III versie er aan komt, probeer ik wel es uit te zoeken of de ene helft makkelijk naar een dummy valt te amputeren.
Scheelt immers een decoder, en misschien kan ik iemand blij maken met een losse motor.
Of bewaren als reserve onderdeel?