BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Boertje op 14 May 2023, 21:10:09
-
Ik was wat aan het snurfen.... het nieuws over de dreigende rotslawine ns nader bekeken:
https://www.srf.ch/news/schweiz/drohender-bergsturz-evakuierung-in-brienz-gr-abgeschlossen-die-lage
Ook de Albulabahn tussen Tiefencastel en Surava ligt in de bedreigde zone. Al jaren proberen de Zwitsers nog verder naar beneden in het dal een betonnen 'muur' te bouwen in de berg om de dreiging van de rotslawine af te wenden. Of dat nu te laat is of niet... weten we pas als de huidige dreiging werkelijkheid is geworden. De baan van de trein moet al regelmatig hersteld worden....
De weg van Tiefencastel naar Surava is ook al jarenlang een achtbaan... veel verzakkingen, wegreparaties en snelheidsbeperkingen. Zit allemaal op dezelfde instabiele bergwand.
Dat nu de mensen zijn geëvacueerd is stap 1. De weg en de trein 'zijn nog open' en worden pas gesloten op het laatste moment heb ik begrepen.
Best spannend allemaal, zo op een afstand...
Waarom geïnteresseerd? Nou ja, je bouwt een stukkie van die Albulabahn met ook nog thema's van station Surava, dus bekend terrein.
Eddy
-
Is dit nieuws hier al voorbij gekomen?
Dit kan in het ergste geval een situatie worden als destijds in Randa.
Schijnt behoorlijk serieus te zijn.
https://www.suedostschweiz.ch/sendungen/sperrung-der-albulalinie-wird-von-der-rhb-vorbereitet-15-05-23
-
Hallo,
Er worden twee problemen gemeld ,
De spreker heeft het over het spoor tussen Tiefencastel en Filisur,( dat is recht onder Chur op de kaart,)daar geldt code blauw.
Het bergdorp Brienz ligt meer in het Oosten en ligt helemaal niet aan een spoorlijn,maar loopt ook gevaar door een soortgelijke bedreiging,daar is het dorp inmiddels ontruimd ,wegens code rood.Dit is dus niet het dorp bij de Brienz-Rothornbahn ,maar heel ergens anders!
Peter
-
De locatie is inderdaad nogal verwarrend in de media.
Het dorpje waar het om gaat heet in feite Brinzauls.
En daar zijn wel degelijk maatregelen genomen om weg- en treinverkeer stil te gaan leggen.
Het betreft het baanvak tussen Tiefencastel en Filusur.
De plaats Brienz en de Rothornbahn liggen heel ergens anders, bij de Brienzersee.
-
Het is niet nieuw en al jaren gaande. Het dorpje schuift 1 meter per jaar naar beneden en is nu opgegeven. Ook de spoorlijn wordt bedreigd en daar gaat het over.
https://nos.nl/artikel/2474526-rotsmassa-bedreigt-zwitsers-bergdorpje
Gr, Ben.
-
Ik had al in ander draadje link naar srf gemaakt. Daar wordt alles prima uitgelegd... topic: drohender bergsturz
-
Klopt.
Maar een deel van de rotsheling boven het dorp schuift nu 1,5 m per dag.
Vandaar de verhoogde alarmfase.
Men verwacht een grote verschuiving binnen "enkele weken".
-
Hallo,
De spoorlijn Tiefencastel - Filisur is inmiddels stilgelegd.
https://www.rhb.ch/de/news-events/information-zum-brienzer-rutsch
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
En de rotspartij is vannacht naar beneden gekomen.
Kennelijk niet te veel schade tot dusver.
Benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
-
En inmiddels is de (eerste?) verschuiving een feit...
-
Alles net even bekeken... ben ook benieuwd wat de stabiliteit van de huidige situatie is....
-
Jep. Tiefencastel <> Filisur is sinds gisteren ook buiten dienst volgens de RhB-website (of was dat al langer?);
Streckenunterbruch
15.06.2023: Die Strecke zwischen Tiefencastel und Filisur ist unterbrochen. Grund dafür ist Steinschlaggefahr. Aktuell ist keine Ersatzbeförderung möglich. Es gilt die Phase Blau Brienzer Rutsch. Reisende von und nach Engadin reisen via die Vereinaroute. Reisende Richtung Filisur, Bergün/Bravuogn, Preda und Spinas reisen via Landquart - Davos - Filisur. Bitte rechnen Sie mehr Reisezeit ein. Konsultieren Sie den online-Fahrplan. Dauer: unbestimmt
Stand: 15. Juni 2023 23:50
Dorpje heeft zo te zien wel geluk (https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/16/deel-van-zwitserse-berg-stort-naar-beneden-maar-raakt-bergdorpje-net-niet-a4167366) gehad.
Ben benieuwd wanneer ze het weer veilig verklaren..
-
Voorlopig is er niets meer veilig daar in de buurt.
In het bericht van ben in reactie nr 3 wordt geschreven dat het hele dorp aan het schuiven is.
Het is zelfs zo erg dat als het goed gaat schuiven ook Tiefencastel overspoeld kan worden met rotsen en puin.
Jos
-
Het schuiven van het hele dorp is een ander probleem waarmee ze daar te doen hebben.
Er zijn/worden wel technische maatregelen genomen om dit zo mogelijk te stoppen (oa. afwateringstunnels onder het dorp).
Het gevaar van de berg/rotswand staat daar (deels) los van.
Er zijn ook concrete plannen om de dorpsgemeenschap Brinzauls enkele kilometers verderop weer op te bouwen.
-
Triest indirect gevolg is nu de dood van een wielrenner.
Op het laatste moment heeft de organisatie van de Ronde van Zwitserland de etappe ingekort, aangepast... en die alternatieve route bleek dus heel gevaarlijk aldus veel renners.
Waarom plant men überhaupt een etappe in de buurt van die bergwand, gevaar is al zo lang bekend... >:(
https://www.nu.nl/wielrennen/6268264/wielrenner-gino-mader-26-overleden-na-valpartij-in-ronde-van-zwitserland.html
Edit: de berichtgeving in nieuws en sportjournaals bevestigt het scenario dat ik schetste niet, etappe 5 was blijkbaar gewoon zo gepland. Etappe 6 van vandaag, die is aangepast.
-
maar even de 2 losse draadjes samen gevoegd tot 1