BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HuubvG op 17 April 2008, 22:03:59
-
Als herbeginner die nu eens geen vaste baan meer wil afbreken, heb ik maar één keuze: geen vaste baan meer bouwen! Modulebouw dus. Daarnaast heb ik de behoefte om van fantasie (Padicie) af te stappen en meer naar groot voorbeeld te kijken. Zo ben ik met de ombouw van een Fl 1306 naar Grote Sik begonnen en heb wat 1220en liggen, die ik tzt wel op een module wil zetten. Daar komen nog omgebouwde wagens bij. Tot zover de nederlandse plannen...
Nu ben ik al jaren verzot op 'het gele treintje', dat begint in Station Villefranche de Conflent. Met aan de ene kant het gele treintje en aan de andere kant de lijn naar Perpignan. Een vestingstad aan de ene kant, aan de andere kant op de berg: Fort Liberia.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/untitledk1.jpg)
Links de ommuurde stad, midden de smalpoorlijn, rechtsboven Fort Liberia en rechtsonder het begin van het station. Foto via Google Earth
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefranchedeConflenta.jpg)
En hier het station. Het rechter gedeelte sluit aan op eerste foto, je moet denkbeeldig het staion omdraaien.Foto via Google Earth
Ik besef dat dit een erg groot plan is, maar ik kan klein beginnen als ik met modules werk. Al heb ik daar geen ervaring mee, toch zal het moeten, dus twee of drie zetten vooruit kunnen denken. De theorie heb ik wel doorgenomen. Echter id de praktijk vraag je je af: hoe begin je? Het gele treintje rijdt op meterspoor en heeft een derde rail opzij voor de voeding. Maar ik wil rijden op H0 spoor en dan begint het al: moet ik de trein op schaal maken, dat betekent een grotere schaal. Ik meen dat ik dan op nul 0 uitkom. Dat zou voor de gele trein niet erg zijn: in 0 (of is het h0e?) bouwt het ws makkelijker dan in h0. Maar als ik in 0 of h0e begin, dan moet de rest, het normaalspoor richting Perpignan, ook op schaal 0 gebouwd worden. En dat is een probleem, want dan moet alles zelf gebouwd worden. Daar zit ik om te beginnen tegen aan te hikken.
Het is moeilijk in het frans mensen te vinden die daarmee bezig zijn. Hier in nederland vertoeven ook wel wat francofielen, en velen zullen het gele treintje wel aardig vinden. Maar zijn er ook mensen mee bezig? Ik zit al heel stiekum aan een gezamelijk project te denken. Via internet gezamelijk een baan uit modules bouwen. Ach, ik heb vaak ideeën die groter zijn dan wat ik aankan. En stel dat... er zijn hier meer mensen met gezamelijke projecten bezig. En nogmaals stel dat: dan moet je van te voren afspraken maken over maatvoering en schaalgrootte, dus vandaar.
Help me eens uit de droom?
-
wat is er mis mee om t gele treintje gewoon in H0 op 12 mm-spoor (H0m) te laten rijden? Dat ding moet je hoe dan ook zelf maken... H0m-rails is goed verkrijgbaar en voor de aandrijving neem je gewoon een TT-locje, t zijn blokkerige hokken dus niet zo moeilijk te bouwen verder.
-
Helemaal eens met Floris, je kan ook nog H0e (9mm) kunnen gebruiken.
Van dit lijntje is in het verleden ook een Railaway aflevering geweest (opname heb ik nog) het is een schitterend onderwerp.
Groet Gerrit
-
Gewoon voor H0m gaan, met 9mm spoorbreedte meterspoor nabootsen lijkt me wat minder geslaagt.
Als je persee op "normaal" H0 spoor wilt rijden, 16mm dus, dan kom je niet uit bij spoor 0 maar bij spoor/schaal S=1:64 dan het dus Sm zijn( als dat al een bestaande term is voor modelbouw ;D).
Dus maak het jezelf niet moeilijker als nodig is en begin gewoon met H0m.
Groetjes Michiel
-
Sm is bestaand, vroeger bouwden mensen kaapspoor-trammodellen (RTM etc) in die schaal, mn indonesische floep is ook ongeveer 1:64.
-
Ja dat kan zeker. Daar had ik niet aan gedacht. Bedankt. 12 mm spreekt me toch meer aan dan 9 mm, met die laatste zit ik al op N en dat is toch wel klein. Het 12 mm H0m lijkt me ook iets beter te hanteren.
De opname van Rail away heb ik ontzettend vaak bekeken. In een passage is de werkplaats van Villefranche te zien. Je staat er met je neus bovenop hoe ze een wielstel aan het monteren zijn.
De bouw durf ik aan zeker omdat de vormen simpel zijn. Maar lieflijk en toch stoer. Nou dat wordt dus op zoek naar h0m rails en tt lokjes.
PS laatste twee berichten ook gelezen, ik weet van sm, maar 't wordt toch h0m. Al vind ik het wel moeilijk om gelijkende wielpartijen op te zoeken in een schaal waar ik niets van weet, maar ik houd de moed erin. Bedankt.
-
Er is een Frans modelspoortijdschrift genaamd Voie Libre wat
gefocusd is op (Frans) smalspoor. Mogelijk dat daar nog info te
vinden is.
Het idee van een smalspoorbaan met 3e rail is wel interessant.
Kiezen voor 12mm spoor in ho is wel het makkelijkst, ik heb zelf
een stapeltje rails van Peco voor een Corsicaans baantje (wat ik
nog voor 2025 wil bouwen ;D) maar Tillig of Bemo heeft ook
goed materiaal.
-
Ik heb 2 linkjes voor je:
deze (http://christian.vergnes.free.fr/TJ/html/index.html) van de kleine gele trein met heel veel foto's.
en deze (http://www.ernst-furrer.net/index_modellbahn.htm) van eenzelfde soort modulebaan als die jij wil gaan bouwen, van eenzelfde soort treintje, namelijk de schynige platte bahn uit zwitserland.
Ik denk dat je met deze 2 linkjes voorlopig heel veel ideeën kunt opdoen.
Een modulebaan leent zich hier heel goed voor, want je hoeft niet de hele baan in 1 keer tegelijk op te zetten, je kunt speciale plaatsen uit de baan pakken en die nabootsen en sommige delen weglaten, kortom, je bent vele malen flexibeler dan de meeste vaste banen.
Een tentoonstellingsbaan op hetzelfde principe is orkhavnbanen (http://www.scholtze.demon.nl/orkhavn_frame.html) van de bouwers van het handzame havenbaantje.
Waag het trouwens niet om er een rondlopend spoorlijntje van te bouwen; de charme van dit soort banen is dat het een echte spoorweg is die ergens begint en ergens eindigt. Zo kun je een veel echter treinbedrijf opzetten en als je een dobbelsteen of een set opdrachtkaarten aan toe voegt is het een baan die nooit meer zal vervelen..
-
Hoe moet ik die dobbelsteen zien?: 1; ontsporing, 2; seinstoring, 3; defecte trein, 4; wisselstoring, 5; rijden met lastgeving en 6; bomen op het spoor? ;D ;D
Ps; dan wens ik de gene die Utrecht Centraal of een ander groot station in model heeft veel bijsturings plezier met de dobbelsteen ;) ;D
Groetjes Michiel
-
;D ;D nee hoor, in een trein heb je een aantal wagons, op een point to point railroad moeten die ergens naartoe. Ik gebruik een dobbelsteen om aan tegeven welk wagentje waar naartoe moet en welke wagnetjes mee terug moeten. Dus bv: 1= houtzagerij, 2= papierfabriek, 3=laadperron "gare fromage vert" ;D enz.
Ook even of oneven kun je gebruiken.
Bij mij werkt het zo: er staan 5 wagons op een station, met de dobbelsteen maak ik een trein van 3 wagentjes (1t/m5 en 6 is zelf kiezen).
Even is het volgende station, oneven is doorrijden. Voor elke wagon in de trein bepaal ik dan of het naar het volgende station moet, of dat hij moet doorrijden. Op het volgende station gooi ik de dobbelsteen om te bepalen waar de wagens die hier van de trein af moeten (dus waar je "even" voor hebt gegooid) naartoe moeten. De wagons die vervolgens van die sporen komen moeten dan in de trein meegenomen worden.
Achter sommige wagens staat een lokomotief, haal je de wagen ervoor weg, dan heb je een lok vrijgespeeld en moet je van lok wisselen.
Ik ben nogal van de scenery bouwerige, de trein is meestal bijzaak, maar op de baan die met de dobbelsteen werkt wordt zowat elke dag gereden de afgelopen 3 maanden en er staat nog niks aan scenery. Met de baan die ik heb, 3 simpele stationnetjes, ben je tussen een half uur en een uur bezig om weer terug te komen op het eerste station en dan vaak met een heel andere trein als waar je mee bent begonnen..
Je kunt ook met opdrachtkaarten werken, daar kun je op de site van het NMRA meer over lezen. Dat is meer wat voor grote modelbanen met veel industrieaansluitingen en vele stations. Hierbij wordt vaak met een heel team de bedrijfsvoering afgewikkeld, met nummers en waybills en een treindienstleider die je moet bellen voor je vertrekt. Dat die banen niet op 2 vierkante meter zijn gebouwd moge duidelijk zijn..
-
@Daan, die eerste link in jouw bericht, daar ben ik ontzettend blij mee. Ik zag de link voor het eerst in jouw bijdrage aan 'Beginnen met modelspoor'. Aan de hand daarvan heb ik de knoop doorgehakt en het draadje geschreven. Had ik eerst alleen de aflevering op video, later enkele foto's, nu véél fotomateriaal, genoeg om mee aan de slag te kunnen. Daar komt Google earth nog bij. Helaas is het beeld boven villefranche de Conflent niet zo scherp, maar het stikt er wederom van de mooiste foto's van de trein en omgeving. Het mooiste is dat ik met Google Earth de precieze ligging van het station en trajecten kan waarnemen, zodat ik met een baanplan aan de slag kan. Dat zal ik tzt bij 'baanplannen' plaatsen
Het verhaal van de dobbelstenen (grappig hè @Miichiel ;D ;D ;D ??? vind ik wel aardig, ik zit echter nog zo in het beginstadium dat ik daar nog niet aan denk. Houd ik in mijn achterhoofd voor later. En wees niet bang, rondjes rijden doe ik zeker niet. Alhoewel een s-vormige hondbot ook een soort rondje is, dat wel heel mooi kan zijn. Dat ik zoiets in de tuin gehad heb, is een ander verhaal.
-
Het linkje van de petit train jaune heb ik ook met vele uren bewondering doorgenomen. Het trace wat jij wilt nabouwen hoort bij deze (http://www.villefranchedeconflent.fr/) gemeente, wellicht dat je dat kunt aanvragen?
Waarschijnlijk dat er ook wat foto's op internet staan, maar een snelle zoektocht levert alleen plaatjes van het stadje op. Je zult trouwens aardig wat vestingswerken moeten bouwen voor villefranche de conflent..
Ik ben zelf door railaway op het spoor gezet van dit treintje en vind het een fantastische lijn. Veel schitterende kunstwerken, waaronder een schitterende hangbrug, veel mooie grondkeerwerken en mooie brugconstructies met 2 of meer lagen en verschillende boogconstructies.
Een heel interessant lijntje om iets heel moois van na te bouwen in een schitterende omgeving. Net als de darjeling railway een soort real-life modeltrein.. Ik kan enorm genieten van dit soort treintjes :)
-
Dat ding moet je hoe dan ook zelf maken...
Volgens mij dus niet. Diep in mijn grijze cellen verborgen ligt de herinnering dat ik wel eens een kleinseriefabrikant heb gezien die dat ding maakte of wilde gaan maken...ik weet het niet meer precies. Ik zal eens op zoek gaan voor je, maar verwacht niet binnen 2 minuten resultaat - anders had ik het al gevonden ;D.
Bij de weg: Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla (zoals het station tegenwoordig heet, een mond vol ;D) is inderdaad best groot. Wil je ook de stad en Fort Libéria bouwen, dan heb je een beste oppervlakte nodig. Ga je trouwens - voor wat betreft de normaalspoorlijn - voor de huidige tijd (met 'normaal' 1500 V-materieel) of voor de installaties zoals die tot ergens in de jaren '70 te zien waren (met afwijkende treinstellen vanwege de - zeer - afwijkende 12 kV wisselspanning)? Dat heeft behalve voor de materieelinzet ook gevolgen voor de bovenleidinginstallaties.
Enneuh: ik ben ook Canarifan, zou eigenlijk nog wel eens het andere uiteinde willen bouwen, Latour de Carol-Enveitg, maar dan wel in N natuurlijk... ;D. De Pont Gisclard lijkt mij ook gaaf. Maar misschien ben ik wel over te halen tot een andere schaal ;).
Edit: kleinseriefabrikant sneller dan verwacht gevonden, omdat de naam ineens te binnen schoot: Lars Uenver, die tegenwoordig werkt onder de naam Malutram (http://www.malutram.fr (http://www.malutram.fr)), maar op deze site staat niets meer vermeld over de Canari. Ik weet ook niet zeker offie 'm ooit gemaakt heeft of dat het alleen een project was. Misschien een informatiemailtje sturen?
-
Daar komt Google earth nog bij. Helaas is het beeld boven villefranche de Conflent niet zo scherp, maar het stikt er wederom van de mooiste foto's van de trein en omgeving. Het mooiste is dat ik met Google Earth de precieze ligging van het station en trajecten kan waarnemen, zodat ik met een baanplan aan de slag kan. Dat zal ik tzt bij 'baanplannen' plaatsen
Probeer het anders eens met http://maps.live.com/
Foto's zijn daar soms scherper en je kunt het beeld draaien en een birds-eye view er op los laten.
-
En dan is er nog het satellietfotogebeuren van het IGN (Insitut Géographique National) voor Frankrijk. Foto's zijn onder andere op te roepen via www.mappy.com en www.pagesjaunes.fr (en dan even een willekeurig adresje intypen, in de trant van 'boulangerie' in 'Villefranche de Conflent' ;D). De resolutie is minder hoog dan die van de hi-res foto's van Google Earth, maar je hebt wel heel Frankrijk te pakken in een aanvaardbare resolutie, waar GE slechts een relatief klein deel van het land in hi-res ter beschikking stelt.
-
Probeer het anders eens met http://maps.live.com/
Foto's zijn daar soms scherper en je kunt het beeld draaien en een birds-eye view er op los laten.
Da ken met google earth ook hoor.. 8) Jammer is alleen dat enkel het landschap volgt en niet de bebouwing als je vanaf vogelvlucht perspectief kijkt..
-
Huub,
Er bestaat ook een leuk boekje over met veel foto's ( 64 blz )
Titel : Le Train Jaune - De Villefranche-de-Conflent a Latour-de-Carol
uitgever : Editions Objectif Sud - ( 2, rue Carnot 66160 Le Boulou )
ISBN nr : 2-9519712-4-9 (1999)
Ronald
-
Bedankt allemaal voor de reakties, met deze info kan ik voorlopig vooruit.
Het gele treintje wordt idd ook wel de Canari genoemd.
@ Wesley, als je station Latour de Carol wilt bouwen in N, hoe doe je dat? er zijn drie verschillende spoorbreedtes: meterspoor (Canari), normaalspoor (SNCF) en breedspoor (RENFE). Misschien iets voor Michiel om het daar eens over te hebben? Je hebt in N wel de mogelijkheid om een groter station te realiseren...
Villefranche-les Bais Fuillet - zoals het station idd heet, bestaat uit een kopstation in twee richtingen, het lijkt echter op een lang doorgaand station. De Canari komt aan de linkerkant het station binnen en vertrekt ook weer naar links, op smalspoor dus, gevoed met een derde rail en ik dacht met 850 V. Naar rechts vertrekken de treinen naar Perpignan op normaalspoor met bovenleiding. Ik moet me nog in het sporenplan van het station verdiepen, maar het lijkt of alles daar door elkaar rijdt. Er is ook goederenvervoer uit de richting Perpignan. Bovendien de werkplaats van de Canari.
Ik ben van plan een module te maken van zowel de ene- als de andere zijde van het station. Het station is symmetrisch en recht, dus ik zou er gewoon modules tussen kunnen zetten om zo het station te verlengen.
Nu was ik van plan oom eens te proberen met een oude h0-flexrail, zelf een 12 mm spoor te maken, met een derde voedingspoor op h0-breedte, aldus een klad in Paint:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0m12mmenh0165mm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0m12mmenh0165mm.jpg)
De gele spoorstaaf is op 12 mm wijdte tov de onderste spoorstaaf van een h0-rail. Grijs is dus de twee h0-spoorstaven, blauw de bielzen, die ingekort worden bij het h0mgedeelte. De bovenste grijze gaat op het h0mtraject als derde - voedings - rail dienen. Dat wordt spijkeren en zagen. Ik zou dan theoretisch met zowel h0 als h0m-materieel kunnen rijden op hetzelfde spoor. Echter niet tegelijk, want ik rij analoog. Het is geen gezicht als ze tegenover elkaar komen te staan; de h0mtrein zal uit het midden staan, dus scheef tov de h0trein. Maar ik zal eens een stukje gaan proberen. Zo langzamerhand eens vorm gaan geven aan de plannen.
-
In Latour is het op zich niet eens zo erg moeilijk, de verschillende spoorbreedtes kruisen elkaar nauwelijks (bij mijn weten is er één kruising tussen normaal- en smalspoor) en er zijn geen moeilijke drie- of vierrailsituaties. Zie hier (http://www.bueker.net/trainspotting/stations_latour-de-carol.php) voor het sporenplan. Nm-spoor is verkrijgbaar, het gebruik van Z-railmateriaal is ook een optie. Als ik iets met Latour zou gaan doen (daar ben ik nog niet over uit), zou ik mij in ieder geval niet al te druk maken over het verschil tussen het UIC-spoor en het Spaanse spoor, dat scheelt nauwelijks in N...
Er zou wel relatief veel ruimte nodig zijn, zowel het emplacement als het stationsgebouw ('la cathédrale du désert') zijn nogal ruim opgezet van afmetingen ;D.
-
Jij hebt geluk dat je het sporenplan van Latour de Carol gevonden hebt.
Tot nu toe heb ik echter geen sporenplan van Villefranche kunnen ontdekken. Mijn frans is zo ontoereikend, dat ik de fransen liever niet aanspreek hierover. De vertaalsite zou me misschien kunnen helpen, maar misschien weet iemand wel: is er een site waar dat station met sporenplan hoogstwaarschijnlijk te vinden is?
'Villefranche-Vernet les Bains-Fuillet' smalspoorbaan 'Le petit train jaune' of 'Canari'.
-
Ik ken hem niet...nu wil dat natuurlijk niet alles zeggen, maar toch ;D. Ik geef mijzelf een redelijke kans dat er niet een dergelijke site is. Ik weet niet of je Train Simulator of iets dergelijks hebt, maar de routes daarvoor schijnen soms behoorlijk accurate sporenplannen te hebben... heb ik ook wel eens wat mee geprobeerd.
-
Deze site (http://www.trainstouristiques-ter.com/train_jaune.htm) (van de SNCF, in het Frans dus) vertelt wat over de Train Jaune en dat ze met Stalders gaan rijden. Dat zou het bouwen al wat simpeler maken. :)
Maar om nou te zeggen dat ze even leuk zijn als het oude treintje...
(http://www.railfaneurope.net/pix/fr/narrow_gauge/Train-Jaune/Z150/SNCF_Canari_150_2.jpg)
(Bron: RailFanEurope)
Hier (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/narrow_gauge/Train-Jaune/pix.html) staan nog veel meer plaatjes van de Train Jaune, inclusief de Stadlers.
- Peter
-
De beide links had ik al uitgeplozen. De eerste, van de SNCF, is er ook in het nederlands. Verder heb ik nog veel sites met foto's gevonden, waaronder particuliere en model- en grootspoorsites met forums. Ik heb toch maar een paar zinnetjes door de vertaalsite Babel Fish gehaald en deze geplaatst in verschillende franse fora. Nu maar afwachten en verder speuren. Er zal toch ergens een sporenplan van die lijn, dat station op moeten duiken?
En die nieuwe treinstellen? Ik vergelijk ze wel eens met de Spurt, die hier in Hoogezand eo de Wadloper vervangen heeft; ik was er in vijf minuten op uitgekeken, geef mij die Wadloper dan maar weer...
De oude treinstellen hebben er al zo'n 90 jaar rondgereden en zijn al die tijd opgeknapt en onderhouden. Laat ik zeggen dat de nieuwe Stadlers buiten het tijdperk vallen...
Nu zou ik zowel de plattegrond van het station, als de afmetingen van de gele treinstellen zelf, van de vele afbeeldingen kunnen 'aflezen'. Daar sluipen dan wel onzuiverheden in, dus blijf ik balletjes naar de fransen gooien. Overhaast beginnen is nergens goed voor. Het is een hobby dus ik neem de tijd.
In tussentijd kan ik alvast met een module beginnen waar zo'n kunstwerk op komt. Tevens zijn er langs het traject verschillende kleine stations die ook de moeite waard zijn.
-
Gelukkig blijft het bij deze twee Stadlers ;). De oudjes staan namelijk op de Franse lijst van 'monuments historiques' en mogen dus in ieder geval niet gesloopt worden. De SNCF heeft (zij het niet officieel) haar commitment uitgesproken om de Z 100-jes gewoon in dienst te houden, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. In zekere zin verlengen de Stadlers ook het leven van de Z 100-en, die worden nu minder intensief gebruikt. Uit het blote hoofd zeg ik dat de Z 150 de ochtendslag naar Latour maakt en in de middag terugkeert naar VVB. Alle andere diensten (de tegentrein dus, de slag VVB - Font-Romeu en alle toegevoegde diensten in de zomer) vallen toe aan de Z 100-en.
-
wel laffe stadlers zeg, die dingen die in NL rijden vind ik nog wel leuk, daar is tenminste echt vormgeving aan te pas gekomen, dit is uh... nou ja, best hip voor een jaren '70-tram. Wat een suf ontwerp zeg.
-
Aan de andere kant is het een kleurrijk anachronisme: die moderne, knalgele trein in een oud en dor (zelfs Malta is groener, daar staan tenminste redelijk wat bomen) landschap.
- Peter
-
Peter, op die foto staan zat bomen, het is alleen winter ;D.
-
wel laffe stadlers zeg, die dingen die in NL rijden vind ik nog wel leuk, daar is tenminste echt vormgeving aan te pas gekomen, dit is uh... nou ja, best hip voor een jaren '70-tram. Wat een suf ontwerp zeg.
Het heeft idd de charme van een hardgekookt ei..
Het zal waarschijnlijk ook enkel zijn om de klanten een wat betere stoel te bieden op de toch stiekem best lange reis..
-
Groen landschap...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0370_IMG_0811b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0370_IMG_0811b.jpg)
met de oude trein, waar ik het liever over wil hebben. Nu wil ik bezig gaan met het schatten van de afmetingen van de treinstellen, heeft iemand daar nog tips en truuks voor?
-
De reis duurt maar twee uur en drie kwartier, die mensen moeten niet zeuren ;D.
@Huub: Een Z 100 is in ieder geval 14.384 mm lang 'hors-tout', over de koppelingen dus. Meer maten zoek ik voor je op (zonder garantie dat ik ze kan vinden overigens) :).
-
(Bij de vorige foto: bron: via Railfaneurope.net)
@Wesley, wat goed van die lengte! Bedankt, hier kan ik wat mee.
En dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img1056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img1056.jpg)
staat er ook, er zijn er tien gemaakt van oude treinstellen, nu als sneeuwpoegtreinen. En op station VVB staat nog aardig wat oud materieel om het afwisselend te maken. Leuk voor de modelknutselaar.
Foto uit railfaneurope.net.
-
Ik weet niet of je Train Simulator of iets dergelijks hebt, maar de routes daarvoor schijnen soms behoorlijk accurate sporenplannen te hebben...
Ik heb het traject voor trainsimulator. Dit loopt echter slechts van Saillagouse naar Latour de Carol en Porté Puymorens. Dus geen Villefranche.
Heb nog wat foto's van het materieel gevonden. Met de tot nu toe bekende maten van de motorwagen (spoorwijdte 1.000 mm en LOB 14.384 mm) is er vast iets van te maken.
Motorwagen:
(http://i289.photobucket.com/albums/ll207/whiskey_dump/Motorwagen.jpg)
Openwagen:
(http://i289.photobucket.com/albums/ll207/whiskey_dump/Openwagen.jpg)
Rijtuig:
(http://i289.photobucket.com/albums/ll207/whiskey_dump/rijtuig.jpg)
Bron: AJ Trainsim (http://ajtrainsim.free.fr/models/canari/canari.htm) (ook voor grotere versies van de foto's)
De eerder genoemde 1:25.000 kaarten van IGN zijn een aardige optie als er niets anders te vinden is. Sporen staan hier meestal redelijk nauwkeurig, zij het priegelig, op.
Groet,
Wieger
-
Huub, ik vind dit een fantastisch project, ik ga dit volgen.
Maar dit idee van je snap ik niet;
....Nu was ik van plan oom eens te proberen met een oude h0-flexrail, zelf een 12 mm spoor te maken, met een derde voedingspoor op h0-breedte, aldus een klad in Paint:
Wat is nou uiteindelijk het voordeel; zowel H0 als H0m op één traject? Dat ziet er toch niet uit? Als je beide soorten materieel wilt inzetten kies dan een plek waar ze bijelkaar komen. Een station bijvoorbeeld of een viaduct; de een boven de ander. Zodra je dit soort compromissen sluit gaat de overtuigingskracht hollend achteruit. Richt je op een zo realistisch mogelijke spoorbaan en maak dmv uithoudertjes die derde railstaaf ernaast. Bezuinig daar niet op, want het totaalbeeld wat je nastreeft is niet een drierailige baan maar een normale smalspoor baan met een zijrail voor de elektriek. Die derde rail ziet er zowiezo anders uit dan een rail om op te rijden.
-
Dank je Gert, voor het meedenken. Ik ben er inderdaad van terug gekomen om dat te gaan doen. Gek hoor, maar een paar dagen na dat idee vond ik het zelf ook maar niks. Die derde rail is wel (gelijk aan) een spoorstaaf, maar hij zit om te beginnen een stuk hoger dan de andere twee rails. Daarnaast met aparte verbindingstukken. Ik ben op dat dwaalspoor gekomen, doordat ik nog te weinig info over VVB had. Ik dacht dat normaalspoor en smalspoor daar met elkaar verweven waren, maar nu heb ik gevonden dat de normaalsporen helemaal doorlopen tot het enide van het station, en dat de smalsporen daarnaast ook doorlopen tot aan het andere eind. Maar de smalsporen en normaalsporen lopen nergens in elkaar over. Wat je zegt over zo zuiver mogelijk na proberen te bouwen: helemaal mee eens.
Daarom overweeg ik ook om toch Sm te gaan. Dat is dus de h0-rails als basis voor het smalspoor. Hier komt de derde rail dan bij. Het normaalspoor wordt 'S', dat is spoorwijdte 22,5 mm. Ik heb even bij de nem-normen zitten kijken, en nu blijkt dat ik daarvoor de juiste code spoorstaven al heb.
Verder wordt het wel zelfbouw, maar in de grotere schaal van 1:64 wordt het in detail treden gemakkelijker. Nu kan ik dan wel minder emlacement kwijt in de gegeven ruimte, maar met modules is dat niet zo erg.
Verder is het oude rollend spul dat ik heb, goed voor wielstellen voor het smalspoor. Het oude speelgoed is van zulke afwijkende schaalverhouding, dat ik het niet in kan zetten op dit - of enig ander - plan. Goed voor scratch-building le Canari.
Ik zal eens een klad/schets van het station van VVB maken en hier laten zien.
@Wieger, Trainsimulator heb ik niet. Het plan van ING is zo gek nog niet, ware het niet, dat in een klein hoekje van de betreffende kaart, een kleinstukje VVB staat, en de rest vd kaart onbruikbaar is. Dan zou ik er nog twee kaarten bij nodig hebben om het hele traject te hebben.
@Wieger, ik word helemaal warm nu ik dat toegevoegde plaatje zie. Wat wil ik nog mee? Dank!
-
Toch schaal S en niet schaal h0? Ooit ben ik van plan om het oude station uit ons dorp (Attard, Malta) na te bouwen, maar dat gaat toch echt op h0m-rails gebeuren. Rails is niet het probleem en mocht ik ooit een locje willen bouwen, ach, dan is alles toch zelfbouw en maakt het ook niet veel meer uit.
- Peter
-
Slechts een overweging. H0m is nog steeds in de picture. Ik denk er even rustig over na. :-|
-
Huub, op die foto, dat zijn idd de twee Z 200-en. Wikipédia (de Franse versie dus ;D) vindt dat ze 17.200 mm hors-tout zijn, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...misschien inclusief sneeuwschuiver.
-
h0m heeft het nadeel dat je behalve de trein, ook alle gebouwen zelf moet maken. Er is hooguit in amerika waar spoor S wat algemener is, het e.e.a. aan gebouwen te krijgen, maar in europa wordt het wat lastiger vrees ik. In spoor 0 is er al verrekte weinig betaalbaars te vinden (en heb ik dus de gebouwen zelf gemaakt van mdf) en dat is in S enkel maar lastiger.
Aan de andere kant, de treinen moet je zelf maken en dat gaat in spoor S heel wat makkelijker dan in h0. Ook kun je dan goede h0 aandrijvingen gebruiken (bijvoorbeeld van amerikaanse loks) die heel soepel rijden en deze toch bijna onzichtbaar in de motorwagen inbouwen (dus zonder dat je de motor achter de ramen hebt liggen.
Poppetjes zijn ook te krijgen, maar dan weer vermoedelijk in amerika of op het duitse ebay..
Wel wordt je baan dan iets heel speciaals en dat is ook erg leuk!!
-
Klopt die eerste zin? Me dunkt dat gebouwen in h0 juist het gemakkelijkst te verkrijgen zijn.
- Peter
-
Er is een hoop frans spul in H0 te krijgen, om in schaal S te gaan rijden is dan eigenlijk niet echt handig... Ik ben wel wat bezig met indonesisch spul in Sm maar daarvoor moet je hoe dan ook alles zelf maken. Figuurtjes in schaal S zijn bijvoorbeeld al lastig te krijgen...
-
h0m heeft het nadeel dat je behalve de trein, ook alle gebouwen zelf moet maken.
Klopt die eerste zin?
Nee, het ligt in ieder geval niet aan het feit dat het spoor smalspoor is, dat je de gebouwen zelf zou moeten maken ;D. H0m is ook gewoon 1:87.
-
Het sporenplan van Villefranche Vernet is binnen.
Ik had dus, als vermeld, enkele berichten in verschillende franse - en belgische franstalige sites gepost om lijdzaam af te wachten tot iemand me op het spoor zet, dat naar dit sporenplan leidt.
Het is een email in het frans, met als bijlagen twee tekeningen, die ik hieronder ga laten zien. Ik zal ook het schrijven van de fransman laten zien. Misschien is er iemand die mij voor de aardigheid kan helpen met vertalen. Ik haal de zinnetjes wel door de vertaalsite Abel Fish, maar grammaticaal gezien komen daar niet zulke mooie zinnen uit.
Hier het bericht van meneer Christol:
Bonjour Monsieur,
Par le biais d'une association vous avez manifesté le désir d'avoir le plan du tracé du Train Jaune de Cerdagne dans les Pyrénées Orientales
En espérant vous faire plaisir, je vous adresse le plan générale de la Gare de Villefranche de Conflent et un détail du tracé SNCF de la ligne en question, mais je ne sais pas si c'est cela que vous cherchez.
A moins que vous vouliez le tracé complet sur une carte Michelin au 200 000 ème ?
Je me tiens à votre disposition,
Amicalement,
J.C CHRISTOL
En hier de kaarten, waarvan de eerste geen nadere uitleg behoeft; alles erop en eraan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan.jpg)
De tweede kaart begrijp ik nog niet helemaal, eigenlijk helemaal niet. Maar misschien is daar nog info uit te halen waar wat mee te doen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan2.jpg)
Dhr. Christol wijst me ook nog op de hier al genoemde Michelen-kaart, deze zou toch wel handig zijn ivm de verdere loop van het tracé.
-
Dit is de vertaling van de brief zoals deze letterlijk uit de babelfish vertalsite van Altavista rolde:
Via een vereniging hebt u de wens om het plan van het ontwerp van de Gele Trein van Cerdagne in de Oostelijke Pyreneeën te hebben te kennen gegeven
Door u plezier te hopen te doen, richt ik u het plan algemeen van het Station van Villefranche van Conflent en een detail van het ontwerp SNCF van de lijn in kwestie, maar ik weet niet of het dat is die u zoekt.
Tenzij u het volledige ontwerp op een kaart Michelin aan 200.000 è wilt?
Ik stel ter beschikking, vriendschappelijk,
-
Dan was het Frans nog gemakkelijker te begrijpen. ;)
- Peter
-
::) En met diezelfde vertaalservice ben ik nu een brief in't frans aan het opstellen.
-
En dit wil ik retourneren aan dhr. Christol:
Geachte heer Christol,
U wordt vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Het is precies wat ik zocht.
Het sporenplan van Villefranche Vernet les Bains is het belangrijkst.
Een sporenplan van het gehele tracé is niet beslist noodzakelijk.
Een kaart van Michelin zou zeker handig zijn, maar dit is van later zorg.
Zijn er nog kosten aan verbonden?
Dan wil ik deze graag voldoen.
Mag ik nog vragen op welke wijze mijn vraag u heeft bereikt?
Nogmaals dank,
Met vriendelijke groet,
…
Altavista babelfish vertaalt:
Monsieur Christol censé,
Vous êtes remerciés gentiment pour votre réaction.
Le plan de trace de Villefranche Vernet les Bains est le plus important.
Un plan de trace du tracé entier n'est pas décide nécessairement.
Une carte de Michelin serait certainement habile, mais c'est du souci ultérieur.
Il y a encore les frais à attaché ? Alors je veux satisfaire volontiers ceux-ci.
Puis-je encore demander comment ma question vous avoir atteint ?
Une nouvelle fois le remerciement.
Meilleures salutations,
…
-
En dit wil ik retourneren aan dhr. Christol:
Geachte heer Christol,
U wordt vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Het is precies wat ik zocht.
Het sporenplan van Villefranche Vernet les Bains is het belangrijkst.
Een sporenplan van het gehele tracé is niet beslist noodzakelijk.
Een kaart van Michelin zou zeker handig zijn, maar dit is van later zorg.
Zijn er nog kosten aan verbonden?
Dan wil ik deze graag voldoen.
Mag ik nog vragen op welke wijze mijn vraag u heeft bereikt?
Nogmaals dank,
Met vriendelijke groet,
…
Dat zou zoiets worden:
Cher monsieur Christol,
Je vous remercie cordialement de votre réaction. C'est exactement cela dont j'avais besoin.
L'essentiel, c'est le plan de la gare de Villefranche=Vernet-les-Bains. Un plan du trajet entier n'est pas forcément nécessaire. Une carte Michelin serait utile, mais cela serait pour plus tard.
Y-a-t-il des frais liés à votre service? Dans ce cas-là je veux bien les payer.
Puis-je enfin demander comment vous avez appris de ma question?
Encore mes remerciements,
Meilleures salutations,
et cétera
Over de kaartjes zelf, en dan meer bepaald het onderste:
Geen idee wat de bovenste helft betekent, lijkt me iets met seinplaatsing of stopplaatsen o.i.d.. Het tweede stuk (de slingerlijn) geeft aan of het tracé in rechte lijn verloopt, in een boog naar rechts of in een boog naar links verloopt. Het getal in de slinger is dan ongetwijfeld de boogstraal, de twee getallen bij begin en einde van de slinger geven aan op welk punt de boog begint / eindigt (in meter vanaf de laatste hele kilometer, 509 - 514).
De laatste lijn tenslotte is een (hoogte)profiel, waarbij het getal boven de lijn de stijging aangeven (ik neem aan in promille) en het getal onder de lijn, de afstand waarover een bepaalde stijging optreedt.
In combinatie: bijvoorbeeld tussen km 510.658 en km 511.505 (dat is 847 m) gaat de lijn met 16 promille omhoog, en daarbij maakt hij een boog naar links (die al begint bij km 510.594) totaan km 510.773, met een straal van 300 m; dan recht tot km 510.886; dan een boog naar rechts, straal 300 m, tot km 511.069; dan weer een stukje recht, tot km 511.078 (slecht te lezen); dan een boog naar links met een straal van 600 m tot km 511.289; en tot slot recht tot voorbij het einde van deze helling
-
Een kleine verbetering op het briefje van Onno: het is-gelijk-teken in "Villefranche=Vernet-les-Bains" is een gebruik dat typisch is voor de Nederlandse spoorwegwereld. De beste man begrijpt daar waarschijnlijk niet veel van ;D. Ook ben ik meer fan van 'cordialement' i.p.v. 'meilleures salutations', maar dat is puur een kwestie van smaak ;).
Voor wat betreft je plaatjes is het inderdaad belangrijk op te merken dat het tweede plaatje (hoewel ik de bovenste helft ervan ook niet snap, voor de rest lijkt de visie van Onno mij de juiste) in ieder geval over de hele lijn gaat en dus minder interessant is voor jouw doel.
Overigens, ongetwijfeld ten overvloede, maar in de legenda van plaatje 1 geldt: BV = Bâtiment Voyageurs, oftewel ht stationsgebouw ;).
-
@@Onno en Wesley worden bedankt voor hun inhoudelijke bijdragen. De beide vertalingen heb ik verzonden; eerst die van babelfish en zo net die van Onno. De boodschap komt vast wel over. En dat wil ik ook graag, hij heeft mij een groot plezier gedaan.
Het tweede plaatje gaat over een deel van het traject richting Latour. Als VVB veel te groot blijkt te zijn om in model te gaan maken, kan het tweede plaatje wel nut hebben, bijvoorbeeld als ik een kleiner tussenstation verkies.
Ik ben iig erg blij met het sporenplan, heb er lang naar gezocht. En toch maar via internet gevonden. Ik kan nu de vele foto's erbij halen en het plan op me in laten werken. Station Villefrache-Vernet les Bains-Fuilla is groot, erg groot... Te groot?
-
Het tweede plaatje gaat over een deel van het traject richting Latour.
Zeker weten? Ria ligt aan de lijn naar PPN en ook de kilometerpunten kloppen met de normaalspoorlijn (VVB ligt op km 513.126, Ria op 510.517). Ook het Canal de Prades ligt alleen ten oosten van Villefranche de Conflent. Overigens denk ik dat de bewuste bovenste helft het een en ander aangeeft omtrent kunstwerken, toegestane aslast en/of maximumsnelheid, maar hoe dat precies werkt: geen idee ;D.
Edit: PPN is natuurlijk Perpignan
-
Natuurlijk Wesley, je hebt gelijk. Ik kwam tot de verkeerde conclusie omdat VVB op de kaart rechts is afgebeeld. Als je een kaart bekijkt ligt deze meestal met de noordkant naar boven gericht. In dit geval ligt de kaart een beetje 'ondersteboven'. Sherp gezien! Een kenner kan er zeker veel uithalen. Dit zal ik echter niet allemaal nodig hebben.
Wel vraag ik me af of het normaalspoor uit PPN altijd elektrisch is geweest, of dat er vroeger misschien stoom gereden heeft. Op station VVB moet ik nl ook nog bovenleiding over het normaalspoor-gedeelte aanbrengen, en enkele elektrische loccen opscharrelen.
Op de aflevering van Rail Away is in het begin een electrische loc met trein te zien, met wat beelden van de verlaten mijnbouwsporen. Op de 1e kaart is bovenaan nog een stukje daarvan getekend. Ook een boeiend stukje om erbij te betrekken.
Nog even over de schaalgrootte: in Sm zou dit niet te doen zijn, veel te groot en veel te veel werk om alles zelf te moeten maken. Ook heb ik de voor's en tegen's, door jullie aangedragen, overwogen... Nu kom ik dus toch weer terug op H0m. Nu kan ik de normaalsporen gewoon gaan leggen. En de 12 mm sporen met derde rail wil ik zelf gaan maken. De bielzen van het meterspoor zijn namelijk plm even lang als de normale bielzen. Ze steken dus naast de sporen wat verder uit dan de standaard 12mm rails. Om de vijf á zes bielzen ligt een extra lange biels, waar op het uiteinde een blok zit, met daarop weer de steun voor de stroomrail. Over het gehele traject liggen de bielzen ook wat onregelmatig, de ene biels steekt verder uit dan de andere, nergens ligt het strak in lijn, dus ook een uitdaging om het zelf na te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/meterspoor_1.jpg)
-
zet stroom op de zijrail voor constante verlichting bij analoog rijden ;D
-
Huub, als je denkt dat het te groot is, kun je een soort 'interpretatie' van het geheel maken, waarbij wel alle (of in ieder geval de belangrijkste) elementen terugkomen, maar niet op precies de juiste afstanden. Het is immers een model, je moet altijd concessies doen.
Neem bijvoorbeeld bovenleiding: in model zouden die 80 cm uit elkaar moeten staan, maar dat ziet niet uit, dus zet men ze 40 cm uit elkaar.
Als je echt precies alles op schaal zou willen maken, zou je Nm (N-schaal op 6,5 mm rail, even wijd als Z-rails) kunnen overwegen, maar dat zal geen sinecure worden. Of misschien TTm in 1:120, dan moet je zelf de rails van 8,3 mm bouwen, maar ja, dat was je toch al van plan.
- Peter
-
Wel vraag ik me af of het normaalspoor uit PPN altijd elektrisch is geweest, of dat er vroeger misschien stoom gereden heeft. Op station VVB moet ik nl ook nog bovenleiding over het normaalspoor-gedeelte aanbrengen, en enkele elektrische loccen opscharrelen
Wel, het antwoord is nee, de lijn van PPN naar VVB is niet altijd elektrisch geweest. Je moet er wel ver voor terug in de geschiedenis. Belangrijke data:
1868: opening van de lijn PPN - Ille sur Têt
1870: verlenging tot in Bouleternère
1877: verlenging tot Prades-Molitg-les-Bains
1883: maatschappij failliet, concessie overgedragen aan de Compagnie du MIDI
1895: verlenging tot in VVB
1910: opening van de Ligne de Cerdagne tot aan Mont-Louis-La Cabanasse, ook door de MIDI
1911: verlenging tot Bourg-Madame
1912 (!): elektrificatie van de lijn met 12 kV 16 2/3Hz wisselstroom, gebruik van treinstellen Z 4900 en loc 1C1 3901 (dit zijn de SNCF-nummers, bij de MIDI werden ze anders genoemd)
1920: wettelijke verplichting om spoorlijnen met 1500 V gelijkstroom te elektrificeren, maar PPN - VVB wordt niet omgebouwd
1928: verlenging van de Ligne de Cerdagne tot in Latour
1959: afvoer van de 1C1 3901, de Z 4900-en verzorgen ook alle goederenverkeer
1971: afvoer van de Z 4900-en, lijn wordt spanningsloos. Inzet van dieseltreinstellen
1984: reëlektrificatie van de lijn (1500 V gelijkstroom) is gereed, inzet van vooral treinstellen type "Z2".
Kortom: tot 1912: stoom, 1912-1971: het 12 kV-materieel, 1971-1984: diesel, 1984-heden: 'gewoon' 1500 Voltspul.
Wat je aan materieel moet opscharrelen, hangt dus van je periode af. 1C1 3901 en Z4900-en zullen lastig tot niet verkrijgbaar zijn, een Z2 moet lukken, met bijvoorbeeld een dieselloc a la BB 63500 voor het goederenverkeer of zo. Misschien in de tijd vlak na 1984 ook nog elocs type BB "Midi" (4100/4200/4600/4700), maar daar ben ik niet zeker van.
-
En zie, wederom drie waardevolle bijdragen. Ik ben zo blij met dit draadje, vrij van gechat, maar Met heel veel waardevolle handreikingen, geweldig bedankt allemaal tot nu toe!
@Peter, goed idee van het compromis; ik kan eens gaan schuifelen met wat rails en wat gaan tekenen. Concessies in de lengte en breedte moeten goed te doen zijn.
Om nog kleiner dan H0m te gaan, zie ik niet zitten. Met de wielstellen van 12 mm en het verdere gepriegel in 1:87 zal ik al moeite genoeg hebben.
@Floris, top-tip! Ik had al iets met schakelen met die 3e rail, bijv de overweg, maar dit is een veel beter idee, en niet moeilijk uitvoerbaar. Dank!
@Wesley, dank voor 't onderzoek, ik had wel gekeken, maar slechts een gedeelte gevonden van wat jij hebt. Tp 1895 tot 1912 dat wordt 'm niet hoor! Dus gewoon electrisch rond 1980 en wat voor - en na die tijd. Immers kan er zoals je zegt, wel diesel op het electrische spoor rijden, dus dat schept genoeg keus.
-
Dus gewoon electrisch rond 1980 en wat voor - en na die tijd. Immers kan er zoals je zegt, wel diesel op het electrische spoor rijden, dus dat schept genoeg keus.
Maar tot '84 zag je dus geen elektrisch materieel op de lijn, en vanaf '84 geen dieseltreinen meer (althans voor het reizigersverkeer, de buurtgoederentrein zal wel zijn blijven dieselen). Je zult dus wel moeten kiezen voor óf het een, óf het ander 8).
-
@Wesley, ik heb idd een stukje van jouw lijst boven, overgeslagen, nl dat van het de-electrificeren van de lijn in 1971 to 1984. Heb er gewoon overheen gelezen en gedacht dat ze tot 1984 doorgereden waren met de wisselspanning. Waarschijnlijk zal de bovenleiding wel overeind gebleven zijn in die periode, maar dan zonder spanning? Als ze de bovenleiding wel weggehaald hebben, wordt dat wel een interessante periode.
Natuurlijk geef ik mezelf direct een antwoord: dieselen dus. Het wordt ergens tussen 1971 en 1984 (het jaar van George Orwell, waar we middenin zitten). Later kan ik altijd nog overgaan tot electrificatie.
-
Waarschijnlijk zal de bovenleiding wel overeind gebleven zijn in die periode, maar dan zonder spanning?
Bij mijn weten wel ja, al zal ergens in '82 of '83 natuurlijk wel de boel omgebouwd moeten zijn. Overigens levert de wisselstroomhistorie wel wat grappige dingen op, zoals de oude (nogal afwijkende) bovenleidingportalen die je her en der nog vindt, en vooral in Ille sur Têt (http://img412.imageshack.us/img412/930/illesurtetbb8618rrr3006uw2.jpg) (ook op deze (http://img93.imageshack.us/img93/8296/img51852cb6.jpg) foto). En zo zal er nog wel het een en ander aan minder bekende rariteiten te vinden ijn op de lijn.
-
Wel heel apart zeg, die portalen... aardige foto's ook weer. Over dat deel van de lijn is minder bekend. En zeker over die episode. Ook over een zijlijn, de mijnlijn, is niet veel info. Op de tekening van het station is een spoor - 11 - dat meterspoor is. Het is een ertsstortinrichting. Op nummer 1 van de tek. is ook een stukje mijnspoor te zien, maar dat gaat volgens mij in de richting van PPN, de eloc uit de railaway-aflevering rijdt erlangs.
Dan heb ik weer een bericht van monsieur Christol:
Bonjour Monsieur Van Ginhoven
suite à votre mail, je vous adresse deux pièces jointes,
une de la reproduction d'une Carte (https://images.beneluxspoor.net/bnls/michelin861.jpg) Routière Michelin au 1/200 000 ème, on l'on retrouve bien le tracé en un trait noir du Train jaune de Cerdagne entre Villefranche et La Tour de Carol, au centre droite de la carte pour aboutir au bas gauche de celle-ci.
Tout cela avec le plaisir de vous rendre service, et avec, en prime une photo que j'ai prise en août 2006, avec un croisement de rames du train Jaune montant à la gare d'OLETTE (https://images.beneluxspoor.net/bnls/olettecerdagne1.jpg), et qui va peut-être paraître dans le prochain livre sur le Train jaune de Cerdagne, devant sortir en fin juin 2008,
et bien amicalement,
si vous aviez une photo de tramways hollandais à m'adresser par mail, cela me ferait plaisir..
J.C CHRISTOL
Wie wil dit vertalen? Er zit geloof ik een vraag over foto's van tramlijnen uit Nederland bij...
-
Ja, die kaart, die heb ik ook wel :P. En inderdaad, de beste man vraagt om foto's van Nederlandse trams. Over twee maanden moet er dus blijkbaar een boekje verschijnen over de ligne de Cerdagne...
-
Nee, het ligt in ieder geval niet aan het feit dat het spoor smalspoor is, dat je de gebouwen zelf zou moeten maken ;D. H0m is ook gewoon 1:87.
Je suis une tete de quiche fromage ;D ik bedoelde spoor S is lastig na te bouwen omdat je alles zelf moet maken.. Al die schaalaanduidingen ook.. :-[
-
Dat kun je wel zeggen ja. Ik kan je vertellen dat zowel in S, Sm als in H0 en H0m moeilijk bouwen is. Ben van elk een klein proefstukje ah maken, ben er al mee begonnen. Het TTsetje is binnen, vandaar.
De fransman heeft foto's van oude haagse trams, die ik via een forumlid heb gekregen, dus dat is geregeld.
In 'baanbouw en scenery' heb ik vragen gesteld over de afmetingen van bielzen. Weer wat wijzer geworden.
In 'baanplannen' ga ik een baanplan indienen. Het is een sterk vereenvoudigde schets van het station en directe omgeving in Paint. Zie aldaar.
-
si vous aviez une photo de tramways hollandais à m'adresser par mail, cela me ferait plaisir..
J.C CHRISTOL
Wie wil dit vertalen? Er zit geloof ik een vraag over foto's van tramlijnen uit Nederland bij...
[/quote]
Je doet Hr. Christol een groot plezier via email een paar foto,s van diverse
tramlijnen toe te sturen. Ik denk in de zelfde trant als Le petite train jaune,
maar dan in ons vlakke Holland.
Mooi project! van een nog mooiere berg lijn, die ik een jaar of 14 terug met
gezin in één dag op en neer ben gereden. Schitterend gewoon. groet Erik
-
In het bericht boven 't jouwe heb ik het over 'de fransman', die inmiddels de foto's heeft. Daarmee bedoel ik de heer Christol. Hij heeft de foto's in dank ontvangen.
Ook is dit - dhr Christol - de persoon die het boekje over het gele treintje uitgeeft, dat in juli uitkomt.
Ja, die reis wil ik ook graag een keer maken. Dat komt er heus wel eens van. En ik wil er dan graag wat langere tijd rondhangen, als het kan buiten het hoogseizoen, want het moet me niet te druk en toeristisch worden.
Verder heb ik via PB nog wat over technische dingetjes omtrent de Zjes ontvangen. Voor verdere technische info is me aangeraden om boeken over dit onderwerp te zoeken.
Dus ben ik nu aan 't knutselen geslagen, de bouw - en baanplannen wat aan het toespitsen op haalbaarheid.
-
Dat komt er heus wel eens van.
Lijkt me wel ;D. De Roussillon is een hele mooie landstreek, erg vaak geweest (maar toch heb ik slechts één keer de Train Jaune gepakt en dan ook nog eens alleen op het traject Font-Romeu-Odeillo-Via - Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla ... een mond vol 8)). Zeker een aanrader! En als je er dan toch in de buurt bent het spoormuseumpje in Tarascon en de Basar Valira in Les Escaldes (AND) niet vergeten :).
Buiten het hoogseizoen mist Villefranche de Conflent echter wel sfeer. Die toeristische drukte is niet alles, maar als de stad uitgetorven is midden maart, is het ook maar saai...
-
Ben blij dat de beste man de tramfoto's al heeft; dat had ik even gemist :-[
Dat hij het boekje binnenkort uitgeeft had ik wel begrepen, maar gebeurt dat
alleen in Frankrijk of ook elders? Lijkt mij nog wel een leuk aandenken aan
de reis. Die moet je beslist maken al is het alleen al voor de sfeer die er bij
komt kijken. Vooral met het oude treintje met open rijtuig is het een fijn
reisje. Het beste is om er twee of drie dagen over te doen, in één dag gaat
het allemaal te snel om er veel goeie indrukken aan over te houden.
Font- Romeu en Odeillo zijn geschikte plaatsen om een tussenstop in te
lassen. Het dorpje Latour de Carol beschikte over 1 of 2 campings toen ik
er was. Veel succes met je bouw ;) Erik
-
De tramfoto's zijn vrij direct na de otvangst van het sporenplan geregeld. Daar heeft Ronald56 me per PB mee geholpen.
Dhr Christol was benaderd over het plan door Paul Lescat van railfanerope (https://forum.beneluxspoor.net/www.railfaneurope.net/pix/fr/narrow_gauge/Train-Jaune/Z100/pix.html). Ik had enkele van deze fotografen een mail gestuurd met vragen over de train jaune. P. Lescat heeft mijn mailtje dus doorgestuurd naar J. C. Christol, etc. etc. In het laatste berichtje heeft hij mij uitgenodigd eens een rit in "zijn trein" te maken, de TPCF (http://www.tpcf.fr/).
Ik wil wel vragen of dhr Christol tzt paar boekjes op wil sturen. Dat post ik hier dan wel weer. Zijn er nog cryptofrancen die een paar regeltje op willen stellen om hem dat te vragen?
-
Cher Mons. Christol,
Est que cést possible de acheter quelques de votre petit livre
du Petit Train Jaune. Yli'a beaucoup de personne ici qui a interesser
de cette joli train. Quand le livre est accompli, voulez vous envoyer
quelques livre a mon adresse en hollande? Je suis tres obligé a vous.
Veuillez agréer l éxpression de mes sentiments distinques,
Huub..............+ adres
T'ís te proberen... Groeten Erik ;D
-
Ah, mijnheer Christol zit bij de Train Touristique du Pays Cathare et du Fenouillèdes, vanuit Rivesaltes? Lijkt me ook wel eens leuk om te doen, ook een mooi dal ;D.
Wat dat boek betreft, in het Internettijdperk moet dat toch geen probleem opleveren? Als-ie alleen in Frankrijk wordt uitgegeven, laat je hem gewoon opsturen door een boekhandel of zo, mocht het niet lukken met mijnheer Christol...
Voor wat betreft de brief van Erik, ik heb de vrijheid genomen om als spellingschecker te fungeren ;D. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden ;).
Cher Mr. Christol,
Je me demande s'il sera possible d'acheter quelques exemplaires de votre petit livre sur le Petit Train Jaune. Aussi en Hollande, il y a beaucoup de gens qui s'interessent à ce joli train. Quand le livre sera achevé, pourriez vous m'envoyer
quelques exemplaires? Vous trouverez mes coordonnées en bas. Je suis très obligé à vous.
Cordialement,
Enz.
Die schitterende slotformulering (met die uitdrukking van mijn meest dankbare gevoelens enzo) wordt keurig aangeleerd op alle middelbare scholen, maar is hopeloos gedateerd als je wederpartij niet de president van Frankrijk of een of andere hoge raadsheer is of zo ;D.
En psst, 't is Jean-Paul Lescat, niet Paul 8).
-
Ik zei al, t'is te proberen
Het is ook al weer heel wat jaartjes geleden dat ik op school
zat. Maar niet geschoten is altijd mis. ;D
En als het beter kan, altijd goed ;)
erik
-
Bedankt voor de vertaalservice.
Maar 8)
... opsturen door een boekhandel of zo, mocht het niet lukken met mijnheer Christol... ...
Het lijkt me beter de man niet hiermee op te schepen, maar gewoon doen wat Wesley zegt; internetboekhandel in de gaten houden en als het uit is, bestellen.
Psst, ja dom van die naam Jean-Paul Lescat, maar ik zal het niet corrigeren, al kan dat nu nog wel. Dan slaat jouw psst weer nergens op.
-
Huub,
ik heb net het gehele draadje is doorgelezen en heb begrepen dat je na wikken en wegen voor H0m gaat. Wat me opviel in je laatste post, is je opmerking in H0m vind ik het lastig zat dat gepriegel, waarom dan niet toch voor S gaan?
Nu hou ik zelf wel van aparte (afwijkende dingen) en heb even zitten googlen op S-gauge en dan kom je best wel wat amerikaans spul tegen. Ik weet dat er ook in 1:64 automobiel verzameld wordt. Als je voor iets aparts gaat (en dat is die gele trein) zou ik het gaan doen in Sm schaal.
Dit is zomaar mijn mening en ik wil je het absoluut niet lastiger maken dan het is (schaal keuzes en de rest)
In ieder geval heel veel succes met de plannen en de uitvoering!
-
Als voorbeeldje:
http://www.railmaster.co.nz/gallery/sn3gallery.htm#figures (http://www.railmaster.co.nz/gallery/sn3gallery.htm#figures)
-
Dan slaat jouw psst weer nergens op.
Dat is sowieso meestal het geval ;D ;D.
-
Ries,
Ik zal je eens vertellen dat ik bouwen in Sm helemaal niet uit mijn hoofd gezet heb, echter vraag - en praat - ik alleen nog over H0m op het Forum, omdat ik de lezers mijn getob wil besparen (ik reken wel alles om naar Sm)!
In het begin van het draadje adviseerde @Daan me ook al om in Sm te gaan. En jij doet er nog een schepje bovenop.
Het argument dat het wel iets aparts is, is aardig, maar wat waarschijnlijk doorslag gaat geven, is dat het in S(m) makkelijker bouwen is. Het is zeker veel gepriegel in h0m om een wielstel met spoorwijdte 12 mm van aandrijving, ophanging, en ook nog stroomafnemers, te voorzien.
De laatste weken heb ik veel Sm materiaal ontdekt. Veel amerikaans zoals je zegt, maar ook engels, en in Australië en in Nieuw-Zeeland zitten bedrijven die onderdelen voor scratch-building in Sm leveren.
"S scale of S gauche is een sterk opkomende schaal," lees ik op een van de websitwes, en "het heeft slechts 10 % meer ruimte nodig dan H0". Nu ik er ook achter ben dat ik wielen en aandrijving ook kan verkrijgen in S(m), zelf hier in Nederland, gaat er inderdaad een wereld voor je open. Binnenkort meer hierover in 'wat zijn we...', als de bouw begonnen is.
http://www.hollywoodfoundry.com/default.htm (http://www.hollywoodfoundry.com/default.htm)
Was niet zo bedoeld Wesley ;)
-
Dat begreep ik prima hoor, maar de meeste van mijn posts slaan nergens op, da's gewoon een feit ;D.
Een argument tegen 1:64 is overigens wel dat het station van VVB al aardig wat ruimte in beslag neemt, in een grotere schaal worden je ruimteproblemen er niet kleiner op ;). 10% lijkt me optimistisch... Schaal S is 1:64, een factor 1,35 groter dan h0. In oppervlakte gemeten wordt dat dus een factor 1,84. Anders gezegd: een vlak van 10 bij 10 meter (in werkelijkheid) is in schaal S 244 cm² groot en in h0 132 cm². Nu kunnen ze op hun hoofd gaan staan, maar da's geen 10% ;D.
-
Huub.
Ik ken dat lijntje. Ben er een paar jaar geleden op vakantie geweest, en met de auto de hele lijn gevolgd.
Ben reuze enthousiast dat je hier mee aan de gang gaat.
Opeens kwamen er herrinneringen naar een paar prachtige dagen naar boven.
Ben het met Floris eens dat 12 mm spoor een uitstekende keus is om smalspoor in H0 uit te voeren. Maak je over zelfbouw in deze schaal niet druk.
Doe ik ook zonder problemen. Moet zo nu en dan wel eens wat over doen, maar steek daar weer heel wat van op.
Om terug te komen de lijn van Le Train Jaune, ik heb heb heel wat foto's gemaakt langs die lijn. Je zult ze zelf waarschijnlijk ook wel hebben, maar als je belangstelling hebt wil ik ze wel voor je opzoeken en naar je toe mailen.
Ik ga er van uit dat je ook de nodige boeken over deze lijn in je bezit zult hebben. Er waren er genoeg van te koop.
Zal je project met belangstelling volgen.
-
@Wesley, uiteraard is de S-schaal op zichzelf geen 10% groter, maar zo'n 36%. Maar op de lay-outs gaat men de omgeving nogal beknotten, dus kan men een plan in h0 ook in S maken en dan heeft men slechts 10% meer ruimte nodig. Dat is wat ik er van begreep...
Op het moment ben ik in h0m al een stukje verder dan in Sm. Ook heb ik al wat franse auto's in H0, en wat sceneryspulletjes. Dus wordt het voorlopig eerst maar eens h0m. (zie baanplan) In S wil ik toch wel eens een layout fixen, maar misschien later eens...
@Wim, heb je werken eens bewonderd en de complimenten van mij! Knap werk hoor, ook mooie kleuren gebruikt. Maar (geintje) breedspoor is wel anders dan smalspoor...
Graag zou ik je foto's in ontvangst nemen. Altijd leuk, hoe meer plaatjes, hoe beter. Ben verder ook info aan het zoeken omtrent boeken. Er zijn er heel wat, maar gezien de taal, gezien het onderwerp - toeristische lijn - heb ik liever één boek dat technische wat uitgebreidere info biedt, dan tien van die boekjes met dezelfde geschiedenis en dezelfde plaatjes, want die laatste heb ik al plenty.
Hier een filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=7TorbwBHkwA) van lui die er ook met de auto bij geweest zijn. Let op hoe de machinist in het begin moet stoppen voor deze vrijpostige posters..., en hoe hij ze terug over het hek stuurt.
-
Hai Huub,
Ben net terug van vakantie en zie nu dat de foto's wel wilt hebben.
Geef me even wat tijd om ze op te zoeken.
Wim
-
Beste Huub,
Ik heb de foto's en een filmpje gevonden.
Het bleken er minder te zijn dan ik dacht.
Ik heb ze in mijn emmer gedaan.
De volgende link is mijn emmer. Je kunt hier zo uit downloaden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
http://s269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/Le%20Train%20Jaune/
Succes.
-
Prachtige foto's en aardig filmpje, hartelijk dank, Wim!
Ik heb ze eerst opgeslagen in Mijn Afbeeldingen. Hierna ga ik ze afzonderlijk opslaan in verschillende submappen, zoals kunstwerken, stations en rollend materieel, filmpjes. Zoveel foto's heb ik, dat dat wel nodig is om wat terug te vinden. Nogmaals bedankt voor de moeite.
-
Graag gedaan.
Is er trouwens al een en ander gebouwd?
Zo ja, plaats dan wat foto's. Ik ben erg nieuwgierig geworden.
Succes.
-
Wim, ik begrijp je nieuwschierigheid, maar ik kan nog niet veel laten zien. Wel heb ik veel materiaal verzameld voor de bouw, en ben ook druk doende met de voorbereidingen. Ook heb ik al een klein stukje spoor gemaakt in h0m met de 3e stroomrail.
Nu was ik ook al met wat andere projectjes bezig en deze wil ik eerst afronden. Daar trek ik het zomerseizoen voor uit. Tegen de winter ga ik echt beginnen, maar ik weet nog niet wáár ik het zal plaatsen. Hier? Of in "Wat zijn we aan het bouwen"? Ik heb ook al wat in Baanplannen en Baanbouw en Scenery geplaatst, maar het kan wel onoverzichtelijk worden.
-
Als je echt met de bouw begint zou ik in de rubriek 'Wat zijn we aan het bouwen' een nieuw draadje beginnen. Wel met ongeveer dezelfde titel.
-
Op de ARD "Die schönsten Bahnstrecken" vanaf morgen (22 juli) elke dag een stukje van het traject Villefrance de Conflent - Latour de Carol
Gr, Marc
-
Wat goed! Ik zal zeker mijn video op scherp zetten. Dus woensdagochtend om 04.35 de eerste afl. Bedankt voor de tip.
-
Een tentoonstellingsbaan op hetzelfde principe is orkhavnbanen (http://www.scholtze.demon.nl/orkhavn_frame.html) van de bouwers van het handzame havenbaantje.
In het (Belgische) Modelspoor Magazine nr 72 van juli/augustus 2008 staat ook een artikel over deze baan. Wat een prachtbaan is dat!
-
Daar heb ik van gehoord ja, moet erg mooi zijn. Als ik zin heb, koop ik misschien een exemplaar van RM.
Vanmorgen de wekker op tijd gezet, toch maar even eruit om te kijken of de eerste aflevering van Train Jaune goed werd opgenomen. Ik heb namelijk tv van Digitenne. En het ARD geeft wel eens een gestoord signaal. In dat geval moet ik de antenne beter richten. Het signaal was goed, maar helaas werd het in een breedbeeldsetting uitgezonden. Daar kan ikzelf niets aan veranderen. Alles is dus te plat en te breed. Maar ik heb wel genoten van een andere (stuurstand) kijk op het vertrekpunt, Villefranche Vernet, en op de afwisselende kleurschakeringen in de natuur. De aflevering is op de videoband direct achter een Rail Away afl. gezet, die ik jaren eerder opgenomen had, en die ook over het gele treintje van de Cerdagne gaat. Het is me toch de moeite wel waard om morgen de volgende afl er op te zetten. Weer op tijd opstaan dus. Eind v.d. week ben ik kapot. Maar je moet wat voor je hobby over hebben. Ik denk wel dat ik de enige ben die kijkt, dat wel.