BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Plan U op 12 May 2023, 21:31:55
-
Goedenavond allen!
Graag wil ik enkele locs omnummeren. Nu heb ik hiertoe al enig research gedaan en ben ik tot de volgende keus gekomen. Om er zeker van te zijn dat wat ik kies ook historisch verantwoord is, graag jullie mening :D
Roco NS 1219 --> NS 1213. De 1219 betreft de gerenoveerde 1200 van Roco.
Roco NS 1631 --> NS 1744. De 1631 betreft de recent uitgebrachte 1600 van Roco. Hierbij wil ik graag de 1744 met Stadswapen van Wijchen uitbeelden, zoals deze met de ICR stammen reed.
Roco NS 2209 --> NS 2204. De 2209 heeft een gele stelbalk en een hoog A-Sein.
Roco NS 2328 --> NS 2305. De 2328 heeft een gele stelbalk.
Met vriendelijke groet,
Plan U
-
Afhankelijk hoe kritisch je op details bent: de NS 1600’n hadden een sticker als ‘fabrieksplaat’, terwijl de 1700’n een echte fabrieksplaat kregen. Hier zie je duidelijk verschil in tussen 1600 en 1700. Ook de deurkrukken van de cabinedeuren waren bij de 1600 en 1700 verschillend.
Jeroen
-
Goedenavond Jeroen,
De details vind ik niet onbelangrijk, dus hartelijk dank! Weet jij zo of de dakopbouw van de 1631 overeenkomt met hoe de 1744 rijdt/reed?
Plan U
-
Optisch zijn er enkele verschillen tussen de 1700 en de 1600/1800, ik geloof echter niet dat die aanpassingen ooit in model zijn vertaald.
De plaatsing van de luchtslangen is verschillend en ook het rooster in de zijkant is net anders. Qua geluid is er natuurlijk ook onderscheid, vooral tussen de loeiende compressor van de 1600/1800 en de veel stillere compressor van de 1700.
-
De kleine verschillen oo het dak zijn in model inderdaad nooit doorgevoerd. Let nog wel even op in welke periode je de 1744 in wilt zetten. In zijn beginjaren had de loc een BSI koppeling voor de DD-AR. Later kwam deze te vervallen en ging de loc gewone getrokken treinen rijden. Weer later kregen de locs aircokasten op het dak en tegenwoordig heeft de 1744 het UIC nummer onder het grote locnummer.
Jeroen
-
Paar zaakjes nog:
- Op het model van de 1631 zitten op de zijkant van de dakrand de nokjes waar ooit de dakladders op gemonteerd zaten. De 1700 heeft die dakladders nooit gehad en dus ook die nokjes niet
- De houders voor de retourstroomborstels op de aspotten waren bij de 1600 rond en bij de 1700 vierkant
- Roco heeft de ATB-asgever voor ATB-fase 3 netjes nagemaakt. De 1700 heeft echter fase 4 en die heeft een kleinere asgever
Als je echt tot de details wilt gaan kan je dus niet zomaar de 1631 omnummeren naar een 1700. Maar dat is voor ieder natuurlijk een persoonlijke afweging.
Wat betreft de 2305 en 2328: beide loc's hadden een grijze stelbalk, niet geel.