BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: rxavier op 12 May 2023, 11:29:30
-
Met ingeschakelde sound treedt frequent het volgende probleem op met mijn Hondekop-stel 1788 van Artitec (art.nr 22.406.02)
Tijdens de rit klinkt opeens een onophoudelijke hoorn en het treinstel reageert niet meer op de centrale. Hij rijdt op dezelfde snelheid verder. Alleen door de stroom van de rails af te halen stopt het Hondekop treinstel en klinkt de normale sound weer en is ie weer bestuurbaar.
Wie heeft hetzelfde probleem ervaren en weet een oplossing ?
(met ander materieel op mijn modelbaan heb ik dit probleem niet)
n.b.
Het treinstel heeft al een nieuwe (tweede) motor en decoder gekregen van Artitec na identieke problemen (waarvoor dank voor de goede service van Artitec) , maar deze problemen zijn dus ook nu niet weg.
-
Dan zou ik het nogmaals reclameren bij Artitec.
-
Stroomafnemers op de wielen eens schoonmaken? Het lijkt wel op een soortgelijk probleem dat ik vorige week had met mijn NS2000 van Piko. Zie Kranenburg draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222393243#msg3222393243).
Groet Meino
-
Ik heb voor geen meter verstand van digitaal, maar als de decoder en motor zijn vervangen en precies hetzelfde euvel blijft optreden kan het dan niet aan de centrale liggen?
-
Mijn Artitec Hondekoppen hebben er incidenteel ook wel eens last van. Wat je al schrijft, na een noodstop/reset van de centrale is het euvel weer weg.
Ik weet niet waar het aan ligt. Bij mijzelf dacht ik dat ik zo langzamerhand misschien wat te veel treinen op de baan heb t.o.v. mijn stroomvoorziening (~ 25 treinen op 1 Intellibox Basic met alleen slechts de standaard trafo) en dat de Hondekoppen misschien daardoor het digitale signaal misschien af en toe wat bijster raken.... ?
-
Het kan best zijn dat door hoge belasting instabiliteit optreedt in je digitale stuursignaal, zelf als het protocol theoretisch meer gebruikers tegelijk zou moeten accepteren. Heb je geen problemen als er geen of minder ander materieel op het spoor staat? Dan kunnen er twee oorzaken zijn, interferentie met een storende bron uit één van de andere treinen, of te ver dalende stuurstroom, dan kan een booster uitkomst bieden.
-
Onder het motto: "Baat het niet dan schaadt het niet". Zet alle protocollen die je niet gebruikt uit in de decoder. Dus DC, AC, MM, M4 uitzetten en alleen DCC aan. Railcom uitzetten.
-
Ik zou ook zorgen dat Analoog gebruik uitstaat (in CV29)
Groet Meino
-
Het lijkt een typisch dingetje van een multiprotocol centrale, mijn maatje heeft er ook last van met een Roco BR23 met Esu LokSound op een Intellibox, de toeter gaat spontaan aan en niet meer uit. We hebben er ook bij mij mee gereden op m'n DCC only centrale en dan doet het zich niet voor.
-
Ik herken het ook bij mijn Hondekop, maar heb zulk gedrag ook weleens met andere locs gehad (vooral met Uhlenbrock decoders). Heb net de DR5000 geupgrade, ik ben benieuwd of het blijft optreden.
-
Hi All,
Ik weet niet of er een LokSound 5 in de Hondekop zit, maar de LokPilot 5 familie geeft op mijn baan ook vreemde problemen.
In bepaalde blokken stoppen de loks niet en sjokken gewoon door. Ze stoppen pas nadat de stroom is afgeschakeld. Dan doen alle functies het nog netjes, maar ze rijden niet. Dat gaan ze pas weer doen als ze even op het programmeerspoor hebben gestaan.
Het wordt nog vreemder, want als ik alleen met het TwinCenter rijdt doen de problemen zich veel minder voor. Ik ben nu in Koploper met een test vaste route bezig, die de loks door de betreffende blokken stuurt. Soms start de lok niet met rijden en is een bezoek aan het programmeerspoor even nodig. Dan rijdt ze echter keurig haar route tot ik de zaak stop zet.
Ik heb het probleem ook bij ESU neergelegd, maar ook daar weet meneer Wölfli nog geen oplossing.
Alle andere decoders (Zimo, Lenz, LokPilot 3 en 4) rijden overal zonder problemen.
-
MM2 <>DCC adressen conflict kan idd vervelend zijn. Dat heb ik wel eens op een centrale station gehad. Het fenomeen wat ik had, was dat de trein met zijn koplampen ging knipperen. En ging rijden en weer stoppen en dat continu.
Ik ben ook herhaaldelijk tegengekomen op het forum dat bepaalde esu versie 5 decoders gevoeliger zijn voor ruis/oneffenheden op het DCC signaal. Dit kan je krijgen als de belasting toeneemt.
Ik heb zelf een trein met een esu v5 die eigenlijk alleen maar goed werkt als die trein de enige is die op mijn baan staat. Als die trein eenmaal te hard rijdt, is hij ongevoelig voor nieuwe instructies en moet ik de baanspanning afschakelen.
Weet je wat voor decoder je hebt?
Als de hondekop als enige op de baan rijdt, komt het dan ook voor?
(Zorg er dan ook voor dat je geen wagons met gloeilampen oid op de baan heb staan).
-
De reactie van Bas doet mij denken aan een draadje dat inderdaad ging over onverwacht gedrag van de eerste serie Loksound 5 decoders. De oplossing is volgens mij een condensator van 100nF over de interne voedingsspanning van de decoder. Wellicht kan iemand dat draadje terugvinden en hier linken
-
Dat was de loksound 4, niet de 5.
Mvg spock
-
ik heb zelfde met de artitec 790
vriendelijke groeten Gerard
-
Het lijkt een typisch dingetje van een multiprotocol centrale, mijn maatje heeft er ook last van met een Roco BR23 met Esu LokSound op een Intellibox, de toeter gaat spontaan aan en niet meer uit. We hebben er ook bij mij mee gereden op m'n DCC only centrale en dan doet het zich niet voor.
Ik had het bij een enkel model toen ik nog een zuivere Motorolacentrale had. Bijvoorbeeld bij de Roco TEE met Loksound 3.5. Sinds de aanschaf van een Lenzcentrale nooit meer voorgekomen.
Ik zoek het ook bij multiprotocol, maar kan zowel centrale als decoder zijn. Dus het advies om als je toch alleen DCC gebruikt, andere protocollen in decoder en/of centrale uit te zetten, lijkt me het proberen waard.
-
Dat was de loksound 4, niet de 5.
Mvg spock
Je hebt gelijk, dat was de LS4. In dat geval kan ik mij niet voorstellen dat dit de oorzaak is. In de nieuwe HK zit vast een LS5
-
Ik heb ook meegemaakt dat een decoder met soortgelijk probleem (wss hetzelfde) wel goed reed op een booster maar ook deze problemen had op een centrale. Ik denk daarom dat sommige centrales/boosters een beter baansignaal met meer ruisonderdrukking kunnen geven dan anderen. Hoe dan ook, het probleem ligt overduidelijk in de decoder zelf.
Bas
-
De afgelopen dagen heb ik mijn HK uitvoerig getest en de diverse tips en aanwijzingen van jullie meegenomen, met dank. Artitec heeft bij de wisseling van de motor destijds de AC protocollen uitgezet (ook M4). Zelf heb ik onlangs CV 50 (analoog modus) via mijn ESU Ecos- centrale verandert in de waarde 0.
Het probleem dat het treinstel al claxonerend onbestuurbaar verder rijdt treedt duidelijk minder vaak op. Soms dagen niet en dan ineens weer incidenteel, ook als ie alleen op de baan rijdt. Zoals gezegd ken ik dit probleem niet met materieel van Roco, Piko en Jägerndorfer. Niet helemaal tevreden dus, maar ik denk dat de HK in mijn bestand blijft.