BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Luc2000 op 09 May 2023, 13:38:39
-
Vanaf wanneer reden deze wagens met zwart "Alpenexpress" logo? In de jaren 80 al?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/sbb-645a52844e5bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/sbb-645a52844e5bb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/LS-MODELS-47248-645a52f02eefd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/LS-MODELS-47248-645a52f02eefd.jpg)
-
Dag Luc,
Zelf volg ik de rijtuigen die in de wintersporttreinen rijden vanaf begin 2005. SBB-rijtuigen met dit zwarte vlak heb zelf nooit zien rijden in de Alpen Express. Maar op basis van de informatie die ik heb over de inzet van materieel in de periode voor 2005 zou het kunnen gaan om het winterseizoen 2001/2002 en/of 2003/2004. Maar zeker weten doe ik het niet.
(https://live.staticflickr.com/65535/52885986809_5ea836936f_c.jpg)
De revisiedata op de rijtuigen in deze set vermelden overigens 2004.
Martijn
-
Ik heb een foto in mijn archief gevonden van 22 februari 2004. Hierop staat een detail van een soortgelijk SBB ligrijtuig, met het zwarte AE logo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SBB-Bcm-AM19-61-85-50-70-xxx-divlogo-220204-645b6821c5e05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SBB-Bcm-AM19-61-85-50-70-xxx-divlogo-220204-645b6821c5e05.jpg)
Als mijn archief van rijtuigsamenstellingen klopt, dan moet de samenstelling van de trein als volgt geweest zijn:
NS serie 1800
Euro Express Bcm
NS WLAB MU
NMBS WLAB MU
NS Bcvmh
SBB ligrijtuig
NS Bcvmh
NS Bcvmh
Euro Express Am
euro Express WGmkz
SBB ligrijtuig (5x)
NMBS WLAB MU
Welke SBB rijtuigen het AE logo hadden is mij niet bekend. In ieder geval eentje dus
Alle NS en NMBS rijtuigen hadden nog de NS / NNMBS kleur. Veelal waren de logo's NMBS en NS verwijderd of overgeplakt, o.a. met een lichtblauw AE-logo
-
(y)
-
Een tijdje geleden dat er in dit topic gepost werd, maar ik denk dat mijn bericht hier het beste past.
Tijdens het scannen van mijn dia's kwam ik deze 2 plaatjes tegen. "Hé, heb ik dat ook nog vastgelegd?". Ja dus, schijnbaar: De 1108 passeert met wat in mijn notities staat "Leeg mat Alpen Expres van Amsterdam Watergraafsmeer naar Den Bosch langs Utrecht Lunetten". De datum is 4 april 1989.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IU15-1989-04-04-Gemiddeld-65da6a4ede664.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IU15-1989-04-04-Gemiddeld-65da6a4ede664.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IU16-1989-04-04-Gemiddeld-65da6a4edd827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IU16-1989-04-04-Gemiddeld-65da6a4edd827.jpg)
Maar wat mij nog het meest verbaasd is A) dat 'dikke' rode TEN-rijtuig achter de 1108, B) de aanwezigheid van een 'Gesellschaftswagen" van de DB en C) dat er maar liefst 3 restauratie en/of buffetrijtuigen van NS in de trein meelopen. Geen van die ABC-zaken heb ik ooit ervoor of erna in een Alpen Expres gezien. Is het er nu een of niet?
Benieuwde groeten, Raymond van den Hoven
-
Bedankt voor de foto.
Het rode Slaaprijtuig, en de Gesellschaftswagen reden inderdaad in de Alpen Express. Het aantal restauratierijtuigen is voor een AE inderdaad aan de hoge kant. Ook lijkt sowieso het aantal rijtuigen in de trein mij aan de hoge kant, zeker gezien het feit dat het laat in het seizoen is. 4 april 1989 was een dinsdag. Dat zegt niet veel, maar alles bij elkaar klinkt het mij als een overbrengingsrit aan het einde van het seizoen.
Ook werd aan het einde van het seizoen soms een trein ingezet voor een bedrijfsuitje richting de sneeuw. Dat zou het hoge aantal restauratierijtuigen kunnen verklaren.
-
Heb even in archief gekeken.
Opnamen uit 1998 bij terugkeer op zondagmorgen tel ik 10 bak.
Mvg Johan
-
Het rode slaaprijtuig is toch een WLAbmh175? Gezien de rechte zijkanten van het dak. Rond 1994 reden deze ook mee maar dan in blauwe kleurstelling.
Mvg,
Matthijs
-
Bedankt voor de foto.
Het rode Slaaprijtuig, en de Gesellschaftswagen reden inderdaad in de Alpen Express. Het aantal restauratierijtuigen is voor een AE inderdaad aan de hoge kant. Ook lijkt sowieso het aantal rijtuigen in de trein mij aan de hoge kant, zeker gezien het feit dat het laat in het seizoen is. 4 april 1989 was een dinsdag. Dat zegt niet veel, maar alles bij elkaar klinkt het mij als een overbrengingsrit aan het einde van het seizoen.
Na het inscannen was dat ook mijn eerste gedachte: overbrengingsrit. Ik heb toen de Alpenexpressen niet vaak gefotografeerd maar wel gezien. Dat rode slaaprijtuig kan ik me echt niet herinneren. Wel blauwe versies en de Nederlandse TEN-varianten. Dank voor de reactie!
Groet, Raymond van den Hoven
-
Hier nog wat informatie over die rode slaapwagon in een topic over wintersport trein 1984
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42586.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42586.0)
Mvg,
Matthijs
-
Tijdens het scannen van mijn dia's kwam ik deze 2 plaatjes tegen. "Hé, heb ik dat ook nog vastgelegd?". Ja dus, schijnbaar: De 1108 passeert met wat in mijn notities staat "Leeg mat Alpen Expres van Amsterdam Watergraafsmeer naar Den Bosch langs Utrecht Lunetten". De datum is 4 april 1989.
Laten we beginnen met: leuke foto van een gevarieerde samenstelling!
Ben ook even mijn archief in gedoken.
Die 'Geschellschaftswagen' zat vaker in de Alpen Expres net zoals de rode WLABmh175. Overigens eind 1989 langzamerhand wel wat zeldzamer aan het worden, maar uit mijn hoofd werd de laatste pas blauw in 1991. Maar standaard zat in een AE 1 of meerdere WLABmh175. Wat ik heb gezien: allemaal met 'Steildach'. En daar zou een logische verklaring voor kunnen zijn: (het grootste gedeelte van / alle?) WLABmh175 met 'Runddach' waren rond de deceniumwisseling in de TEN-pool ondergebracht en de andere in het nationale park van de DB.
Wat mij dan opvalt: slechts 1 slaaprijtuig. Dan er drie restauratie/buffetrijtuigen in zitten vind ik ook niet zo bijzonder. Dat kwam in 1994 ook (nog) voor.
Bij een overbrengingsrit zou je m.i. meerdere slaaprijtuigen verwachten, maar heb meer lange Alpen Expressen gezien met slechts 1 slaaprijtuig.
Wat ik vreemd vind: waarom overbrengingsrit naar 's Hertogenbosch? Uitwisseling met de autoslaaptrein lijkt mij vreemd: zeker die WLABmh reed niet in de autoslaaptreinen, dat was namelijk doorgaans een MU of een Hansa-U. Materieel werd opgesteld in Leidschendam, dus zou je een overbrengingsrit naar/van Leidschendam verwachten. Het rijtuig aan de restauratie is een zitrijtuig en geen couchette. Die had in autoslaaptreinen ook niets te zoeken, maar reed wel in de Alpen Expres. Dus waarom naar 's Hertogenbosch?
Er staan diverse ramen open. Je zou zeggen dat bij een overbrengingsrit (dus het materieel heeft opgesteld gestaan) de ramen gesloten zouden zijn. Hetzelfde geldt voor koersborden en rijtuignummerbordjes: die hangen ook aan de rijtuigen en je zou zeggen dat die er dan afgehaald zouden zijn.
Wat ik ook vreemd vind: je hebt het over een datum begin april. Naar mijn weten reed de laatste Alpen Expres altijd rond begin maart. Heb in het archief een foto van 19 maart 1993: foto's later in maart komen bij mij niet voor. Waarom dan pas 2 weken later materieel over gaan brengen?
Kortom.... Ik zet mijn geld op een reguliere samenstelling van de Alpen Expres met een andere datum dan begin april ;-)
Sorry dat ik aan je twijfel, maar toch de vraag: hoe zeker ben je van de datum?
Groet,
Michiel
-
Ik heb geen reden om te twijfelen aan mijn notities. Die later ook nog zijn uitgetikt. Begin april 1986 nog terugkerende Alpenexpressen gedaan te Utrecht met alleen blauwe TEN NS slaaprijtuigen (alleen die vastgelegd) Daarna begonnen de omleidingen vanwege de aanleg van de tunnel onder de Maas te Rotterdam. 19 maart met een Stibans-groep met de tram van Haarlemmermeer naar Aalsmeer v.v. geweest. (heb ik nog een uitnodiging van met datum). Van anderen een paar dia's van ongeval bij Zevenbergen gekregen (22 maart). En het Paasweekend o.a. Kropswolde en Winschoten voor de armseinen en Woldjerspoor en de lijn naar Zoutkamp voor de stationsgebouwen gedaan. Ik zie niet in waar deze opnames elders in mijn collectie zouden moeten zitten als op de genoemde 4 april. En de volgende dia's zijn van de 41 105 naar Limburg die op 8 april staan wat klopt met https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/33087221744/
Groet, Raymond van den Hoven (secuur op data van mijn opnames. Blij dat ik veel en vaak genoteerd heb. Dat is later (1999+ wel slechter geworden...)
-
Helemaal helder 😉
Maar je plaatje riep een aantal vragen op, vandaar de vraag.
Ik houd het nog steeds op een reguliere samenstelling, maar dan van (ik vermoed) de laatste van het seizoen.
Zou de trein dan niet gewoon vanaf Amsterdam via s Hertogenbosch naar Leidschendam zijn gegaan? Scheelde kopmaken met zo'n lange trein.
-
Een Bergland Express zou het niet kunnen zijn?? Daarin reden vaak toch ook vaak naast een restauratierijtuig b.v. een buffetrijtuig mee?
En was de route van deze trein niet Den Haag -> Utrecht -> Eindhoven en verder wat eventueel de locatie bij Utrecht Lunetten kan verklaren?
mvg,
Matthijs
-
Ik denk dat de aantekeningen van Raymond goed kloppen (hoewel ik twijfel over de Wgm als startpunt, maar is zeker mogelijk).
Het weekend van 31/3-2/4 was het laatste weekend waarin dat seizoen de Alpen en Bergland Expressen reden. Op vrijdag vertrokken er drie leeg van Leidschendam (Ldd) naar Venlo (90513, 90517, 90519 resp. 16, 10 en 12 rijtuigen).
Op zondag 2 april kwamen er zes terug naar Gvc (met één uitzondering):
13222 a 09.05u Alpen, 12 rijt
13212 a 09.34u Alpen, 13 rijt
13216 a 10.34u Alpen, 11 rijt
13226 a 10.48u via Binckhorstboog naar Gv spoor 3, Alpen 12 rijt (na lok omlopen leeg ->Ldd)
13220 a 11.34u Bergland, 7 rijt
13210 a 12.07u Alpen, 11 rijt
Al deze treinen gingen leeg naar Ldd, hoewel daar strikt genomen maximaal capaciteit was voor vijf treinen.
In dat seizoen waren wel meer hele drukke weekenden. Het was niet ongebruikelijk dat Den Bosch gebruikt werd als dependance van Leidschendam om (leeg) materieel te stallen na onderhoud/reiniging. Als voorbeeld; op vrijdag 3 februari 1989 vertrokken er totaal 10 Alpen/Bergland Expressen uit Nederland. Eén vertrok direct uit Ht naar Duitsland (13219, met beladen autowagens!). Drie vertrokken er leeg van Ht via Tb naar Gvc, en begonnen daar hun reis. De rest was "gewoon" Ldd-leeg-Gvc -> Vl
Het is dus vrijwel zeker dat de trein op de foto op weg is naar Ht omdat Ldd op dat moment geen capaciteit had, en dat deze rijtuigen later in de week weer retour Ldd zijn gegaan. Op 3 en 5 april zijn er in de avond twee lege treinen retour Duitsland gegaan vanaf Ldd (90502, 16 rijt). 4 april is helaas een dag waar ik nu juist geen dagstaat van heb, maar de aanwezigheid van NS buffet/restauratierijtuigen sluit uit dat het een trein naar Duitsland was. Dat Wgm het beginpunt was lijkt in eerste instantie niet logisch (Wgm had het al druk met de "eigen" dag- en nachttreinen), maar wel mogelijk omdat er ook een uitwisselingsnetwerk was tussen Ldd, Hld en Wgm (via Rtng). Dus misschien dat deze rijtuigen al eerder van Ldd naar Wgm zijn gebracht.
Bron: diverse dagstaten, eigen waarnemingen en dia's
-
Mooie aanvullingen!
Zat ook nog te denken: er was toen toch nog geen Wgm als ipstelterrein voor NS? De Dijksgracht werd nog gebruikt. En daar was de opstelcapaciteit niet heel groot en volgens mij al helemaal niet ingericht op zulke lange treinen.
-
Amsterdam Watergraafsmeer is letterlijk overgenomen van mijn notities. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de trein uit Den Haag / Leidschendam kwam. Dat ik "Den Bosch" heb vermeld wil niet zeggen dat dat ook de eindbestemming was. Ik noteerde als ik het wist begin- en eindpunt maar dat kan dus in beide gevallen niet kloppen. Utrecht Lunetten ligt nu eenmaal aan de lijn Utrecht - Den Bosch en afslaan onderweg was er met deze trein zeker niet bij... Aan de trein kan ik niet zien of hij naar Venlo of Maastricht of zelfs naar Leidschendam onderweg is (moeilijke manier van de rijtuigvolgorde omdraaien? Ik heb gekkere routes gezien, toen).
Groet, en excuus voor mogelijke verwarring, Raymond van den Hoven