BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Maartenw op 09 May 2023, 09:33:07
-
Via Instagram kwam ik een filmpje tegen 'First Semi-high-speed Train in India'
Mij viel op dat de bovenleiding enorm hoog hangt en bij verder zoeken op google kwam ik steeds de term 'High-rise' tegen.
Ik kan abuis zijn, maar ik ben het hier nog niet tegengekomen en het leek mij wel interessant om even te delen.
Wat is het geval, sinds een aantal jaar worden op enkele belangrijke goederencorridors de rijdraad bovenleiding op 7,57 meter hoogte gebracht zodat doublestackcontainertreinen, dus treinen met 2 containers boven elkaar kunnen rijden.
Dat ziet er best bijzonder uit.
Want i.p.v. 2 meter moeten de pantografen wel tot bijna 4 meter hoog kunnen reiken.
https://youtu.be/MMhMGfzMNKM (https://youtu.be/MMhMGfzMNKM)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/New-Technology-in-Indian-Railways-6459f38528e30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/New-Technology-in-Indian-Railways-6459f38528e30.jpg)
Om het e.e.a. te verduidelijken heb ik van de bovenstaande video de afbeelding die wordt getoond bij in Google afbeeldingen als afbeelding bijgevoegd.
(M.b.t. auteursrechten: Deze afbeelding is derhalve vergelijkbaar met het tonen voorkant van een boek en valt onder Fair use wetgeving US/UK (Fair use gaat verder als het Nederlandse citaatrecht). India heeft de Britse auteursrechtwetten overgenomen en is derhalve dan ook van toepassing op deze afbeelding.)
Hier een link naar een artikel: https://wr.indianrailways.gov.in/view_detail.jsp?lang=0&id=0,4,268&dcd=5182&did=1591949234061224FBE518C9AD7D80803464C605BCA0D (https://wr.indianrailways.gov.in/view_detail.jsp?lang=0&id=0,4,268&dcd=5182&did=1591949234061224FBE518C9AD7D80803464C605BCA0D)
-
Wel een apart gezicht, zo'n hoog ding. Ze hebben daar ook lange treinen, bij veel treinen tel ik meer dan 20 rijtuigen.
-
Klopt. Bekende locomotieven zoals de WAP-4 (3766 kW) en WAP-7 (4740 kW) zijn ontworpen om zware exprestreinen van 24-26 rijtuigen te trekken.
Subtype WAP 7HS zelfs 24 met 160 km/h. (7HS topsnelheid is 180 km/h)
-
In Amerika rijden al heel lang containertrein met twee containers op elkaar, ook wel double-stacks genoemd.
Dit in zogenaamde 'well-cars'.
In India rijden containertrein met twee containers op elkaar, maar op wagens met normale laadvloerhoogte.
Hier kunnen alleen een standard-height en een highcube container op elkaar, terwijl in de Amerikaanse well-cars wel twee highcube containers kunnen.
Een containertrein in India:
https://youtu.be/yNq8lP6cfL4
-
Rijden de Amerikaanse double stacks ook onder bovenleiding? Dan moet de bovenleiding daar ook hoger hangen dan in Europa gebruikelijk is. In Europa past het niet, ook niet op een dieplader.
-
Interessant onderwerp, bijzondere constructie.
In de US hangt de draad op 4,75m (stuk lager dan de 7,5m hoogte in India). Volgens de AAR loading gauge (Plate-H) mag een double-stack wellcar 6,17m zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Freight (https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Freight).
Dit past dus niet.
Heb overigens op de Northeast Corridor (Boston - Washington D.C.) ook ng nooit een double-stack gezien.
-
In Amerika rijden er geen double-stack containertreinen op geëlectrificeerde lijnen.
Hier een flinke met de locomotieven in 5 - 3 -2 configuratie:
https://youtu.be/QDq90WD6mus
In India zal er dus wel een locomotiefwissel nodig zijn, alvorens de wagens te beladen/ontladen.
-
@ES44C4; Dat dacht ik dus ook, maar daar is toch een correctie op zijn plek...
http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=233168 (http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=233168)
http://testplant.blogspot.com/2013/09/electrification-clearance-for-double.html (http://testplant.blogspot.com/2013/09/electrification-clearance-for-double.html)
In ieder geval in Pennsylvania rijden ze wel degelijk met double-stacks onder de draad door.
-
Daar staat dat de bovenkant van de bovenste container 20 ft en 3 inches boven de spoorstaf komt. Dat is 6,17 meter.
De bovenleiding hangt dus nog hoger. Is ook te zien aan de trein die er naast staat, die heeft ook zo'n high rise pantograaf.
-
Ja, dat komt overeen met de AAR loading gauge waar ik hierboven naar refereer. De bovenleiding hangt alleen op +- 25 feet op deze plek, waarschijnlijk. Op de Northeast Corridor hangt het wel lager volgens mij.
Overigens weet iemand hier https://cs.trains.com/trn/f/111/p/292453/3405527.aspx (https://cs.trains.com/trn/f/111/p/292453/3405527.aspx) te vertellen dat de SoCal elektrificatie van vrachtspoorlijnen onderzocht in de jaren '90 ook met Double-Stacking in het achterhoofd was bedacht (nooit uitgevoerd). Interessant.
-
De bovenleiding in de VS hangt inderdaad wel hoger dan gemiddeld in Europa.
Dat kan je ook zien aan de pantografen van de locs die soms flinke hoogtes bereiken, 6,7 meter rijdraad hoogte zag ik ook ergens staan.
Dit is een pantograaf stand die je vaak ziet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/AEM-7-924-14833034426-645a4b7304d2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/AEM-7-924-14833034426-645a4b7304d2c.jpg)
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.
Fotograaf: Ryan Stavely Datum 7 augustus 2014.
-
Het lijkt wel bijna Photoshop die eerste foto.
Ziet er erg vreemd uit haha.
Dat zoiets nog stabiel is…
-
Bedankt voor de foto's en informatie, weer wat geleerd!
-
Hier nog meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Double-stack_rail_transport (https://en.wikipedia.org/wiki/Double-stack_rail_transport)
-
Interessant!
Ik lees hier dat China ook bezig is om op goederencorridors 25kV op voldoende hoogte te hangen voor double-stack containervervoer.