BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: SplatmanNL op 08 May 2023, 13:16:37
-
Beste forumgenoten,
Enige tijd geleden kocht ik een aantal fraaie goederenwagens uit een nalatenschap. De verkoper wist helaas niet exact hoe de vorige eigenaar hier aan was gekomen (gekocht of zelf gemaakt).
De modellen kwamen in vale grijze kartonnen doosjes met schuim van binnen maar zonder enige opdruk/tekst.
Een aantal wagens heb ik kunnen herkennen als Philotrain wagens (o.a. de Philotrain 05B - cokeswagen, de Philotrain 10B - GZG zandwagen (beide op basis van een Trix onderstel), en de Philotrain 11C - GZMW zandwagen). Daarom dacht ik dat de overige 3 wagens ook wel van Philotrain zouden zijn. Maar Wim Wolters (Philotrain) gaf aan ze niet als zodanig te herkennen.
Ik hoopte daarom dat iemand op het forum wellicht weet van welke leverancier (de opbouw van) deze wagens komt?
Het gaat onder andere om twee zandwagens (type GM volgens de opschriften).
Het kunststof onderstel is van Roco, maar ik weet niet waar de messing opbouw vandaan komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8486-6458d88b5c727.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8486-6458d88b5c727.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8487-6458d88e535fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8487-6458d88e535fe.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8504-6458d890a5566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8504-6458d890a5566.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7662-6458d89472414.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7662-6458d89472414.jpg)
Daarnaast zit er ook een CHD goederenwagen bij, ook met Roco onderstel, maar ook onbekend van wie de bovenbouw komt. Herkent iemand deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7674-6458d896ca177.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7674-6458d896ca177.jpg)
Alvast bedankt! Met vriendelijke groet,
David
-
Werps of Maikel Kastelein?
-
Die CHD is volgens mij van Sabro Models
-
sh*t! Ja, kan kloppen. Die heb ik hier liggen :) Nog als kit.
-
Die GM moet volgens mij een GTM zijn. Het is geen zandwagen, maar een wagen voor het vervoer van bielzen. Hij is dan ook breder dan de meeste goederenwagens.
Ik heb net zo'n model ooit als bouwset gekocht bij 't Oude Station in Roosendaal (winkel bestaat al jaren niet meer). Volgens mij was het een eigen productie, waarvan ze er ook een aantal als gebouwd model hebben geproduceerd.
Grtz, Ton
-
Die zijkanten van de GMT lijken wel een negatief te zijn, dus gekopieerd van een ander model.
Profielen liggen in de zijwand i.p.v. er op en het rooster voor de plakbrief zijn opliggende 'puntjes'.
mvg, Erich
-
De dwarsliggerwagen van het Oude Station uit Roosendaal had een messing onderstel met aspotten en veren van Philotrain.
-
@Jeff,
De wagen die David laat zien heeft ook een messing onderstel. Kijk maar op de foto hoe dun de bufferbalken zijn.
Grtz, Ton
-
Ja idd. Leuk dat er af en toe nog iets van het Oude Station opduikt.
-
Jammer dat bij zo'n mooi model als de CHD een goedkoop Roco onderstel is gebruikt met de remblokken ver buiten de wielen.
-
wow, wat een boel reacties. Ontzettend bedankt allemaal!
Ik begrijp dus dat het hoogstwaarschijnlijk 'eigen uitgaves' zijn die ooit zijn uitgebracht door 't Oude Station?
Ik heb recent ook een 3-assige dwarsligger wagen gekocht die me ook onder de naam van 't Oude Station werd verkocht, maar die ik later in de webshop van Philotrain als "Sabro Models" model aangeboden zag worden.
Kan het zijn dat Sabro ooit deze kits aan/via 't Oude Station heeft verkocht?
-
Dat kan heel goed. Het Oude Station deed eigen producties maar had ook toeleveranciers voor hun modellen. De heren van Sabro hadden overigens een goede relatie met die van 't Oude Station.
-
Die GM moet volgens mij een GTM zijn. Het is geen zandwagen, maar een wagen voor het vervoer van bielzen. Hij is dan ook breder dan de meeste goederenwagens.
Ik heb net zo'n model ooit als bouwset gekocht bij 't Oude Station in Roosendaal (winkel bestaat al jaren niet meer). Volgens mij was het een eigen productie, waarvan ze er ook een aantal als gebouwd model hebben geproduceerd.
Grtz, Ton
Weet je het zeker Ton? Als ik op seinarm.nl kijk naar de GTM zijn dat kolenwagens die volgens mij hogere schotten hebben, zoals dit Roco model van een GTM ook heeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco46055-64592c8175ab0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco46055-64592c8175ab0.jpg)
Ik blijf erbij dat mijn 2 modellen eerder zandwagens zijn. Ook de nummers (174504 en 174506) lijken hierop te duiden.
Op seinarm staat namelijk bovenaan de pagina bij de zandwagens de volgende informatie:
Indeling dienstwagenseries omstreeks 1950:
170001 - 180000 Weg en Werken
-
Nog even verder gekeken op seinarm.nl
Het zouden m.i. ook goed GZM wagens (ex HSM) kunnen zijn, daar lijken ze m.i. het meeste op.
En dan dus omgenummerd tot dienstwagens t.b.v. de inzet voor Weg en Werken?
Dat zou dan ook verklaren dat de Z (van zand?) is weggevallen, omdat ze bij die dienst wellicht ook voor andere doeleinden dan uitsluitend zand werden ingezet?
-
De dwarsliggerwagen van het Oude Station uit Roosendaal had een messing onderstel met aspotten en veren van Philotrain.
Bedoelde je deze wagen toevallig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/30e3d06b-c942-4b4c-b349-97589cbeabfc-64592f5bd0eda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/30e3d06b-c942-4b4c-b349-97589cbeabfc-64592f5bd0eda.jpg)
Die heb ik ook een aantal maanden geleden bemachtigd :)
-
Ja precies. Dat is er een.
-
Weet je het zeker Ton? Als ik op seinarm.nl kijk naar de GTM zijn dat kolenwagens die volgens mij hogere schotten hebben, zoals dit Roco model van een GTM ook heeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco46055-64592c8175ab0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco46055-64592c8175ab0.jpg)
Nee, ik weet het niet helemaal zeker; ik put uit mijn geheugen en kan nu even geen harde informatie geven over de typeaanduiding.
GTM is echter een typeaanduiding die niet gebonden is aan een bepaalde wagen; het is een open goederenwagen met 20 ton laadvermogen.
Ik blijf erbij dat mijn 2 modellen eerder zandwagens zijn. Ook de nummers (174504 en 174506) lijken hierop te duiden.
Op seinarm staat namelijk bovenaan de pagina bij de zandwagens de volgende informatie:
Indeling dienstwagenseries omstreeks 1950:
170001 - 180000 Weg en Werken
De wagens waren oorspronkelijk de HSM wagens 29001 - 29040 (onberemd) en 29041 - 29050 (beremd). Volgens de materieeltekeningen in Het Utrechts Archief waren het 20 tons open goederenwagens "Uitsluitend ten dienste van weg en werken - depot stapelplaats Crailo". En volgens mij werd in Crailo geen zand gestapeld, maar algemeen bovenbouwmateriaal.
Dat wagens waren ingedeeld bij Weg en werken, wil zeker niet zeggen dat het zandwagens zijn.
Nog even verder gekeken op seinarm.nl
Het zouden m.i. ook goed GZM wagens (ex HSM) kunnen zijn, daar lijken ze m.i. het meeste op.
En dan dus omgenummerd tot dienstwagens t.b.v. de inzet voor Weg en Werken?
Dat zou dan ook verklaren dat de Z (van zand?) is weggevallen, omdat ze bij die dienst wellicht ook voor andere doeleinden dan uitsluitend zand werden ingezet?
Meet de lengte van je wagen even op, vermenigvuldig met 87 en kijk of dat overeenkomt met de lengte die op Seinarm wordt vermeld bij de GZM.
Het lijkt mij sterk dat je het dan nog gelooft.
Bedoelde je deze wagen toevallig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/30e3d06b-c942-4b4c-b349-97589cbeabfc-64592f5bd0eda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/30e3d06b-c942-4b4c-b349-97589cbeabfc-64592f5bd0eda.jpg)
Die heb ik ook een aantal maanden geleden bemachtigd :)
Beide wagens zijn dwarsliggerwagens van 't Oude Station. Er was namelijk zowel een 2-assige (onberemde) als een 3-assige (beremde) variant. Van de beremde variant uit het grootbedrijf is een exemplaar opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.
Grtz, Ton