BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: stig op 25 August 2006, 00:19:16
-
Ik wil bloed en open wonden zien van roco railzaag uitschieters en diepe snedes van stanleymessen. :o
Maar omdat dat waarschijnlijk niet geschikt is voor jeugdige kijkertjes inclusief Floris mag je ook "the work in progress" laten zien.
Vertel ff wat het was en wat het gaat worden.
Ik ben zelf al zoveel aan het verzagen dat ik nu alleen laat zien wat ik net gesloopt heb.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b1.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b1.jpg)
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b2.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b2.jpg)
Het was een EMD E6B en het wordt een EMD E5B. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_E5 voor uitleg wat een E5 en E6 zijn.
Het komt erop neer dat het belangrijkste verschil de zijwanden zijn omdat de CB&Q maatschappij de locs beter bij de rijtuigen wilden laten passen wat men tot dan toe altijd gedaan had. Aldus werd de loc voorzien van een RVS huidje en, om het maar oneerbiedig te zeggen, golfplaten aan de onderzijde van de wand. De ramen waren "gezakt" ten opzichte van de E6 en de ruimte daarboven werd benut om de naam van de maatschappij te tonen. Verder zal ik wat veranderen aan de schortplaten en nog een klein roostertje toevoegen. Het spuiten wordt een verhaal apart, ik ga het product Alclad proberen om een RVS look te krijgen.
Dit is een Cabless B maar een A unit is ook in de maak. Als ik dit een keer afmaak zal ik dat wel tonen dmv. een plaatje ofzo.
Wie volgt?
-
Geregeld zagen is overdreven maar leuk is het wel :D
Jaap
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Treinbaan%20127%20(800%20x%20600).jpg)
-
Ik zou wel willen zagen in een model, ik heb hier nog een Lima hondekop 4tje met een mastica set en een aantal Philotrain onderdelen, maar ik zal het je maar eerlijk zeggen, ik durf het niet.
Ook wil ik heel graag mijn Piko bistro rijtuig van een pantograaf voorzien. En ondanks dat ik wel een tiental keren de verbouwing van het model van Chris en Albert heb bekeken durf ik ook dat niet.
Mischien dat iemand me op Rail wil helpen en bijstaan om me daarmee te helpen. Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet en daarom ga ik op Rail een demonstratie bomen maken geven ;) .
Harm
-
of Eurospoor???? :P
mvg,
Matthijs
-
Hans Klok doet dat ook regelmatig ....... en die modellen herstellen weer vanzelf ;D ;D
Sorry hoor, maar kon het niet laten.
Rien
-
Harm, ik weet niet wat Chris heeft lopen uitspoken met zijn Piko rijtuig, maar waarom koop je niet voor 2 euro een goedkoop Lima rijtuig en gaat gewoon eens zagen in de wanden. Volg lijnen als klinknagelranden (als die er zijn) of zet zelf een lijn uit en volg dat.
Ik zaag nu voornamelijk met een rocozaagje, i love the thing, omdat ie een mooie rechte dunne snede kan maken, zelfs als je geen diep beginpunt hebt, je kunt in de vlakke plaat beginnen met krassen en duwen, tot je een sleuf hebt waar je doorheen bent, dan kun je rustig gaan zagen. Als je het doet zie je dat het helemaal niet moeilijk is. Je kunt namelijk perfect met je hand de beweging en snelheid controleren. (Tenzij je een lichamelijke beperking hebt, dan is het wat moeilijker)
Soms pak ik het fijnste figuurzaag zaagje erbij, zonder de beugel overigens en trek ik voorzichtig het zaagje door de sleuf. Het is vooral een geduld kwestie.
En verknal je het model, haal je een andere ;D
Maar zorg dat je oefent op een goedkoop modelletje, dan ga je zekerder aan de slag met je goede model!
-
wanden zagen doe ik niet. Met een figuurzaag heb je al snel dat ie vastloopt doordat het plastic smelt en zo... Liever zet ik een snee in de wand waar ik m door wil hebben en ga vervolgens net zo lang buigen en wrikken tot ie breekt (score-and-snap-methode) of als er hele stukken want gewoon mogen verdwijnen die niet hergebruikt hoeven te worden rag ik ze eruit met een slijpschijf. Altijd een beetje ruim nemen, de randen daarna bijwerken met een vijl of met score-and-snap en klaar issie.
Helemaal zelf bouwen is trouwens bij heel wat projectjes nauwelijks meer werk.... zeker bij coupérijtuigen.
grtz
Floris
-
Floris, ik zeg toch: met geduld. ::) Dat jij dat niet hebt, weten we nu wel! ;D
Goed, bij mij smelt het plastic niet en ik zou met een stanleymes nooit de wand er zo mooi uit kunnen krijgen als op bovenstaande plaatjes is te zien. De clue is dat ik zo veel mogelijk fabrieks spul wil behouden, omdat dat er beter uitziet dan wanneer ik dat namaak.
-
of Eurospoor???? :P
mvg,
Matthijs
Natuurlijk bedoel ik Eurospoor. Hoe kom ik nu bij rail? :-|
Maar ik ben gewoon bang om een rijtuig te verknallen, of als ik denk dat iets wel gelukt is, dan een ander dan zegt van...tja.
Mischien komt het ook wel als ik zie wat sommige allemaal wel niet kunnen maken.
Harm
-
Mischien komt het ook wel als ik zie wat sommige allemaal wel niet kunnen maken.Harm
Bekend gevoel hoor Harm ;)
Toch kom ik steeds een heel klein stukje verder door die anderen!
Groet Jaap
-
Het onderstaande model is ook ontstaan door het zagen en weer aan elkaar solderen cq lijmen van één Märklin E69, één personen rijtuigje, een paar spaakwielen van tenmille en het ondestel van een B stoomlocje.
Ik heb van te voren met paint een soort montagefoto gemaakt van de plaatjes uit de Marklin (online) productcatalogus.
(http://www.trainweb.org/leovardia/1b1e23.jpg)
Het locje rijdt goed, alleen de trekkracht valt iets tegen.
Groeten
Bert
-
Harm, hoe dacht je dat mijn eerste zelfbouw rijtuig er nu bij staat? Die staat ergens in een schaam hoekje. De mooiste modellen zet je vooraan, en dat zijn steeds de meest recente... Iedereen is ooit zo begonnen. Heb je de kartonnen modellen van Floris wel eens gezien? Het is leuk, maar als je dat afzet tegen wat hij nu maakt, denk ik dat hij ook wel ziet dat er een stijgende lijn is in zijn kunnen.
-
nee. die kromme kartonnen knotwilglocjes heerschen. Wat ik nu maak is saai.
Bert, die loc ziet eruit of er nog heel wat lood bij past. ideetje?
-
nee. die kromme kartonnen knotwilglocjes heerschen. Wat ik nu maak is saai.
Omdat het er zo gladjes uitziet ja, zoals het hoort ;)
Bert, die loc ziet eruit of er nog heel wat lood bij past. ideetje?
Of antislipbandjes ;D
-
klopt, maar zelf kan ik op beurzen en zo meer genieten van zelfbouwmodellen die wat organischer zijn. Ergens wilde ik wel dat ik niet zo kritisch was als ik nu toch wel ben, want dan kom je nog eens ergens toe... stroomlijnmaterieel bijvoorbeeld, daar waag ik me niet aan omdat ik weet dat ik het niet meer strak genoeg krijg naar de normen die ik nu heb.... vroeger pakte ik gewoon wat stukken karton en rotzooi en ging ik aan de slag en was dan tevreden met t resultaat (en dat ben ik nu nog, omdat ik weet dat het toen echt het beste was dat ik kon).
Maar ach... vroegah he... toen had je nog geen puko's maar een middenrail. En bielzen om de 15 cm.
;D
-
Ik ken dat gevoel wel. Voor mijn minidio had ik een railcar zelf gebouwd, haalde het in de verste verte niet bij een fabrieksmodel, maar wat een grappig hok is het!
Stroomlijn mat heeft toch ook wat omdat je eindeloos kunt plamuren en schuren. Bij een couperijtuig, begin je d'r niet aan omdat je meteen alle details wegschuurt...
-
klopt, maar bij stroomlijnmaterieel moet je ook uitkijken dat je bij al het geschuur geen "bolle" wanden krijgt en zo... als je zo'n ding teveel schuurt wordt het meer een onderzeeër, ik heb daar wel eens voorbeeldjes van gezien.
-
Ja, da's een andere tak van de sport. Dus je kunt van een Plan V-tje ook een yellow submarine maken? ;D
Zet nou verder niemand eens de zaag in zijn Klaas of 2200?
-
Ook ik wil de zaag wel eens in mijn modellen zetten.
Koplopers, spinters en blokkendozen.
Echter in de mate dat Floris dat doet ben ik nog niet ;)
Gr,
Bart
-
Ook ik wil de zaag wel eens in mijn modellen zetten.
Koplopers, spinters en blokkendozen.
Echter in de mate dat Floris dat doet ben ik nog niet ;)
Gr,
Bart
Ach, je *hebt* nog een voorsprong, Floor heeft zijn tanden nog niet in dergelijk materiaal gezet meen ik. ;D
Laat eens wat zien, hoe ingrijpend gaat dat?
-
Zie koppelen koplopers
en blokkendoos verbouwd
Van de verbouwing van mijn Olympische koploper heb ik niet zo 123 foto's beschikbaar.
Gr,
Bart
-
En dit moet het worden? http://www.stibans.nl/ikones/9414Ndb-2.jpg
-
Een soortgelijke wagon ja. Die van de stibans is niet voorzien van een stroomafnemer, degene die ik bouw wel...
Gr,
Bart
-
Goed, inmiddels is het een doorzonwoning geworden...
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b3.jpg)
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b3.jpg)
-
Bert, die loc ziet eruit of er nog heel wat lood bij past. ideetje?
Is idd een goed idee, de wielen gaan slippen op een helling (die ook heel stijl is)
Bert
-
Zo, we zijn weer een stapje verder...
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b6.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b6.jpg)
Aanslagnokjes aan de achterzijde om het inlijmen van de nieuwe wand te vergemakkelijken.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b4.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b4.jpg)
Het wandje zit erin, de onderdelen liggen er nog los op.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b5.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b5.jpg)
Vergelijk met een rijtuig, dat is dus de bedoeling.
-
Fraai, fraai, doet me herinneren aan BNLR, waar ook eens zoiets naar voren is gekomen. Heb toen naar foto's gekeken van iemand die zelf ook in de weer was met amerikaans stroomlijnmaterieel.
Na even zoeken.
Ik heb de link weer gevonden. Hier (http://www.railimages.com/gallery/johntyson?page=1) en hier. (http://www.burlingtonroute.com/gallery/modelrr?page=9) Genoeg zaagwerk? Prachtig hoor.
Trouwens die Roco-zaagjes zijn inderdaad super, alleen jammer dat ze niet zo goed tegen motorassen kunnen (had ik zelf eigenlijk ook wel van te voren kunnen bedenken), dus heb ik nu een tandloos stuk in het midden... ::)
Henk
-
Henk, die shovelnose ligt ook nog in de planning. Zijn model is inderdaad een inspiratie voor mij. Maar eerst maar eens die E5 afmaken, is een lang gekoesterde wens.
De mooiste combinatie is natuurlijk de shovelnose met een E5B als versterking in de reguliere dienst ;) (en daar heb ik eens een foto van gezien, maar ik weet niet meer waar...)
-
Trouwens die Roco-zaagjes zijn inderdaad super
Hoe ziet zo'n ding er uit ???
Jaap
-
Zie hier http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm voor een foto ergens onderaan. Het heeft een dun blad en is wat ruw, maar niet zo'n scherpe vertanding als een ijzerzagje of figuurzaagje, dus je zaag loopt ook niet steeds vast. Voor het zagen van rail issie ook uitermate geschikt. Gaat hem maar eens bekijken bij je hobbyzaak en bedenk wat je opeens wel allemaal netjes kunt slopen nu. ;)
-
En bedankt Stig :)
Jaap
-
@nscargo
Waarom koop je niet zo`n piko ice wagon.
Sloop de panto eraf en zet die aan de andere kant van dezelfde wagon er weer op.
(DB versie bij totaltrain €20,00)
Zo krijg je toch het vertrouwen om de bistro onderhanden te nemen.
Bistro met panto ziet er toch veel mooier uit.
Ja dit was ook mijn eerste zaag oefening en moet zeggen het is me goed gelukt.
Heb alleen de verkeerde kleur grijs gebruikt om de panto te schilderen, STOM.
-
Die pantho kun je natuurlijk opnieuw doen. ;)
-
*schop*
En weer een wandje erin, nog twee te gaan. De spullen liggen er nog steeds voor de foto los erop. Afwerken doe ik pas al alle wandjes erin zitten, kan je ook niks beschadigen.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b7.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b7.jpg)
-
netjes hoor Ewout, maar wanneer zijn die 5500'en nou es af? Die reutelende amerikaanse campingaggregaatjes vind ik maar matig.
-
ik moet nog een stukkie 70gr soldeer kopen...
En ik vind het gewoon lekker om in een dikke Amerikaan te zagen! :o
-
Volgens mij heb je dan je roeping als chirurg gemist, had je bij ExtremeMakeOver aan de slag gekund. Ook lekker zagen, ook in dikke Amerikanen. ;D
En nu kom op, lekker alles vastlijmen. Je lijkt nu wel op mij. Duurt alles ook een tweeënhalf jaar voordat het af is. ;)
-
Het is dat ik al beloofd heb om een bomendemo te gaan doen op Eurospoor anders was ik daar aan de gang gegaan om een panto op mn Bistro te maken. Met zoveel experts erbij durf ik dat wel.
Harm
-
Harm,
Het zagen in mijn ICE was voor mij, mijn aller eerste zaag en ombouw project in een kap (al eerder een onderstel aangepast) en je ziet, het is mij ook gelukt ;D
Ik moet wel zeggen, dat dit voor mij niets is om op Eurospoor te doen, daar ik alle concentratie nodig had, die ik kon vinden.
(Alleen op een kamer, en de deur op slot) ;D
-
Als jij en andere experts erbij zijn (niet om mijn hand vast te houden of zo) dan durf ik wel aan.Ik kan zo geconcentreerd bezig zijn dat ik mij als het ware voor de buitenwereld afsluit. De enige eigenaardigheid die ik dan heb is dat ik tegen mezelf ga praten ::).
Dat is voor mij dan een soort van controle van de handelingen die ik ga doen.
Als ik even niet meer weet hoe ik het één en ander op moet lossen, dan kan ik op de expert terugvallen.Hoewel ik jou verslag al weet ik hoe vaak gelezen heb. Maar zoals al gezegd, ik heb al toegezegd dat ik een bomenbouwdemo zal geven
Harm
-
Goed, bijna alle rommel zit met lijm vast nu. Nieuwe deur gemaakt, aanpassen van de oude was teveel werk omdat die ruim 1mm dik is. Nu een stripje van 0,5mm. Nog wat met de schortplaten rommelen en aan de kopwanden wat ribbels weghalen, dan kan hij naar de spuiter.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b8.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b8.jpg)
klik ook op het plaatje voor een vergroting.
Rechts ter info een businesscar van kato.
-
Het hok staat in de primer nou. De schorten zijn aangepast (nieuwe gemaakt op het eind met opstapje) en de kopwanden zijn ontdaan van een paar ribbels. Een foto daarvan vond ik gelukkig in een boek want op internet is bar weinig te vinden... (alleen schattige 3/4 aanzichten, tsja wie wil de achterkant nou zien...)
Alle details zijn aangebracht welke het aanbrengen van de finale spuitlaag niet ernstig zullen beïnvloeden. Enkele worden als laatste aangebracht en met een penseeltje aangetipt.
Goed, hier een pixel of wat.
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b9.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/e5b9.jpg)
Nu nog een goede RVS benadering (heeft iemand een kleuradvies, wil alleen acrylverf, tamiya ofzo?) zoeken en laat ik nou toch maar eens decals gaan bestellen.
Jammer dat verder niemand ergens mee bezig is... Vroeger was het "wat zijn we aan het bouwen" draadje wel populair. :'(
-
....Jammer dat verder niemand ergens mee bezig is... Vroeger was het "wat zijn we aan het bouwen" draadje wel populair. :'(
Hoi Stig,
het draadje is volgens mij nog steeds populair maar ik denk dat de meesten nu net na de vajantie even bezig zijn de draad weer op te pakken waardoor het wat rustiger lijkt.
Zelf ben ik thuis vooral 1:1 aan het bouwen in garage en schuur. Erg OT wat de reden van mijn radiostilte is. Mijn laatste modelspoor-wapenfeiten zijn anderhalve week oud en hebben te maken met het weatheren van een roco ongevallenkraan met bijbehorende platte wagen (tevens symoba's aangebracht, verlichting (Led's uit Kruidvat kerstverlichting), stroomsleper en stroomvoerende koppeling). Nu nog een gelijkrichtertje solderen van een stel diodes die ik uit een oud printplaatje knip en een passende weerstand bij digitale spanning vinden.
Verder gisteren bij de opening van Brekelmansfiliaal in Nijmegen een dakje van een Roco D-rijtuig gescoord (nieuwe losse daken op de plank in de winkel) waarmee ik het barre zelfbouwdakje op mijn zelfbouw manschappen/materiaalwagen kan vervangen (OK, na het nodige zaag- en schuurwerk).
Verder kon ik de Roco bietenwagens (#66295) à EUR 5,= / stuk (excl. korting) niet laten liggen (3x)...... Alleen vergeten om wisselspanningasjes te vragen. Nog ff bellen dus.
Bij de weg, jouw bouwactiviteiten zien er puik uit! Ik kan haast niet wachten op het eindresultaat!
Wat RVS betreft, uit de plaatselijke hobbyzaak (kraaltjes, embossing, clowntjes schilderen en dat soort gedoe, je weet wel) heb ik van het merk Aleene's (Duncan Enterprises USA) een flesje acrylverf Silver. Het resultaat daarvan vind ik aardig op RVS lijken. Ik zal eens kijken of ik morgen een proefstukje kan opzetten, fotograferen en uploaden zodat je het resultaat kunt zien. FF geduld svp.
-
ben bezig mijn mehano thalys te kort koppelen, en zodra de piko hondekop er is, komt er een ombouw verhaaltje ;D
-
De mooiste combinatie is natuurlijk de shovelnose met een E5B als versterking in de reguliere dienst ;) (en daar heb ik eens een foto van gezien, maar ik weet niet meer waar...)
Inmiddels de foto bovenwater:
(http://home.versatel.nl/surava/benelux/tczephyr.jpg) (http://home.versatel.nl/surava/benelux/tczephyr.jpg)
Fragment van foto uit "Burlington Route across the Heartland"
Het is niet de door Henk aangehaalde Silver Charger shovelnose (9908) waarin een Blomberg A1A draaistel zit, maar een eerdere shovelnose met twee 2-assige draaistellen (wat erg onrustig loopgedrag veroorzaakte bij hoge snelheden, vandaar de komst van het A1A draaistel). Vermoedelijk dus de 9904 of 9905. 1800 diesel pk aan boord en met de E5B er achter (2000 pk) in staat een aardig vaartje in de trein (7 wagens) te brengen. Foto van 1948.
Dit beeld heb ik dus voor ogen, maar dan met de meer bijzondere 9908. En om het beeld nog geiniger te maken, een dinky erachter van 2 wagens. Dit omdat later in de late jaren '50 vele ge-articuleerde treinsets naar de scrapper gingen, terwijl de tractie nog even als losse locomotieven gebruikt werden, de silver charger zelfs tot de eind jaren'60, waarna het aan een museum geschonken werd en samen met de pioneer zephyr de enige overlevers zijn van het shovelnose hoofdstuk.
-
en zodra de piko hondekop er is, komt er een ombouw verhaaltje ;D
Ga je d'r in zagen dan? Of alleen ene decoder erin frotten? Dat schijnt ook ombouw te heten ;D
Bij de weg, jouw bouwactiviteiten zien er puik uit!
Mwoaaa,.... ik pruts maar wat aan, vind het gewoon lekker om af en toe de zaag ergens in te zetten.
Wat RVS betreft, ... Het resultaat daarvan vind ik aardig op RVS lijken. Ik zal eens kijken of ik morgen een proefstukje kan opzetten, fotograferen en uploaden zodat je het resultaat kunt zien. FF geduld svp.
Ben benieuwd!
-
Zeg ! Nee, niet zagen, (nou, een erg klein beetje) maar wel omspuiten
en
een decoder erin ja ;)
-
maar wel omspuiten
Geel?
-
En bijgaand een scanpoging om de Silver-verf te tonen:
RVS (http://img152.imageshack.us/my.php?image=rvsvoorstigon9.jpg)
(http://img152.imageshack.us/img152/7840/rvsvoorstigon9.th.jpg)
-
Ha Bob, hartelijk dank, en dat speciaal voor mij gemaakt! Tsja, zo zie je wat een moeilijke "kleur" RVS is. Op een foto die ik eerder postte zie je het RVS onder een bepaalde hoek bijna zwart uitslaan...
Ik zal eens kijken of de plaatselijke Pipoos winkel zoiets heeft, andere frutselwinkels ken ik niet. Misschien doe ik zelf ook nog wat testjes met tamiya verf.
-
Ik heb bij twee van mijn locs een treinbestuurder uit het raampje laten kijken,hier zie je wat ik bedoel,
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen175.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen177.jpg)
Wat vinden jullie ervan??
-
Ik vind het geweldig! Enige jammere is dat je lok nu richtingsgevoelig is, ofwel het staat een beetje raar al 'ie de andere kant uitrijd. Maar voor een foto ed. is het erg leuk natuurlijk. Weer eens wat anders dan een stijf poppetje in zithouding...
-
Hoi stig,daar heb je natuurlijk gelijk in,in zekere mate ben je rij-richtinggebonden,maar je kan het ook zo bezien,deze loc (de 7725)komt mijn rangeerterrein niet uit,hij zal dus nooit op de volle baan rijden,hij voert enkel rangeringen uit,als er wagons achter hangen dan kijkt de treinbestuurder vooruit,is dus goed,hang je er wagons voor,dan lijkt het of de treinbestuurder naar de wagons aan het kijken is.
De reeks 5102,die rijd enkel in de richting naar waar de treinbestuurder kijkt,ik heb ondertussen zijn koppeling vooraan al vervangen door een imitatiekoppeling. ;)
-
Die pantho kun je natuurlijk opnieuw doen. ;)
Wordt heel moeilijk, alles vastgelijmd met secondenlijm .
bovenkantje is dus nou regenwolk grijs ipv onweerswolk grijs :-)
Alleen nou nog ergens die ice antennes bestellen 1 afgebroken 2 verdwenen
-
Zo, eindelijk dat ding gespoten. Het is toch Tamiya X-nogwat geworden, chrome silver. RVS is gewoon bere moeilijk, helemaal in model.
Het spuiten met Tamiya ging ook lekker. Ik ben nog een beginner, dus ik was verrast dat het lekker spoot. De verf wel gemengd 1:1 met alcohol. Dekt egaal enzo. Fijn hoor.
Jammer dat ik toen nog geen MEK had, dus je ziet lijmsporen rond de horizontale stripjes. Bij de E5A unit ga ik wel MEK gebruiken, ik hoop dan maar dat die er strakker uit zal zien, hoewel ik echt niet ontevreden ben. 'T is alleen geen fabrieks model.
(http://www.belderok.net/benelux/E5B.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/E5B.jpg)
Decals zijn besteld, nog wat details aanbrengen en daarna in de blanke lak.
-
Goed, omdat de U-boten zijn gearriveerd, betekent dat ook dat de transfers er zijn. Die heb ik van de week en vandaag opgebracht. Fijn is dat als je niet hoeft te klootzakken met zelf die dingetjes maken... Ieder zijn meug zou ik zeggen...
Ohja, de raamlijsten en brandstoftank en draaistelzijkanten gespoten, maar nu metallic grey, zodat je een beetje kleurverschil krijgt met het silver chrome van de body. (Nu wel reducer toegevoegd Sjaak! Merk echter geen verschil en tamiya spuit nog steeds als een droom...)
Fotootjen (afbeelding is niet verkleind, alleen bijgesneden, dus je ziet alle imperfecties. De transfers zijn mooi in iedergeval. MicroScale is mooi spul.)
(http://www.belderok.net/benelux/E5B-zonder-raampjes.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/E5B-zonder-raampjes.jpg)
Ohja, de raampjes, waarom zitten ze er niet in? Nou, toen ik de gaten op maat sneed en vijlde, pasten ze perfect, dus zonder lijm. Maar nu na wat spuitbeurten, is het kennelijk gekrompen, dus ik zal nog wat materiaal voorzichtig moeten verwijderen.
Het is trouwens een FW&D (Fort Worth & Denver) unit geworden, dat was een subsidairy van de CB&Q, net als de C&S (Colorado & Southern) Beide hadden op een gegeven moment E5's in bezit. Deze loc moet nog de naam "Silver Warrior" krijgen. Nu ik de letters heb, weet ik hoe groot het naambordje mag worden. Ik had al mazzel dat het woord "Burlington" tussen de stripjes paste, ik had vooraf geen idee.
Het maatje van deze cabless B gaat "Silver Chief" heten, de 9980-A dus.
-
Imperfecties? ;D
-
Geel?
Jawel. ;)
-
Chris, daar heb je lang over moeten nadenken! ;)
Rick, tuurlijk zijn er wel imperfecties. Neemt niet weg dat ik tevreden ben met het resultaat. De A unit zal ik met MEK lijmen, scheelt al in strakkere lijnen.
-
Chris, daar heb je lang over moeten nadenken! ;)
Ik zag het nu pas :)
-
Is tie klaar?
-
Nope, te druk met Railz.....
Na 1 april heb ik een inhaalslag :)
-
Probeerseltje, nav RVS paar pagina's geleden...
(http://www.belderok.net/usa/probeersel1.jpg) (http://www.belderok.net/usa/probeersel1.jpg)
Isolatietape, je weet wel, waarmee je dampdichte isolatieplaten of rollen dicht plakt. Het spul is redelijk dun en plakt als de neten. Erop plakken en met een scherp mes (!) wegsnijden wat niet bedekt moet zijn. Ik heb het met een wattenstaafje overal ingewreven. Leuk effect, maar het is het net niet. Overigens waren E5's geheel voorzien van een RVS body, de later E7 en E8'en alleen de rechte zijbeplatingen. Dat gaf een zelfde effect als je hier ziet, want de rest was gewoon slaat gespoten in een zilverkleur.