BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Besselspoor op 17 April 2008, 11:50:23

Titel: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: Besselspoor op 17 April 2008, 11:50:23
Na het falen van de eerste rijproeven vanuit het schaduwstation >:(, heb ik de sporen naar het landschapsniveau herzien en de maximale stijging teruggebracht tot ca 2%. Nu gaat het wel goed, en kan ik verder bouwen aan mijn plan Hagendam. Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel) maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_def.jpg)
Het dorp Hagendam met een (iets hoger gelegen) stukje industrie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hagendam.jpg)
De eerste bouwfase is voor 2/3 voltooid: binnenkort de plaatjes.
Voor goede suggesties sta ik natuurlijk open ;D
Groeten Bessel


Titel: Re: Herzien plan Hagendam
Bericht door: Remunj op 17 April 2008, 12:43:56
Krijg je geen probleem me het spoor (donkergrijs) wat vanuit het station schuin rechts naar boven vertrekt en dan onder het draaischijf gedeelte door gaat. Dit lijkt me een steile helling.

Eric
Titel: Re: Herzien plan Hagendam
Bericht door: Besselspoor op 17 April 2008, 13:00:21
Het plan is om het donkergrijze stuk te laten dalen met een 2% helling en het industrieterrein hoger te leggen: er moet dan net genoeg hoogte zijn om de lus te berijden. Maar dit gedeelte wordt als laatste gelegd, dus er is nog wat aanpassing mogelijk ;D
Titel: Re: Herzien plan Hagendam
Bericht door: Paul VT 11.5 op 17 April 2008, 23:54:48
// Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel)// een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.//

Misschien komt het je plan ten goede om terug  te gaan naar enkelspoor
en minder opstelsporen naast de draaischijf te plaatsen? Greetz, Paul
Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: Besselspoor op 07 May 2008, 13:39:27
Goed idee van je, Paul (ik zag dat je zelf een zeer ambitieus plan hebt gemaakt-ik benijd je beschikbare ruimte!) Ik heb het rondspoor nu om het industriestukje heengetekend en de baan als enkelsporige lus met uitbreiding getekend. Er zijn nog wel kleine hoogteverschillen in het landschap maar de sporen lopen niet meer over elkaar heen. Het samenkomen van de sporen links is een vast feit, mijn schaduwstation is inmiddels 90% afgebouwd.
Heeft iemand een beter idee voor de invulling van het stukje "museum" rond de draaischijf?
Groeten, Bessel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2e_herziene_plan.jpg)
Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 07 May 2008, 20:12:56
//maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.//

Bessel, allereerst ben ik geen specialist op dit gebied maar kijk eens of je verder komt met de volgende opmerkingen:

Ik weet niet zeker wat je thema is en met wat voor een materieel (diesel, stoom, elektrisch) je wilt gaan rijden, maar ik zou de hele draaischijf en alles wat daarmee samenhangt, zoals de museumfunctie v.d lokloods, laten vervallen. Overweeg bijvoorbeeld eens het thema van een museumlijn.

Vraag mij niet waarom, maar toen ik je omschrijving las, moest ik gelijk denken aan de stoomtramlijn (NS-museummaterieel!) die loopt van Hoorn naar Medemblik. Aan deze lijn liggen enkele kleine stations met aan het eind van de lijn het kopstation te Medemblik. Op deze lijn werden vroeger passagiers en (agrarische) goederen vervoerd.

Stel nu dat je een onderdeel van deze lijn als uitgangspunt neemt voor je plan waarbij station Hagendam (Hoorn)  ;) het vertrekpunt van je museummaterieel is, dan heeft het spoor een functie: nl. het vervoer van mensen en goederen in een landelijke (agrarische) omgeving.

Je hebt bij een verdere uitwerking ook gelijk een tijdperk waarin je kunt rijden met museummaterieel: circa tijdperk II. Als je dit realistisch wilt houden, dan beperk je je tot het rijden met  NL- stomers.

De "industrie" zou ik bij een verdere uitwerking ook laten voor wat het is omdat industrie minder past in deze setting gezien het gewenste (?) agrarische karakter.

De ruimte die nu vrijkomt, kun je bijvoorbeeld verder invullen met het station van bijvoorbeeld Opperdoes (overslag van aardappelen :P & post + instap/ uitstapplaats voor passagiers) of het eindpunt van de route: station Medemblik. Dit is een kopstation. Met een kopstation creëer je mogelijkheden om te kunnen rangeren.

Ik heb wat foto's bijgevoegd van "Hoorn onder Stoom" (2007) waarop je links de lokloods ziet met het museummaterieel en wat bijbehorende sporen. Hoewel je het niet kunt zien, is hier geen draaischijf aanwezig. Ook niet zichtbaar zijn het station en het seinhuis. Deze liggen wat meer naar voren. 

Tip: geef € 6,- uit tijdens de   Stoomtramvierdaagse  (http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/Bezoek/Themas/tekstVierdaagse.html) in Medemblik van 24.05.2008 - 25.05.2008. Ik weet zeker dat je veel inspiratie op doet tijdens de reis van Hoorn - Medemblik. (v.v.) Wellicht komt dit je plan ten goede.  Greetz, Paul

(Vergeet je fototoestel niet!)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0517Image0043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0517Image0043.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0517Image0042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0517Image0042.jpg)

Edit: ik vond deze foto nog:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0126Image0036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0126Image0036.jpg)

Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: laurent op 09 May 2008, 14:48:05
Er moet daar nodig eens worden geroestreden :P
Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: RJ op 09 May 2008, 15:58:46
Roestrijden is mij om de werking van de beveiliging te garanderen en dat is hier niet nodig.
Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: laurent op 10 May 2008, 00:53:39
Zou je denken ;)
Maar roest duid op tijdje niet gebruikt, en dat moeten we niet hebben :P
Titel: Re: Hagendam - (Baanplan H0)
Bericht door: RJ op 10 May 2008, 01:21:06
Winter he  ::) Komt met dit weer vast wel weer helemaal goed.  ;)

Over het baanplan:

Draaischijf-/depotaansluiting bij het station maken en niet aan de vrije baan.

En een uithaalspoor maken bij de twee rangeersporen bij de goederenloods. (De wissel naar spoor 3 en 4 vervangen door een engels wissel dus bijvoorbeeld.)

RJ