BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: San-Markos op 05 May 2023, 17:16:06
-
Beste allen,
Deze week heb ik mijn Plan V op mogen halen. Ik heb hierbij gekozen voor de analoge, maar digitaal voorbereide variant. Dit omdat ik weinig waarde hecht aan de geluiden en deze variant een stuk duurder was.
Voor het motorrijtuig heb ik gebruik gemaakt van een ESU plux 22 decoder (59622).
In het stuurstandrijtuig moet ook een decoder. In de handleiding staat dat dit een plux 16 functiedecoder zou moeten zijn. Omdat de winkelier geen plux 16 functiedecoders op voorraad had heeft hij mij een reguliere plux 16 micro decoder meegegeven (ESU 59824) . De winkelier gaf aan dat dit ook zou moeten werken.
Eenmaal thuis heb ik de decoders geplaatst. Het motorrijtuig ging prima en deze rijdt als een zonnetje (met de ESU plux 22 decoder). Het stuurstand rijtuig daarin tegen gaf direct na het eerste programmeren problemen. Met F0 ging enkel de vooruitrijverlichting aan. Met F1 de sluitverlichting (vond ik gek) De binnenverlichting ging helemaal niet aan, ook niet na op F5 gedrukt te hebben. Dit is namelijk de functietoets voor de binnenverlichting bij het motorrijtuig.
Momenteel reageert de decoder in de stuurstand nergens meer op. Ik kan de decoder niet uitlezen en ik kan de decoder niet resetten door CV8 8 in te stellen. Als ik een poging doet staat in mijn multimaus "No confirmation".
Wat ik tot nu toe verder heb geprobeerd:
Ik heb tijdelijk de brugstekker teruggeplaatst en de stuurstand analoog aangesloten. De verlichting in de stuurstand reageert zoals hij zou moeten doen. Vooruit geel, achteruit rood.
Ik heb daarna nogmaals de ESU 59824 micro decoder teruggeplaatst. Deze geeft nog steeds geen reactie. Als ik de stuurstand op een analoge transformator aansluit met de decoder er in gaat de ene kant op de gele verlichting aan, de andere kant op zowel de rode als de gele verlichting. Vreemd.
Aanvullende vragen:
-Wat kan ik verder nog proberen?
-Verwachten jullie dat de decoder is gesneuveld?
-Welke decoder raden jullie aan voor de stuurstand?
-Is het ook mogelijk om een plux 22 functiedecoder te gebruiken ondanks dat er specifiek een plux 16 decoder in de handleiding vermeldt staat?
Ik weet momenteel even niet wat ik nog kan proberen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb helaas geen andere plux 16 locomotieven waar ik de decoder in zou kunnen testen.
Ik heb gebruik gemaakt van een:
-Yamorc YD7001 Command station
-WLAN multimaus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-06-64551ced52fea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-06-64551ced52fea.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-13-64551ced588c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-13-64551ced588c3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-22-64551cef080e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-22-64551cef080e4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-33-64551cef4feeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-05-05-2023-17-06-33-64551cef4feeb.jpg)
-
Heb je geprobeerd met beide bakken gekoppeld?
Het klopt in ieder geval dat de binnenverlichting niets met de decoder in de stuurstand heeft te maken. De binnenverlichting wordt door de decoder in het motorrijtuig aangestuurd.
Een Plux22 kan ook. Misschien moet je de overbodige pootjes wel afknippen om de decoder in de stekker te kunnen steken.
-
die gewone decoder verwacht een motor om te programmeren en de uitgangen zijn niet juist geprogrammeerd.De verkoper zat er dus goed naast. Normaal zal een plux 22 ook werken alleen gebruik je dan niet de volledige decoder.
-
Als je de stuurstand decoder even in de motorwagen prikt kun je het ding wel programmeren immers daar zit een motor aan.
Gr, Ben.
-
Hallo, gekoppeld ook maar waarom is Aux1 op de ESU aan op de tester erg vreemd.
-
Als deze net zo zijn als de eerdere series Plan V dan zijn het @%^#(*&) dingen om te programmeren.
staat hier ergens op het forum een heel draadje over.
-
Beste allen,
Bedankt voor jullie (snelle) reacties.
Op advies van Ben heb ik de plux 16 decoder tijdelijk even in het motorrijtuig geprikt. Hier kan ik de decoder resetten/programmeren. Het zit enigszins rustig dat de decoder dus niet kapot is/was. Niet dat ik als h0 rijder iets met de decoder verder kan..
Zoals Bellejt aangeeft (b)lijkt het dus zo te zijn dat de reguliere plux 16 ESU decoder niet geschikt is om als functiedecoder in de Plan V te dienen.
Henk heeft ook gelijk. De binnenverlichting was inderdaad in de stuurrijtuig werkend toen ik ze koppelde.
De stand van zaken is nu dus:
-Beide decoders werken
-De plux 16 (b)lijkt niet geschikt voor de functie stuurstand
Ik vrees dat ik nu toch weer terug zal moeten naar de winkelier. Wel balen.
Tijdens het programmeren heb ik trouwens constant maar een rijtuig op het spoor (zoals beschreven in de handleiding)
-
-De plux 16 (b)lijkt niet geschikt voor de functie stuurstand
Waarom niet? De decoder doet niets anders dan front en sluitsein regelen toch?
-
Ik denk inderdaad dat ik jullie in eerste instantie niet helemaal begreep.
Ik heb nu de plux 16 decoder gereset met het motorrijtuig. Daarna enkel de decoder nummer 36 gegeven (hetzelfde als de plux 22 decoder).
Ik heb de plux 16 decoder in het stuurstand geplaatst.
Het lijkt nu (deels) te werken.
Echter als ik f0 in toets gaat de front verlichting weer branden (als ik achteruit rij gaat deze uit).
Als ik op f1 druk gaat de sluitverlichting branden. Deze blijft in beide richtingen branden.
Vreemd dat je dit zou moeten programmeren zodat de verlichting richting afhankelijk wordt en zodat ze dus allebei onder F0 komen. Dat wordt nog een karwei gezien je niet precies weet welke cv's je moet wijzigen om dit voor elkaar te krijgen. Het is omgekeerd programmeren.
Hebben jullie tips?
-
in de stuurstand decoder omgekeerd programmeren.Kan je makkelijk met de software van de lokprogrammer.Daarin veranderen en dan kiezen in tools voor veranderde CV's
-
Ik ga er verder mee aan de slag.
Ik ben bekend met de software :)
Mijn dank is groot!
-
Beste allen,
Bedankt voor jullie ondersteuning. Het is mij gelukt om de Lokpilot micro 59824 te programmeren voor de stuurstand.
Het was nog wel even zoeken naar de juiste instellingen. Maar door de tips welke jullie hebben gegeven ben ik er uiteindelijk uit gekomen. Het was vooral lastig dat het motorrijtuig andere lichtbeelden liet zien dan de stuurstand. Hierdoor was het noodzakelijk om de decoder te programmeren in het motorrijtuig en daarna over te zetten naar de stuurstand. Als dit niet het gewenste resultaat gaf moest de decoder dus weer over worden geplaatst naar het motorrijtuig.
Ik ben niet van plan om nog een keer een reguliere decoder als functiedecoder te gaan gebruiken. Het levert toch vrij veel gedoe op.
Mocht iemand anders in hetzelfde bootje zitten. Op de afbeelding zie je hoe ik het heb opgelost. De Rear light bleek in de stuurstand de gele verlichting te zijn. De rode sluitverlichting Aux1.
Dank voor jullie input!
Een fijne dag toegewenst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-V-ESU-59824-micro-instellingen-kan-enkel-geprogrameerd-worden-in-motorrijtuig-64561fad1a558.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-V-ESU-59824-micro-instellingen-kan-enkel-geprogrameerd-worden-in-motorrijtuig-64561fad1a558.png)
-
mooi dat het gelukt is.De verkoper zag blijkbaar enkel winst want je hebt nu 10 euro meer betaald (vermoedelijk) voor een decoder die half gebruikt wordt.Schaf ergens een FX aan en gebruik deze voor een andere lok mss.
Ik heb onlangs gewoon 3 stuks V4 FX gekocht voor een lekker prijsje 12 euro/stuk) die extra gebruikt worden in stuurstanden of zelfs voor verlichting vaste rijtuigstammen (via stroomvoerende koppeling en relais)
-
mooi dat het gelukt is.De verkoper zag blijkbaar enkel winst want je hebt nu 10 euro meer betaald (vermoedelijk) voor een decoder die half gebruikt wordt.Schaf ergens een FX aan en gebruik deze voor een andere lok mss.
Ik heb onlangs gewoon 3 stuks V4 FX gekocht voor een lekker prijsje 12 euro/stuk) die extra gebruikt worden in stuurstanden of zelfs voor verlichting vaste rijtuigstammen (via stroomvoerende koppeling en relais)
Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb gisteravond een uurtje op internet gezocht maar ik kan bij de bekende webshops geen functiedecoders met een Plux16 aansluiting vinden die ook nog op voorraad zijn. De goedkoopste optie die ik gevonden heb is een (wederom) normale decoder van Kuhn, de T125-16, voor net geen €22.
Dus als jij een leverbare functiedecoder met zo’n verdraaide Plux16-stekker weet, dan denk ik dat heel veel mensen daar oren naar zullen hebben..
-
blijkbaar maken ze de plux 16 niet in FX versie maar nagekeken en er past normaal zonder aanpassing steeds een plux 22 in dezelfde connector. Moet dit blijkbaar ergens opgevangen hebben van de plux16 toen we zelf nog esu verkochten.
Ps : wat ik zelf doe in geval van een gewone decoder als functiedecoder is op de motoruitgang een weerstand van 150 ohm /2 watt plaatsen en de motorfuncties volledig terugschroeven.Dan blijft de decoder gewoon programmeerbaar en zelfs een powerpack toepasbaar.
-
Bij de Roco plan V wordt de decoder door de print in de decoderaansluiting gestoken. In de print moeten dus de noodzakelijke gaatjes zitten en dat zullen er wel 16 zijn. Een Plux22 is wel bruikbaar, maar dan moet je de zes extra pootjes afknippen.
Wel een beetje vreemd dat Roco in de stuurstand ook niet gelijk een Plux22-aansluiting heeft geplaatst.
-
Ja...dat hebben ze dus wel....
Maar de handleiding zegt nog steeds plux 16.
-
Ah, okay, niks gezegd. ;D
Of zit er in het soundmodel een Plux16 functiedecoder gestoken? Dat ze dat bedoelen.
-
Ja geen idee, ik heb een een foto gemaakt, en heb hier een pluxx 22 functie decoder.
Kijken of dat werkt....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/planvstuurstadplux22-6458031fe1e89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/planvstuurstadplux22-6458031fe1e89.jpg)
Dit is dus de PCB van de stuurstand
Door de verhouding op de foto lijkt het alsof de 2 bovenste pinnen niet zijn verbonden met soldeer, maar als je er loodrecht opzit, is dat wel het geval/ Er lopen zelfs banen naar de bewuste buitenste pinnen.
-
Pluxx 22 functie decoder in stuurstand en Pluxx 22 in de motorwagen samen werkt.
Rijrichting met frontsein gaat automatisch, sluitsein helaas alleen bij de motorwagen.
Stuurstand werkt alleen onder F1 en wisselt niet automatisch.
-
Even meppen.
Worden al die extra functieuitgangen nog ergens voor gebruikt? Rangeerlicht of zo. Of is het lichtprintje nog hetzelfde?
-
Als ik F1 toets gaat de sluitverlichting op de motorwagen trouwens uit.
Zover ik nu kan zien heeft de Plan V geen rangeerlicht en geen cabine verlichting, net zoals zijn 2012 evenbeeld.
Er is wel het een en ander veranderd.
De dipswitch is verdwenen en ook die lange draden over de hele print zijn nu weg (zie bespreking Groterdam 2012 variant)
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/853-roco-plan-v-63160?showall=&start=4
De 2012 variant schakelt zijn interieur verlichting op F1. De 2023 versie op F5
De 2012 variant hoefde niet te worden aangepast qua decoder voor front en sluit, dat deed het direct.
De 2023 versie kan ik gekoppeld op de baan voorzien van een ander adres, de functie decoder gaat dus gewoon mee met de programmering.
Nu die sluitseinen nog automatisch zien te krijgen op de motorloze.
-
Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels een Plux22-functiedecoder in bestelling staan voor mijn nog te leveren exemplaar.
Ben ik wel benieuwd waarom de topicstarter niet tegen dit probleem aanliep. Of zou hij een Plux16-decoder in de Plux22-aansluiting gestoken hebben?
-
De topicstarter heeft dit probleem ook, zie zijn oplossing.
Op de afbeelding zie je hoe ik het heb opgelost. De Rear light bleek in de stuurstand de gele verlichting te zijn. De rode sluitverlichting Aux1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-V-ESU-59824-micro-instellingen-kan-enkel-geprogrameerd-worden-in-motorrijtuig-64561fad1a558.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-V-ESU-59824-micro-instellingen-kan-enkel-geprogrameerd-worden-in-motorrijtuig-64561fad1a558.png)
Een PluX16 kan prima, zelfs een PluX12 kan. Het past allemaal in de PluX22 interface van de stuurstand, ongeacht het merk decoder.
Gr, Ben.
-
In aanvulling op bovenstaand (naar aanleiding van een vraag):
(https://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_nem_connectoren_1_6.png)
Bron Huib Maaskant
Te zien is dat PluX12 naast front en sluitlicht ook een AUX1 en AUX2 heeft en dus geschikt is als functie decoder voor dit stel.
Gr, Ben.
-
Als de roco grapjurken de interieurverlichting op aux5 hebben zul je toch echt een plux22 moeten hebben.
(Of even de soldeerpunten op de print van aux2 en 5 doorverbinden) 8)
Bart
-
Komt die Aux 5 niet van de decoder in de motorbak?
-
Als de roco grapjurken de interieurverlichting op aux5 hebben zul je toch echt een plux22 moeten hebben.
Maar dat hebben ze niet gedaan, de binnenverlichting voor de gehele trein wordt gestuurd vanuit de motorwagen.
-
binnenverlichting op F5 wil niet zeggen dat dat uitgang AUX5 is. Hangt totaal van de programmatie af
-
Maar dat hebben ze niet gedaan, de binnenverlichting voor de gehele trein wordt gestuurd vanuit de motorwagen.
Dan zou je inderdaad aan een plux12 genoeg hebben voor de stuurstand.
Bart
-
Bestaat een PluX12 functiedecoder überhaupt? Zimo heeft volgens mij alleen een PluX16 en ESU alleen een PluX22. Maar dat is allemaal geen probleem want ze passen allemaal op de print.
-
Ga naar google en vul in: plux 12. Dan zie je dat ze wel degelijk bestaan.
-
Locdecoders wel. De vraag is of er PluX12 functiedecoders bestaan. Maar zoals ik zelf al stelde, eigenlijk totaal onnodig wantv16 en 22 passen ook......
-
Tams heeft er eentje
-
Lijkt er op dat die in NL niet te koop is. Maar leuk dat er één bestaat
-
Gisteren heb ik in de Plan V in de motorwagen de ESU lokpilot 5 DCC ingestoken en in de stuurstand de ESU lokpilot 5 FX DCC. Ik zal dit weekend ook de instellingen proberen te wijzigen, om de front en de sluitseinen automatisch te laten wisselen. Als laatste heb ik een vraag welke CV waarde moet ik wijzigen om de instelling van de interieur verlichting te veranderen.
Het gaat om de groene Roco Plan V art. nr. 7700001.
Wilfred
-
Wat bedoel je precies met “de instelling van ….”?
-
De leds schijnen nu te fel, ik wil de leds van de binnenverlichting wat dimmen.
Wilfred
-
Even de lokprogrammer software bij Esu downloaden. Nieuw project aanmaken voor een Lopi 5 DCC. Dan bij de functieuitgangen de waarde behorend bij AUX3 verlagen, en tot slot klik je dan in het menu op geänderde CV’s.
-
De lokprogrammer software staat al op mijn laptop. Ook het project van de Plan V is ook al aangemaakt. Ik ga dan naar functieuitgangen en dan bij AUX 3 de waarde verlagen. Morgen ga ik ermee aan de slag.
Wilfred
-
Succes. Ik zou er dan meteen een TL-buis effect aankoppelen.
-
Vanmiddag heb ik het project Plan V in de ESU lokprogrammer geladen, heb ik bij function outputs de waarde bij AUX 3 verlaagd en de nieuwe data naar de decoder verstuurd.
Wat opvalt bij de lokprogrammer brandt maar 1 led bij het versturen van de data. En waar vindt ik in het menu gewijzigde CV's.
Wilfred
-
Mogen bij het programmeren de stuurstand en de motorwagen gekoppeld op de rails staan. Wanneer ik data van de lokprogrammer naar de decoders verstuur krijg ik de melding error met het schrijven naar de decoders.
Wilfred
-
Wanneer ik via de drivers cab de Plan V wil besturen, blijft de data led op de lokprogrammer branden.
Wilfred
-
Je moet niet tegelijkertijd de motor- en de stuurstandwagen op de rails zetten. Dan ga je namelijk 2 decoders tegelijkertijd programmeren, en dat gaat niet. Alleen de motorwagen op de rails zetten!
De veranderde CV's vind je hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Naamloos-66ddaf766714c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Naamloos-66ddaf766714c.png)
-
Daar was ik zelf ook al achtergekomen, dat 2 decoder tegelijk programmeren niet samen gaat.
Daarna heb ik de in decoder van de motorwagen de binnenverlichting gehalveerd. Bij cv 294 de waarde veranderd.
Resultaat dat de binnenverlichting nu helemaal niet meer brandt.
Daarna de beide decoders apart gereset .
Binnenverlichting brandt nog steeds niet.
De Plan V rijdt wel in beide richtingen, alleen wisselt het sluitsein van de motorwagen niet meer. Geel brandt nog wel maar gaat niet meer rood branden ( F1 )
Wilfred
-
Ah, je hebt dus ook de lokprogrammer zelf. Dat was mij niet meteen duidelijk toen je je eerste vraag stelde. Als ik jou was, zou ik eerst een nieuw Lopi5 DCC project aanmaken, en dat meteen in de motorwagen laden. Vervolgens kijken hoe dan de motorwagen en verlichting reageert. Dan heb je tenminste een 0-punt om vanaf verder te gaan experimenteren. Ik zou niet meteen in een keer alles proberen aan te passen. Stap voor stap, en na elke aanpassing, het project onder een nieuwe naam opslaan. Dan kun je altijd nog terug naar een oude situatie die wel goed was.
-
Ik heb bij mijn analoge plan V 2 dezelfde plux 22 decoders ingeprikt. Ik had er eerst ook een plux 16 ingeprikt maar dat liep niet lekker. Het is een duur geintje maar goed…
-
Kan jij mij in het kort uitleggen hoe je een Lopi 5 DD project kan maken. Ik heb al een hele lijst met projecten van mijn digitale vloot. Is dat hetzelfde als een Lopi 5 DD project.
Ik heb alleen maar geprobeerd om de binnenverlichting te dempen dat is alles.
Wilfred
-
Open de LokProgrammer software ---> klik op New Project --> kies voor LokPilot 5 DCC en klaar.....
-
Ik ben mijn eerste stapjes aan het zetten in het digitaliseren (met een YD7010 centrale)
In dat kader mijn Plan V (63138) aan het digitaliseren, daarvoor een LokPilot 5 DCC en een LokPilot 5 fx aangeschaft.
Ik heb (nog) geen LokProgrammer hardware (hoewel ik daar nu al de meerwaarde van begin te zien), maar wilde de decoder(s) wat herprogrammeren, dmv van de LokProgrammer software en dan de Show Changed CV's optie.
Ben begonnen bij de motorbak, wat mij daar opviel is dat op F0 de front en sluitseinen goed schakelen afhankelijk van de rijrichting. Maar dat wanneer je F1 activeert het front- of sluitsein weer uitgaat. Ik dacht dat op te kunnen lossen door in de function mapping F1 op Ignore te zetten
CV31 = 16, CV32 = 3
----------------------
CV289 = 0
maar dit verandert niets.
Vervolgens wilde ik op het inschakelen van Front en Sluitsein een kleine vertraging inbouwen, daarvoor gaf de software:
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV260 = 2 (was 0)
CV268 = 2 (was 0)
Dit werkt wel zoals verwacht voor het frontsein (kleine inschakelvertraging), maar niet voor het sluitsein (direct aan).
Kunnen jullie inschatten of ik toch iets verkeerd doe in het programmeren, of is dit een eigenaardigheid van het Roco model. (In de handleiding van de 63138 staat overigens niets over hoe een en ander is aangesloten) Ik ben nog wat huiverig om nu al helemaal los te gaan met trial and error :angel:
Alvast dank voor jullie inzichten.
-
Aanvulling...heb de kap er nog een keer weer afgehaald, en de codes bij de aansluitingen van de verlichting deden vermoeden dat de sluitseinen van de motorwagen op AUX2 zitten. Dus nu de instelling aangepast zodat F0 reverse de AUX2 activeert. Dat werkt nu, dwz, met F0 ingeschakeld, schakelen de front en sluitseinen netjes met de rijrichting. Ook de inschakel vertraging werkt op de sluitseinen nu ik die voor AUX2 heb ingesteld.
Echter, nog steeds schakelen zowel front als sluitseinen uit als ik F1 activeer tegelijk met F0. Foto hieronder toont de mapping van de decoder. Ik begrijp niet waarom F1 nog iets doet. Kan dat toch iets zijn wat in de elektronica van het model zelf zit. En zou je het alsnog kunnen overrulen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241027-203229-671e972b552d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241027-203229-671e972b552d8.jpg)
-
De front- en sluitseinen van de stuurstand zitten aan AUX1 en AUX2 gekoppeld. Ik denk dat door het programmeren je de standaardwaarden van de functiedecoder verkeerd hebt gezet. Sowieso moet je niet proberen om de motor- en de functiedecoder tegelijkertijd te programmeren. Ik heb de indruk dat je dat wel gedaan hebt.
Neem anders even contact op met Corné81. Zie in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107366.15
-
Nee hoor, heb ze niet tegelijk geprobeerd te programmeren. :angel: en was begonnen met de motorwagen (ik heb ernstig in dubio gezeten of ik wel of niet in dit topic verder zou gaan, gezien de stuurstand in de titel, uiteindelijk toch maar gedaan ipv nieuw topic)
Anyways, volgens mij is het programmeren toto nu toe eigenlijk vrij goed gegaan voor een newbie op dit vlak. Echter, al vanaf het moment dat ik de decoder uit de verpakking in de trein heb gedrukt, ligt die F1 al dwars...
Ik heb Corné81 een PB gestuurd met de vraag of hij dit herkent, dank voor de tip...
-
Voor degenen na mij die in de toekomst op dit topic terecht komen. Ik heb het uiteindelijk weten op te lossen.
Oplossing :
Een regel voor vooruit + F0 > frontsein aan
Én een regel voor vooruit + F0 + F1 > frontsein aan
Idem voor achteruit icm sluitsein
Dit is de enige setup die ik kon vinden waarbij F1 het sluitsein niet weer uitschakelt, cq. waarbij F1 als het ware F0 overruled