BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 16 April 2008, 22:21:49
-
...ofwel een oud aannemerslocje.
't is een echt engels klein zadeltank-tenderlocje, gebouwd bij Fox Walker te Bristol in 1876.
hier (http://www.lner.info/locos/J/mgn.shtml) een vrijwel gelijk machientje uit Engeland, er zijn wat kleine detailverschillen.
Aannemerslocjes zie je niet vaak in model, maar ze zijn zeker wel interessant! Het is alleen vaak moeilijk om aan informatie over zo'n ding te komen, omdat ze niet in de bekende boeken staan... Maar dankzij het boek "Nederlandse Industrielocomotieven" dat onlangs is uitgekomen is er wel een hoop te vinden. Dit soort locjes werd regelmatig doorverkocht, dus vaak hebben ze een interessante geschiedenis. Hier de belevenissen van dit locje:
in 1880 duikt het in de archieven op, als eigendom van W.P. de Vries te Rossum, genaamd "Bommelerwaard" (das hier dichtbij, maar het kan best dat ie heel ergens anders is ingezet), daarna werd ie in 1882 onder dezelfde naam doorverkocht aan N. van Haaren & H.T. Wiegerink in Groenlo, voor werk in Oeffelt, in 1886 verkaste ie voor een werk naar Schoorldam, in 1894 ging ie buiten dienst met een kapotte vuurkist maar de machine werd naar duitsland gestuurd voor reparatie en in 1899 wordt ie gekocht door M.J. van Hattum voor het ophogen van het emplacement in Hengelo. Daarna wordt de machine in 1902 gebruikt voor de aanleg van de lijn gronau-denekamp, de reden dat ik m wilde bouwen. In 1904 stuurt men m naar beverwijk voor een werk, daarna komt ie terecht bij de "N.V. Algemeene Suiker Maatschappij" te bergen op zoom, als loc 3 genaamd "Wittouck". In 1923 wordt de ketel afgekeurd en krijgt de loc een nieuwe ketel en blijft rangeren in Bergen op Zoom, vanaf 1936 echter bij de Zuid-Nederlandsche Spiritusfabriek, in 1938 werd de akte van het stoomwezen ingetrokken dus zal de loc buiten dienst gesteld zijn.
Goed, naar t modelletje: Een tekening van precies dit locje had ik niet maar wel een van de NBDS nummer 11 in de Waldorp en die was van hetzelfde type, details en eventuele verschillen zijn wel te zien op de foto's in het industrielocboek.
Verder, nou ja, anna-aandrijving zoals gewoonlijk, wielen van een roco BR80, die zijn alleen zo klein dat het astandwiel van een anna-aandrijving te groot is dus er zit nu een jouef-tandwielje op de as. Ik zit er al een tijdje aan te klooien maar foto's maken kost moeite en zo...
foto:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker1.jpg)
-
ha, leuk ding en mooi dat zo'n ding als een tweedehands Opel Kadett eindeloos werd doorverkocht.
-
Leuk dit soort info uit de tijd van mijn Opa. Gelukkig had mijn Oma Anna andere aandrijving.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Maar dat zal wel weer goed komen zoals altijd.
Groet Jaap
-
die anna had zeker een bruinebonenmotor? En eigenlijk moet ik heel kadett-stijl nog even 2 pluche dobbelsteentjes aan t hendeltje van de fluit hangen of zo ;D
-
en plakvingertjes aan de vuurkist ;D
-
jij hebt zojuist een biertje verdiend.
-
En op de achterzijde een jaren '80-plaatje Turbo.
of bederf ik het nu?
-
liever nog zo'n sticker met letters die naar onderen overlopen in stippeltjes en dan over de hele breedte van de achterkant.
-
Lekker! ik lust er wel een!
M'n pa heeft vroeger een Ford Sierra station gehad waar bij de stippelleters 'Sierra' over de hele zijkant zaten! Helemaal te gek! ;D
Komen er ook zulke letters op je lokje, Floris?
-
zie ik eruit als een sjonnie ofzo? >:(
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/sjonnie.JPG)
uh... ach laat ook maar.
-
...waar bij de stippelleters 'Sierra' over de hele zijkant zaten...
Thans wordt er gezocht naar dergelijke stickers met stippelletters "Pony".....
-
hyundai pony = win.
-
Heren
Hier verteld je wat je aan het bouwen bent, keuvelen over lelijke oude auto's doe je via PM, Mail of andere uitwisselings mogelijkheden.
-
pfffft nou zeg, maak je een locje dat zelfs nog over t raccordementje van bergen op zoom gekeuteld heeft en dan gaat ie je nog achter je kladden aan zitten.
Maar goed, nieuw picje, met schrale sierra dr bij, denk de stippeltjesletters dr zelf maar even bij.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker2.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker2.jpg)
Dat kleine dompje op die zadeltank ziet er wat raar uit, altijd een grappig gezicht bij zadeltanklocs. Ook krijgt ie verlichting, heel simpel, een lantaarntje voor, eentje achter. Zal wel een soort minimum verplichting zijn geweest.
-
hij wordt leuk hoor, die reasonable priced
car loco
-
Vandaag weer even zitten prutsen... langzaamaan groeit ie alweer een beetje. De bufferbalken hebben een houtmotiefje (gewoon een stok grof schuurpapier dr langs halen), in t echt was t redelijk glad afgewerkt hout dus t is een beetje kitsch maar t heb wel wat.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker3.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker3.jpg)
Er zit al wat interieur in, met vuurkistledje, t paste allemaal precies. Ik weet eigenlijk niet veel van de binnenkant van t machinistenhuis dus meer dan een geloofwaardige gok is het niet... Dat de machinist rechts stond was al lastig genoeg om uit te zoeken.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker4.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker4.jpg)
-
Ziet weer top uit Floris! 8)
Ik snap nog altijd niet hoe je die locjes nog rijdend enzo kunt krijgen ook! :o
Succes met de bouw!
mvg
Bart
-
Danku. ;D
tja, locjes met aandrijving via koppelstangen goed rijdend krijgen is het enige modelbouwklusje waar je nou daadwerkelijk geduld voor moet hebben... voor deze acceptabel reed heb ik toch wel iets van 2 dagen zitten klooien, maar dat was ook mn eigen eigenwijsheid ,er zat nog een hikje in t drijfwerk, daar had ik genoegen mee kunnen nemen maar ik ging er steeds weer aan zitten klooien, een aantal keer met als resultaat dat t alleen maar erger werd maar nouja, uiteindelijk doet ie t aardig. Ook een kwestie van een beetje inlopen, qua afstelling zal ie nu t zelfde staan als ie in t begin stond...
-
krijgt ie nog een kek kleurtje? of stemmig zwart
-
Ik heb geen idee wat voor kleur ie in t echt had, dus ik gok maar wat, ik denk dat ik m donkergroen maak... das wel een vrij gebruikelijke locomotiefkleur.
-
Khaki?
-
dan eerder panzergrau.
-
Turkooise ???
Harm
-
zoek jij dan ff de correcte tint uit? Als ie ook maar een beetje afwijkt eet ik je hamster op! >:(
-
pfff, gelukkig heb ik geen hamster. Van Hattum bestaat nog steeds, onderdeel van Volker Stevin, kwam gelijk bovendrijven in de lijst van de bouwfraude ;D ;D ;D
Maar goed, aannemers zijn altijd heel erg eng met het consequent doorvoeren van hun huisstijl en kleuren die al stammen uit de tijd van Napoleon
Wel vrolijk hoor, zo'n blauw-wit-geel lokje ;D
-
joepie, dak erop en zo... altijd weer een heugelijk moment.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker5.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker6.jpg)
En ze zullen de boel vast ook wel getild hebben toen ze dat lijntje naar denekamp aanlegden...
-
woei, ferruf! Beetje geweatherd, t was een goed onderhouden locje naar de foto's te oordelen maar er werd wel zo mee door de prut gebaggerd bij het ophogen van spoordijken en zo dat ie zeker niet zo brandschoon was als de locs van de echte spoorwegmaatschappijen.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker8.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker8.jpg)
Let op de onduideijke smotslap in het al even onduidelijke emmertje. Alle kleine locjes hadden ergens een emmertje bij zich, aan een lantaarnhaak of gewoon op de voetplaat meegevoerd. Waar het precies voor diende weet ik niet maar een smotsige ouwe lap erin kan nooit kwaad.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker7.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker7.jpg)
-
Prachtig... ben er bijna stil van. ;D
Gerrit F
-
Bijna?! :o
Ik vind hem er toch echt schokkendmooi hoor! ;D
Goed gedaan Floris! Zoals we gewend zijn ;)
mvg
Bart
-
Bart,
Dan heb je mij nog nooit horen praten ;D ;D
Maar wij herkennen de meester in zijn bouwwerken. :o
Gerrit F
-
stelletje slijmballen.
;D
overigens is t locje eventjes turquoise geweest, het groen had ik zonder olie maar verdund met een zwik terpentine gekwast en daarom sloeg het wit uit, het werd dus een soort vies turquoise. Laagje glanslak dr over en het is weer keurig donker. Nu heeft t locje ook ruitjes trouwens, die was k vergeten. Ach ja...
-
Ziet er wederom goed uit!
Volgens mij ken ik die kettingen ergens van... ;)
-
Ja, echt een sodejumisnakels mooi machien geworden.
Vooral de details zoals die emmer en de oliespuit maken het helemaal af.
Dat mensenhanden zoiets moois kunnen maken.
Harm
-
stelletje slijmballen.
;D
Jazeg! ;D Word je erkent als meesterbouwer is het weer niet goed... :P wat roem en eer met een mens kunnen doen hè ;D..! In ieder geval vind ik het nog altijd een goed resultaat! ;)
mvg
Bart
-
hoe is het met de denekamp modules?
-
stoffig.
-
mmm, zet die mj van hattum dan maar eens flink aan het werk
-
tja, dan moet ik er eerst wagentjes bij bouwen... en daarvoor moet ik dan eigenlijk eerst weer de puyinberg op mn kamer een beetje op orde brengen en dat gaat wel een dag kosten. Ik heb dr nu al geen zin in.
-
na een halve dag lummelen en een halve dag kamer opruimen restte nog slechts een avondje... dat ik dus maar besteedde aan het uittekenen van een wagentje zoals het achter dit locje hing. Heel minimale karretjes, geen rem of iets, alles werd geremd op de handrem van de loc, op een foto zie je zo'n treintje (loc plus 8 bakkies) een zandput ofzo in rijden, dat ziet er knap link uit met zo weinig remvermogen.
Een tekening van zo'n bakkie is vrij gauw klaar (hij zal niet 100% exact kloppen, ik heb t maar zo'n beetje nageklooid van een paar foto's) dus meteen maar een begin gemaakt met de eerste:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/karretje_vhattum1.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/karretje_vhattum1.jpg)
ik wil er uiteindelijk 3 hebben, of misschien meer, maar ik denk niet dat ik zin ga hebben om er veel te bouwen.
-
Zie je wel Floor, je wilt het wel, maar je wist het effe niet.
-
Hoe doet ie dat met die asjes? ???
Gerrit F
-
Arkema-asjes: wielen haal je van hun originele as af, duw je op een stukkie 2mm-messingbuis, zodat je dus een holle as hebt, daar doe je een stukkie 1mm-messingstaf doorheen dat je in de aspotten vast zet. De as draait dan om het stukkie 1mm-staf en dat gaat heel soepel. Je hoeft dan geen puntlagers te gebruiken dus kun je het asbalansengereutel heel smal houden wat bij zo'n klein bakkie wel handig is.
-
"Arkema-asjes" = de bedenker van dit mooi's?
Of is dit een handelsproduct?
Gerrit F
-
Da's een gepatenteerd Arkema product, van Arkema, Arkema, Arkema & Arkema Producties. Te bevragen bij Gert Arkema, van Arkema, Arkema, Arkema & Arkema Producties.
-
Dat is een tuinhout centrum. ;D
Gerrit F
-
uh nee, het dealt wat in huisjes en zo...
-
Zo'n nare huisjesmelker dus...
-
Hoeveel huisjes moet je hebben om huisjesmelker te zijn ;) ?
-
;D
-
Ah,dit moet wel de echte Arkema zijn "van Arkema, Arkema, Arkema & Arkema Producties" ;D
Gerrit F
-
Neuh, hooguit 1 van de 4 ;)
-
Slimme oplossing overigens, heren Arkema. ;)
Gerrit F
-
jazeker, al betaal ik me voor 3 van die wagentjes wel blauw aan de patentrechten. Nou ja, we hebben t ervoor over zuwwe maar zegge. De wagentjes zijn nu een heel eind klaar, er moeten nog koppelingen op (met kettinkjes, net als op t foxje) en wat klein frut zoals de haakjes waarmee de neerklapbare zijschotten omhoog gehouden worden. Ik moet nu wel weer eerst zooi inslaan voor ik verder kan... strippies zijn op en zo. grom.
-
stripjes kan je ook gewoon zelf snijden, hoor...
-
ronde niet...
-
jazeker, al betaal ik me voor 3 van die wagentjes wel blauw aan de patentrechten.
Je kan natuurlijk proberen bestaande patenten te omzeilen door ovale assen in vierkante messing buisjes te steken of omgekeerd. Heeft Arkema van Arkema, Arkema, Arkema & Arkema mooi het nakijken......
-
En ik ben errug goed in nakijken :)
-
Bakkies zijn klaar. Helendal nogal wel zo tamelijk vieze dingen, niet al te strak in elkaar geklonterd want de echte waren ook niet zo strak meer...
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker9.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker9.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker10.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker10.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker11.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/foxwalker11.jpg)
-
Ben je van je geloof afgevallen? Geen kadee's meer?
Wel fraai hoor, echt net afgeragd hout.
-
dit spul rijdt gewoon zo samen als treintje en hoeft niet per se met ander sp[ul te koppelen, dus dan vind ik t wel mooier zo, zeker bij zulk klein spul.
-
Voor de verandering geef ik je eens volkomen gelijk. ;)
-
Ondanks dat je ernstig veel hebt moeten betalen voor die patentrechten, het is de moeite waard geweest. ;)
Ik vind het mooi :o
Nog wel geld overgehouden voor nieuwe, ronde profielen?
Gerrit F
-
Ernstig ja, maar vanwege het uiteindelijke zeer geslaagde resultaat krijgt Floris 50% korting. Achteraf wel te verstaan.
-
Waarvoor dank. :-*
Anders krijgen we mischien niet meer zo veel van die fraaie bouwwerken meer te zien,omdat het onbetaalbaar zou gaan worden. :'(
Moeten we actie gaan voeren, sposering organiseren en zo. :(
Gerrit F
-
Nou een welgemikt briefje aan de firma Palm zou al helpen om het kortingspercentage nog wat op te voeren. En denk daarbij aan het aantal rechthebbende firmanten dat in een van bovenstaande postings werd aangevoerd ;)
-
Ik zie nevenactiviteiten... ;D
Gerrit F