BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: martijnhaman op 28 April 2023, 16:11:45
-
Als bijvangst uit een aankoop op eBay ben ik in het bezit gekomen van een Liliput Schürzenwagen. Na ben ik van plan dit rijtuig om te bouwen naar de AB4ü 11 642 Mü die na WO2 in gebruik was bij het USATC. In zowel de EK-Special 126 Züge der Alliierten als het EK-boek Militartransporte Alliierte NVA und Bundeswehr auf Eisenbahnreisen is een foto van dit rijtuig te vinden uit het eind van de jaren '40. Het gaat om het rijtuig op de foto rechtsboven op deze pagina: https://www.eisenbahn-kurier.de/images/html5/7019-special-alliierte/#issue/Digital/portrait/13
Kleuren
Op basis van de informatie op deze pagina https://www.bahnstatistik.de/RAL.htm denk ik dat dit de juiste kleuren zijn:
Dak: Grijs aluminiumkleurig (RAL 9007)
Rijtuigbak: Flessengroen (RAL 6007)
Stelbalk: Gitzwart (RAL 9005)
Opschriften
Door de foto in de EK-Special 126 te vergroten heb ik geprobeerd te achterhalen welke opschriften het rijtuig heeft. Op basis van de foto lijkt het of de opschriften tussen de ramen geel zijn, het USATC-logo meerkleurig en de opschriften op de stelbalk deels geel en deels wit.
(https://live.staticflickr.com/65535/52853228014_daa887cb70_c.jpg)
Kan iemand bevestigen of mijn aanname voor de juiste kleuren klopt (of aangeven welke kleuren dan wel de juiste zijn)?
Een groot deel van de opschriften ontbreekt nog. Wie kan ontbreken delen aanvullen?
Martijn
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52854277109_e52e157cf8_c.jpg)
Op basis van foto's van andere modellen van Schürzenwagen en opschruiften te vergelijken met de vorm van de opschriften op de foto van de AB4ü 11 642 Mü wat aanvullende informatie kunnen toevoegen.
Martijn
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52856708415_e5c00665c2_c.jpg)
Werd geattendeerd op set L352010 van Liliput. Daarin zitten twee Schürzenwagen met USATC opschriften (een C4ü en een ABC4ü) die een indicatie kunnen geven van hetgeen er op de stelbalk van de 11 642 Mü staat. Had daar niet aan gedacht en die set staat hier gewoon in de kast. Op basis van o.a. die modellen wat aangevuld en aangepast.
Het is nog niet compleet dus aanvullingen en correcties zijn welkom.
Martijn
-
Is een van de forumleden in hwt bezit van het model Märklin 43202 is een model? Dit is Schurzenwagen 11642 in DB uitvoering.
Ik ben op zoek naar goede foto's van de opschriften. Via internet kan uk maar een deel van de opschriften achterhalen. Als iemand foto's kan maken dan zou dat mij erg helpen.
Martijn
-
Martijn,
Gassner https://gassner-beschriftungen.de (https://gassner-beschriftungen.de) heeft een setje voor de schürzenwagens nr P336. Alleen denk ik dat er geen USATC logo bij is
Rob
-
Dag Rob,
Dank voor de link. Deze aanbieder van transfers kende ik nog niet.
De genoemde set P336 is voor Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 39 ("Schürzenwagen"). Nu is het rijtuig wat ik na wil maken oorspronkelijk van het type AB4ü-38. Ik denk dat set P246 Einheits-D-Zugwagen [Schürzenwagen] dan de juiste is. In deze set zit ook de opschriften voor de AB4ü38 11656.
Het USATC-logo moet wel ergens anders gaan lukken. Ik had al gezien dat https://www.modellbahndecals.de/ het logo in het wit in het assortiment heeft.
Martijn
-
Gassner maakt hele mooie en fijne details op zijn decals. Ik heb ze altijd met plezier verwerkt ook al was het een hoop gemier om die ienie mienie decals op de juist plek te krijgen.
Rob
-
Andreas Nothaft van Modellbahndecals past graag dingen voor je aan. Ik had wat losse opschriften nodig die hij niet los op de site had staan en orient rode DB keks. Heeft hij voor mij netjes gemaakt. Gewoon via email netjes beschrijven wat je wil of wat je aangepast wil hebben.
Groeten Edwin.
-
Martijn,
In set P 336 zit de door jouw genoemde Märklin 43202 tussen, dus het goede setje want:
Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 39 Bauart 1938-1944
P 336 Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 39 ("Schürzenwagen")
A4üe(AB) 11706 Liliput 383101, Märklin 43202
AB4üwe(BC)14461 Liliput 383501, Märklin 43232
B4üwe(C) 17464 Liliput 383301, Märklin 43222
Pw4üe37 105647 Liliput 383903, Fleischmann 5630
Post4üe 4797 Liliput 383801, Märklin 43260
WR4üe 1173 Liliput 383301, Märklin 43242
WLAB4ü(e)22077 Liliput 383301, Märklin 432
-
Martijn,
De P246 is voor ep 2. De set P336 is voor ep3. Dit is de juiste want usatc bestond in ep2 nog niet.
Overigens zie ik op de EK foto dat de wagen nog de vooroorlogse sierstrepen heeft. Dat is een setje dat vind bij de vooroorlogse triebwagens.
Rob
-
Met vooroorlogse sierstrepen bedoel je dan de zwarte sierlijst onder de ramen?
Periode IId zou het tijdvak 1945–1949 omvatten tot de oprichting van de Deutsche Bundesbahn. De foto is eind jaren '40 is gemaakt en de tekst tussen de ramen en op de stelbak (deels) geel lijkt te zijn.
Is het dan niet aannemelijker dat het om ep2 opschriften gaat?
Martijn
-
Martijn,
Ik zie wat je bedoelt. De wagen is zo te zien uit de revisie gekomen, vers in het flessengroen. De opschriften zijn inderdaad heel en dat lijkt het er op dat dit vooroorlogse uitvoering moet zijn en passen er ook de sierbiezen bij. Het enige is het RIC raster dat wit is. Lijkt op de na-oorlogse uitvoering.
Rob
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52862463395_1509790831_c.jpg)
Ik heb het idee dat het RIC-raster juist geel van kleur is. Zeker in vergelijking met de onbekende opschrift rechts daarvan dat veel witter oogt. Verder een deel van de inhoud van het RIC-raster ook kunnen ontcijferen.
Martijn
-
Martijn,
Ik heb even gekeken op de Marklin site en die hebben een wagensetje gehad de Schnellzugwagen-Set "Berlin- Hamburg" 43259
Als je de adelaar weg denkt dan heb je inderdaad de uitvoering gekregen van de USATC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/marklinschurzenwagen-645011f942369.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/marklinschurzenwagen-645011f942369.jpg)
bron: maerklin.de
Het RIC raster lijkt mij hetzelfde als de reguliere schürzenwagen.
Rob
-
De AB4ü 11 642 Mü is later bij DB de A4üe 11 642 Hmb geworden. In die ep3-uitvoering heeft Märklin onder nummer 43202 het rijtuig uitgebracht. Op deze japanse site zijn detailfoto's van de opschriften op dat model te vinden: https://maerklin-kiste.blog.ss-blog.jp/2006-11-29
Te zien is dat de tekst RIC in een kader met een dubbele lijn staat (=stalen rijtuig) en dat is ook te herkennen op de foto van het USATC-rijtuig.
Martijn
-
Op deze pagina zijn foto's van Märklin-set 43259 te vinden waarop de meeste opschriften leesbaar zijn: https://www.modell-lokschuppen.de/waggons/schnellzugwagen-set-berlin-hamburg-drg-ep-2-m%C3%A4rklin-43259/ Opvallend is dat bij het Märklin-model het RIC-raster leeg is. Bruikbare informatie, maar het laat zien dat de opschriften ook voor een deel afwijken van de USATC-variant. Zo staat tussen de ramen het gewicht voor SS, S, P en G vermeld, terwijl bij het USATC-rijtuig alleen S, P en G vermeld zijn.
Wat betreft opschriften is dit ook een aardige link: http://www.zander-heba.de/Anschriften-an-der-Seitenwand-Personenwagen
Martijn
-
In de tussentijd wat stapjes verder gekomen in de zoektocht naar informatie over de opschriften. Met dank aan Eisenbahn Kurier uitsnedes van de originele foto van dit rijtuig ontvangen (y). Er blijkt nog een tweede foto van dit USATC-rijtuig te bestaan. Die foto is niet heel scherp, maar gecombineerd denk ik het RIC-raster redelijk in te kunnen vullen. Alleen de cel met de gele tekst is mij niet helemaal duidelijk wat daar staat. Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.
(https://live.staticflickr.com/65535/52886856480_6b4d02e530_c.jpg)
Op basis van wat ik nu weet is dit de stand van zaken rondom de opschriften.
(https://live.staticflickr.com/65535/52886466971_9f0b57f182_c.jpg)
EK wist ook te melden dat dit rijtuig bewaard gebleven is als Aüe310 bij de Ulmer Eisenbahnfreunde: https://www.uef-dampf.de/joomla_01/index.php/hds-fahrzeuge/wagen/225-schnellzugwagen-auee-310 Ik probeer daar nog na te gaan of ze meer informatie over de opschriften hebben. Op internet nog geen goede foto's van dit rijtuig kunnen vinden.
Het modelrijtuig in de tussentijd helemaal uit elkaar gehaald. Dat gaat redelijk simpel op het glaswerk na. Dat zit met een hardnekkige lijm aan de wand geplakt en is alleen met hak en breekwerk los te halen. Gelukkig zijn de ramen dikker dan de rest van de strook transparant plastic. Wanneer bij het loswrikken een stuk afbreekt, dan is dat op de rand van het raam.
(https://live.staticflickr.com/65535/52885863617_216c08e186_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52886437431_c6b22f85b4_c.jpg)
De stukken van de ramen na het sloopwerk. Ik denk dat ik op een enkel raam alles nog kan gebruiken. Waar dat niet het geval is maar een raam maken van een CD-doosje.
Martijn
-
RB Ost = Reichsbahn Ost. De andere twee hebben betrekking op twee Franse maatschappijen.
Voordat de Franse spoorwegen genationaliseerd werden, bestonden zes grote spoorwegmaatschappijen: Compagnie Paris Lyon Méditerranée (PLM), Compagnie d’Orléans, Compagnie du Midi, Compagnie du Nord, Compagnie de l’Est et Compagnie de l’Ouest. Met de wet van 31 augustus 1937 werd de werking van de sporen genationaliseerd en werd de nationale maatschappij ‘Société Nationale des Chemis de fer Français’ (SNCF) opgericht. Kortom: NORD, EST, PLM, PO-MIDI en ÉTAT.
-
PO Est en RB Ost waren de enige aanduidingen die ik als mogelijkheid zag. Als de SNCF in 1937 is ontstaan, dan moet het RB Ost zijn. De foto's zijn immers van eind jaren '40.
Martijn
-
Martijn,
Het lijkt mij logisch dat dit RB Ost moet zijn want dit is een rijtuig van het USATC en die moesten nog wel eens naar west Berlijn.
Rob
-
Via de mail een plausibele uitleg gekregen waarom het niet logisch is dat het RB Oost zou zijn. Wel zou het BB Öst kunnen zijn en dat lijkt me bij het besturen van de foto de meest waarschijnlijke oplossing. Oostenrijk was vlak na WO2 ook nog in zones opgedeeld. Mijn aanname voor A in het raster zou dan It (Italië) kunnen zijn.
Verder een idee voor de onbekende tekst rechts van het RIC-raster. Op een rijtuig uit Liliput set 352010 is de tekst Bremsgestängesteller te lezen. Zou dat het bovenste woord op de foto van het echte rijtuig kunnen zijn? Onduidelijk is wel wat er dan op de tweede regel zou staan.
(https://live.staticflickr.com/65535/52886644647_05c17d37da_c.jpg)
Martijn
-
Oostenrijk was tussen 1945-1947 de Österreichische Staatsbahn (ÖstB), daarna ÖBB.
Kijk ook hier eens voor de zones.
https://www.bahnstatistik.de/BahnVerwDt.htm
Bart
-
Inmiddels al weer een stukje verder met dit rijtuig. Dit rijtuig is overigens een ouder exemplaar met beugelkoppelingen en draaistellen die met een schroef vastzitten.
(https://live.staticflickr.com/65535/52934259545_29e659e9e3_c.jpg)
De rijtuigbak en bodemplaat zijn in RAL 6007 en zwart gespoten. De bij Gaßner beschriftungen (https://gassner-beschriftungen.de/) bestelde decal-set P246 is ook binnen. Nu kan ik zien wat daar precies voor opschriften in zitten en bepalen welke opschriften nog ontbreken. Een aantal opschriften op de stelbalk al aangebracht. De Gaßner-decals zien er goed uit: dun en scherpe opschriften.
(https://live.staticflickr.com/65535/52933268212_2729ccdf04_c.jpg)
Contact gehad met Andreas Nothaft (https://www.modellbahndecals.de/) voor decals die niet in de set van Gaßner voorkomen. Die worden nu gemaakt.
Martijn
-
Ik was ook zeer te spreken over de decals van Gassner, wat je zegt zeer scherp en gedetailleerd. Je raakt ze zo kwijt in je bakje water ::) en als je ze er dan uitvist dan krullen ze zich heel snel om je pincet heen grrrr.
Het beste reultaat krijg je als glanslak gebruikt voor de ondergrond, bij mat of zijde mat gaat het gauw 'zilveren'
Rob
-
Ik heb de methode gebruikt die Gaßner in de uitgebreide handleiding (y) aangeeft: decal kort in water dompelen, op het model leggen, even wachten tot de decal loslaat en voorzichtig op zijn plek schuiven met een tandenstoker of kwast. Op die manier heb je geen last van decals die in het bakje water zweven.
Zowel voor het groen als zwart heb ik hoogglans gebruikt. Voor de uiteindelijke afwerking en bescherming komt er dan nog een matte laag overheen. Op die manier zie je de decals inderdaad het minste afsteken tegen de ondergrond.
Martijn
-
De afgelopen periode weinig aan dit rijtuig gedaan. Weinig tijd en het warme weer helpen niet mee. Verder is het wachten op de opschriften die door Andreas Nothaft worden gemaakt.
(https://live.staticflickr.com/65535/52991766438_15586e6eef_c.jpg)
In de tussentijd begonnen met het aanbrengen van de groene kleur op de kopzijde van het dak. Op de foto van het echte rijtuig is dit ook te zien. Inmiddels een eerste laag aangebracht, maar een extra laag is nog wel nodig.
Martijn
-
Al even geen bericht over de voortgang gepost van dit project. Deels kwam dat door het wachten op de decals van Andreas Nothaft, maar ook het warme weer maakte het niet aantrekkelijk om in de warme hobbykamer op zolder te gaan zitten.
Maar inmiddels zijn de decals aangebracht en is de wagenbak met een matte blanke lak afgewerkt. Op de foto zijn de diverse onderdelen los in elkaar gezet om een beeld te laten zien hoe het rijtuig er nu uit ziet.
(https://live.staticflickr.com/65535/53063837563_c72162d12b_c.jpg)
Wat nu nog rest is het aanbrengen van de ramen en de vouwbalgen. Meest spannende zijn daarbij de ramen, want bij het demonteren van het rijtuig moest er flink gebroken worden om de gelijmde ramen los te krijgen.
Martijn
-
Uiteindelijk waren 4 van de originele ramen niet meer bruikbaar. Deze zijn vervangen door een raam gemaakt uit een CD-doosje. Na het plaatsen van de vouwbalgen is deze verbouwing afgerond.
(https://live.staticflickr.com/65535/53107604280_47de331fb0_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53107432689_ec0c0d50e8_c.jpg)
Daarmee is deze bijvangst uit een eBay-aankoop getransformeerd naar een model dat past binnen mijn verzameling rijtuigen van de geallieerde legers in West-Duitsland. Van 50 80 17-40 011-2 Aüe naar 11 642 AB4üe.
Martijn
-
Martijn,
mijn complimenten, dat heb je netjes gedaan! (y)
Als het een vitrinemodel wordt zou ik overwegen om de koppeling uit te nemen en daar een zakje Roco slangetje en koppelingen te monteren en op het dak twee sluitseinen. Dat maakt het wel dan helemaal af.
Rob
-
Martijn: (y) (y)
-
Dank voor de complimenten.
@Rob B: dit is een ouder model zonder NEM schacht. Wanneer ik de koppeling van het draaistel verwijder, dan kan ik er niet meer mee rijden (en die mogelijkheid wil ik wel behouden). Het inbouwen van een Symoba gaat bovendien lastig door de constructie van het rijtuig. De treden onder de deuren zijn met elkaar verbonden door een metalen strip die heen en weer schuift in een bocht. En die strip zit precies op de plek waar je een Symoba zou willen plaatsen.
Wanneer ik deze ombouw vergelijk met die van de TMFB-rijtuigen, dan moet ik zeggen dat de constructie van de Roco rijtuigen veel handiger dan bij dit Liliput model. Daarbij moet ik wel zeggen dat dit een ouder Liliput model is, dus mogelijk is dat bij de nieuwe modellen anders.
Bij de Roco modellen zitten veel onderdelen geklemd of ingestoken. Ze zijn daardoor eenvoudig te verwijderen en weer te monteren. Bij dit Liliput-rijtuig was er veel gelijmd. De aanwezige klikverbindingen waren minder handig ontworpen dat die bij Roco.
Martijn
-
Martijn,
Ik heb ook van die oude Liliput schürzenwagens. Ze liepen nooit lekker in de bochten en de draaistellen hadden voortdurend ruzie met beweegbare trappen.
Ik heb ze zelf op een gegeven moment drastisch omgebouwd naar kortkoppeling door van een plan D onderstel het hele stuk gebruiken boven boven het draaistel dus inclusief draaipunt en zwaluwstaart. Uit het Liliput onderstel een overeenkomstig gat gezaagd.
De plan D is namelijk ongeveer even lang en heeft draaistellen met een grote radstand. En die lopen altijd goed en kort gekoppeld. Vandaar en omdat ik een paar had liggen op de rommel hoop ;D
De draaistellen van Liliput heb ik aangepast door het middenstuk er uit zagen en dat te vervangen door het Roco deel. Hoe precies ik dat heb gedaan weet ik niet meer want dat is geloof ik zo een beetje 10 jaar geleden ::)
Het is een beste klus maar dan kan je ook een uitgeklapte buitenbalg monteren. Ik heb zelfs de iele Liliput buffertjes vervangen door verende exemplaten.
Ze reden daarna als een plan D zeer betrouwbaar.
Rob