BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: erikkral op 28 April 2023, 13:09:53

Titel: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
Bericht door: erikkral op 28 April 2023, 13:09:53
Hallo,

Ik wil van mijn Roco 1600 en Roco V200 de vaste beugelkoppeling vervangen voor een Fleischmann Profi koppeling. En ik wil de flexibiliteit hebben om later alsnog weer terug te gaan naar een beugelkoppeling of welke koppeling dan ook.
Het lijkt mij dus handig om een NEM-schacht erin te zetten waar ik een koppeling naar keuze in kan steken.

Als ik beide locjes opmaak dan zie ik dat de koppelingen nu al verschillend zijn:
1600
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1600-4-644ba8e3ed915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1600-4-644ba8e3ed915.jpg)

V200
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/v200-2-644ba8f4d3e67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/v200-2-644ba8f4d3e67.jpg)

Kan ik dit vervangen voor dezelfde NEM-schacht? Of moet ik verschillende kopen?
Ik zou namelijk een voorraadje van dezelfde NEM-schachten willen kopen die op alle loc's passen.
Kan dat? Of bestaat dat niet?

Alvast dank.

Oh ja, tenslotte, Wat is dit voor een onderdeel? Ik kwam het tegen in mijn bak, maar weet niet waar deze vanaf komt. Het lijkt een schacht te zijn. Maar hij past niet op de 1600 en ook niet op de V200. Eigenlijk is ie te dik/te hoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1600-1-644baa004ba25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1600-1-644baa004ba25.jpg)
Titel: Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
Bericht door: henk op 28 April 2023, 13:16:59
Uitgangspunt van Roco is de manier waarop de koppelingen op de oude modellen waren gemonteerd. Roco heeft nem-schachten ontwikkeld die precies zo werden gemonteerd. Er waren niet veel varianten, maar dus ook niet één. Die van bijvoorbeeld de oude 1600 en 2200 waren identiek. Misschien kan iemand in een oude catalogus kijken.

Die laatste lijkt me een Fleischmann-schacht. Voor de Plan V of zo.
Voor Fleischmann geldt verder hetzelfde. Fleischmann had in hoofdzaak twee manieren om een koppeling te monteren en er kwamen dus ook twee varianten nem-schachten om modellen eenvoudig van een schacht te voorzien.

Dat alles uiteraard los van nieuwontwikkelingen of het aanbrengen van een kortkoppelmechaniek. Dan was de ingreep groter.
Titel: Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
Bericht door: erikkral op 28 April 2023, 13:31:17
Dankjewel Henk. Jouw antwoord heeft me op een spoor gezet.
Volgens mij moet ik voor de NS1600 NEM-schacht met nummer 100829 hebben.
Voor de V200 denk ik schacht met nummer 95176 nodig te hebben.

Voor wat betreft je opmerking over het kortkoppelen, dat kan ik toch zelf proberen door er een kortkoppeling in te steken? In mijn geval een Fleischmann Profi koppeling.
Dat verandert toch niets aan de te gebruiken NEM-schacht?
Titel: Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
Bericht door: henk op 28 April 2023, 13:39:08
De nem-schacht heeft op zich niets met kortkoppelen te maken. De schacht is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen. Was destijds een hele uitkomst.

Voor kortkoppelen zijn twee zaken van belang: het mechaniek en een starre koppeling die vaak kortkoppeling wordt genoemd.
Door de oude koppeling door een nem-schacht te vervangen, werd nog geen kortkoppelen mogelijk. Je kan er wel een kortkoppeling in stoppen, maar je zal zien dat de koppelafstand nog steeds niet buffer aan buffer is.
Buffer aan buffer wordt pas mogelijk als er ook een kortkoppelmechaniek is. Op den duur kregen veel oudere wagens en rijtuigen een mechaniek en dan werd ook altijd een nem-schacht toegevoegd. Dan ging het dus niet meer over het eenvoudigweg vervangen van een koppeling door een schacht en was de ingreep vaak maatwerk. Oude locs hebben meestal nooit een mechaniek gekregen, omdat de ingreep te groot zou zijn.
Titel: Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
Bericht door: erikkral op 28 April 2023, 13:49:53
Ha, je bedoelt met het mechaniek dus het gedeelte wat onder de loc zit, wat ervoor zorgt dat de koppeling langer wordt in de bocht en korter wordt op een recht stuk spoor. Dat lees ik wel vaker, maar ik dacht dat men altijd de koppeling zelf bedoelde. Weer wat geleerd vandaag.

Ik maak me over het ontbreken van het mechaniek onder de loc eigenlijk niet zo'n zorgen. De wagons hoeven niet kortgekoppeld worden met de loc maar enkel met elkaar. Het spannende van dit verhaal (lijkt mij) is dat de voorkant van het rijtuig of de wagon niet tegen de achterkant van de loc schuurt.