BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hgr op 28 April 2023, 10:02:37
-
Een deel van mijn baan (2 sporen) loopt van de ene kant naar de andere kant van de kamer langs een raam, dit is een naar binnendraaiend raam wat af en toe gelapt moet worden. Aan de buitenkant zit een hor welke er van buitenaf niet af kan, van buitenaf ramen lappen gaat niet.
Ik had bedacht de overgang uitneembaar of opklapbaar te maken.
Om ongelukken te voorkomen, omdat ik vergeet het baandeel terug te plaatsen wil ik de blokken bezet maken op het moment dat het baandeel er uit ligt.
Ik had gedacht om zo'n kastschakelaar te plaatsen, die als de de deur dicht zit het licht uitschakelt en als de deur open is het licht inschakelt.
Een draad van de linker naar rechterspoorstaaf van de inrijsectie(s) met daartussen een weerstand.
Dus als het baandeel er uit is schakelt de schakelaar in en er gaat spanning lopen door de weerstand en wordt er een bezetmelding gegenereerd.
Kan dit?
Zo ja, hoe groot moet de weerstand dan zijn.
Zo nee, wat is goede oplossing?
-
Ik neem aan dat je met stroomdetectie werkt. Een weerstand van 5k-10k zou dan moeten werken. Ik heb de assen van wagens met weerstandslak bewerkt. Die hebben meestal een weerstand >10K en worden keurig gedetecteerd.
Groet Meino
-
Zo nee, wat is goede oplossing?
Hoewel dat wel zou kunnen, vind ik het alsnog spannend of je aan de genade van iTrain oid over te laten. Sure als je alles goed invoert, zal het waarschijnlijk wel een soort van veilig zijn. Maar je zou niet de eerste zijn dat je computer tijdens bedrijf gekke dingen doet.
Wat ik zou doen, zijn de delen naast de uitneembare brug voeden door de brug. De ringleiding loopt dan naar de brug, en van de brug naar de aansluitende sporen.
Geen brug -> geen spanning
Wat nog beter is, is om allebei te doen en ik zou dan ook nog fysieke slagbomen plaatsen (mits dat niet de scenery verrampineert.). Je hebt natuurlijk een trein met een of andere powerpack er in die rustig 30cm spanningsloos door kan tuffen.
Better 3x safe than 1x sorry ;)
Bas
-
Evt een ‘normally closed’ switch die bij het plaatsen van de brug in de open stand gaat in combinatie met een noodstop schema (bv via loconet)?
-
4x safe is beter dan 3x safe ;D (y)
-
Vangnetje onder de brug? :)
De methode voeding via wat contacten op de brug werkt in de praktijk erg goed. Zeker in dit geval waar het kennelijk de bedoeling is dat de brug standaard op zijn plek zit. Dat is bijvoorbeeld bij een brug die een deur in de weg zit, heel anders en ook dan is de methode betrouwbaar.
Zou dat bezetmelden ook doen, maar vooral om ervoor te zorgen dat het programma niet in de war raakt.
-
Op mijn analoge baan doe ik het met een reed contact; als (Bij mij ) de brug naar beneden is , komt er een magneetje in de buurt van het reedcontact en schakelt een relais in dat de rijstrroom inschakeltop de secties voor en achter de brug.
Soms komt het instelbare magneetje niet goed bij het reed contactook als de brug dicht is, maar de treinen blijven toch staan. ;D
Peter
-
Een vangnet onder de brug wordt lastig, ik moet bij de ramen kunnen. Dat is het hele idee achter de constructie.
Ik heb een ESU loc met zo'n powerpack. ;D
Wat betreft stroomloos maken, aan die optie heb ik ook gedacht om erbij te doen.
Maar idd bij die powerpacks.
Het is idd de bedoeling dat ik met iTrain ga rijden, rijden we op de club ook mee en ik vind het wel een prettig programma.
Misschien maar een protocol maken (zijn wij in de zorg dol op ;) )
0 handmatig aanbrengen van fel oranje botsblokken met zacht stootmateriaal aan beide zijden
0 baandeel er uit
automatisch gaat de stroom er af en de blokken op bezet
0 aftekenen van werkwijze
Na terugplaatsen omgekeerde volgorde
-
Was ook een flauw geintje in het kader van tigvoudige beveiliging.
Stroomonderbreking toeleidende sporen bij uitname brug en eventueel nog een bezetmelding lijkt me meer dan genoeg.
-
Die begreep ik wel :)
-
Ik zou, naast de stroomonderbreking bij "Brug weg" zeker ook de bezetmeldingsoptie gebruiken. Juist die zorgt er voor dat je besturingsprogramma keurig de loc op tijd afremt en, ondanks powerpack, de trein keurig op tijd stilzet. Wel van belang is dat de loc is ingeregeld en de treinlengte bekend is (zeker handig bij een geduwde trein of treinstel.
-
Gewoon niet rijden als je het deel uitneemt.... kost niks en behoeft geen moeilijke oplossingen :)
-
Ik zou niet vertrouwen op de bezetmelders. Hoe ik het heb gedaan: een afneembaar latje over de rails tussen klemnokken met daaronder een weerstand van 10K. Ligt de lat over de rails, dan maakt de weerstand contact met de rails en wordt het blok voor de uitneembare sectie als bezet gemeld. Mocht dit systeem falen, dan vangt de fysieke barrière alsnog de loc op.
Grtz, Huib
-
De oplossing van Ronald spreekt me nog het meest aan. Als je dat uitneembare deel uitneemt, eerst de baan stilzetten en uitschakelen. En voordat je weer gaat rijden, eerst kijken of dat deel weer goed op zijn plek ligt.
Je kunt wel allerlei technische oplossingen verzinnen, maar je bent er zelf bij dus voordat je de zaak weer inschakelt, gewoon even goed kijken of het wel kan.
Ik ben zelf een baan aan het bouwen met een klapbrug voor de deuropening en ik was eigenlijk helemaal niet van plan om daar een soort van beveiliging op te monteren. En als ik het wel doe, dan wordt het iets wat de hele baan spanningsloos maakt. Kan ik in mijn geval makkelijk doen door domweg de baanspanning kort te sluiten. Ik heb er al een beveiliging op zitten die er voor zorgt dat ik de boel dan niet eens ingeschakeld krijg.
-
Bedankt allemaal. Die van Ronald is zo logisch dat ik er niet eens aan had gedacht.
-
;D ;)
-
Hi All,
Onder mijn uitneembare brug (zie de Puttense Treinkelder) zitten twee microswitches. Via de Normal Open aansluiting wordt de stroom in het 4 m lange blok waarin de brug op beide rails uitgeschakeld en via Normal Closed in het onderbroken spoor en een weerstand van 6k8 wordt een bezetmelder bezet gemaakt. Deze bezetmelder maakt via Koploper het blok bezet. Verder speelt Koploper een geluidsalarm af en wordt in het Baanoverzicht de melding Brug: DICHT (in een groen veld), omgezet in een rood/wit knipperende melding OPEN. De laatste twee voegen niet heel veel toe, maar is wel een leuke gadget.