BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Frederikus op 27 April 2023, 17:10:15
-
Geachte,
ik heb twee evenwijdig lopende sporen van twee aparte stroomkringen waar ik middels 4 Fleischmann wissels nrs. 6171 en 6172 (twee om twee) met de bochtzijde aan elkaar in deze evenwijdige sporen wil integreren.
Kan ik dat doen met isolatielasjes van Fleischmann en/of met of zonder de nietjes uit de wissels voor onderbreking of doorvoer van de rail-spanning , of kan dat op deze manier niet (kortsluiting op de stroomkringen).
Ik gebruik twee Twincenters voor de stroomkringen.
-
Waarom twee Twincenters? Die lopen niet synchroon, dus als je een trein van de ene kring naar de andere laat overlopen krijg je gegarandeerd kortsluiting of andere problemen.
Als je alles op één Twincenter zet en de twee evenwijdige sporen gelijk poolt is er geen enkel probleem en hoef je ook niks te isoleren.
-
Ik gebruik twee Twincenters voor de stroomkringen.
2 van deze?? ???
(https://marnan.eu/resize/afbeelding-251022_15688763821019.jpg/0/1100/True/fleischmann-6802-twin-centre-digitale-sturing-v1100-in-ovp.jpg)
Dan is dit
Kan ik dat doen met isolatielasjes van Fleischmann en/of met of zonder de nietjes uit de wissels voor onderbreking of doorvoer van de rail-spanning
niet mogelijk. Zodra je een trein zou laten overrijden sterft 1 of beide twincenters.
Met analoge trafo's zou dit wel kunnen.
Wat je kan doen is een van je twincenters verkopen zodat je maar 1 ringleiding over houdt. Dat is het hele idee achter digitaal. Kan je tegen deze dingen niet van die 6021 control units van marklin steken? Dan heb je ook meer rijregelaars.
Mvg,
Bas
-
Klaas.
Het Tweede Twincenter heb ik als Twincontrol in gebruik.
Is het In combinatie niet mogelijk beide te gebruiken, want dan heb je de
mogelijkheid vier regelaars te gebruiken.
Het tweede Twincenter is een paar jaar geleden opgewaardeerd, daarbij was het mogelijk het 2e center als Twincontrol te gebruiken.
ik gebruikte ze al naast elkaar, maar ik dacht op deze manier het gebruik van het geheel (als spel) wat leuker te maken.
-
Hoe gebruik je de boel nu?
Je hebt geen aparte stroomkringen nodig, zoals Bas al schrijft.
Je gebruik één TC als centrale en die sluit je aan op de hele baan.
Je zet het tweede TC in de modus Twincontrol (dan staat er geen stroom meer op de railuitgang) en sluit hem met een Loconetkabeltje aan op het TC dat je als centrale gebruikt. Dan kan je de regelaars en schakelknoppen van de control gebruiken.
-
Bij 2 trafos op een analoge baan blaas je een nul of brugstekker op,bij mij gebeurde dit met plan u die halverwege bleef staan.Kreeg later stroom vanaf 2 zijden,daarom heb ik nu een schakelbaar tussenstuk toegevoegd bediend door een electric pencil.
-
Dwars-ligger, dit is hier helemaal niet aan de orde. Frederikus rijdt digitaal. Zoals Henk al schrijft, hij moet één Twincenter als centrale gebruiken en de andere als control. Die tweede wordt dus niet op de baan aangesloten maar dient alleen om twee extra direct toegankelijke regelknoppen te hebben.
-
Sorry Klaas,er werd in dit draadje gezegend door Bask?dat dit bij analoge banen wel kon ,daarom mijn waarschuwing.
-
Ik ga het tweede Twincenter als twincontrol:gebruiken.
Tot heden liepen op de baan 5 locs, waarvan er 3 steeds afgewisseld werden,
Dus er staan 8 locs op de aan.
Blijft dat met een trafo mogelijk?
-
Wat bedoel je met afgewisseld Frederikus?
Een tweede stroomkring is pas nodig als de centrale de noodzakelijke stroom niet meer kan leveren. Dan maak je een tweede stroomkring en daar sluit je een booster op aan. De treinen kunnen dan zonder meer de grens tussen beide stroomkringen oversteken. Helaas is een TC niet als booster te gebruiken.
Als er steeds maar drie treinen rijden, dan kan een TC ruim voldoende stroom leveren. Acht rijdende treinen tegelijk kan een dingetje zijn.
-
Drie treintjes die continu rijden moet geen probleem zijn voor een twincenter (y).
er werd in dit draadje gezegend door Bask?dat dit bij analoge banen wel kon ,daarom mijn waarschuwing.
Het is een best oude en veel toegepaste methode om gewoon meerdere analoge stroomkringen te voeden met aparte trafos en via geisoleerde wissels over en weer te rijden. Die trafo's zijn meestal daar robuust genoeg voor. Ik zeg niet dat de trafo's onvernietigbaar zijn of dat dit ook goed voor ze is.... maar het werkt wel :police:
Bas
-
Sorry dwars-ligger, ik had niet door dat het een reactie op bask was.
Bij analoog is het belangrijkste dat beide trafo's gelijk gepoold staan als je met een trein over de scheiding rijdt.
De trafo met de hoogste spanning voedt dan de trein, de andere doet dan even niks.
-
Even ter verduidelijking.
Er staan op de baan acht locs, op de twee buitenbanen staan 4 locs waarvan er
twee gelijktijdig rijden, die worden dan door de twee andere locs vervangen.
Op de binnenbanen staan 4 locs, drie rijden, een van deze 3 wisselt met de 4e loc.
Waarop mijn vraag kan de trafo (Fleischmann 3,2 constante wisselspanning)
dit aan ?
-
Frederikus, er vanuit gaande dat je redelijk moderne loks hebt:
Lok, stilstaand met lampjes 50 - 100 mA, zonder licht 10 mA
Lok stilstaand met led 15 - 30 mA
Lok op kruissnelheid 200 - 400 mA
Lok tijdens optrekken 400 - 1200 mA
Bron: Betriebspraxis für die digitale Modelbahn, auteur Harry Kellner
Ik veronderstel dat je wel ergens een rekenmachine hebt. :)
Hartelijke groet,
Joop