BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: iljitsch op 21 April 2023, 15:23:42

Titel: Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N
Bericht door: iljitsch op 21 April 2023, 15:23:42
Hallo allen. Tijd om het baanplan waar ik de afgelopen weken aan gewerkt heb met jullie te delen!

Ik heb geen zolder en als beginner wil ik niet gelijk een flinke hap uit een kamer die ik ook voor andere dingen nemen. In eerste instantie zat ik aan schaal H0 te denken met dan een baan van maximaal 2 x 1,6 meter. Die zou ik dan op een plank op een bed kunnen bouwen en dan ergens op z'n kant neerzetten om het uit de weg te hebben. Maar een houten plaat van die grootte is nog steeds groot en zwaar.

Uiteindelijk dus besloten om schaal N te gaan gebruiken. Hierbij wil ik de baan in eerste instantie op een standaard kurken prikbord van 120x90 cm bouwen. Dat is een stuk overzichtelijker.

Een station aan de vrije baan vind ik nogal saai, dus ik wilde een kopstation. Maar ook een doorgaande lus zodat treinen rondjes kunnen rijden terwijl ik aan het rangeren ben en dergelijke. Dat valt niet mee op zo'n klein oppervlak, maar ik heb iets bedacht dat heel redelijk aan mijn wensen tegemoet komt. Het is gebaseerd op Minitrix spoor.

Hiermee wil ik beginnen:

(https://www.iljitsch.com/2023/baanplan-iljitsch-van-beijnum-120x90-n-apr-2023-2.jpg)

Dus een kopstation met 2 x 2 sporen waartussen je heen en weer kan pendelen. Met ABC en de juiste decoder kan je treinen zelfs automatisch laten pendelen.

Maar dat is pas het begin. Ik wil één en ander in stappen uitbouwen tot dit baanplan:

(https://www.iljitsch.com/2023/baanplan-iljitsch-van-beijnum-120x90-n-apr-2023-1.jpg)

Grote versie. (https://www.iljitsch.com/2023/baanplan-iljitsch-van-beijnum-120x90-n-apr-2023-1.jpg)

Sporen 1+2 aan de ene kant en sporen 3+4 aan de andere kant kunnen dus nog steeds zonder conflicten de hoofdovaal op/af, maar nu kunnen alle sporen de hoofdovaal op naar links of rechts.

Spoor 3 heeft extra wissels en een ontkoppelspoor om bij getrokken treinen de locomotief om te laten lopen. (Schande dat er op N geen stuurstandrijtuigen te krijgen zijn, dan moet dit dus wel!)

Ik ben reuze benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik heb dit overigens gemaakt in Keynote, Apple's tegenhanger van Powerpoint. Ik heb plaatjes van de benodigde stukken spoor overgenomen uit de Minitrix Ratgeber PDF (https://www.trix.de/de/service/technische-informationen/minitrix-ratgeber-pdf) (versie 69012) en ben toen aan de slag gegaan.  :angel:
Titel: Re: Ovaal, kopstation en opstel in 115x85 cm N
Bericht door: iljitsch op 23 April 2023, 18:36:56
(Schande dat er op N geen stuurstandrijtuigen te krijgen zijn, dan moet dit dus wel!)
Dan heb ik het over Nederlandse treinen zoals ICR (https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercityrijtuig) waar de laatst overlevende stuurstanden nu als gewone passagierswagons worden gebruiken met zoveel viezigheid op de ruiten dat je nieteens kan zien dat ze achter een TRAXX locomotief gekoppeld zijn (voor bijvoorbeeld de dienst Den Haag CS - Eindhoven).

Ik zag wel een DB Regio stuurstand op schaal N maar kan die zo snel niet terugvinden.

Bij daadwerkelijke getrokken/geduwde treinen maar ook bij treinstellen waar de aandrijving zich aan één kan van de trein bevindt kom je natuurlijk al snel in de problemen met ABC (automatic brake control), waarbij DCC-treinen automatisch remmen als er een ABC-schakeling in de rails opgenomen is.

Dat werkt goed als de locomotief of het aangedreven deel van een treinstel aan de voorkant zit, maar minder goed in de omgekeerde richting.

Ik heb dat in mijn baanplan proberen op te lossen door twee opties te hebben: één waarbij de ABC-remming pas bijna aan het eind van het spoor plaatsvindt, en één waarbij de ABC-remming veel eerder plaatsvindt. Moet je natuurlijk wel op het goede spoor binnenkomen anders gaat het alsnog mis.