BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: brutus1 op 21 April 2023, 09:16:30
-
Onlangs heb ik een via CATAWIKI verworven DEII van ARTITEC binnen gekregen. Het treinstel is voorzien van een ESU Lokpilot standaard blijkt na uitlezen via de ESU EcoS. Tijdens het uitlezen zijn de bekende "kreungeluiden" te horen.
De decoder word dus wel herkend. Alleen daar houd het mee op. Verder geen teken van leven. rijd niet, geen functionerende verlichting.
Maar bij het met 1 draaistel op de rails zetten flitst de verlichting even aan en ook het motorgeluid is in de zelfde flits heel even te horen.
Bij het openmaken lijken alle draadverbindingen goed te zijn.
Vraag: wie heeft een suggestie hoe hiermee om te gaan. Kan de decoder defect zijn?
In blijde afwachting,
gr
Brutus
-
Je zult flink in de buidel hebben moeten tasten dus mag hij ook goed zijn.
Als de trein mét decoder verkocht is dan niet meer aankomen en garantie claimen bij Catawiki. :police:
-
voordat ik dat ga doen, claimen bij CATAWIKI wil ik eerst weten of dit aan de decoder ligt en of daar iets aan te doen is.
gr
Brutus
-
Ik zou idd. bij Catawiki een claim neerleggen. Maar, als je hem toch open hebt, zou ik de stroomafname op de wielen controleren: vervuilde wielen / stroomafnemers die niet goed op de wielen rusten.
Andries
-
Lijkt op iets van sluiting?
-
lijkt er wel op maar de EcoS slaat niet af. Alleen bij het plaatsen van een draaistel komt er heel kort motorgeluid uit en gaat de verlichting aan. Kan ik de decoder reseten?
-
Dag Brutus,
Voor een reset moet CV8 op 8 gezet worden, maar dan zijn alle instellingen weg (sluitseinen en binnenverlichting en zo) en staat de decoder weer op adres 3. Ik ken de ECOS niet goed. Staat zowel de ECOS als de decoder op hetzelfde adres? Standaard is dat dus 3.
Mvg,
Robert
-
decoder en ECOS staan allebei op 3.
gr
Brutus
-
Over de instellingen na een reset niet te druk maken. Die zijn niet heel ingewikkeld en hier op de site te vinden.
Helpt het niet. Dan test de decoder buiten het model en/of probeer een andere decoder in het model.
-
Probeer anders eens de trein op een ander adres te zetten dan 3. Misschien heb je al een andere trein met hetzelfde adres? Alle nieuwe decoders hebben adres 3. Staan de rijstappen wel hetzelfde?
Dat lichten aangaan als de trein contact maakt is niet ongebruikelijk bij ESU decoders. Ze onthouden soms dat een functie aan staat. Ik schakel soms de stroom in en dan hoor ik heel hard TOET! van een loc die nog even nodig wat kwijt moet, ook al staat deze functie niet aan. Zelfde met licht, maar daar schrik ik niet zo van :) Overigens haal ik altijd de stroom van de baan als ik treinen op en van het spoor haal.
Mvg,
Robert
-
Alle nieuwe decoders hebben adres 3.
Een decoder die los verkocht wordt wel. Maar bij een decoder die al is ingebouwd is dat niet zeker. De fabrikant kan hem een ander adres gegeven hebben.
-
.
Bij het openmaken lijken alle draadverbindingen goed te zijn.
gr
Brutus
Zal ik toch nog een keertje goed nakijken , chinese waren ''errug'' zuinig met soldeer toentertijd toen mijn DE 2 er ineens mee ophield , eerst niets gevonden maar na nader onderzoek was het toch een slecht gesoldeerd stukje op de stroomafnamen bij de wielen.
-
Je kunt niet zondermeer een decoder inprikken bij een DEII en dan verwachten dat het licht ect goed werkt. Op de site van Artitec staat een hele waslijst met instellingen die je MOET wijzigen alvorens een achteraf ingeprikte decoder van ESU netjes zijn werk doet. Let wel, dit waren geen LOPI5 exemplaren maar de LOPI4 en zeker niet de standaard LOPI's 8) . Mijn conclusie is dat deze decoder er door de vorige eigenaar zelf in gezet is.
Technische documentatie (https://artitec.nl/de2/)
-
De aan te passen instellingen moeten niet worden overdreven.
Als je een decoder in de DE2 prikt, dan werken de frontlichten naar verwachting (f0 en rijrichtingafhankelijk) en de binnenverlichting en de sluitverlichting aan iedere kant, zitten allemaal onder een aparte aan/uit functietoets.
Aanpassen wordt noodzakelijk als je wilt dat de sluitlichten ook rijrichtingafhankelijk onder f0 met de frontverlichting meedoen of dat de complete verlichting aan één kant is uit te zetten of zoiets. Maar dat is bij recent ontwikkelde locs ondertussen precies hetzelfde.