BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 20 April 2023, 20:53:37
-
Deze week een paar keer langs de spoorlijn gestaan en op mijn smartphone de actuele spoorkaart geopend (spoorkaart.mwnn).
Ik verwachtte dat de informatie op de actuele spoorkaart iets zou achterlopen op de werkelijke positie van de trein en ik was benieuwd hoe veel dat dan zou zijn. Maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Vaak zie ik de echte trein voor mijn neus voorbijrijden, maar op mijn telefoonschermpje is hij al een paar honderd meter verder.
Op stations zie ik hetzelfde verschijnsel. Op de telefoon zie ik de trein vertrekken, terwijl hij in het echt nog stil staat langs het perron.
Iemand een idee hoe dit kan?
-
Vziw werkt dat op basis van de gegevens van de dienstregeling, en niet met een gps tracker in de trein...
-
Ik betwijfel of het werkt op basis van de dienstregeling. Want als een trein duidelijk vertraagd is, b.v. 5 minuten, dan zie je duidelijk dat hij nog lang niet is op de plek waar hij volgens de dienstregeling moet zijn.
-
Die ervaring heb ik niet.
Ik kijk eigenlijk altijd wel waar mijn trein blijft en de precieze locatie ijlt altijd na op de werkelijke positie.
Maar ik volg de trein in de NS app. En die volgt de werkelijke positie van de trein.
Denk dat die site van jou inderdaad puur naar de dienstregeling kijkt en de theoretische positie aangeeft. Ook al staat erbij dat het via de NS API komt.
EDIT. Even de proef op de som genomen en twee treinen uit weert gevolgd via de NS app (waarvan ik weet dat die altijd iets na-ijlt) en jouw site. En dan blijkt dat die site zelfs nog meer na-ijlt dan de NS app.
Te vroeg lijkt me wel heel vreemd als jij dat ziet.
-
Nee, hij kijkt niet puur naar de dienstregeling. Net nog voorbeelden gezien van twee treinen onderweg naar Vlissingen, beide met 4 minuten vertraging.
De ene was aangegeven in Arnemuiden terwijl hij volgens dienstregeling in Middelburg moest zijn. De andere was net vertrokken uit Kruiningen terwijl hij al in Goes had moeten zijn.
Het is dus wel degelijk actueel, maar soms loopt hij iets voor op de werkelijkheid.
-
Hij lijkt inderdaad wel met actuele info te werken. Maar het voorijlen zoals jij ziet zie ik dan weer niet. Ik zie juist het naijlen.
Leuk om te volgen maar eigenlijk geeft het beide een ongeveer situatie weer. Geeft je meer een beeld waar je trein ongeveer is.
-
Het voorijlen zie ik ook alleen maar als ik langs de baan sta. Ik kijk dan altijd bij een overweg of op een station, zodat ik precies weet waar ik sta.
Thuis kan ik het niet zien, want vanaf hier kan ik geen treinen zien rijden.
-
Ik heb nog even een praktijk test gedaan vanmorgen in Eindhoven.
Daar moet ik overstappen op de stoptrein richting Deurne. Mooie gelegenheid dus om te controleren.
Volgens de NS app had deze 3 minuten vertraging bij aankomst in Eindhoven. Bekeek ik deze trein live in de NS app dan was ook te zien dat deze inderdaad nog een stukje weg was van Eindhoven.
Vervolgens op die website gekeken. Klikte ik daar mijn trein aan dan zag ik dat daar ook de actuele tijden te zien waren inclusief die 3 minuten vertraging.
De normale aankomsttijd in Ehv is 06.55.
En je raad het al. Die website gaf netjes grafisch aan dat de trein om 06.55 in Ehv aangekomen was. ::)
Alleen heb ik nog 3 minuten naar een leeg spoor staan staren ;D
De trein kwam met die 3 minuten vertraging om 06.58 aan. Precies zoals de NS app liet zien. Wel met een lichte vertraging. Ik schat de NS app zo'n 30 seconden achterloopt.
Die website is leuk maar heb je dus eigenlijk niets aan. Die geeft de (berekende) positie van de trein aan volgens de dienstregeling. En dus niet volgens de actuele positie.
Daarvoor moet je dan echt de NS app gebruiken en daarin de treinradar bekijken.
En als ik het me goed herinneren heb je dit wel eens vaker aangekaart dat je treinen zag rijden op een traject waar een versperring was.
Dat bewijst wel dat het geen actuele kaart is.
-
Ik heb soms naar deze gekeken:
https://mobility.portal.geops.io/en/world.geops.transit?baselayer=world.geops.travic&layers=paerke,strassennamen,haltekan
Dit is treinverkeer van een stuk van West Europa ,die werkt ook de dienstregelingen af, Hebben "wij " niets aan.
Ik heb de NS app gebruikt toen we de Drontermeer tunnel inreden ,
Dan gaat hij ook achter lopen.
Maar een GPS (?) functie op mijn mobieltje geeft gelijker tijd een blauw stippeltje waar ik ben ,dat loopt wel mee met de trein door de tunnel. :D
Peter
-
Ken je deze: https://treinposities.nl/ (https://treinposities.nl/) ook (al) Klaas?
-
Die website is leuk maar heb je dus eigenlijk niets aan. Die geeft de (berekende) positie van de trein aan volgens de dienstregeling. En dus niet volgens de actuele positie.
Dat is niet helemaal waar. Ik had al eerder gezegd dat je bij vertraging duidelijk ziet dat de trein achterloopt. Dus die website baseert zich niet helemaal op de dienstregeling.
@
Eric, de website treinposities kende ik nog niet, maar die ga ik ook eens langs de baan testen.
-
Dat is niet helemaal waar. Ik had al eerder gezegd dat je bij vertraging duidelijk ziet dat de trein achterloopt. Dus die website baseert zich niet helemaal op de dienstregeling.
En dat blijkt uit mijn test van vanochtend dan weer niet. Daar kwam de trein volgens de dienstregeling in Eindhoven aan volgens die site maar was in werkelijkheid dus nog 3 minuten verwijderd van mij.
Misschien dat het bij een grotere vertraging wel beter werkt.
Als ik er aan denk zal ik vanmiddag nog eens testen.
Ik houdt het maar bij de NS app. Die is wat mij betreft betrouwbaarder.
-
Ooit begrepen dat de verkeersleiding regelt met 20min voorsprong, als eventuele buffer bij verstoringen. Of dat inderdaad klopt.. weet niet hoe je een acute verstoring dan verwerkt ??? Maar als het wel klopt, werkt die app wellicht op basis van deze gegevens?
En als iemand dat verhaal van die 20min kan bevestigen...? (y)
-
Vincent, wat bedoel je met 20 minuten voorsprong? De voorsprong die ik op de actuele spoorkaart zie ligt meer in de buurt van 20 seconden.
De vertragingen die ik zie zijn het duidelijkst bij internationale treinen zoals de Eurostar en de Thalys. Die komen soms het land binnen met 15 minuten vertraging of meer. Dan zie je bijvoorbeeld op het scherm dat de trein nog maar net over de Belgische grens is, terwijl hij allang in Rotterdam had moeten zijn.
Ik ga maar eens een e-mail sturen naar de maker van die site, om opheldering te krijgen.
-
Dat ze de treinenloop zouden plannen op basis van een situatie die 20 min voor loopt. Details weet ik niet :-\ ten dele zie ik mogelijkheden hoe dit zou moeten werken: als een trein te laat vertrekt, weet je ook al dat tie te laat aan komt. Dus je zou een model kunnen maken op basis van een voorspelde positie van treinen; dan wordt eerder duidelijk welke overstappen (on)mogelijk worden en heb je meer tijd om te bepalen of de dienstregeling wordt aangepast. Zoiets :angel:
-
Ik heb de monitors van de treindienstleiders gezien ,met de regels er op van de treinen, die gepland staan voor ARI (Automatische Rijweg Instelling ) een zekere tijd vooruit .
weergegeven(20 minuten?)
Ik heb hier in mijn PC een simulatie van verkeersleider Arnhem anno ca 1990 ,daar staan ongeveer 20 regels op voor de te behandelen treinen ,met een vereenvoudigde ARI.
Peter
-
Vanmiddag langs de baan gestaan met treinposities.nl. Ik ben niet enthousiast. Het verversingsinterval is meer dan 30 seconden. Daardoor is het lastig vast te stellen of hij voor of achter loopt.
-
Nou daar komt ie dan, de ervaringen van vanmiddag.
Allereerst de stoptrein van Helmond naar Eindhoven. De site liep een minuut voor op de werkelijkheid. Gaf de posities door volgens de dienstregeling. Niet helemaal accuraat dus. Maar ala.
Vervolgens de trein van Eindhoven naar Roermond. Nou die was bijzonder.
We vertrokken op tijd uit Eindhoven maar wat langzaam. Voordat wij überhaupt Eindhoven uit waren gaf de site al aan dat we in Geldrop zaten. Op normale snelheid zou dat geklopt hebben.
Maar toen begon het echte werk pas.
De site bleef stug de dienstregeling aanhouden tot Weert. En was daar inmiddels al gearriveerd toen wij nog ruim voor Weert langzaam reden. Hij vertrok ook alweer terwijl wij inmiddels stil stonden voor Weert.
Met een minuut of 6 vertraging kwamen wij in Weert aan. De site gaf aan dat de trein al ruimschoots onderweg was.
Maar blijkbaar zit er wel een mechanisme in die corrigeert als er een vertraging is want opeens stond de trein weer in Weert en vertrok nogmaals. Helaas stonden wij nog steeds stil.
Dit herhaalde zich dus nog een keer maar de site bleef wel voorlopen op onze werkelijke positie.
En opeens sprong de positie naar Roermond en bleef daar zo'n 8 minuten staan tot wij er ook daadwerkelijk gearriveerd waren. ;D
Samengevat. Aardig opgezet maar realtime treinen volgen klopt niet.
De treinen worden gepositioneerd waar ze volgens de normale dienstregeling zouden moeten rijden maar worden blijkbaar wel gecorrigeerd om min of meer in de pas te blijven.
Ben benieuwd of Klaas een reactie krijgt en wat de verklaring is.
Ik houdt het maar bij de treinradar in de NS app.
-
Dat ze de treinenloop zouden plannen op basis van een situatie die 20 min voor loopt. Details weet ik niet :-\ ten dele zie ik mogelijkheden hoe dit zou moeten werken: als een trein te laat vertrekt, weet je ook al dat tie te laat aan komt. Dus je zou een model kunnen maken op basis van een voorspelde positie van treinen; dan wordt eerder duidelijk welke overstappen (on)mogelijk worden en heb je meer tijd om te bepalen of de dienstregeling wordt aangepast. Zoiets :angel:
Verkeersleiding werkt gewoon in een actuele situatie,
wat Peter zegt, alleen de monitoren die de komende geplande en te behandelen treinen weergeven werken een minuut of 20 vooruit.
-
Precies ,
Dat bedoel ik. ;)
Vanmorgen ook eens zelf gekeken met de NS App. t.h.v. Warmond.
De trein naar Shl was al voorbij gereden voor het trein symbooltje het blauwe stippelte van mijn positie passeerde,
Peter
-
Gisteren een reactie gekregen van de maker van spoorkaart.mwnn:
"De posities van de treinen op de kaart zijn een aanname gebaseerd op de actuele vertrek- en aankomsttijden die via een koppeling met de NS verkregen worden.
Dat er enige afwijking ten opzichte van de werkelijkheid bestaat is derhalve onvermijdelijk."
Het gaat dus om informatie die rechtstreeks van NS komt.
-
Dat bevestigt inderdaad mijn recente ervaring.
-
Het gaat dus om informatie die rechtstreeks van NS komt.
Dus alleen de actuele vertrek- en aankomsttijden, en een eenvoudige extrapolatie met tijd naar een berekende positie op het traject dus? Dat verklaart de 'kleine' afwijkingen langs de baan; als je direct bij of na een vertrek station gaat kijken, zou het veel nauwkeuriger moeten zijn ;D
Dus kan je dan net zo goed op de NS site kijken?
-
Ik blijf het een vreemde zaak vinden.
spoorkaart.mwnn baseert zich kennelijk op de dienstregeling en vertragingsinformatie die hij van NS krijgt, en berekent op grond daarvan de positie.
Treinradar werkt blijkbaar met echte GPS gegevens, wat mij ook logisch lijkt. Dan ben je pas echt actueel. Daar verwacht ik overigens dat de informatie iets achterloopt op de werkelijkheid, omdat al die informatie verwerkt moet worden. Maar zal een secondenkwestie zijn.
Ik ga die treinradar app maar eens installeren en kijken wat dat doet.
@Vincent: hij corrigeert kennelijk ook voor vertragingen. Ik zie die vertragingen ook op mijn scherm (met ook een afwijking van een paar honderd meter)
-
Maar dan moeten ze meer weten dan de aankomst- en vertrektijden..?
Overigens heb ik totaal geen behoefte om het op de seconde te weten, maar het is wel leuk om het algoritme erachter te weten.
-
Ja, ze krijgen kennelijk ook de vertragingen door. Die staan er op de kaart ook bij.
-
Werkt net zo als de Actuele posities bussen EBS. Gebruik ik altijd als mijn vrouw naar of van haar werk op weg is. Kun je ook zien of de bus op tijd is en wat voor soort bus (plus parknummer). Zelfs zo nauwkeurig dat je kunt zien of de bus bij het juiste halteperron bij Station Delft staat.
-
Treinradar werkt blijkbaar met echte GPS gegevens, wat mij ook logisch lijkt. Dan ben je pas echt actueel. Daar verwacht ik overigens dat de informatie iets achterloopt op de werkelijkheid, omdat al die informatie verwerkt moet worden. Maar zal een secondenkwestie zijn.
Volgens treinenradar.nl bij DuckDuckGo:
"Hier zie je een real-time overzicht van treinen van de Nederlandse Spoorwegen. De getoonde gegevens zijn actueel en op basis van GPS en ERTMS. Klik op een markering om een ballonnetje op te vragen met meer gegevens."
-
Treinradar werkt blijkbaar met echte GPS gegevens, wat mij ook logisch lijkt. Dan ben je pas echt actueel. Daar verwacht ik overigens dat de informatie iets achterloopt op de werkelijkheid, omdat al die informatie verwerkt moet worden. Maar zal een secondenkwestie zijn.
Mijn ervaring met de treinradar in de NS app is dat die vertraging zo'n 20-30 seconden is. Is ook meer dan genoeg om de positie te weten als reiziger.
Als treinradar.nl zich ook op diezelfde info baseert zal dat ook wel zo'n vertraging zijn.
-
Even voor de zekerheid, heb je het over treinradar.nl of over treinenradar.nl?
Bij treinradar.nl krijg ik een melding van mogelijk kwaadaardige bedoelingen.
-
Klaas, Treinenradar, met de en. Treinradar zit in de NS Reisplanner app en daar is niets mis mee. Treinradar.nl vindt mijn PC niet.
-
Even voor de zekerheid, heb je het over treinradar.nl of over treinenradar.nl?
Oeps te snel getypt. Inderdaad treinenradar.nl
Maar als je toch de NS app hebt dan heb je niets anders nodig.
En bij treinradar.nl krijg ik gewoon een melding van een hoster dat de naam gereserveerd is. Niets over kwaadaardige bedoelingen.
-
Wat mij opvalt is dat alleen spoorkaart.mwnn.nl in het zuiden en oosten van het land alle treinen laat zien, dus niet alleen NS en Arriva, maar ook Breng, BlauwNet, DB, Eurobahn RB, VIAS Rail en NMBS.
treinposities.nl geeft naast NS en ARR,ook BN(SYNTUS), treinenradar.nl alleen NS en ARR.
Ga je in het zuid-westen geen last van hebben Klaas, maar in het zuiden en oosten zou mijn keuze toch spoorkaart.mwnn.nl zijn :)
-
Spoorkaart.mwnn geeft inderdaad alle reizigerstreinen. Jammer dat goederentreinen niet op deze manier te zien zijn.
Na de andere opties gezien te hebben blijf ik toch maar bij spoorkaart.mwnn, ondanks het feit dat de positie er soms een kilometer naast kan zitten. Ik vind het de meest overzichtelijke.
-
Wat mij opvalt is dat alleen spoorkaart.mwnn.nl in het zuiden en oosten van het land alle treinen laat zien, dus niet alleen NS en Arriva, maar ook Breng, BlauwNet, DB, Eurobahn RB, VIAS Rail en NMBS.
treinposities.nl geeft naast NS en ARR,ook BN(SYNTUS), treinenradar.nl alleen NS en ARR.
Ga je in het zuid-westen geen last van hebben Klaas, maar in het zuiden en oosten zou mijn keuze toch spoorkaart.mwnn.nl zijn :)
BN staat voor Blauwnet :)
-
Weet ik, maar treinposities.nl maakt daar dus SYNTUS van :)
-
Ja, omdat Syntus, inmiddels Keolis, daar natuurlijk de eigenlijk vervoerder is, en Blauwnet alleen de product naam :p