BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Noordernet op 20 April 2023, 16:14:39
-
Mijn Sikje van 1992 heb ik een paar keer aangepast.
Wie van jullie heeft wel eens de oorspronkelijke motor vervangen, en door wat? Voorzover relevant: ik rijd analoog, met pulssturing (PWM).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/F00D7A6C-D02E-4FD9-800A-2460A48DDCAA-6441486fb13f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/F00D7A6C-D02E-4FD9-800A-2460A48DDCAA-6441486fb13f4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0CF7B98C-02DE-4D90-A572-E153C231FA7E-6441486fc66bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0CF7B98C-02DE-4D90-A572-E153C231FA7E-6441486fc66bd.jpg)
Wolter
-
Kijk hier: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/2181722/Micromotor.EU%20HR001F?
Gr, Ben.
-
Of zo:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98433.msg3222221501#msg3222221501
Ik weet niet of een klokankermotortje goed reageert op PWM.
-
Dank jullie!
Beide berichten ‘sporen’ met mijn denkrichting.
Ik ben niet zo bang voor de combinatie van PWM met een klokankermotortje. Mijn tramlocje van Tramfabriek doet het daarop prima.
Groet,
Wolter
-
Ha, je hebt dus al ervaring met de spullen van de Tramfabriek. (y)
-
Ja, een paar DG-zelfbuigkoppelingen en een 3D geprint Backertje op 12 mm spoor. En het minieme motortje doet het prima.
Wolter
-
Ik heb gisteravond de Sik met de originele motor weer goed aan het lopen gekregen. Er gingen een paar nieuwe koolborstels in die ik toch nog had liggen. En een nieuw drukveertje (wat zijn die dingen kwetsbaar) gemaakt door een dun trekveertje eerst iets te ver uit te rekken, waardoor er ‘in rust’ ruimte bleef tussen de windingen. Wel een ontzettend gepiel…
Bij een volgend motorprobleem vervang ik de motor.
Ik ontdekte trouwens dat de vorige generatie Köf 3 van Roco dezelfde motor gebruikt.
Wolter
-
Ik heb ook een sik. Hier op BNLS gekocht, weet niet meer van wie. Ik weet ook niet hoe oud de Roco Sik is. Ik heb er toen een nieuw tandwiel in gezet omdat er 1 stuk was cq ontbrak. Was mij bekend bij de aanschaf. Het lokje loopt prima, ook met de PWM. Maar het maakt veel mechanisch kabaal. Maakt die van jou ook zo veel geluid? Is dat normaal?
Albert
-
Ik denk dat jij het oudste type Sik hebt Albert, daar was het binnenwerk een plastic klont waar een fors anker met 2 wormwielen in geklikt werd en koolborstels van bovenaf met een draad werden afgeveerd. Die generatie heeft standaard defecte tandwielen op de assen.
-
Heb ik ook gehad, in 1 richting tikkend geluid. Dan weet men het wel: tandwiel gespleten ::)
Ik heb het van de as gehaald, met CAlijm hersteld, gat iets geruimd zodat het weer op de as kon.
Maar dit topic betreft hermotorisering. Als Kato een geschikt powerchassis heeft dan ga ik dat gebruiken als er weer wat mee is.
-
Ik heb ook een sik. Hier op BNLS gekocht, weet niet meer van wie. Ik weet ook niet hoe oud de Roco Sik is. Ik heb er toen een nieuw tandwiel in gezet omdat er 1 stuk was cq ontbrak. Was mij bekend bij de aanschaf. Het lokje loopt prima, ook met de PWM. Maar het maakt veel mechanisch kabaal. Maakt die van jou ook zo veel geluid? Is dat normaal?
Albert
Nee, hij is vrij stil. zeker nu ik een klein beetje vet op de aandrijving heb gedaan en de aslagers heb gesmeerd. Maar de eerste en tweede generatie Sik zijn motorisch niet met elkaar te vergelijken.
Groet,
Wolter
-
Ik heb een eerste generatie sik voorzien van een motortje uit een hippel op een chassis van messingprofiel. Met wiebelas.
Reden was de doorkijk. Dàt lukte prima, ik heb er zelfs een interieur in gebouwd. Rijden deedtie echter net als de oude sik: comme-le-prut. tweeassers zijn ellendig.
Vervolgens de inrichting opgegeven en er een faulhaber onderstel ingezet van pbm. Dat liep als een speer. maar ook dan het tweeasserprobleem: vuile wielen is einde spel, al duurde het nu wat langer.
Vervolgens heb ik bij een latere generatie sik, de motor vervangen door een klein exemplaar van de Tramfabriek. Nu kan er ook een decoder en een powerpack in. Met dat ding ben ik nog bezig, maar mijn ervaringen met trams is dat het een prima resultaat oplevert.
-
Dat Tramfabriekmotortje komt er bij mij ook, als de huidige koolborstels op zijn.
Wat bij mij een beetje helpt bij de stroomafname: een heel klein beetje met een rond vijltje langs de randen van de aslagers gaan, zodat de assen een vrijwel onzichtbare fractie kunnen bewegen.
Ik verving de wielstellen. Standaard heeft de as aan de uiteinden een niet-courante diameter. Die assen gingen er uit.
Het rondsel van de achteras kwam op een normale 2 mm-as. En daarbij wielen van Alan Gibson met stalen wielbanden. Van corrosie merk ik niets, ook niet na een lange periode van stilstand.
Groet,
Wolter
-
Mijn eerste generatie Sik heb ik een tijdje geleden een aandrijving van Verbeck ingebouwd die ik tegen een net prijsje kon verwerven.
Loopt hemels en nu ben ik bezig hem digitaal te maken met een LoPi nano. Heb ook de nieuwste Sik van Roco met sound. Ze hoeven niet allemaal geluid te maken van mij.
Carel
-
Nog even een aanvulling op reactie 12.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/A18B7F9C-2AD0-4B47-B599-F12041B974FD-64495d890ca3e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/A18B7F9C-2AD0-4B47-B599-F12041B974FD-64495d890ca3e.jpg)
Het principe van de Sik: de eerste as is het zwaarst belast. Deze as blijft star.
De achterste as is het minst belast. Deze kan bij mij een beetje kantelen, een paar tiende mm. Hiermee houd je bij netjes gelegd spoor contact met beide rails.
Wolter