BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hookies op 15 April 2008, 16:49:20
-
Na wat heen en weer mailen en veel lezen op het forum, ben ik weer wat stapjes verder. Hier een eerste baanplan voor de onderbouw van mijn spoorbaan.
Gegevens: N-spoor, tijdperk V-VI, speelt zich af net over de grens in Duitsland in het noorden, zodat op termijn een lijn kan worden doorgetrokken naar een van de Waddeneilanden aldaar. Maar voorlopig komen er twee niveaus. Een onderbouw op een hoogte van 60 centimeter. Hier komt een druk/groot station, met personenvervoer, maar ook goederentransport, draaischijf, lokloods en opstelsporen. Dit is Hookyville (of zouden we dat in het Duits iets anders moeten schrijven), een grote stad zonder stadsbouw. Via een spiraal van circa 40 centimeter (die in een berg wordt verborgen) kunnen de treinen zich verplaatsen naar niveau 1 (of 0 als je het grote station niveau -1 noemt). De planning hiervan volgt pas als de spiraal staat, dus dat duurt nog even.
Wat je hieronder ziet, is een eerste probeersel in wintrack. Rechts bovenin heeft een spoor nog geen vervolg gekregen. Daar moet ik nog over denken. Links onderin zijn twee sporen die geen vervolg hebben. Deze gaan de spiraal in, maar om dat in te tekenen vind ik maar een crime. Ik weet zeker dat het niet zo gaat worden als hier staat, maar het is altijd leuk om wat advies van kenners te krijgen die ergens wel een aanpassing in zien. Let wel: het linksonder blok is nauwelijks gevuld, want daar komt dus die spiraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbouw1.jpg)
-
Aan de bovenkant zie ik 5 opstelsporen, redelijk lang. Die worden alleen maar ontsloten via de draaischijf. Dat lijkt niet logisch omdat je (door de draaischijf) geen wagons kunt rangeren.
-
Ik denk dat ik dat inderdaad anders moet doen. Ik ga dan voor een aftakking van het tweede spoor van boven gezien. Wissel inbouwen.
-
Het hoofdspoor is de grote spoor, wat helemaal rondloopt. In de rechterbovenhoek heb je een wissel. Die moet in de stand 'afslaan' staan om rond te rijden op het hoofdspoor. Over het algemeen is dat ongebruikelijk (=lees : niet doen). Een afbuigende wissel staat immers altijd voor 'snelheid minderen'.
-
Draaischijf + lokloods houdt in dat in de buurt van de schijf een afhandelingsspoor moet zijn.
Zand, water, slakken, kolen en rookkast schoonmaken.
-
Draaischijf + lokloods houdt in dat in de buurt van de schijf een afhandelingsspoor moet zijn.
Zand, water, slakken, kolen en rookkast schoonmaken.
Kun je me iets meer op weg helpen? Wat bedoel je met een afhandelingsspoor?
-
Het hoofdspoor is de grote spoor, wat helemaal rondloopt. In de rechterbovenhoek heb je een wissel. Die moet in de stand 'afslaan' staan om rond te rijden op het hoofdspoor. Over het algemeen is dat ongebruikelijk (=lees : niet doen). Een afbuigende wissel staat immers altijd voor 'snelheid minderen'.
Dus het zou beter zijn als ik het grote spoor gewoon recht laat lopen en de wissel andersom zet. Dus dat je bij rechtdoor gewoon doorrijdt en dat als je van de andere kant komt, je dan niet rechtsaf naar het grote spoor gaat, maar gewoon rechtdoor en dat je een wissel naar links plaatst om op spoor 2 te komen?
-
Ja, dat klopt. Het hoofdspoor wordt dan rechtdoor. Dus net de andere wissel kiezen.
-
Ik heb mijn baanplan iets omgegooid. De draaischijf is naar rechts opgeschoven. Dit omdat ik in twee richtingen wil kunnen rijden en de dalende baan van de spiraal dus twee kanten op moet laten gaan. Dat heeft een mini-ovaaltje links in het midden tot gevolg. Als ik dat niet zou doen en de dalende baan van de spiraal (dat is de rechter van de twee sporen zonder einde) gewoon rechtdoor laat lopen, dan kan ik niet meer zo maar doorrijden via het station en dan weer de spiraal omhoog (hoewel ik ook nog wel eens wil zien of ik niet via de dalende baan van de spiraal kan klimmen). Misschien moet ik in plaats van een kruising links in het mini-ovaaltje nog wel een Engelse wissel leggen, zodat ik daar ook nog eens een draai kan maken. Dan heb ik genoeg manieren om van spoor te wisselen als ik van en naar de spiraal ga.
Ik weet niet of ik nu wel een goed afhandelingsspoor heb ingetekend, de opmerkingen van Santerdam (dank!) heb ik wel ter harte genomen. Ongetwijfeld is er nog wel genoeg op aan te merken, dus laat het me maar weten. Ik ben een beginner met wintrack, so no problem. Ik weet dat de sporen in het station wat dicht op elkaar liggen, maar dat pas ik wel aan als ik de rails ga leggen (of voor die tijd in Wintrack).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbouw2.jpg)
-
Weet je dat een keerlus hebt gemaakt ? Dat is op zich geen ramp, maar je moet wel een keerlus schakeling opnemen, anders heb je een geweldige kortsluiting. Het gaat om het Y deel, linksonder.
Edit : Doordat de twee wissels bij de keerlus heel dicht bij elkaar zitten, denk ik dat een keerlus schakeling niet kan. De lengte van de rails is gewoon te kort. ---> Dus is het in dit ontwerp een echt probleem.
-
Ik zal daar zeker een schakeling opnemen, want aan kortsluiting heb ik natuurlijk ook niks. Gelukkig heb ik iemand die me gaat steunen bij het maken van blokken, secties, bezet- en terugmelders en die weet vast wel wat ik hier voor schakeling moet maken. Of je moet zelf een puik idee hebben om hetgeen ik wil bereiken in die Y via een andere manier te regelen?
-
Zie mijn edit op m'n bericht. Tussen de twee wissels (na die kruising) zitten te kort op elkaar. Je hebt ten minste de lengte nodig van je langste trein plus ongeveer 40 cm.
-
En wat gebeurt er dan als ik die onderste wissel weghaal, het naar links afbuigende stuk weghaal en in plaats van de kruising dan een Engelse wissel neerleg, waarbij je beide kanten op kan? Dan kun je zowel rechtsom gaan als linksom naar het rondlopende binnenspoor. Het weg te halen deeltje is dan feitelijk al overbodig.
-
Dan heb je nog steeds het probleem. Er gaan nu twee sporen bij de Y naar het linkerdeel. Een weghalen lost het probleem bij de tweede nog niet op.
Is je werkelijke doel om een loc te laten omkeren ?
Zo ja, dan zou een oplossing kunnen zijn :
- rechtsonder, in het binnenspoor, heb je een recht railsstuk (na de wissel). Vervang dat door een wissel, waarmee je rechtaf kunt slaan. Vanaf dat punt dan diagonaal oversteken (langs de opstelsporen) naar de bovenkant. En daar een wissel om weer (in omgekeerde richting) terug te komen op het binnenspoor.
-
Als ik het goed begrijp wil je na het diagonaal oversteken dan een wissel waarbij ik weer linksom op het binnenspoor kan uitkomen?
Niet de loc hoeft om te keren, het hele rijstel wil ik om laten keren, want anders blijf ik rondjes rechtsom draaien en kom ik niet meer bij de klimbaan van de spiraal uit.
-
Ja, als je echt wilt keren, dat kun je dat doen door van rechtsonder naar linksboven diagonaal over te steken. Je komt dan links van het station uit en gaat linksom het binnenspoor op.
Wel is het nodig de bovenste boog (die door met midden van de baan loopt), die naar de kruising loopt, weg te halen. Die maakt bij de kruising nog steeds kortsluiting. (en is te kort voor een keerlus-schakeling)
-
Wel is het nodig de bovenste boog (die door met midden van de baan loopt), die naar de kruising loopt, weg te halen. Die maakt bij de kruising nog steeds kortsluiting. (en is te kort voor een keerlus-schakeling)
Die kruising bij de Y verdwijnt dan toch in zijn geheel?
-
Nu dreigen we langs elkaar te gaan praten.
Als je de kruising weghaalt, wat komt er dan voor in de plaats ? Je zult er niet 4 stootblokken neerzetten, denk ik. Wil je alle zijsporen vanaf de linker binnenboog weghalen ? Dat heb je geen binnenovaal meer.
-
Die bovenste boog gaat eruit, want je wilt de baan aan laten sluiten op de binnenbaan aan de bovenkant. De onderboog blijft wel gewoon bestaan, zodat je het ovaaltje rechtsom en linksom kunt rijden, maar er is geen verbinding meer met de dalende lijn van de klimspiraal.
-
Als ik het allemaal goed begrijp, dan is het probleem inderdaad opgelost. Die bovenste boog was de boosdoener.
Merk overigens op dat ik niet "want je wilt de baan aan laten sluiten op de ....", ik deed hooguit een voorstel. Jij bent degene die iets mag willen, ik doe suggesties.
-
En wel verdraaid handige en nuttige suggesties hoor. Zo komt mijn plan wel meer tot zijn recht en als herintreder kan ik dit soort input wel gebruiken. Ik heb overigens nu de opstelsporen iets later ingezet en eerst de diagonaal gemaakt.
Nu ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbouw4.jpg)
-
met dit keer 2 keerlussen...
-
Hookies, nu heb je het eerste probleem opgelost. Je hebt een keerlus.
Laten we eens denkbeeldig rondjes gaan rijden ......
We vertrekken op het station, gaan met de klok mee. We rijden een rondje buitenbaan, terug bij het station gaan we naar het binnenspoor en doen een rondje binnenspoor. Vlak voor terugkeer bij het station slaan we rechtsaf en gaan de diagonaal op. Dus komen we tegen de klok in aan op het binnenspoor.
We blijven rondjes rijden, tegen de klok in ...... Maar zie jij al een uitweg om weer van rijrichting te keren ?
-
Hookies, nog een paar overwegingen. Die hoef je echt niet letterlijk over te nemen, je moet je eigen ontwerp maken.
- Vanuit de diagonale opstelsporen kom je -naar beneden- uit op een wissel naar het binnenspoor. Stel eens voor dat je hier een Engelse wissel plaatst en doorsteekt naar een wissel op het buitenspoor. Je krijgt daardoor veel meer 'speel-met-je-treintje' varianten.
- Je kunt die Engelse wissel ook plaatsen onder aan het einde van het diagonale keerlus-spoor. Ook dat geeft veel meer 'speel-met-je-treintje' varianten.
- Vanuit het station, op het binnenspoor, ga je met de klok mee. Dan kom je bij de 'rechts-af' wissel naar de diagonaal. Op die plaats een drie-weg-wissel naar de buitenbaan geeft je ineens de extra variant.
- Bij het station, met de klok mee, bij het einde van het middenspoor een wissel naar rechts naar het binnenspoor, geeft je veel varianten om rondjes te rijden.
Let op : Dit zijn 'losse flodders', gewoon wilde plannen. JIJ moet er iets van maken. Staar je niet blind op alleen maar het maken van een baanplan via een teken-programma. Ga gewoon -denkbeeldig- rondjes rijden en kijk wat wel-en-niet kan. Het baanplan moet gaan 'leven' ......
En -als je me toestaat- nog een tip. Wacht niet met het oplossen van de veel te dicht bij elkaar liggende sporen bij je Station Noord tot je gaat bouwen.
Stel je voor dat je een van die Preisser-mannetjes bent en je wilt op het middenspoor uit de trein stappen. Geen perron en daar sta je dan, vuil en vies grind, loodzware koffers, jankende peuters en een kinderwagen. Je vriendin is natuurlijk al lang gillend weggerend ....
Pas dat nu maar even aan, dan heb je daar later veel plezier van !
-
Dank voor alle kritieken. Ik zal me zeker nog even verdiepen in de materie van de keerlus, want dat zit er nog niet goed in bij mij. Logisch, er is ook zoveel veranderd in al die jaren. Wel heb ik het baanplan iets gewijzigd, zodat er nu meer verschillende rondes gereden kunnen worden. Ik ben nog niet zo content met het bochtenwerk. Daar moet ik nog wel aandacht aan besteden.
Santerdam merkte in een paar posts terug op dat ik toen alleen tegen de klok in kon blijven rijden als ik van rijrichting geswitcht was. Dat is hier in elk geval al opgevangen door wat extra wissels. Maar de belangrijkste draai komt als de trein omhoog in de spiraal gaat naar de zogenaamde 'bovenwereld' en daarna weer via de daalspiraal terugkeert en dus een andere rijrichting heeft aangenomen.
Ik nodig iedereen uit om weer met kritieken te komen, want daar kan ik alleen maar van leren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefbouw5.jpg)
-
Als je van met de klok mee rijden,via het diagonale tegen de klok inrijdt.
dan kun niet terug naar met de klok meerijden.Ook de rangeer sporen in
het kun je alleen achter uit bereiken.groet Bram.
-
Je schreef : "nog even verdiepen in de materie van de keerlus..."
Een handig trucje is om de rails te markeren. Zet een denkbeeldig locje bij het station op het binnenspoor. Aan het locje zit aan beide kanten een viltstift. Aan de rechterkant een rode, aan de linkerkant een blauwe, de punt naar beneden.
Rijdt nu een rondje met de klok mee op het binnenspoor. De rechter railsstaaf is dus rood geworden, de linker blauw. Vervolgens nogmaals, nu met de klok mee, vanaf het staion en dan de diagonaal op. De rechterspoorstaaf wordt dus rood.
Als je nu aankomt bij het binnenspoor, zul je zien dat de rode stift bij een blauwe spoorstaaf aankomt. En de blauwe komt op rood gebied.
Bedenk nu dat rood de plus van je trafo is en blauw de min. (even denkend aan gelijkstroom) Op de plaats waar de rode viltstift over blauwe rails gaat rijden, knoop je dus eigenlijk de plus aan de min.
Hier staat nog wat meer over dit onderwerp te lezen : nproject keerlus (http://www.nproject.nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html) en
-
Okay, maar ik zie dus dat er twee oplossingen voor zijn. Ik maak gebruik van een Twin Center van Fleischmann, is het dan simpel op te lossen via die twee methodes die de site van N-spoor geeft: Lenz LK100 of hetgeen Henk Funk heeft bedacht?
-
Je kunt de oplossing ook kopen bij Wim Ros. (zie deze informatie (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html)
In dit draadje gaat het ook over keerlussen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10248.0) met nog wat meer uitleg van Wim.
-
Maar als ik geen keerlusproblemen wil, dan moet ik dus gewoon alleen tegen de klok in gaan rijden. Immers, de dalende spiraalbaan is linksonder getekend en dan de meest rechterbaan van de twee. Daar kom je dit complex mee binnen rijden. Als ik die rechtsom laat lopen, en je zorgt dat alle sporen die mogelijkheid hebben, dan ga je dus via het meest linker spoor links onder weer de spiraal in naar boven en kom je geen keerlussen tegen?
-
Sorry, ik kan je niet volgen.
-
Sorry, ik kan je niet volgen.
Linksonder komt op zeker een dubbelsporig spiraal. Het buitenste spoor (dus op de tekening meest linker spoor) is het klimspoor waarmee je deze baan verlaat naar een ander niveau. Je gaat dus tegen de klok omhoog.
Het binnenste spoor (op de tekening dus meest rechter spoor van de twee) is het dalende spoor in de spiraal. Hiermee komen de treinen dus op deze baan binnen. Als ik dit spoor recht omhoog laat lopen, dus langs het buitenste spoor, dan rijdt dit spoor met de klok mee. Omdat ik ergens de rijrichting moet draaien om weer de spiraal in te kunnen, komt er dus ergens een keerlus. Ergo: probleem, kortsluiting. Wil ik dit vermijden, dan moet ik het spoor dat uit de dalende spiraal komt meteen rechts laten afbuigen, zodat dit ook tegen de klok in loopt. Dan vermijd ik toch keerlussen?
-
Het is geen noodzaak keerlussen te vermijden. Alleen moet je twee regels aanhouden bij keerlussen :
- Gebruik een keerlusschakeling om kortsluiting te voorkomen. Die zijn er speciaal voor gemaakt.
- Als grondregel kun je aanhouden dat je altijd meerdere keerlussen nodig hebt. Met de eerste keerlus kun je van 'met de klok mee naar tegen de klok in'. En dan heb je ergens anders een tweede keerlus nodig, juist andersom aangelegd om opnieuw te keren.
In jouw geval heb je de diagonaal als eerste keerlus. Maar ergens anders, bijvoorbeeld in je onderstation, moet je dan een tweede keerlus ontwerpen. Want anders blijf je op jouw baan eeuwig tegen de klok inrijden.
Als je (vooruitrijdend) de baan kunt verlaten via het meest linkse spoor en vervolgens weer (vooruitrijdend) via de rechter kunt terugkomen op de baan is het goed. (Maar ook voor je onderstation heb je dan die keerlus schakeling nodig)
-
Ik zit toch een beetje met mijn handen in het haar. Heb buiten het forum om nog wat met Santerdam heen en weer gemaild en samen komen we er eigenlijk niet uit. Er zou nog een tweede keerlus moeten komen om van rijrichting te kunnen veranderen. Die eerste keerlus is er al, en de technische problemen kunnen wel opgelost worden, maar als je die diagonaal van onderaf opgaat, dan rijd je alsmaar rondjes tegen de klok in of je moet via het spiraal naar het niveau dat boven dit stationsdeel komt te liggen. Wie heeft er een idee om toch een tweede keerlus in te voegen?
-
Er is even een tijdje overheen gegaan. Ik was bezig met het bewerken van de spiraal (dat zijn die twee ophoudende sporen linksonder in het baanplan) en me aan het verdiepen in het verhaal elektronica. En natuurlijk moet er ook nog gewoon gewerkt worden.
Enfin, weer even zitten puzzelen aan een nieuw baanplan. Dit is alleen niveau 0. Via de dubbelsporige spiraal kom je op niveau 1 uit. In het midden van de spiraal komt een mijn te liggen. Er is dus een omloopspoortje aangelegd dat heen en weer gaat naar een ander omloopspoortje bij het station. Daar wordt de steenkool (of wat ze ook winnen in de mijn) overgeladen op een andere trein die het product dan meeneemt naar niveau 1. Feitelijk is alles buiten de spiraal één groot station.
Ik zie zelf al wat zaken die ik zeker ga aanpassen (het overlaadlijntje is een doorlopend spoor, dus gaan er te veel treinen stilstaan; er is geen ruimte voor een station ingepland, maar dat wil ik bovenaan hebben. Betekent dat er her en der wat rails op gaan schuiven. Ik beschouw dit niet als het eindplan, maar kom wel steeds weer op ongeveer hetzelfde uit.
Ik zou wat input (met uitleg dan) zeer waarderen. Een baanplan is ook wel nodig nu, want ik wil de spiraal op de tafel gaan zetten, maar dan is het handig om te weten hoe ik de draden voor de voeding op de beide sporen ga aanbrengen en wat het gevolg is voor blokken, secties en bezetmelders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbouw_proef1.jpg)
-
Na enig mailoverleg en wat nieuw denkwerk, is het plan voor de onderbouw al iets aangepast. Alleen wie iets kan bedenken voor het station en wellicht een langer perronspoor, is van harte welkom om te reageren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbouw_proef2.jpg)
-
Hoi Martin,
Goed bezig hoor met dit mooie weer..... :)
Vraagje waar had je het perron gedacht?
Als je het nu eens tussen spoor 1 en 2 doet van bovan gezien en dan een engelse wissel in de spiraal verwerkt, dan komt de trein op elk gewenst spoor binnen... spoor 1 of 2.
Als je aan de rechterzijde een meegebogen wissel neerlegt in de bocht, dan kan je daar weer van spoor 1 naar 2 toe en vise versa om het zo maar te zeggen.
vervolgens heb je de ruimte om een aantal wissels te verplaatsen..
Ik hoop dat de afbeelding het wat duidelijker maakt?
(http://home.hetnet.nl/~chris-post/onderbouw_proef2%20CP.jpg)
Suc6 groet Christiaan
-
Christiaan, dank voor je adviezen. Ik ga zeker kijken wat ik er mee ga doen, maar ik kan tevens melden dat het baanplan sowieso op de schop gaat. De spiraal neemt te veel ruimte in. Nu gaat dat hier nog wel goed, maar ik kom op niveau 1 met een doorkliefde tafel te zitten en kan dan niet veel anders dan een rondje rijden rechtsom en dan weer naar beneden (jouw richtingpijltjes moeten wel andersom in de spiraal, want het buitenste spoor (meest linker) is (was) het klimspoor.
Dus komt de spiraal op een aparte tafel te staan en werk ik met een niveau 0 wat je dus net hebt bekeken. Niveau 1 gaat dan uit een stuk van 2.10 bij 1.20 bestaan. Als ik het morgen niet anders ga indelen natuurlijk, want nu heb ik wel meer mogelijkheden, alleen een beperking aan ruimte op de zolderkamer. Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen. En dan hoop ik ook weer op je inbreng te mogen rekenen.
-
Zoals gezegd is er dus een boel veranderd aan de ruimte. Ik heb de spiraal op een aparte tafel gepland met ruimte voor een spoor om de spiraal heen. In de tekening zie je de spiraal rechtsboven, waarbij de twee zogenaamde doodlopende spoortjes dus de spiraal ingaan. Het linkerspoor is in principe het stijgende spoor, het rechter het dalende, maar ik maak er wel een keerlus voor 2-richtingen in, zodat kleinere of lichtere sleepjes ook in het steilere - het dalende - spoor kunnen klimmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_onderplan2.jpg)
Er zullen vast nog wel wat foutjes inzitten, maar ik ben niet zo ervaren en dus benieuwd naar jullie reacties en adviezen.
-
Misschien een gek idee; maar je hebt eigenlijk "bovengronds" maar één keerlus nodig, mijnsinziens. Als je er ook eent onderaan de spiraal legt, is volgens mij je voordeel dat je bovengronds wat meer de ruimte hebt. om het zichtbaar te maken heb ik in paint een schets gemaakt van wat ik bedoel
Dit is de uitleg van het plaatje hieronder
Je hebt gewoon het doorgaande spoor, de spiraal komt daar via een wissel bij, je trein komt uit de spiraal op de baan en rijdt tegen de klok in. De keerlus op je baan zorgt dat de trein weer met de klok mee kan rijden, vervolgens kan de trein de spiraal weer in, en als je dan zorgt dat er ook een keerlus onderaan de spiraal ligt, kan hij weer terug naar de andere richting.
(http://img501.imageshack.us/img501/5791/2keerlussenkd7.th.png) (http://img501.imageshack.us/img501/5791/2keerlussenkd7.png)
Als ik nu iets stoms zeg of onduidelijk ben, hoor ik het wel ;)
MVG, Robin
-
Ik kan je niet helemaal volgen Robert, want ik heb namelijk alleen maar het 'ondergrondse' deel van mijn baan getekend. Via de spiraal kun je naar boven en er komen treinen van boven naar beneden. Het bovendeel moet ik nog ontwerpen, maar dat wordt wel rustiger dan het onderdeel, wat in mijn optiek eigenlijk één groot stationscomplex vormt met een omloopje rond de spiraal.
Het is wel zo dat de spiraal als een keerlus wordt ingericht en misschien is dat wel het voordeel op de boventafel wat jij bedoelt.
-
Het is Robin, maar dat terzijde ::)
Hmm, oke, ik dacht dat ik het goed begrepen had, maar dus toch niet helemaal ;)
In ieder geval bedoel ik het zo, dat als je een spiraal van het ene naar het andere niveau maakt, je per niveau maar één keerlus hoeft te maken. Je moet dan op elk niveau een keerlus maken die ervoor zorgt dat je trein weer terug de spiraal in kan.
MVG, Robin
P.S. Wat ik nu zeg is trouwens onhandig als er tegelijkertijd veel rijdend verkeer is dat moet keren. Want voor iedere wisseling rijrichting moet de trein twee keer door de spiraal heen.
-
Sorry dat ik je met een andere naam aansprak Robin! Maar op je één keerlus per niveau idee geef je eigenlijk zelf al het antwoord: niet doen, want er gaat meer verkeer rijden dat ook wel eens wil/moet keren.
-
Hoewel het met een dubbele spiraal niet zo problematisch is, moet je maar doen wat jou het beste lijkt ;D
-
Hookies,
Je hebt me via PM gevraagd te reageren op je baanplan. Nu bij deze dan.
Wat ik van je huidige baanplan vind is dat deze nogal hektisch is. Als ik er naar kijk denk ik dat je op sommige stukken maar iets ontwerpen hebt, om het ontwerpen. Kortom niet mijn baanplan, maar misschien wel het jouwe. Maar goed, nu opbouwende kritiek waar je wat aan hebt. ;D ;D
Voordat je eigenlijk begint moet je je goed afvragen wat je wilt gaan maken, met welke treinen je wilt rijden, in welk landschap etc. In je eerste reactie van dit draadje heb je al iets uiteengezet. Maar om je even aan het denken te zetten, toch de volgende vragen.
- Welke schaal ga je rijden. (N-spoor heb je gezegd)
- Hoe ga je de baan aansturen. (digitaal of analoog?)
- Wat voor tijdperk (stoom, diesel, gemengd?)
- Hoofdbaan of Zij baan.
- dubbel of enkelspoor.
- Korte of lange treinen.
- Reizigers of goederen (beide gaf je aan)
- Rangeren en omlopen of vaste treinsamenstellingen. (Een kopstation verplicht je tot omlopen en biedt je daarom (verplicht) veel "speel" mogelijkheden. Maar verplicht is dan ook direct verplicht, Als je niet met treinstellen gaat rijden is het wat moeilijker om eens 10 minuten achterover te leunen en te genieten van het treinen spel).
- realistisch baanplan of treintjes rijden (klinkt minder erg dan het is) ;D
- bogen in het zicht of weggewerkt in bergen of achter ....
- vloeiend of haaks (bogen)
- veel landschap of veel rails
- open frame bouw, vlakke plaat of modules.
Gun jezelf veel tijd om over bovenstaande na te denken. Zet dit op papier (op dit forum) en probeer zonder ook maar 1 lijn op papier te zetten er een voorstelling van in je hoofd te maken. Je hebt een hele mooie ruimte in combinatie met N spoor om er iets moois van te maken. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
Als je bovenstaande goed op papier hebt staan is het ook voor de mede forum genoten makkelijker om je te helpen met wat je wilt bereiken.
Als je toch begint te tekenen. Start met de basis, Bijvoorbeeld een doorgaand spoor met de basisfuncties die je minimaal wilt hebben. Station, draaischijf, industrie. Houdt het simpel en probeer vanuit daar verder te werken.
Dus voordat we verder naar je baan kijken, lijkt het me verstandig dat je is uitgebreid je wensen op papier zet, zodat het ook jou baan wordt en niet die van iemand anders.
Succes.
-
Ik ga in je post mijn opmerkingen plaatsen. Het is misschien hectisch en zo zal het ook wel zijn, maar in mijn optiek is het op een groot stationsemplacement altijd hectisch, zeker als personen- en goederenvervoer gecombineerd wordt. Want dat is de bedoeling van dit niveau. Het hogere niveau is rustiger en meer ingericht op landschap.
- Welke schaal ga je rijden. (N-spoor heb je gezegd).
Inderdaad, N-spoor
- Hoe ga je de baan aansturen. (digitaal of analoog?).
Besturing is/wordt digitaal en via Koploper.
- Wat voor tijdperk (stoom, diesel, gemengd?)
Tijdperk V met hier en daar een wat ouder exemplaar. Ik denk dan aan een oud lokje voor het mijnlijntje. Dat is het lijntje dat midden in de spiraal begint, zijn lading meeneemt naar het overslaggedeelte bij het station - het overladen gebeurt in delen op dat 'rare' heen-en-weer rangeerstukje - even omrijdt en achteruit rijdend de wagonnetjes weer meeneemt naar de mijn. Deze trein komt niet op andere sporen, er wordt een spoor gekruist.
- Hoofdbaan of Zij baan.
Geen idee wat je hier nu precies mee bedoelt.
- dubbel of enkelspoor.
Verschillende sporen, maar op niveau 1 zal het vooral dubbelspoor worden.
- Korte of lange treinen.
Kort en lang door elkaar heen. Langste trein zal een Thalys of een ICE van 1 meter 25 worden. Aan kort denk ik aan bakken van drie van de NS. Mijn startset van de Regional Express telt inclusief lok vier wagons. Goederentreinen kunnen ook lang worden, maar die rijden dan door naar de industrie op niveau 1 en komen niet op spoor 1 of 2 bij het station.
- Reizigers of goederen (beide gaf je aan)
Beide dus.
- Rangeren en omlopen of vaste treinsamenstellingen. (Een kopstation verplicht je tot omlopen en biedt je daarom (verplicht) veel "speel" mogelijkheden. Maar verplicht is dan ook direct verplicht, Als je niet met treinstellen gaat rijden is het wat moeilijker om eens 10 minuten achterover te leunen en te genieten van het treinen spel).
Omlopen in de mijn en wat rangeren via enkele sporen en de draaischijf, voor de rest een soort vaste dienstregeling.
- realistisch baanplan of treintjes rijden (klinkt minder erg dan het is) ;D
Tsja, wat is realistisch. Het moet bovenal voor mij leuk zijn om er iets mee te kunnen doen.
- bogen in het zicht of weggewerkt in bergen of achter ....
Bogen deels uit het zicht, dus weggewerkt in bergen, tunnels, stroken met bomen, emplacementsgebouwen en in de blinde hoeken achter de spiraal.
- vloeiend of haaks (bogen)
Vloeiend hoeft voor mij niet zo, maar dat idee had het baanplan je al wel gegeven. Ik had nog wel het spoor dat middendoor gaat, met die 'rare' rangeerstukjes wat rechter willen laten lopen, maar liep klem op de keerlus. Misschien dat ik hier nog wat aan doe, maar weet zo 1,2,3 niet precies wat.
- veel landschap of veel rails
Veel rails hier, op niveau 1 ligt de nadruk op landschap.
- open frame bouw, vlakke plaat of modules.
Vlakke platen onderop, bovenop ook vlakke platen, maar dan wel in twee delen naast de baan gebouwd en deel voor deel plaatsen.
-
Hookies,
Op basis van een baanplan wat ik lang geleden eens gemaakt heb, heb ik het volgende getekend. Dit is als voorbeeld, niet overal even doordacht, maar vooral bedoeld om je te inspireren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeld_hookies.jpg)
1) Een groot station aan een doorgaande lijn vindt ik persoonlijk minder realistisch. Grote station komen vaak voor waar verschillende spoorlijnen bij elkaar komen. Daarom is dit station gesitueerd aan een splitsing van 2 lijnen. Hierdoor zijn er 3 ingangen naar het schaduwstation. Of dit 3 schaduwstations moeten zijn of 2 of 1 hele grote, dat is aan de bouwer zelf. Aangezien dit niet zichtbaar is heb ik het niet verder uitgewerkt.
2) Het station ligt op het hoogste niveau. Heeft 5 stationsporen, een draaischijf etc. Alle uit het station vertrekkende sporen dalen naar een lager niveau. Alleen het spoor naar linksonder blijft zichtbaar, als parade baanvak.
3) Dit spoor komt langs de industrie welke lager ligt dan het station. Deze zijn gescheiden door een afgrond. De industrie heb ik zomaar wat vorm gegeven om een indruk te geven. Door ruimte gebrek is de industrie alleen vanuit het schaduwstation te bereiken.
PS het lijkt alsof de stukken spoor niet overal aansluiten, dit komt door het waardeloze railprogramma dat ik gebruik. Volgens mij moet het toch overal aardig passen.
-
PS het lijkt alsof de stukken spoor niet overal aansluiten, dit komt door het waardeloze railprogramma dat ik gebruik. Volgens mij moet het toch overal aardig passen.
Ziet er uit als modeltreinen 2.0. Kan dat kloppen? Ik gebruik het zelfde programma en is inderdaad waardeloos soms. Had een keer een minitrix standaard layout uit een gids van minitrix na getekend en kwam voor geen mm uit.
@Hookies: mooi sporen plan :) kan niet wachten tot het uiteindelijke resultaat. Zal het draadje blijven volgen (ook je andere).
-
Klopt, is Modeltreinen 2.0
Railgeometrie van FLM HO, FLM N, minitrix kloppen alle 3 niet. is wss het meest waardeloze programma wat ik ken. maar goed, heb het voor een prikkie en geen zin om een ander progamma te kopen.
-
@Hannes/Hookies; het zou wel handig zijn de kopsporen op dat station anders om te tekenen/aan te leggen. Aangezien er van links 2x zoveel sporen het station binnenkomen dan van rechts wil je van links ook meer sporen ter beschikking hebben als van rechts.
Groetjes Michiel
-
Klopt, is Modeltreinen 2.0
Railgeometrie van FLM HO, FLM N, minitrix kloppen alle 3 niet. is wss het meest waardeloze programma wat ik ken. maar goed, heb het voor een prikkie en geen zin om een ander progamma te kopen.
Zelfde reden waarom ik alleen dit programma heb. 10 euro bij de media markt toen ofzo. Weet niet meer precies.
-
Het is een tijdje rustig geweest hier. Vakantie en vooral werken aan een beter baanplan, waarbij de geometrie ook, voor zover mogelijk, in acht werd genomen. Onderstaand is uiteindelijk uit de bus gekomen. Met een paar opmerkingen vooraf: rechtsboven ligt een dubbelsporige spiraal om naar een hoger gelegen niveau te komen (wat overigens pas gebouwd gaat worden als dit klaar is). Aan de lange linkerzijde komt een station à la Bonn. Voor het makkelijker maken van de tekening (je gaat anders te snel over grenzen heen) heb ik het tafelblad 20 cm korter gemaakt.
WinTrackversie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/herstelde_geometrie2_laadspoor.jpg)
En zo ziet het er in 3D uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hookyville_in_3d.jpg)
-
Het baanplan heeft de afgelopen weken toch nog een paar laatste wijzigingen ondergaan. Juist doordat ik de baan even had uitgeleg en op de foto had gezet, kwamen nog wat nieuwe inzichten bovendrijven. Zo is de wisselstraat aan de onderzijde nog wat uitgebreid en is de aansluiting van spoor 2 aan de onderkant naar spoor 1 verdwenen. Spoor 2 sluit hier nu op spoor 3 aan. Hierdoor heb ik meer langere stationsporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief_plan_Hookyville.jpg)
Komende weken maar eens flink draadjes aan rails gaan solderen en eens wat gaan leggen. De terugmelddecoders zijn al binnen, de wisseldecoders komen van de week.
-
Tsja, dan ben je draadjes aan het solderen en flink aan het testen met Koploper, zegt mijn vrouw opeens dat ze mij de hele zolder wel wil gunnen. Dan heb je opeens zo veel meer ruimte en kun je in feite opnieuw beginnen. Niet erg natuurlijk, want nu kun je ineens veel meer gaan doen.
Ik zal eerst een idee geven van de ruimte en welke niveaus ik daarbij ga gebruiken.
Het schaduwstation, waar al een baanplan voor in elkaar is gezet met een aantal lekkere lange sporen. Er wordt alleen met de klok mee gereden. De treinen komen via het blauwe spiraalspoor binnen en verlaten het schaduwstation weer via het rode spoor, of draaien nog een rondje buiten om de spiraal heen, waarna de treinstellen een nieuwe parkeerplaats gaan zoeken of alsnog het schaduwstation gaan verlaten. Bonus is dat ik tijdens het bouwen al snel rond kan rijden, zonder dat er al een verbinding met de bovenwereld is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/forumschaduwstation_1.jpg)
Van de bovenwereld kan ik alleen de plattegrond in WinTrack geven. Verder wordt dit een heuvel/bergachtige wereld. Bovenin komt een zijlijnstation met twee sporen voor een tandradlijn. Deze zal via de muur links zo hoog mogelijk gaan stijgen. Het ene spoor stopt halverwege op ca. 25-30 cm, waar een mijningang zit, het tweede spoor pakt nog eens 20-25 cm extra om een halte te kennen bij een ski-oord. Dat hier bewegende skiliften gepland staan, mag geen verrassing heten.
Verder zullen de sporen links en rechts getrapt gaan lopen. Een paar helemaal laag vooraan, zeg maar langs de oever van water en een paar wat hoger op de baan, zo'n 15-20 cm hoger.
Het middengebied wordt een bergketen, met zowel voor als achter de berg spoorlijnen. Achter de berg een goederenstation met industrie en een klein dorpje, aan de voorkant een station met een kleine stad. Via een uitneembaar gedeelte kunnen de treinen dan het rechterdeel bereiken of via een tunnel weer terugrijden naar het begin. Het uitneembaar gedeelte zal een ondergrondse tunnel kennen die in het water ligt. Boven het water zal ook nog een spoorburg gebouwd gaan worden.
Het plan is zoveel groter dan de vorige plannen, maar nu komen de vele flexrails die ik heb opeens goed van pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boventrackplan_3_3.jpg)
-
Sterkte! Maak de sporen in je schaduwstation zo lang mogelijk, kun je meerdere blokken achterelkaar per opstelspoor maken.
-
Tijdje dus niks van me laten horen. Denken over de nieuwe ruimte, wat waar te plaatsen en bouwtest doen met een diorama. Maar er is inmiddels een plan voor een schaduwstation ontwikkeld.
De spiraalsporen rechtsboven worden zodanig ingericht dat op beide sporen treinen kunnen dalen en stijgen. Daarvoor zal ik het stijgingspercentage in de binnenbaan onder de 3% houden (de buitenbaan heeft meer lengte en dus een lager percentage). Dat is te doen, want ik heb voor een trein met opengeklapte pantograaf, staand op rails en het bekende blauwe dempingsspul maar 5,2 cm nodig. De tussenruimte is dan 6,7 cm, dus ik heb wat speling.
Ik ga het schaduwstation in elk geval inrichten voor rijgebruik in 2 richtingen. Of dat in de praktijk ook zo zal zijn, weet ik nog niet. Ik wil gewoon dat schaduwstation hebben staan en zo ingericht, want anders vrees ik dat ik nooit een start ga maken.
Op de tekening lijkt het alsof de treinen rechtsonder zowat van de tafel afvliegen. Hier wordt de tafel gewoon ietwat verbreed. Uiteindelijk moet het toch nog op maat gezaagd worden.
In dit schaduwstation zit geen keerlus, lijkt me. Als ik een overloopwissel zou plaatsen helemaal bovenaan net na het uit de spiraal komen, is dat volgens mij wel het geval, want dan kan een trein weer op hetzelfde spoor terugkomen. Als ik dat toch wil, waar zou ik hier dan een keerlus voor moeten inrichten? Of kan ik het overloopstukje beter weglaten en bij het ontwerpen van de bovenbaan maar eens zien waar ik dan keerlussen ga plaatsen (of helemaal geen keerlussen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux2_1.jpg)
Hm, je mag wel een vergrootglas nemen om dit te kunnen bekijken. Is er een manier om dit groter te krijgen?
-
Dat kan door hier (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux2_1.jpg) op te klikken!
Groeten,
Frank
-
Hoi Hookies,
Mooi ruim opgezet schaduwstation. Ruime bochten is een goede keus (al heb ik met mijn krappere bochten ook geen probleem).
Wel zie ik mogelijkheden om een aantal opstelsporen te verlengen met min. 1x 9100. Gewoon door de wisselstraten na de bocht eerder te laten beginnen.
Wellicht kan ik vanavond wel even een suggestie plaatsen.
Ook goed dat je rechts om de spiraal heen een rondrijspoor hebt liggen. Dan kun je je hele schaduwstation al testen door lekker veel rond te rijden, voordat je de rest van je baan n aansluiting op de spiraal klaar hebt. Da's geen overbodige luxe, maar vooral: het is leuk. Hoe eerder je kunt gaan rijden, hoe beter, toch?
Groets, Hans