BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Luud H op 18 April 2023, 10:23:32
-
Hai all,
Nu de ,,hoofdbaan" bijna klaar is, wil ik enkele kopsporen gaan maken. De hoofdbaan is voorzien van blokken waar twee terugmelders hun werk doen. Werkt keimooi met snelheid terugnemen bij de eerste terugmelder en stoppen bij (in) de tweede terugmelder en een natuurgetrouwe treinopvolging. Maar nu is mijn vraag: kan ik bij een kopspoor ook gebruik maken van een terugmelder ??
Ter info: terugmelders van YaMoRC, Rocrail, gelijkspanning tweerail.
Ik hoor het graag.....en experimenteer graag verder......
-
Ja, waarom zou dat niet kunnen?
-
Het gaat bijvoorbeeld mis als je met een te hoge snelheid op die melder aankomt. In mijn besturingsprogramma (Koploper) wordt er dan niet meer netjes afgeremd en de trein stopt abrupt.
Het hangt dus af van het programma waar je mee werkt (Rocrail) en wat daarmee het rem gedrag zal zijn en vooral ook hoe lang je kopspoor is.
Gr, Ben.
-
Ik had in iTrain ook een enkele melder gebruikt voor een stopsectie, maar ik had hem iets te ver richting stootblok gezet waardoor treinen wilde doorschieten. Dit loste ik op door de snelheid in het naburige blok te verlagen.
Ik had aanvankelijk het stop blok ook een lagere maximum snelheid gegeven, maar iTrain stuurde alsnog de trein naar het blok met een hogere snelheid. Daarom had ik de snelheid in het blok ervoor lager gezet. Toen werkte het wel goed.
Ik had dit probleem ook kunnen oplossen door de terugmelder te verplaatsen, maar dat was meer werk.
Mvg,
Bas
-
Ja logisch, je moet natuurlijk wel zorgen dat de trein met lage snelheid dat kopspoor op rijdt. Dus op een eerdere melder moet je al opdracht geven om snelheid te verlagen.
-
Ik vind het wat minder logisch dat iTrain dan een trein wegstuurt met een hogere snelheid dan de maximale snelheid van het ontvangende blok :-X. Dat blok waar de trein vandaan komt, wordt ook aangedaan door doorrijdende treinen die dan nodeloos traag rijden. Misschien een leuk vraagstuk voor het iTrain forum :police:
Bas
-
oorspronkelijke reactie was fout, dus verwijderd
-
Dat blok waar de trein vandaan komt, wordt ook aangedaan door doorrijdende treinen die dan nodeloos traag rijden. Misschien een leuk vraagstuk voor het iTrain forum :police:
Bas
Daar is een oplossing voor. Je kunt in iTrain per blok aangeven welke snelheid er geldt bij verschillende situaties. Zo kun je instellen wat de maximum snelheid in het blok is wanneer er in het volgende blok gestopt moet worden. Deze snelheid geldt dan alleen als er daadwerkelijk gestopt moet worden maar doorgaande treinen worden er niet door beïnvloed.
Groeten,
Bert
-
Als je 1 melder toepast kun je ook stoppen op een virtuele melder.
Mvg Johan
-
Verder kun je in iTrain aangeven hoeveel cm de trein voor het eind stil moet staan, je moet dan wel de optie "rijden op posities" gebruiken. Zolang je niet hoeft te rangeren en te koppelen in een blok heb je aan één melder genoeg. Maar twee is wel vaak beter, de laatste melder kan dan alsnog ingrijpen als het onverhoopt een keer fout gaat.
Hartelijke groet,
Joop
-
Heel leuk al die Itrain suggesties maar Luud gebruikt Rocrail. Voor een kopspoor met 1 melder kun je het type enter2in melding gebruiken, meer melders kan natuurlijk ook (enter en in en eventueel ook nog een pre2in). Tevens is er de mogelijkheid je trein van rijrichting te laten wisselen op zo'n kopspoor. Albert heeft daar een video van gemaakt. Succes!
-
Dan heb je de instellingen in koploper niet goed staan.
Nee Roelco, daar gaat het natuurlijk niet om. Ik hoef geen lesje Koploper. Ik gaf slechts aan dat als de snelheid te hoog is je niet netjes kunt remmen.
De snelheid bij aankomst op de stopmelder moet (in Koploper) lager zijn dan de minimum snelheid van het treintype. Hoe dat moet was niet de vraag en bovendien niet relevant voor de vraagsteller.
-
Nou sorry dan, probeer ook alleen de vraagsteller maar te helpen. Moet gewoon leren niet meer te reageren
-
Er zal toch niet zo veel verschil zitten tussen die besturingsprogramma's? Een blok van tevoren afremmen tot halve snelheid, bij nadering van het wissel naar kruipsnelheid en op het eind van het kopspoor naar nul. Lijkt me dat alle programma's dat moeten kunnen.
En dat is niet eens beperkt tot software besturing. Ik heb dat op een vroegere analoge spoorbaan zelfs in hardware voor elkaar gekregen.
-
Dank jullie alle, het maakt nogal wat los. Ik heb gelukkig (nog) genoeg mogelijkheden om een kopspoor met twee melders te maken, dus dat kan altijd. Ik ben gewoon benieuwd of het ook met een zou kunnen, en zo ja, hoe dan. Ik zal eens gaan zoeken bij de Youtube info van Albert, misschien dat daar nog info te verkrijgen is.
Nogmaals Dank en RJR, blijf aub reageren.....Een mooie zin van een bekend modelspoorder: als je geen fouten (durft) te maken, wordt je nooit beter dan hoe je nu bent......Uiteindelijk zijn we hier om van elkaar te leren ....
Spoorse Groeten, Luud. (y)
-
Geef eens aan waar we het precies over hebben Luud. Een kopspoor kan bedoeld zijn om alleen een lok te parkeren of om een hele trein neer te zetten. Dat maakt een verschil. Voor het eerste is 1 melder voldoende, voor het tweede is het feitelijk een blok als alle anderen.
En Roelco, je kunt hier gewoon posten als antwoord op de gestelde vraag maar dat doe je niet, het is niet zo zinvol met mij in discussie te gaan, ik ben niet de vraagsteller. ;)
Gr, Ben.
-
Dag Ben, Goedemorgen,
Dank voor je antwoord, de oplossing zit er in. De bedoeling is een pendeltrein (mat 54 oid) te laten rijden tussen twee (of drie) kopstations. Nu valt een mat 54 tussen ,,lok en hele trein" in, ik denk dan dat twee melders, gezien ik ook voldoende lange kopsporen kan maken, de oplossing gaat zijn.
Spoorse Groet, Luud.
-
Heel leuk al die Itrain suggesties maar Luud gebruikt Rocrail. Voor een kopspoor met 1 melder kun je het type enter2in melding gebruiken, meer melders kan natuurlijk ook (enter en in en eventueel ook nog een pre2in). Tevens is er de mogelijkheid je trein van rijrichting te laten wisselen op zo'n kopspoor. Albert heeft daar een video van gemaakt. Succes!
Dank je wel Marco, vandaag de video bekeken en mijn plan getrokken. (twee melders voor mij, ook op het kopspoor).
https://www.youtube.com/watch?v=XHTzJooiDg0&list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa&index=10