BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: RVDBB op 17 April 2023, 20:55:59
-
Ik zoek schakelaars voor het maken van een stopsessie bij bijvoorbeeld een station of doodspoor. van de standaard Feischmann schakelaars weet ik niet welke hiervoor geschikt zijn. Hoe laat ik automatisch of handmatig en trein analoog langzaam stoppen? kan dit ?
dank dank
-
Fleischmann schakelaar zijn dar vast wel geschikt voor, maar die zijn onaangenaam duur.
Je kunt beter in een elektronicazaak tuimelschakelaars kopen. Die moet je dan wel in een paneeltje inbouwen.
Automatisch langzaam afremmen kan met een elektronische regelaar met optrek- en afremvertraging.
Het zijn overigens stopsecties, geen stopsessies.
-
Of je geeft de stop sectie geen stroom. alle treinen stoppen op de geïsoleerde sectie.
Door op een drukknop te duwen geef je wel stroom op de rails en de trein rijdt verder.
Bij een kopstation heb je helemaal geen schakelaar nodig.
Een diode over de isolatie gesoldeerd doet dan de truck.
Het streepje moet dan van het station afstaan.
De stroom wordt door de diode gestopt en daardoor stopt de trein ook.
Als je het station uit rijdt kan de stroom vrij via de diode stromen.
Een schakelaar kan namelijk onbedoeld verkeerd staan, waardoor de trein niet stopt.
Met vriendelijke groeten
Wil
-
Het streepje moet dan van het station afstaan.
Hangt er vanaf in welke spoorstaaf de diode zit.
-
Vroegâh, als student in de jaren 70, gebruikte ik weerstandjes om de trein af te laten remmen. Elk stukje geïsoleerd rail kreeg telkens een iets zwaarder weerstandje. Zelfs nog zo gemaakt dat via een schakelaar alle rails in het blok gevoed werden met spanning voor de baanvaksnelheid en als de trein moest stoppen ging de schakelaar om en liep de stroom via de verschillende weerstandjes. Het was toe met vijf treinen nog wel te overzien. Maar ook dit valt te automatiseren.
Hartelijke groet,
Joop
-
De vraag was:
Ik zoek schakelaars voor het maken van een stopsessie bij bijvoorbeeld een station of doodspoor. van de standaard Feischmann schakelaars weet ik niet welke hiervoor geschikt zijn. Hoe laat ik automatisch of handmatig en trein analoog langzaam stoppen? kan dit ?
dank dank
Misschien is het voor TS alleen belangrijk om te stoppen? ;)
-
Er staat wel
langzaam stoppen?
Ronald ;) ;D
-
Ik heb precies voor dit doeleind ( <= analoge trein opvangen) een stukje elektronica gemaakt, wat ik toepasselijk Train catcher (https://train-science.com/train-catcher/) heb genoemd. Ik heb een tweetal werkende prototype in elkaar gesoldeerd die mag je in ruil voor een postzegel of twee uitproberen als je wilt ;).
De website legt alles uit. Ze zijn aanvankelijk bedacht om een pendelbaan mee aan te sturen of om een analoge baan deels te (half) automatiseren, maar ze kunnen ook tussenstops doen. Een opgevangen trein kan je laten vertrekken door middel van een drukknopje te gebruiken. Ze kunnen ook detecteren wanneer er omgepoold en aan de hand daarvan de trein laten vertrekken.
Er zit wel 1 catch in ::), Ze worden gevoed uit de baanspanning. Als je de regelknop terugdraait naar 0 vallen ze uit en ik weet nog niet op dit punt hoe ze dan reageren. De trein zou in theorie moeten stil blijven staan. Ik denk dat de volgende versie misschien beter een permanente voeding kan gebruiken, tests will show :police:
Als je interesse heb in mijn prototype hoor ik het wel ;)
Mvg,
Bas
-
Vroegâh, als student in de jaren 70, gebruikte ik weerstandjes om de trein af te laten remmen.
Het effect daarvan is verschillend per trein. Of had je allemaal identieke treinen?
Ik heb in die periode ook zitten experimenteren met weerstanden, maar daar ben ik gauw mee gestopt toen ik in Model Railroader het schema van een transistor throttle zag staan.
-
traincatcher ziet er ingewikkeld uit. moet ik over nadenken. zelf al geprobeerd?
-
Er staat wel Ronald ;) ;D
Klopt ;D ;)
-
Dank vast voor alle reacties. Super. Ik dacht dat dit kon met de schuifweerstand van fleischmann nr 6954. dat je deze instelt op een bepaalde waarde en dat de trein dan langzamer gaat ?
Nog een andere vraag: als je een aan ontwerpt voor 1 enkele richting doe je dit dan links om of rechtsom. Met de klok mee of tegen de klok in. Ik heb tegen de klok in gevoelsmatig gedaan. dit strookt net sportbanen als hardlopen en schaatsen. en voelt natuurlijker dan met de wijzers mee. Misschein heeft iemand hier ook een idee over.
-
Dat valt opzich wel mee, in de meest simpele setup gaan er niet meer dan 2 draden in en 2 draden uit (+ evt 2 draadjes voor een schakelaar). Het is eigenlijk niet veel meer dan een diodefuik met rem- en optrekvertraging.
Hij kan misschien alleen ietsjes meer dan je nodig heb. De belangrijkste pro's zijn dat je het remgedrag kan instellen met een potmeter en dat je de beschikking heb over een optionele stopsectie waardoor je trein harder remt ( = handig wanneer je treinen nogal verschillend rijgedrag hebben). De bufferzone heb je alleen nodig als je met push-pull treinen en/of treinstellen gaat rijden.
Op mijn MSV gebruik ik er een om een analoge tram een rondje ovaal te laten rijden. Elke keer dat die stopt, kan iemand van het publiek dat ding weer een rondje laten crossen door op een knop te drukken.
Ik zal eens even wat N-spoor en een analoge trein regelen, dan kan ik een test setup maken en filmpjes schieten ;)
Mvg,
Bas
-
er zijn ook 2 soorten remweer standen te verkrijgen van fleischmann een kan je zelf instellen google maar is daarop
-
Klopt Klaas, de treinen reageerden verschillend op die weerstandjes. Maar daar kon ik in die tijd niet zo mee zitten. Maar als 18 jarige niet-techneut vond ik het wel een briljant idee. ;D
hartelijke groet,
Joop
-
klinkt boeiend maar ik vrees dat mijn ervaring tekort schiet op dit punt. Ik heb nu al eindeloos veel draden on de het blad en dan moeten de seinen en wissels nog en de verlichting. heel veel puzzelen en nadenken nog dus.
Maar ik wil je filmpje tzt graag zien. wie weet wordt eea dan duidelijker voor mij. dank !