BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: iljitsch op 16 April 2023, 18:13:53
-
Hallo allemaal! Ik ben Iljitsch en ik ben nieuw hier.
Na één verkeerd filmpje gekeken te hebben op Youtube ben ik nu volledig besmet met het modelspoor-virus. De afgelopen twee weken heb ik uren per dag aan een baanplan gewerkt. Dat is nu ongeveer wel af, dus begint het gedeelte waar ik daadwerkelijk geld uit moet geven...
Ik wil niet in één klap vanalles aanschaffen, maar het langzaam opbouwen en zo ook zien waar voor mij de lol wel en niet in zit.
Grootte wordt N, want ik heb geen goede plek om een vaste baan op te bouwen. Het idee is spoor te leggen op een kurken prikbord van 120x90 cm. Maar in eerste instantie zat ik te denken aan H0, dus mijn baanontwerp is gebaseerd op de rails van Piko. Probleem is: wat zijn goede rails op het N-formaat? (Alleen de rails, geen bedding.)
Wat ik vooral wil doen is rijden op een manier die een beetje uitdagend is, het bouwen van modellen is minder aan mij besteed.
Piko heeft een document van 20 pagina's waarin alle specificaties van hun rails staan. Voor de leveranciers van N-rails blijf ik nog met veel vragen zitten, en sommigen gebruiken nogal bizarre curves van 10 (veel te weinig) of 24 (veel te veel) graden. Wat is wijsheid op dit gebied?
Ik heb nu een z21 startpakket van Fleischmann op het oog. Daar zit een heel aardige locomotief in, een drietal vrachtwagons, de z21 centrale die de handel aan kan sturen en een multiMAUS voor de handmatige besturing. En nog belangrijker, na het betalen van nog wat extra geld (zucht...) kan je eea ook aansturen vanaf een tablet of telefoon. Ik heb mijn baanplan al schematisch opgenomen in de app en dat zie ik helemaal zitten.
Ik las hier in oudere berichten op het forum dat er ook een Digikeijs DR5000 is die meer kan in het algemeen en ook die app ondersteunt, maar dan heb je niet het voordeel van zo'n startpakket waar je gelijk mee aan de slag kan. Ben ik nou gek of is de startversie (wit) van de z21 ruim voldoende voor iemand die een stuk of vier treinen en zo'n 20 wissels wil aansturen zonder bijkomende ingewikkelde zaken?
En nog tips over de beste manier om treinen automatisch tot stilstand te laten komen in een kopstation?
-
Voor de leveranciers van N-rails blijf ik nog met veel vragen zitten, en sommigen gebruiken nogal bizarre curves van 10 (veel te weinig) of 24 (veel te veel) graden. Wat is wijsheid op dit gebied?
Bedoel je hier wissels? Die zijn er ook van 15 graden.
-
En nog tips over de beste manier om treinen automatisch tot stilstand te laten komen in een kopstation?
ABC remmodules zijn hier perfect voor. Lenz heeft de Bm1. Nu zijn het slechts 6 diodes op een stukje print waar ze veel geld voor vragen. Dat kan je ook makkelijk zelf fabrieken.
z21 is een uitstekende keuze.
Bas
-
Voor rails zou je eens kunnen kijken naar PECO, ik heb die in H0 en bevallen mij goed.
Je zou hier eens kunnen kijken: Link naar Hattons (https://www.hattons.co.uk/stocklist/1000589/1000683/n_gauge_track_code_80_setrack/prodlistbyscaleandtype)
Goede ervaringen en de prijzen zijn incl BTW, komen heen invoerkosten bij.
Na een start met profirails ben ik overgestapt op PECO, alles flexrails
-
Voor rails zou je eens kunnen kijken naar PECO, ik heb die in H0 en bevallen mij goed.
Ugh, je zoekt je een ongeluk naar de geometrie van de rails. En daar komt uit dat hun gebogen wissels een "buitenbocht" met radius 914 mm hebben. Daar ga ik niet mee uitkomen. Mijn baanplan is afhankelijk van afbuigende wissels om toch nog binnen 115x85 cm een kopstation plus een ovaal te kunnen realiseren, en met zulke ruime bogen zit dat er niet in.
Ik zit nu te kijken naar Minitrix maar die lijken wel aanzienlijk duurder. Wellicht een optie om die afbuigende wissels van Minitrix te combineren met andere elementen van Peco.
Wellicht maar bij de modelspoorwinkel langs gaan en wat stukjes spoor van verschillende fabrikanten aanschaffen om te zien wat op wat past. Zelfs binnen één fabrikant kan dat verschillen, zoals bij Peco met N 80 en N 55 spoor. Dat is dan blijkbaar 0,080 en 0,055 inch (2 / 1,4 mm) hoog.
-
Rick: hangt van de fabrinkant/lijn af. Bijvoorbeeld Peco streamline N code 55 is gestandaardiseerd op 10 graden, maar Peco streamline N code 80 heeft dan weer 8, 10 en 14 graden...
bask185: ok, AWB ziet eruit als een goed systeem. Nog even kijken of ik mijn eigen soldeervaardigheden vertrouw of toch liever iets meer uitgeef...
Ik zat in eerste instantie te denken dat het lastig is dat als je met een trek/duw combinatie van loc+wagons of een treinstel dat maar aan één kant een motor heeft je slecht uitkomt met AWB omdat je met de loc voor op een heel ander moment wilt gaan remmen dan met de loc achter.
Maar: mijn kopstation heeft niet voor niks 3 / 4 sporen, dus ik kan bij het ene spoor de AWB aan het eind inzetten en bij het andere spoor aan het begin van het stationsspoor. Dan alleen even opletten dat je de trein dan in de juiste richting op het juiste spoor laat aankomen.
Overigens: voor trek/duw heb je in de echte wereld ofwel een stuurstandrijtuig nodig, ofwel aan beide kanten een locomotief. Stuurstanden zijn maar heel beperkt verkrijgbaar... en zeker niet (van de grote merken) van Nederlands materieel.
Twee locomotieven zoals momenteel door NS gedaan wordt voor de Intercity Direct op de HSL is ook wel interessant, hoewel dat een extra loc kost. Programmeer je die dan beiden met hetzelfde DCC-adres? Of kan je gewoon de een door de ander laten trekken?
Mijn modeltreintje van eeuwen geleden gaf erg veel weerstand bij gewoon vooruit duwen. Maar in principe zou een electromotor met weinig weerstand moeten draaien als je er geen stroom in stopt of uithaalt... Kan ik goed zien aan de naafdynamo op mijn fiets: met het licht aan veel meer weerstand dan met het licht uit.