BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: joespoor op 12 April 2023, 22:17:57
-
Hoewel ik mezelf toch redelijk "ervaren" voel, loop ik nu tegen een probleempje aan dat ik niet kan oplossen: ik heb een wagon gekocht met een oude ROCO koppeling en wil die vervangen door een standaard koppeling, maar ....... ik krijg de koppeling niet open. Ik dacht gewoon het afdekplaatje eraf te wippen, maar dat lukt niet. Het is een oorspronkelijke Fleischmann Piccolo containerwagon. Ik doe vast iets niet goed en hoop dat iemand me de juiste hint kan geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230412-221157007-643711ca56c5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230412-221157007-643711ca56c5a.jpg)
-
Hallo,
Zo te zien is het afdekplaatje van metaal. Deze kun je er niet zo afwippen. Aan de bovenkant (misschien enigszins verborgen) zijn de twee lipjes omgevouwen. Deze moet je met een klein schroevendraaiertje/tangetje eerst recht buigen, en dan trek je het plaatje er zo af.
Groet,
Paul
-
Inderdaad, Paul, dat vermoedde ik ook al. Na nog wat inspectie met een vergrootglas en wat gepruts bleek dat het onderstel ook nog weer in twee stukken kon worden gesplitst, waardoor ik het draaistel eruit kon halen (bij het witte kruisje op de foto) en zodoende bij de door jou genoemde lipjes kon. Bedankt voor de hint.
-
Op de foto ligt de koppeling uit elkaar met onder de eigenlijke koppeling. Het is een systeem dat ik niet ken, waarbij de V-vormige constructie dienst doet als veer. Boven in de foto het huis en afdekplaatje. Kent iemand dit soort koppeling, maar dan in standaard uitvoering?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230413-161023879-BURST000-COVER-64380eb622dd7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230413-161023879-BURST000-COVER-64380eb622dd7.jpg)
-
Van een oude wagon heb ik een koppeling met spiraalveertje weggenomen en deze aan de nieuwe wagon bevestigd. Het werkt niet optimaal, maar is beter dan niks.
-
De koppeling lijkt op een Fleischmann profikoppeling. Nummers 9570+9573. Maar dan ontbreekt er aan 9570 wel wat. Anders weet ik het niet.
Groet,
Paul
-
Dit is een Roco kortkoppeling. Die zie je niet heel vaak.
Ik weet eigenlijk niet waarom dat eigenlijk is. Wellicht toch niet zo'n goed systeem?
Groet,
Collin
-
Inderdaad nog nooit gezien, noch van gehoord. Maar we weten nu wat het is !
(y)
-
Het gedeelte van de koppeling dat "veert" werkt in ieder geval beter dan het gedoe met die spiraalveertjes van andere koppelingen, o.a. Fleischmann. Het feit dat het kennelijk een kortkoppeling van Roco is, bewijst ook waarom ik er helemaal niks over kon vinden, omdat Roco niks meer doet met de N-schaal. Gek is wel dat Fleischmann (voor zover ik weet) Roco ooit heeft overgenomen en dat datzelfde Fleischmann onlangs heeft besloten helemaal te stoppen met de H0 schaal en alleen nog maar te focussen op schaal N. Misschien "ontdekken" ze nog eens de waarde van de oude Roco kortkoppeling, hoewel er tegenwoordig natuurlijk veel nieuwere systemen zijn. Bedankt voor jullie meedenken.
-
Dit is een Roco kortkoppeling. Die zie je niet heel vaak.
Ik weet eigenlijk niet waarom dat eigenlijk is. Wellicht toch niet zo'n goed systeem?
Groet,
Collin
Het is ingehaald door het later geïntroduceerde kortkoppelsysteem van Fleischmann.
-
Het Roco nummer van de koppeling is 20030. Als je daarop googelt, Roco N 20030, vind je nog heel wat :)
In de verpakking zaten dan 3 paar koppelingen, maar wel elk paar een andere lengte. Lekker handig als je maar 1 soort nodig had...
Ik heb nog een oude Roco N catalogus 1991-1993, daar staan ook tabellen bij welke koppeling bij welke wagon paste (stand 1991 natuurlijk).
Ik zal daar eens een scan van maken.
Roco was inderdaad eerder met kortkoppelingen dan Fleischmann, zowel in H0 als in N.
Groet, Victor
Edit: scan toegevoegd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoNcat9193-p63-001a-64399d0319f09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoNcat9193-p63-001a-64399d0319f09.jpg)
-
Dank voor de tip!