BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eschoen op 15 April 2008, 07:04:34
-
Hoe kun je nu het beste de lengte van een trein berekenen
Ik heb een lok met 5 bijpassende rijtuigen gezien in een catalogus. Maar hoe bereken je nu de totale lengte?
Voorbeeld (is in N-spoor maten):
Lok is lob 103 mm en de rijtuigen zijn allen lob 165 mm.
Kan ik nu: 103 + 5 * (165) = 928mm.
of moet ik nog wat extra ruimte nemen?
Alvast bedankt
Edwin
-
Iets extra ruimte mee nemen, maar dat gaat om mm met een max van 20 mm (2 cm). Tussen elk rijtuig heb je wel iets ruimte zitten.
Over het algemeen benader je met jou manier zeker de minimale lengte van die trein.
mvg,
Sander
-
Ik reken gewoon altijd een rijtuig lengte voor de loc, dan maakt het namelijk niet uit welke loc je gebruikt. Een NS1100 of een DB V100 zijn korte locs, een Br103 is al wat langer, en stoomlocs met sleeptender is helemaal lang.
In dit geval is het loc+5 rijtuigen daar reken ik dan 6 rijtuigen voor, (zo kan je er ook een treinstel van 6 rijtuigen of een lange stoomloc met 5 rijtuigen kwijt). Bij 6 rijtuigen zit je op 160m in het echt en dus 1m in N en inderdaad is dan een cm of 2 extra altijd wel handig.
Groetjes Michiel
-
Hoe kun je nu het beste de lengte van een trein berekenen
Ik heb een lok met 5 bijpassende rijtuigen gezien in een catalogus. Maar hoe bereken je nu de totale lengte?
Voorbeeld (is in N-spoor maten):
Lok is lob 103 mm en de rijtuigen zijn allen lob 165 mm.
Kan ik nu: 103 + 5 * (165) = 928mm.
of moet ik nog wat extra ruimte nemen?
Alvast bedankt
Edwin
Over het algemeen is in de rechtstand de buffer <=> buffer afstand 5 mm.
Dus in jouw gevan van loc en 5 rijtuigen 25 mm toevoegen. Je hebt dan de absolute minimale lengte van de trein. Hier moeten nog enkele tientallen millimeters bij als je er omheen wilt rijden in een wisselstraat.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
En erop letten, op de stations in het noorden van ons land, ik woon aan de lijn van Groningen naar Roodeschool, mag een trein nooit langer dan 250 meter zijn.
Daarom wordt het goederenverkeer naar de Eemshaven ook altijd in de nacht afgewikkeld omdat dan het personen verkeer stil licht.
Dick Bolt
-
Dit is een beetje erg kort door de bocht, wat je hier Noord Nederland noemt slaat op enkele lijnen. Er zijn ook lijnen in de noordelijk provincies waar zeker wel langere treinen rijden.
De sporen van stations onderweg, het gewicht van een trein, de maximum snelheid, het vermogen van de loc die ervoor hangt en hellingen die op een traject liggen en voor reizigerstreinen de lengtes van de perrons zijn allemaal factoren die de lengte van een trein bepalen. Het mag voor zich spreken dat dat voor iedere trein en traject dus anders kan zijn.
Zo zul je geen reizigerstreinen van 600m tegen komen maar goederen treinen van die lengte rijden wel op div. routes.
Groetjes Michiel