BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ns loc op 15 April 2008, 00:06:21
-
hallo ik heb sinds kort een grote trein baan op zolder staan van 4 bij 2 meter maar nu heb ik er 1 trafo op aan gesloten maar nu rijden mijn treinen niet meer zou iemand me kunnen vertellen hoe dat kan en wat ik er aan kan doen deze baan is voor mijn zoon en mij en heb hem na 2 maanden hard bouwen eindelijk af en nu wilt hij dat de treinen rijden maar dat doen ze niet wie kan me uit de brand helpen mvg ns loc
-
Het heeft heel waarschijnlijk niets met stroomverlies te maken. Op zo'n klein stukje (4 x 2) meter heb je daar echt nog geen last van. Tenzij je met 5+ loc's gelijktijdig aan het rijden bent.
Het beste begin je vanaf de voorkant te kontroleren. Pak een multimeter of een lampje met twee draadjes.
- Zit de stekker in het stopkontakt ? Nee, geen grapje !
- Kijk of de trafo spanning levert
- Kijk op de plaats, waar de trafo op de rails is aangesloten
- Volg de rails, meetdraadjes op de twee spanningsdragers (rails of middenrails)
Hoe heb je de bedrading aangelegd ?
- Heb je voldoende aansluitpunten van de trafo naar de rails ? Je kunt niet volstaan met alleen railsverbinders tussen de railsstukken. Die maken heel vaak slecht kontakt
- Heb je een ringleiding aangelegd ?
- Nergens een draad 'gedraaid' waardoor kortsluiting ontstaat ?
- Hoe heb je de draden aan de rails bevestigd ? Klemmetjes of gesoldeerd ?
- Heb je een digitaal systeem ? En zitten de condensatoren nog in de aansluitblokjes ?
Je verteld vrij weinig, dus is het moeillijk even snel de oorzaak aan te wijzen.
-
Nog veel belangrijker om te weten:
Gaat het hier om een 2 rail systeem(Fleischmann,Trix, enz) of gaat het om een 3-railsysteem(Marklin).
Als je 2 rail gebruikt, heb je keerlussen in de baan die mogelijk kortsluiting kunnen veroorzaken, enz.....
Rij je digitaal of analoog?
Kun je wat meer info geven? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
......maar nu rijden mijn treinen niet meer ....
Hebben ze ooit wel gereden? En zo ja, wat is er sindsdien veranderd?
Enne....., zou je misschien punten, komma's en hoofdletters willen gebruiken? Dat leest wat makkelijker.
-
Dit kan inderdaad vele oorzaken hebben.
Het is een heel goed idee om eerst eens de punten te checken die Santerdam erg duidelijk beschrijft. Laat je de uitkomsten daarvan even weten? Aan de hand daarvan kan je dan misschien verder geholpen worden. Maar waarschijnlijk zal je bij deze metingen de oorzaak wel al vinden. Overigens spreken we liever over spanningsverlies. Eerst zorgen voor spanning; stroom komt later.
Mvg: Steen
-
Zijn deze locomotieven wel nieuw? motoren die langdurig stil hebben gestaan kunnen problemen krijgen.
-
Robert stuurde mij twee maal deze PB
hallo ik las dat je had gereageert op mijn vraag ik zou je wel een paar foto's kunnen mail misschien dat het dan duidelijk wordt mvg robert
Robert,
Als je een gesprek op dit forum start en daar komen antwoorden op, dan is het niet de gewoonte via PB (Persoonlijk Bericht) door te gaan. Het loopt juist via het forum, zodat iedereen je van advies kan dienen en iedereen kan leren van de antwoorden.
Het is me niet duidelijk welke foto's ik zou moeten sturen. Een foto van een lampje zal het wel niet zijn. Op dit forum is een deel ingericht voor 'Baanbouw'. Daar kun je veel informatie vinden. Onderstaande link is een voorbeeld.
Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10141.0)