BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: martijnhaman op 08 April 2023, 16:18:15
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52793806024_78561e98cd_c.jpg)
In de afgelopen periode een 2e klasse TMFB-ligrijtuig gebouwd. Ter aanvulling op deze trein nu bezig met een eerste klasse ligrijtuig.
Het spuiten van het eerste rijtuig ging goed, maar bij het spuiten van de rijtuigbak gaat het nu voor de tweede keer mis :( Op een zijwand ontstaan druipers, terwijl op de andere zijwand en beide kopwanden alles goed gaat.
Hieronder twee foto's van beide zijwanden.
(https://live.staticflickr.com/65535/52802228730_b147e46fb8_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52802081039_5d28a73289_c.jpg)
Ik heb de rijtuigbak geheel kaal gemaakt en daarna voorzien van een laag grijze primer. Vervolgens een laag van de defintieve kleur grijs aangebracht met een spuitbus van Dupli-color. Na het uitharden met Tamiya masking tape alles afgeplakt en met een Dupli-color spuitbus de blauwe baan gespoten.
Het lijkt wel of er van het afgeplakte deel verf naar beneden loopt die de druipers veroorzaakt. Kort na of tijdens het spuiten verschjijnen de druipers al. Waarom dat maar aan een kant gebeurd is mij een raadsel.
Zoals gezegd is dit de tweede keer dat dit gebeurd. Bij deze bak ging het de eerste keer precies op hetzelfde moment aan een kant mis. Had toen het idee dat ik misschien een te dukke laag spoot, dus daar nu erg op gelet.
Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan voorkomen?
Martijn
-
De afstand zou iets kunnen zijn, evenals te dik spuiten.
Zeer zeer dun opspuiten, wachten, weer opspuiten etc.....
Ronald Visser
-
De bobbeligheid is - in mijn ervaring - een teken dat het te dik is. Een druiper is daar ook mee te verklaren. mijn vermoeden is dus dat je te dicht op en te dik spuit. Temperatuur is daarnaast ook een belangrijke. Als je buiten spuit, mag het niet te koud of te warm zijn. In de volle zon spuiten en laten drogen is ook niet altijd slim. Schaduw is beter.
Duplicolor is echt een goed merk, dus dat zit wel goed. Ik heb natuurlijk niet gezien hoe je het hebt gedaan, dus hieronder een opsomming van mijn ervaringen:
- bij spuitbussen echt afstand houden. Minimaa 30cm is inderdaad belangrijk. Veel meer dan bij een airbrush.
- werk in dunne lagen. Niet in 1 spuitgang alles dekkend willen hebben. Dus een keer van links naar rechts en dan hooguit nog een keer van rechts naar links en dan stoppen. Dit doe je ook in een soepele beweging en niet te traag. Het hoeft niet te dekken. Wacht tot het droog is en dan opnieuw. Dunne laagjes opbouwen behoudt je details, egale dekking en geen zakkers!
- werk in verschillende hoeken. Elke spuit handeling een andere hoek gebruiken
Ik hoop dat dit je helpt.
Gr, Mathyn
-
Dank voor de tips. Als ik zo de werkwijze van MathynK lees, dan denk ik dat ik toch te dik en te snel spuit. Ik wacht wel even tussen de verschillende lagen, maar niet tot de verf droog is, Dat kan dus beter.
Geheel gaat weer de Dasty in. Vervolgens opnieuw spuiten waarbij ik de tips ter harte ga nemen.
Overigens spuit ik buiten waarbij mijn 'spuitcabine' een verhuisdoos daarin een draaiplateau is. Ik wacht dan op warm weer en weinig wind (zoals vandaag). Door de verhuisdoos staat het model altijd in de schaduw.
Martijn
-
Niet wachten tot de boel droog is is sowieso funest en garantie voor de sinaasappel-laag op de eerste foto. Nou zijn foto's sowieso vaak meedogenloos wat betreft spuitwerk, maar het lijkt er op dat dat ook met het blote oog te zien is.
Ook met de airbrush gaat dit fout: als je te kort wacht, krijg je hetzelfde effect.
Dat is het nadeel van spuitbussen: het grootste gedeelte gaat er (ruim) naast en de spuitnevel is nogal krachtig, waardoor je snel teveel spuit.
Onderschat ook de juiste hoeveelheid licht niet: Ik heb sinds een tijdje m'n spuitcabine van 5 LEDstrips voorzien (kleurtemperatuur 5600K), waar ik eerst alleen een oude TL-buis had. Het maakt nu bijna niet meer uit wat ik doe, er valt enorm veel licht op m'n werkstuk en dat scheelt enorm: nog nooit zag ik zo goed waar ik mee bezig was.
Licht is dus zeker belangrijk.
-
Spuiten met een spuibus geeft vaak problemen omdat je er vaak een te dikke laag opzet. En dunner gaat meestal niet
Je kunt dan de verf decanteren (zie youtube) en het met een airbrush opbrengen.
Maar mocht je toch met een spuitbus spuiten, zorg dan minstens dat de spuitbus lekker warm is.
Dan vloeit ie beter en daardoor is het resultaat egaler. vooral niet te koud is heel belangrijk
-
Werken met spuitbusjes moet je inderdaad leren. Dunne laagjes is de oplossing maar het probleem van de spuitbusjes is dat dit slecht te doseren is. Het is vaak aan of uit. Wel zijn er spuitbushandgrepen te verkrijgen waarmee beter te doseren valt maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Wat ik zelf doe is de rijtuigbak op zijn zijkant leggen bij het drogen dan kan de natte verf nog een beetje gelijkmatig uitzakken.
Rob
-
Overigens spuit ik buiten
Met deze temperatuur en luchtvochtigheid?
Onder 15 graden mag je dupli-color volgens de fabrikant niet verwerken.
Bart
-
Wachten met een tweede laag tot de verf droog is. Bedoelen jullie daarmee tot het overspuitbaar is met 2k lak (= ongeveer 30min) of wachten tot het uitgehard is (na 2 uur)?
Minimale temperatuur waarbij de verf gebruikt kan worden heb ik niet kunnen vinden. Staat ook niet op de spuitbus aangegeven, maar dat zou ook iets kunnen zijn waar ik meer op moet letten.
Overigens heb ik het probleem alleen met blauw (RAL 5005). Al het andere spuitwerk met lichtgrijs (RAL 7035) en Verkeersgrijs A (RAL 7042) geeft geen problemen.
Martijn
-
Ik spuit altijd nat in nat, dus dat maakt niet zo veel uit.
https://www.service.european-aerosols.com/nl/service/tips-tricks/hoe-kan-ik-de-beste-lakresultaten-bereiken/temperatuur-is-belangrijk.html
Bart
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52852919421_4ef1aee5ba_c.jpg)
Er is inmiddels al wat tijd verstreken na de laatste bijdrage in dit draadje, maar dank zij allen tips heb ik dit ombouwproject kunnen afronden. De DB 51 80 22-70 437-4 Bm234 (334) is nu de TMFB 51 80 05-80 935-6 [P] Acm (L).
Martijn
-
Ik realiseer me dat het materieel van de TMFB een niche is, maar voor diegene die ook een dergelijk rijtuig wil bouwen hieronder een uitleg hoe je een dergelijk rijtuig kunt bouwen. Het is een betrekkelijk eenvoudige ombouw waarmee een goed gelijkend model ontstaat in lengteschaal 1:87.
(https://live.staticflickr.com/65535/52707447623_a1a9a91394_c.jpg)
De basis voor een rijtuig wordt gevormd door een Roco Bm234 met het steildach van een Roco Dms. De uitvoering van het bagagerijtuig maakt niet veel uit, maar voor de Bm gaat het om een exemplaar met:
- zilverkleurige raamlijsten
- vouwdeuren
- 14 ramen in de zijwand (2x toilet + 12 x coupë)
- opstaptreden waarbij de onderste is opgeklapt
Het is me bij het zoeken opgevallen dat Roco verschillende varianten van de Bm heeft uitgebracht en de meeste hebben twee vast opstaptreden. Je is dus even zoeken naar het juiste exemplaar.
De constructie van de Roco rijtuigen is zo vormgegeven dat de daken eenvoudig zijn uit te wisselen. Door het dak van de Dms op de Bm te plaatsen is de hoofdvorm van het rijtuig gereed.
(https://live.staticflickr.com/65535/52706962936_022316e50c_c.jpg)
Allereerst het rijtuig geheel uit elkaar halen. Te zien is dat de sluitlichten transparant van kleur zijn. Met een stift deze rood gemaakt zodat ze mooi afsteken tegen het toekomstige grijs op de kopwand.
(https://live.staticflickr.com/65535/52739725836_2e381d1a68_c.jpg)
De verf van het dak en de rijtuigbak wordt verwijderd door deze een tijdje in de Dasty te leggen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52874885283_75277d4ce9_c.jpg)
Voor het verwijderen van de verf na een bad Dasty gebruik ik een voegenborstel, voor 99 cent aangeschaft bij Kruidvat. Deze borstel is harder dan de tandenborstel die ik daarvoor gebruikte, waardoor de verf er makkelijker af gaat.
De opschriften op de stelbalk heb ik met 96% alcohol verwijderd. Op die manier is het niet nodig het onderstel helemaal te demonteren voor een Dasty-behandeling. Overigens heb ik de aanwezige opschriften op de apparaatkasten onder de stelbalk laten zitten.
(https://live.staticflickr.com/65535/52739727196_6f8d539cc1_c.jpg)
Het aantal en de plaats van de ventilatoren op het dak komen niet overeen met het werkelijke rijtuig. De aanwezige ventilatoren moeten daarom weggeschuurd worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/52739980949_3236b331cb_c.jpg)
Plaatsen van nieuwe dakventilatoren- bij een Acm- of Bcm-rijtuig 12 stuks midden boven elke coupe in het midden van het rijtuig. De ventilatoren zijn afkomstig uit set 89552 van Weinert en bevat 10 stuks dakventilatoren type Kuckuck.
(https://live.staticflickr.com/65535/52872466847_33cd9e043d_c.jpg)
De ventilatoren worden vastgezet met een drupje houtlijm in een gaatje. Als het vastzit dan wordt de ventilator beter vastgezet met een dot houtlijm aan de onderzijde van het dak.
(https://live.staticflickr.com/65535/52722891532_b0dab2d013_c.jpg)
Omdat het rijtuig moet passen bij het Dmz-rijtuig dat in 2018 door Tillig is uitgebracht, ben ik van die kleuren uitgegaan. Op internet heb ik geen kleurnummers kunnen vinden en navraag bij Tillig levert op dat ze daar niet (meer) weten welke kleuren ze gebruikt hebben.
Het Tillig model daarom meegenomen naar een verfgroothandel en daar met RAL-kleurenwaaiers gezocht naar de kleuren die het Tillig model het beste benaderen.
- RAL 7035 Lichtgrijs (dak)
- RAL 7042 Verkeersgrijs A (zijwand)
- RAL 5005 Signaalblauw (zijwand)
Over de kleur voor het dak heb ik nog lang naar een alternatief gezocht. Bij daglicht lijkt RAL 7035 iets te grijs ten opzichte van het dak van het Tillig model. Verschillende andere tinten grijs/wit geprobeerd* maar uiteindelijk toch weer terug gekomen bij RAL 7035. Deze kleur komt onder het LED-licht van mijn modelbaan erg dicht in de buurt bij de dakkleur van Tillig.
* uitgeteste kleuren:
RAL 9002 Grijswit : Vallejo 71.119 Model Air White Grey
RAL 9003 Signaalwit : AK-Interactive - Real Colors - RC004 - Flat White
RAL 9016 Verkeerswit: Vallejo 71.001 Model Air White
(https://live.staticflickr.com/65535/52873887887_3970ec3791_c.jpg)
Van deze drie kleuren spuitbussen hoogglans acrylverf aangeschaft van Dupli-color. Voor het bijwerken van onregelmatigheden ook aangeschaft:
RAL 5005: Revell aqua 36152, blauw hoogglans
RAL 7042: Hataka Hobby HTK-A713 Verkeersgrijs A, hoogglans
De decals voor deze rijtuigen heb ik via eBay aangeschaft. Zoek op TMBF decals en je vindt sets voor het Acm(L), Bcm en WGmk-rijtuig.
(https://live.staticflickr.com/65535/52876982054_225f982e6e_c.jpg)
Na het spuiten van de stelbalk de diverse handels en opstaptreden van een kleurtje voorzien. Vervolgens de opschriften op stelbalk aangebracht. De decals moeten erg krap afgeknipt worden om goed te passen om de stelbalk. Na afloop met een spuitbus matte transparante lak gespoten.
(https://live.staticflickr.com/65535/52755807638_39bb7802a2_c.jpg)
Het dak is eerst gespoten met een primer, vervolgens met de definitieve kleur RAL 7035 en afgewerkt met een laag transparant mat.
De bak is eerste met een grijze laag primer bespoten en vervolgens met een laag RAL 7042. De volgende stap is het aanbrengen van het blauw op de onderzijde van de rijtuigbak. de grens tussen het grijs en het blauw ligt halverwege de deurklinken van de toegangsdeuren.
Na het met een verfstift zilver de deurklinken en handgrepen aanstippen. Het frame van de deuren in de kopwanden krijgt de kleur RAL 7042, aangebracht met een kwastje en prikkertje. Na het aanbrengen van de decals is ook de bak bespoten met een laag matte transparante verf.
(https://live.staticflickr.com/65535/52873424025_7d90f21820_c.jpg)
Een rijtuig na het in elkaar zetten van alle onderdelen. Het lijkt overigens of de rijtuigbak en het onderstel op een manier beter in elkaar passen dan andersom. Het koppelen van bak en onderzijde is dan ook het lastigste deel van de montage.
Martijn
-
Martijn,
Is het blauw spuiten nu wel goed gegaan?
Rob
-
Het spuitwerk lukt nu heel aardig heb ik het idee.
Of heb ik het mis?
Ronald Visser
(edit) zelfde vraag.....
-
Dag Rob en Ronald,
Het blauw spuiten gaat nu inderdaad goed. Naast het spuiten in meerdere lagen (in mijn geval zijn twee lagen voldoende) heb ik de bak nu ook op zijn kop gezet bij het spuiten. Ik heb het idee dat de verf op de maskeertape eerder gaat druipen dan de verf op de bak zelf. Of dat inderdaad aan de orde is weet ik niet zeker, maar samen met het in lagen spuiten nu geen problemen meer.
Martijn
-
Hallo Martijn,
Ik heb ook eens gekeken bij ebay op TMBF decals.
Maar ik zie niets
Casmir
-
Directe linkjes naar de sets decals op eBay:
- Acm(L): https://www.ebay.de/itm/275316297480
- Bcm: https://www.ebay.de/itm/275655046175
- WGmk: https://www.ebay.de/itm/274476239472
- Rijtuignummers: https://www.ebay.de/itm/274476239458
Martijn
-
In de tussentijd met de bouw van het WGmk-rijtuig begonnen. Het aanpakken van de rijtuigbak en bodemplaat wijkt niet af van het Bcm- en Acm(L)-rijtuig. Anders is wel het aantal en de plaats van de dakventilatoren.
Het bepalen van de juiste positie daarvan was zonder tekening nog best een zoektocht. Foto's van dit type rijtuig zijn vrijwel niet loodrecht op de zijwand genomen en waar dat wel het geval is, zijn de dakventilatoren slecht te zien. Ik heb dit opgelost door op GoogleMaps het rijtuig te zoeken dat in het Alliierten Museum in Berlijn staat. De plek van de dakventilatoren vervolgens vergeleken met een afbeelding van de zijwand van het Arnold-model van dit rijtuig.
(https://live.staticflickr.com/65535/52920469655_1d18e00a47_c.jpg)
Op die manier is de positie van de dakventilatoren ten opzichte van de ramen best goed te achterhalen. Inmiddels heb ik een tekening van het rijtuig gezien en blijken de gekozen posities van de dakventilatoren goed overeen te komen (y)
(https://live.staticflickr.com/65535/52920102791_959782b04c_c.jpg)
Het interieur van het WGmk-rijtuig wijkt behoorlijk af van een zitrijtuig met 12 afdelingen. Om dit meer in overeenstemming met de werkelijkheid te brengen is eerst het interieur van het Roco-rijtuig gedemonteerd. Dit gaat eenvoudig door de klikverbinding waarmee de banken en zijwand zijn aangebracht. De eerste stap in de aanpassing is het terugplaatsen van banken op de juiste plekken. Van de bank die in de oorspronkelijke toiletruimte komt moet een stukje weggesneden worden. De wand van het toilet loopt namelijk schuin weg.
(https://live.staticflickr.com/65535/52919594145_45aa149af0_c.jpg)
Vervolgens is van de zijwand het deel ter hoogte van de bar verwijderd en zijn ook de tussenwanden weggesneden.
Twee van de drie klapdeuren in de zijgang zijn aan weerszijdevan het bargedeelte aangebracht. Dit is simpel uitgevoerd door de stukjes styreen weg te snijden en op de juiste plek te lijmen. Voor de stevigheid is aan weerszijden van de deur een stukje L-profiel aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/52919668468_63ae2d403b_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52920531088_934d48fa3f_c.jpg)
Omdat de keukenruimte geen deur naar de zijgang heeft is dit deel van de zijwand vervangen door een styukje styreen. De kleur NS zandgeel van Kleinspoor komt goed overeen met de kleur die het interieur heeft. Met een likje verf worden de stukken witte styreen op kleur gebracht.
Martijn
-
Het bepalen van de juiste positie daarvan was zonder tekening nog best een zoektocht. Foto's van dit type rijtuig zijn vrijwel niet loodrecht op de zijwand genomen en waar dat wel het geval is, zijn de dakventilatoren slecht te zien. Ik heb dit opgelost door op GoogleMaps het rijtuig te zoeken dat in het Alliierten Museum in Berlijn staat. De plek van de dakventilatoren vervolgens vergeleken met een afbeelding van de zijwand van het Arnold-model van dit rijtuig.
Ik heb dat rijtuig in Berlijn ooit een keer op de foto gezet. Zal even moeten zoeken of ik ook nog detail foto's ervan heb. Maar wel van 1 zijde een totaal foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9365-646d44a335271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9365-646d44a335271.jpg)
-
Dank voor de foto, maar ook deze is niet goed loodrecht waardoor de positie van de dakventilatoren niet goed is te herleiden. Het dak van het rijtuig is overigens gereed. net als de bak en het onderstel. Nu bezig met het interieur van de WGmk.
Martijn
-
Heb geen betere foto recht van de zijkant dan wat hierboven staat. Wel van 1 van de kopse kant schuin en het logo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0491-01-646e10ee49104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0491-01-646e10ee49104.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0493-01-646e10ee880f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0493-01-646e10ee880f2.jpg)
-
In de open ruimte is een barmeubel aangebracht. Vervolgens een deel van de ramen geblindeerd door het aanbrengen van witte verf. Bij één toiletraam eerste de bestaande witte verf verwijderd op de bovenste helft. Met een luciferhoutje gedoopt in 96% alcohol gaat dat vrij eenvoudig.
(https://live.staticflickr.com/65535/52926817027_6eb4c52e17_c.jpg)
Aanvankelijk de ramen afgeplakt met masking tape, maar de verf trekt in de hoeken iets onder de tape door, ondanks het goed aandrukken van de tape. Dan maar de ramen uit de hand schilderen. Door de raamstijl halverwege het raam gaat dat eigenlijk best eenvoudig.
(https://live.staticflickr.com/65535/52927397096_01790daf7a_c.jpg)
Alle delen in elkaar gezet en daarmee is het escorte-/barrijtuig gereed.
(https://live.staticflickr.com/65535/52873424620_07db2e9774_c.jpg)
Enige tijd geleden Tillig-set 70057 aangeschft. Daarin twee koelwagens zitten die meereden in deze treinen. Deze set is een eenmalige uitgaven uit 2022 geweest. DTMVF-FFA staat overigens voor Direction du Transport Militaire sur Voie Ferrée - Forces Françaises en Allemagne.
Daarmee staat er nu een trein bestaande uit 4 rijtuigen en 2 koelwagens en is dit project gereed.
Martijn
-
Afgelopen weekend een bezoek aan Berlijn gebracht waar ik het escort-/barrijtuig heb kunnen bekijken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54750818108_1f884d2d93_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54749758267_d306b37bbb_c.jpg)
Martijn
-
(y) (y) (y)