BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Kleton op 02 April 2023, 21:36:04
-
Ik heb 10 analoge lokomotieven op mijn schaal 0 baan. Die is niet zo groot ,ik rij ook maar met een lok tegelijk. De anderen staan dan stil op uitschakelbare secties , met een schakelaar wordt de rijspanning geschakeld .
Zou er een schakelmethode bestaan om met een DCC signaal ïets"in de lok aan te sturen.
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
Een DCC signaal kan ik maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
Of kan het eenvoudiger ?
Peter
-
Ik snap niet veel van je verhaal als ik eerlijk mag zijn. In plaats van over 'de methode' te praten. Zullen we het hebben over het doel?
Wat is het doel wat je probeert te bereiken? Wat wil je kunnen doen?
Bas
-
Hoi Bas ,
Je bent er vlug bij ! :D
De bedoeling is om van al die sectie schakelaars af te komen, dat heb ik niet er bij verteld.
Er blijven dan alleen de stopsecties over bij de seinen die veilig komen als ik het wil en de er achter liggende wissels goed staan.
Mss maakt het niks uit in het aantal handelingen , mss heeft b.v. de firma Lenz iets ,wat ik niet weet...
Peter
-
Als je ingewikkeld een functiedecoder met relais in de locs wilt bouwen, waarom dan niet gelijk een locdecoder en rijden met de Maus?
In ieder geval kan je analoog en digitaal niet tegelijk op de baan zetten.
-
In ieder geval kan je analoog en digitaal niet tegelijk op de baan zetten.
Technisch gezien kan dat wel degelijk met de techniek die we kennen zoals zero-stretching (https://dccwiki.com/Zero_Stretching), maar dit raad ik niet aan. Wss geeft dat meer problemen dan dat het oplost :P. + het is eigenlijk moeilijk doen en lost Peters probleem niet eens op ;D
Ik denk dat Peter bedoelt dat hij zijn analoge treinen digitaal wilt kunnen bedienen alsof ze digitaal zijn.
Buiten decoders inbouwen in je locs zijn er vier oplossing mogelijk die ik kan bedenken waarvan je er een niet wilt
1). Dinamo systeem + iTrain. Dit is de degene die je niet wilt omdat het erg duur is. Het is waarschijnlijk goedkoper je locs te digitaliseren. Dit is het enige commerciële systeem wat ik kan bedenken om je analoge loks zo aan te sturen. Maar laten we niet de lol verpesten door een computer met iTrain en een duur systeem :P.
De volgende drie oplossingen zijn creaties van mij. Ze kunnen allemaal met je multimaus werken.
2). Ik bouw schakelpanelen die werken met Nx principe. Elk spoor waar je van of naar toe kan rijden, heeft een eigen drukknop. Als je gelijktijdig een beginspoor en een eindspoor knop indrukt, dan wordt er een route gelegd tussen die sporen. Hierbij kan je je relais ook opnemen in die route. Dus als je twee knoppen indrukt, worden alle relais uitgezet, behalve diegene die onder je begin en eindspoor liggen. Dan blijf je nog steeds hetzelfde doen als je nu doet, alleen de relais en wissels worden gelijktijdig goed gezet voor je met de druk op slechts 2 knopjes.
In dit draadje staat een filmpje van de werking met uitleg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96230.msg3222368956#msg3222368956 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96230.msg3222368956#msg3222368956)
3). Dan heb ik nog een veel creatiever idee dan dat. Stel je voor dat je je sporen nog steeds schakelt met een relais, maar dat elk spoor tevens ook stroomdetectie heeft. Een controller die ik dan aanlever. Die houdt bij van elke lok in welke sectie die staat. Als jij dan met je multimaus een (pseudo) adres selecteert dan wordt het relais onder die lok ingeschakeld. En tevens elk relais waar geen trein op staat, staat standaard ingeschakeld. De lok is dan vrij om te rijden naar elk vrij spoor op je baan. Als jij dan met je multimausje van adres wisselt, dan gebeuren er twee dingen. Het relais onder je laatst aangestuurde lok, die valt af. En het relais onder de zojuist geselecteerde lok die wordt ingeschakeld.
De bediening is dus net alsof je digitaal rijdt. Je selecteert adressen net als elke andere muiltimaus rijder, alleen wordt er geen gebruik gemaakt van DCC maar van relais die onder je baan zitten.
Een van je spoortjes moet dan gebruikt worden om loks op de baan te zetten. Je moet immers dat systeem vertellen waar welke trein staat. Dat doe je door op een knopje (add-train) te drukken, en dan een adres aan te sturen met je multimaus. De controller denk dan dat de lok op dat ene spoor staat. De lok is dan present in het systeem. Met een ander knopje 'remove' kan je loks weer uit het systeem halen.
Dit is qua uitwerking het meest ingewikkelde idee van de drie, maar ik zie hier 0 risico in. In mijn hoofd is het al helemaal uitgedacht ;) qua bediening zou het erg simpel moeten zijn.
4). Aanvullend op punt 2 en 3. Ik heb onder mijn eigen bak Rosedale Abbey een PWM regelaar (voor analoge loks) die ik met een multimaus kan aansturen. Deze baan heeft ook relais om stukken spoor in en uit te schakelen. Bij Rosedale kan ik met de lok functies van adres 1 alle relais aansturen. Elke functie bedient 1 relais. Dan kan ik ook nog alle wissels schakelen met de lok functies van adres 2. De rijregelknop werkt onder elk adres. Ofwel, de draaiknop.. die werkt gewoon altijd.
Link naar post met 2 filmpjes
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94212.msg3222270926#msg3222270926 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94212.msg3222270926#msg3222270926)
Deze optie heb ik dus al werkend. En zelf vind ik het ook fijn werken. Ik heb maar 2 lok adressen in gebruik en ik hoef nooit ergens die shift knop voor in te drukken. Ik kan alles af met mijn duim. Rosedale Abbey krijgt echter ook een schakelpaneel. Het huidige systeem, heb ik nu over.
Dit is wat ik kon bedenken. It ain't rocket science
Mvg,
Bas
-
Ik heb 10 analoge lokomotieven op mijn schaal 0 baan. Die is niet zo groot ,ik rij ook maar met een lok tegelijk. De anderen staan dan stil op uitschakelbare secties , met een schakelaar wordt de rijspanning geschakeld .
Zou er een schakelmethode bestaan om met een DCC signaal ïets"in de lok aan te sturen.
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
Een DCC signaal kan ik maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
Of kan het eenvoudiger ?
Peter
Zou het onlangs aangekondigde Hornby HM7000 systeem misschien iets voor je kunnen zijn?
Daarmee zou je een ingebouwde HM7000-lokdecoder op een analoog DC-spoor of reeds digitaal spoor via bluetooth moeten kunnen aansturen met een app op je foon.
Geen idee of het allemaal zo gaat werken als aangekondigd, maar het zou je de mogelijkheden kunnen bieden.
Leen.
-
Dat moet geen Bi-sabiel relais zijn , een gewoon monostabiel relais is genoeg
Je schakelt een uitgang van de decoder met een DCC opdracht aan (v.b. aux1 ), en daaraan is dat relais gekoppeld, dat de motordraad onderbreekt of doorschakeld,
zo eenvoudig kan het zijn.
Je moet de decoder wel zo configureren dat hij reageert op DCC en DC ( staat in CV 29 - bits aanpassen )
-
Peter wil digitaal, maar weet het zelf nog niet. ;D
Bart
-
Via infrarood of zelfs rc kan je iets in een loc schakelen. Voor autootjes bestaan die systemen wel. Voor tuinbanen ook geloof ik.
Maar ook dan geldt dat het niet gemakkelijker is dan de inbouw van een locdecoder. Als je telkens maar één trein tegelijk laat rijden, dan kan de Maus dat prima aan.
-
Wat Peter wil kan volgens mij heel goed.
Je hebt twee bronnen nodig: de analoge rijregelaar en een digitale centrale. Via een dubbelpolige omschakelaar koppel je de een of de ander aan het spoor, niet allebei tegelijk.
Stel, je rijdt met loc 1, en je wil met een andere gaan rijden. Je parkeert loc 1 op een geschikte plek. Dan schakel je om naar de digitale spanning. Loc 1 uitschakelen, loc 2 inschakelen. Terugschakelen naar de analoge rijspanning en met loc 2 gaan rijden.
In de loc heb je dan wel een bi-stabiel relais nodig. Een monostabiele zal afvallen als je omschakelt naar de analoge spanning.
De vraag is alleen of het niet simpeler is om helemaal digitaal te gaan.
-
..
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
..
Of kan het eenvoudiger ?
Peter
Alvorens allemaal mooie alternatieven aan te dragen, misschien eerst eens antwoord op de vraag:
Als je al een functie decoder en relais wilt inbouwen, wat is dan het bezwaar om daar een loc decoder in te bouwen?
Ik lees in de vraag b.v. niet dat hij digitale loks en analoge loks door elkaar wil gebruiken.
Groet,
Roelco
-
Goedemorgen,
Vandaag ben ik tot de avond weg, ik reageer dan pas.
Ik zie dat Klaas precies snapt wat ik bedoel , ik vind het te kostbaar om voor zoveel loks decoders te gaan kopen.
Bovendien ,als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveilging bij wissels ook weer gaan aanpassen , Koploper wil ik niet meer ,dat had ik wel voor de H0 baan ,maar dat is zinloos voor die ene trein die er rjjden zou.
Peter
-
Hallo Peter,
Als je digitaal gaat, kun je toch evengoed zelf handmatig rijden.
Heb je toch geen computerprogramma voor nodig.
Jos
-
als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveilging bij wissels ook weer gaan aanpassen
Die snap ik niet helemaal. Wissels kunnen gewoon handbediend of elektrisch zonder dat ze digitaal gemaakt worden?
Samengevat wil je je analoge locs 'aan' of 'uit' kunnen zetten en daarvoor tijdelijk een digitaal signaal op de baan zetten.
Een soort basisfunctionaliteit waarmee digitaal is begonnen; meerdere locs op de baan los van elkaar kunnen bedienen zonder stopsecties in de baan te hoeven bouwen. Vraag mij wel af of de stap tussen een functiedecoder in je locs bouwen of een eenvoudige locdecoder zo groot is, qua kosten.
Ander idee. Is er niets met een magneetschakelaar te doen? Er zijn rijtuigen op de markt waarbij je de binnenverlichting met een magneet vanaf de buitenzijde in- of uitschakelt door er met een magneet langs te gaan.
-
Bovendien ,als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveiliging bij wissels ook weer gaan aanpassen
Hoe dat zo? Maken je wissels kortstondig kortsluiting als er een trein over heen rijdt?
Ik zou een functie decoder ook niet overwegen, de gemiddelde Esu kost ook al iets van €20,-. En zelfs al heb je ze voor ~12€ ben je nog steeds €120 lichter.
Met mijn pwm regelaar oplossingen hoef je niks aan de loks te veranderen. Je mag die van Rosedale abbey wel lenen?
Ander idee. Is er niets met een magneetschakelaar te doen?
Ik denk dat deze lastig wordt, omdat je een lok niet altijd op dezelfde plek neer zet. Waar plaats je dan de magneet?
Mvg,
Bas
-
Ik vraag mij ook af welke decoders gelukkig worden van die zware messing zelfbouw locomotieven van jou die allemaal anders zijn. Even een willekeurig ESU'tje er in wippen wordt het sowieso niet.
-
o.a. de esu XL versies, maar die kosten tegen de €70 ofzo.
-
Ja, dat kan een overweging zijn om geen locdecoders te willen inbouwen.
Dan is de oplossing van Klaas denk het gemakkelijkst.
Een mogelijkheid is misschien nog infrarood. Hier een voorbeeld bedoeld voor autootjes. Het systeem kan veel, maar met infrarood alleen iets aan of uit zetten kan er ook mee. Moet je je wel weer in verdiepen.
http://dc-car.de/wiki_nl/index.php?title=Starten_met_het_DC-Car_Systeem#Lange_afstand_infrarood_ontvanger (http://dc-car.de/wiki_nl/index.php?title=Starten_met_het_DC-Car_Systeem#Lange_afstand_infrarood_ontvanger)
-
ik vind het te kostbaar om voor zoveel loks decoders te gaan kopen.
Peter, als je 10 spoor 0 locs hebt zullen die samen al wel het een en ander gekost hebben.... ik heb er zelf een aantal en echt goedkoop zijn die niet. Dan vind je een decoder te duur? Die snap ik dan niet, met alle respect. In jou geval zoals je het beschrijft is volledig digitaal toch een veel betere oplossing?
mss heeft b.v. de firma Lenz iets ,wat ik niet weet...
Peter
Een mooie centrale met voldoende vermogen (5A met de passende voeding) om met 1 loc te rijden en de rest in ruststand op spanning te kunnen laten staan :) :
(https://www.lenz-elektronik.de/src/img/modelle/60101.jpg)
https://www.lokschuppen-berlinski.de/elektronica/bediening-en-schakeling/digitaal-plus-bedieningspaneel-lzv200-incl-eindversterker/Cj0KCQjw8qmhBhClARIsANAtboftwvlhehkfpxgjzJ4yWDt4aNr2l_hPtSfl1wwd9WL-iM0UgwI6m3AaAmvjEALw_wcB?geo=NL
Bijna 100 euri's goedkoper dan de adviesprijs (y) Een decoder zonder geluid kost ook geen godsvermogen en dan hoef je niet allerlei kunstjes uit te voeren met wat jij nu wilt.
-
Een DCC signaal kan ik maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
Of kan het eenvoudiger ?
Peter
Peter het kan zeker eenvoudiger,
Neem een arduino ESP deze is voorzien van WiFi en bleuthoot.
hierop kun je een webpagina programmeren waarbij je drukknoppen & vensters kunt samenstellen die je koppelt aan de in & uitgangen van de ESP.
dus 10 drukknoppen naar 10 uitgang relay's middels serieel of parallel, waarbij je de track's kunt inschakelen.
Als je de baanspanning op een analoge ingang aansluit kun je middels een venster in je webpagina de "snelheid" aflezen.
Je opent de pagina met b.v. http://mijnbaan.local of anderzins.
Die webpagina kun je openen in iedere browser (phone of tablet)
Zomaar 'n idee, kost weinig geen gesleep met muizen, kastjes en/of andere apparaten en altijd beschikbaar.
geen modifikatie van de locomotieven en baan nodig en je bent hyper modern ;D
Gr Caspar
-
Mar-Cas, wat jij beschrijft is precies wat Peter niet wil. Jij gaat nog steeds uit van het schakelen van spoorsecties. Maar daar wil Peter juist van af, hij wil in de locs de motor kunnen uitschakelen.
Ik denk dat we ons moeten concentreren op wat Peter wil, en geen alternatieve oplossingen verzinnen.
-
Peter, als je 10 spoor 0 locs hebt zullen die samen al wel het een en ander gekost hebben.... ik heb er zelf een aantal en echt goedkoop zijn die niet. Dan vind je een decoder te duur? Die snap ik dan niet, met alle respect. In jou geval zoals je het beschrijft is volledig digitaal toch een veel betere oplossing?
Peter bouwt alles zelf from scratch en uit de platte plaat messing. Dat kost natuurlijk ook geld en vooral heel veel tijd, maar dat merk je toch minder :)
-
Je parkeert loc 1 op een geschikte plek. Dan schakel je om naar de digitale spanning. Loc 1 uitschakelen, loc 2 inschakelen. Terugschakelen naar de analoge rijspanning en met loc 2 gaan rijden.
En wat gebeurt er op het moment dat je de lok (op de dan nog digitale spanning) inschakelt? Hetzelfde bij het uitschakelen.
Bart
-
Maar daar wil Peter juist van af
Dit weten we dus helemaal niet zeker, Klaas.
Er is soms een verschil met dat wat mensen 'vragen' en dat wat mensen echt 'willen'. Dit zien we vaak gebeuren met klanten.
Zelf denk ik, en dit mag Peter ons vanavond vertellen of ik gelijk heb of niet natuurlijk ;), dat hij eigenlijk een 'makkelijke (en goedkope) bediening' zoals een multimaus wilt en misschien denkt dat een functie decoder met relais in 10 treinen te klooien dat dat de 'makkelijkste' manier is.
Zelf vind ik dat mijn overbodig geworden PWM regelaar een makkelijke oplossing is. Daarom raad ik hem ook aan :P (+ ik wil er van af ;D)
1). Je kan rijden met een multimaus
2). Je kan al je relais bedienen met de 10 cijfertjes onder je duim.
3). Je hoeft niks aan je treinen te sleutelen.
Ik heb er zelf mee redelijk veel mee gereden, ik vond het een waar genot. Super gebruikersvriendelijk ::). Je sluit hem ook makkelijk aan ;)
@ Ronald, die XL decoders van esu zijn wel een whopping €70,-. Dat x 10 vind ik zelf best een prijzige gelegenheid. Die centrale van je van 5A, vind ik met €315 ook een beetje extreem duur als ik eerlijk mag zijn.. zelfs met 100€ korting. Daar kan je 2 nieuwe loks van kopen. Prijs terzijde er wordt toch maar met 1 trein tegelijk gereden en dan is 5A een beetje overkill ::). 2.5A de helft is al meer dan genoeg voor een enkele lok.
Mvg,
Bas
-
@ Klaas,
In de laatste zin in zijn openingspost "Of kan het eenvoudiger ?" lees ik dat als er andere mij alternatieve systemen of mogelijkheden zijn, laat het me dat ook weten.
Dit is zoals ik het lees, mag dat?
Dank u.
Caspar
-
Wat Peter m.i. voor ogen heeft is waar in de jaren '80 mee geëxperimenteerd werd: een hoogfrequent signaal naar een loc sturen waarmee een relais werd ingeschakeld wat de betreffende loc activeert. De "adressering" geschiedde met kristallen die een andere frequentie aan elke loc toewezen. Een beetje zoals het Trix EMS systeem, maar er waren meerdere (dure..)varianten op dat thema.
Dat is echter behoorlijk achterhaalde techniek en het zou voor Peter beter én voordeliger zijn met een digitale basis te starten, gewoon een mulitimuis en basale decoder in elke loc, dan moet je je even verdiepen in hoe dat werkt maar heb je een systeem wat precies doet wat hier gevraagd wordt.
-
Is ook een beetje mijn idee. Als er niet al te veel toeters en bellen (sound, rook) op je spoor 0 loc zitten kun je bijvoorbeeld met een Locpilot 5 Basic van ESU uit de voeten en die kosten iets van € 28,--. Een functiedecoder is maar een paar euro goedkoper (iets van € 26,-), en daar moet dan nog een relais bij en vooral aangesloten worden.
Maar goed, adviezen genoeg inmiddels. Het is wachten op input van Peter.
-
Maar het gaat dus over zelfgebouwde messing schaal 0 locs. Goede kans dat die wat meer stroom vragen dan een gewone Lokpilot kan leveren. Dan zit je vast aan de decoders voor de grotere modellen en die zijn nogal duurder.
-
Dit weten we dus helemaal niet zeker, Klaas.
Dat weten we wel zeker want dat schrijft hij zelf in reactie #2.
-
En wat gebeurt er op het moment dat je de lok (op de dan nog digitale spanning) inschakelt? Hetzelfde bij het uitschakelen.
Niks
-
conclusie , simpel locdecodertje van 20 € en een relais, dan is het opgelost voor een 22 € per loc
-
Wat gebeurt er met een analoge loc als je een dcc signaal op de rails zet om zo'n simpele decoder te laten schakelen?
Tom
-
Zoals ik eerder zei: niks. Het DCC signaal is symmetrisch, dat betekent dat er geen gelijkspanningsrest is. Dus de loc gaat niet rijden.
Er kan alleen een probleem optreden bij klokankermotoren, die kunnen door de DCC-stroom overmatig opwarmen. En dat kun je weer verhelpen door een smoorspoel in serie met de motor te zetten.
-
Iedereen hier bedankt die meegedacht heeft ! (y)
Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet en eens naar de onderdelen gezocht die ik nodig denk te hebben en blijk alles al in huis te hebben,
Een paar decoders van ESU , waar ik voorlopig alleen de funcie decoder ga gebruiken.
Een paar bistabile relais ,
Een stel smoorspoeltjes die voor het verzwakken waren bedoeld van een z.g.n. HF verlichtingsspanning om de klokankermotor te beschermen.De zelfinductie is onbekend.Uittesten dus.
Bask heeft mij nog een heel andere suggestie aan de hand gedaan . Het blijkt dat we allebei een soort NX systeem hebben ,waar nog wat meer mee kan dan ik dacht. ;)
Aan degenen die ongerust zijn dat ik "stroomvretende " lok motoren heb ,ik gebruik een aantal Maxon motoren en 18x33 Mashiama motortjes.
In de NS 1200 zitten 4 Mashima's in ,die trekken met elkaar nog net geen 1 Ampere bij 12V. Maar ik ga dus nu nog niet digitaal rijden. :D
Wordt vervolgd.
Peter