BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Jerome op 14 April 2008, 13:22:40
-
Hallo,
Ik heb het volgende probleem. Ik wil mijn baan in aanbouw in sommige gevallen 2 wissels aansluiten op 1 decoder uitgang. Bijvoorbeeld voor een overloop naar een ander spoor. Ik maak gebruik van een Ecos met een Lenz LS150 wisseldecoder. Als voeding gebruik een oude Marklin trafo. De wisselmotoren zijn de bekende van Conrad.
Ik heb nu op mijn baan in aanbouw bovenstaande uitgevoerd en het blijkt nu dat op het moment van schakelen van de wissels, mijn locs op de baan even haperen. Van de stilstaande locs knippert de verlichting even. ??? De wissels die gewoon enkelvouding zijn aangesloten hebben dit probleem niet.
Weet iemand hoe dit kan komen en of hier een oplossing voor is? Anders zal ik helaas voor elk wissel een aparte decoder uitgang moeten gebruiken.
Alvast dank voor jullie hulp!
mvg. Jeroen
-
En je hebt de LS150 echt op een eigen voeding gezet met de ~~ aansluitingen, en niet via een brug van de JK naar de ~~ klemmen? (Wat ook kan, maar niet aan te raden is)
-
Hoi,
Je moet inderdaad wel de LS150 apart voeden met 16v ~spanning.
En goed opletten dat de diodes goed aangesloten zijn van de beide motortjes.
Anders gaat het ook niet goed.
Dus de streepjes van de diodes gelijkwaardig koppelen.
Heb zelf stuk of 8 van zulke constructies, en heb er geen problemen mee.
Groet,
Hans
-
Hans en Frans,
Ik maak inderdaad gebruik van een externe voeding (een oude Marklin trafo). Ook zijn de diodes goed aangesloten. Ik heb nu de spanning op 16~ volt gezet, maar hetzelfde probleem. Ik heb Peco 55 wissels (N) met Elekrofrog en de Conrad aandrijving voedt de wissel hiermee.
Ik heb het gevoel dat de oorzaak te maken heeft met het ompolen van de wisseltong. Wellicht dat er heel even een kleine kortsluiting ontstaat tijdens het schakelen, wellicht doordat de de ene conrad motor net iets sneller is dan de ander?
Ik ga later vandaag wel even verder experimenteren.
Groet, Jeroen
-
Hm, ik zal vanavond ff onder de baan kruipen.
FF zien hoe ik het heb aangesloten.
-
Ik heb het gevoel dat de oorzaak te maken heeft met het ompolen van de wisseltong. Wellicht dat er heel even een kleine kortsluiting ontstaat tijdens het schakelen, wellicht doordat de de ene conrad motor net iets sneller is dan de ander?
Ik denk dat je het inderdaad in deze richting moet zoeken. Je hebt per wissel feitelijk 2 puntstukompolingen: de eigen ompoling door de tongen, en de ompoolschakelaar in de Conrad aandrijving. Die staan parallel aan elkaar, en als de ene net iets sneller is dan de andere dan krijg je even een kortsluiting.
Maar dat heeft niks te maken met het gelijktijdig schakelen van de twee wisssels. Je moet het per wissel bekijken. Dus koppel eens 1 aandrijving los van de decoder en kijk of de afzonderlijke wissels dit ook hebben.
Je bent toch niet de railisolaties achter de puntstukken vergeten? Dat houdt in dat er in de overloop tussen de wissels beide spoorstaven geisoleerd moeten zijn.
-
Zo weer even wat getest.
Klaas, je heb gelijk. Het heeft inderdaad niets te maken met feit dat er twee wissels op de decoder zitten. Ik heb er 1 afgehaald en het probleem doet zich nog steeds voor. De puntstukken zijn inderdaad geïsoleerd. Ik denk nu dat juist de oorzaak is te vinden dat de wissel verbonden is met niet geïsoleerde raillassen aan de rails. (Uitgezonderd de puntstukken dus..) Hier krijgt de wissel stroom van de baan. Ik denk dat de de conrad motor als eerste het puntstuk ompoold en dat de wissel een fractie van een (100ste?) seconde volgt, waardoor kortstondig kortsluiting ontstaat.
Ik denk dat het probleem minder groot wordt door de wissel volledig te isoleren van de rest van de baan. Helaas kan ik dat vandaag niet meer testen (moet dan met de dremel aan de slag), maar ik kom er zsm weer op terug.
Indien anderen soortgelijke ervaringen hebben, dan hoor ik het graag!
mvg, Jeroen
-
Het heeft inderdaad niets te maken met feit dat er twee wissels op de decoder zitten.
Ik zat net nog een reden te bedenken waarom dat niks uit mag maken: als je de wisselmotoren op verschillende uitgangen van de decoder zet, dan lopen ze per definitie niet gelijktijdig om.
Wat je eens kunt bekijken is of de motor goed gecentreerd staat. Als je de schuifstang op de motor in de middenstand zet, staan de wisseltongen dan ook halverwege? Door de veerdraad in een iets andere positie te zetten kun je misschien een stand vinden waarbij het omschakelen van het contact in de aandrijving en van het contact dat de tongen maken elkaar niet meer overlappen.
Het volledig isoleren van het wissel zal je niks opleveren, je zal het wissel toch op de een of andere manier van stroom moeten voorzien. Het probleem zit echt in het feit dat je voor het puntstuk twee omschakelpunten hebt die niet goed synchroon schakelen. Maak de draad van de Conrad aandrijving naar het puntstuk maar eens los, dan is je probleem ook over.
-
Ahum :-X :-X
Klaas je hebt alweer gelijk! Natuurlijk heeft volledig isoleren geen zin.
Ok, ik ga eens kijken of afstellen van de motoren helpt. Ik laat nog wel weten of het is gelukt.
Klaas, Hans, Frans, dank voor het meedenken!
Mvg, Jeroen