BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: VAM65 op 14 April 2008, 08:49:53
-
Beste allen,
Onlangs eindelijk een bruine Lima 1220 gevonden. Zoals bekend is de trekkracht niet om over naar huis te schrijven. Om dat te verbeteren (inclusief een digitaliseringsslag) zie ik de 4 volgende alternatieven:
1. Modeltorque motor inbouwen
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.
3. 1 of 2 draaistellen van en ander merk inbouwen.
4. Het complete onderstel vervangen door een ander.
ad 1. Naar ik begrepen heb, heeft deze motor nauwelijks meer kracht, en maakt alleen minder lawaai.
ad 2. Heb je i.i.g. 2x zoveel kracht, maar kun je 2 motoren op 1 decoder aansluiten?
ad 3. Welke en hoe? Er is wel een draadje waarin het eindresultaat wordt getoond, maar hoe e.e.a. precies gedaan is, dat wordt niet vermeld.
ad 4. Dat lijkt me het makkelijkst, alleen "even" de kap overbouwen, maar welk onderstel leent zich hier het beste voor wat betreft afmetingen?
Graag jullie meningen en vooral: ervaringen.
Marco
-
Ik zou gaan voor optie 3 en er een ingekort onderstel van een Alco PB dieselloc van Athearn onder zetten.
(http://www.usatrains.com/jpg/r22505.jpg)
Je krijgt dan een model met centrale motor wat op alle 6 assen is aangedreven. Het tweede voordeel hiervan is dat de draaistellen die van een 1200 zeer dicht benaderen, inclusief de verschillende as-afstanden onderling (bij Lima zijn die gelijk).
Als je deze (http://cgi.ebay.nl/3-PIECE-HO-ALCO-PA-PB-1-powered-Locomotive-set-Erie_W0QQitemZ230088214658QQihZ013QQcategoryZ19130QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247[/url) koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien. Met de huidige lage dollarkoers voordeliger dan Model torque's
-
Ik ben bezig bij een blauwe Lima 1200 1 Athearndraaistel in te bouwen in het bestaande Limachassis. Heb nog geen proefritten gemaakt en weet dus niet hoe het rijdt. De Athearn heeft geen verschillende asafstanden onderling (die van mij iig niet).
Maarten
-
Als je deze (http://cgi.ebay.nl/3-PIECE-HO-ALCO-PA-PB-1-powered-Locomotive-set-Erie_W0QQitemZ230088214658QQihZ013QQcategoryZ19130QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247[/url) koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien.
Leuk bedacht, maar zijn die alle drie gemotoriseerd? Dat staat er nl. niet duidelijk bij.
-
Als het goed is, alleen de delen met de neus, maar ik kan het mis hebben. Je kan echter ook een loc maken met het bestaande Lima chassis en een loop en een gemotoriseerd draaistel. Dit heb ik ook reeds gedaan. Dan kan je van zo'n driedelige PA/PB dus drie gemotoriseerde 1200'en maken (of twee en één dummy).
-
De PA is gemotoriseerd. Er zit 1 PB dummy bij en een PB met aandrijving.
Ik zou alleen niet voor de Athearn gaan, maar een Proto nemen...
Merk trouwens op, dat deze advertentie voor ons nauwelijks interessant is wegens geen mogelijkheid tot betalen via Paypal of Creditcard...
-
Het was ook slechts een optie. Er staan er wel meer te koop. Paypal is aan te raden.
En ja; Proto kan ook ;-)
zie hier (http://cgi.ebay.nl/1-LIFE-LIKE-HO-TRAIN-PROTO-2000-ERIE-ALCO-PA-LOCOMOTIVE_W0QQitemZ260229170991QQihZ016QQcategoryZ19135QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
-
Ik heb een aantal lima 1200's opgeknapt en heb er ook één daarvan uitgerust met een modeltorque motor. Inderdaad stiller maar verder wat mij betreft een tegenvaller ivm de trekkracht. Ook de snelheid van de lok wordt er lastig mee te regelen, een heuvel of bocht remt de trein enorm af.
Uiteindelijk heb ik alle loks zoveel mogelijk verzwaard met lood (haal een rol voor het dak bij de bouwmarkt en je kunt het zo knippen met een blikschaar. Wel je handen wassen, ik meen dat het niet erg gezond is daar iets van binnen te krijgen) en heb ik de 4 aangedreven assen van anti-slipbandjes voorzien, de trekkracht is dan heel redelijk.
Verder alle overige wielen stroom-afnemend gemaakt en het anker van het motortje gebalanceerd (tip hier ergens op het forum gevonden, hij loopt dan wat stiller en soepeler). Ook de tandwielen allemaal schoongemaakt en met een mini-druppeltje olie teruggezet. Als je wat olie op de draaipunten van het motortje doet wordt 'ie ook 'n stuk stiller, maar pas op dat je echt maar heel weinig olie gebruikt, het moet niet in de rest van het motortje komen.
Groeten,
Laurent
-
trekkracht verbeteren: lok verzwaren.
loze ruimte in de lok voorzien van lood oid.
tinus
-
Het linkje voor de amerikaanse loks geeft 2 dummy's en 1 aangedreven unit. (dummy PA en PB, motorised PA) Een A is een unit met neus en stoeltje voor machinist, een B is enkel een dikke motorwagon.. (voor als iemand dat nog niet wist)
Oorspronkelijk is de 1200 een amerikaanse lok, dus het idee om een Althearn ervoor te gebruiken is zo gek nog niet. Houd er wel rekening mee dat de wielen veel lagere flenzen hebben en er een veel groter vliegwiel op de motor zit dan bij bv roco. Vaak rijden ze 30cm of meer uit (ook na ontsporingen).. ::)
-
Zijn die Proto dingen niet in nederland op een beurs of zo voor een redelijke prijs te krijgen, ik heb ook wel belangstelling voor 1 of 2 van die apparaten maar zie erg op tegen al dat douane gedoe en 40 dollar verzendkosten werkt ook niet erg mee (wat ik bij die adv. zie).
Met Paypal heb ik trouwens ook geen ervaring.(eh, misschien toch wel, was de donatie naar Beneluxspoor soms ook per paypal)
Groet Stephan.
-
@Marco, ik kan je optie 2 -
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.
- ten zeerste afraden! Ik heb een keer via ebay een 1220 gekocht van iemand die dat niet vermeld had, maar heel creatief een tweede motordraaistel ingebouwd had. Nou dat rijdt dus voor geen meter! Het vonkte, dan deed de ene motor het niet en dan de andere weer niet. Bovendien maakt het dubbel zoveel kabaal. Vaak wil een motor harder of zachter dan de andere. Probleempunt is vooral de stroomafname.
Optie drie lijkt me de beste. Ik zou een Fleischmann draaistel willen aanraden vanwege trekkracht en geluid. Echter heb ik hier geen ervaring bij dus verder kan ik daar niets over zeggen.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest; laat je het weten tzt?
-
och, als de draden goed vast zitten en de motoren schoon zijn werkt t vast wel, dan vallen ze in elk geval alletwee tegelijk uit als ie stroomloos staat. Als ze los van elkaar uitvallen is er meer mis. Verder zal het nooit echt lekker rijden omdat je nooit 2 lima-motoren met dezelfde karakteristiek zult vinden, die dingen hebben nogal een persoonlijkheid over t algemeen, dat kun je dus echt vergeten.
-
Marco
Ik ben ook bezig geweest om een Lima 1200 van een ander onderstel te voorzien. Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.
Door de komst van de Trix 1200 ben ik hier mee gestopt.
Misschien dat ik nog eens verder gaat, want kwa rijeigenschappen kan de Trix niet tegen Roco op.
Stephan,
Ik denk dat je met IDeal betaalt heb.
Erich
-
Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8855.jpg)
Drie twee-assige draaistellen?? Of bedoel je een andere loc? Er zijn ook wel Roco DB 103's of 151's gebruikt voor dit doel.
-
Ik wilde ook graag een Trix 1200 kopen, maar vind die belachelijk duur, en begrijp dat de motor niet echt geweldig is. Ik heb dus eerst een blauwe Lima 1200 gekocht, en die voorzien van een Modeltorque motor. Dat kostte mij € 28,-- en het was een fluitje van een cent om die in te bouwen. Daardoor liep hij weliswaar mooier, maar hij was nog steeds niet stil. Met de digitale decoder en JMRI Decoder Pro heb ik de snelheid afgeregeld, en nu loopt hij max. ca. 120 i.p.v. 1200 km/u. Het is best een mooi ding geworden, maar het kan natuurlijk veel beter.
Ik heb elders op dit forum gelezen, dat iemand een 1200 omgebouwd had met een Proto 2000 onderstel van een Alco PA. Ik heb dus zo'n lok gekocht op Ebay voor € 40,--, Nadelen: 1) je moet wel erg veel aan het onderstel veranderen, omdat hij flink ingekort moet worden, 2) de Alco PA heeft geen spaakwielen (Weet iemand misschien uit het hoofd, wat de asdiameter is van de Proto 2000? Is dat misschien 1,5 mm? Ik weet niet of er spaakwielen zijn met deze asdiameter) en 3) de draaistellen lijken wel op die van de 1200, maar er zijn verschillen. Ik heb ooit in Houten naar Fleischmann draaistellen gezocht, maar kon ze niet vinden. Ik meende dat die ik op de lok zag een beetje weinig reliëf hadden, ze leken een beetje vlak, klopt dat? Ik vond het iig geen extra € 85,-- waard.
Dit project staat nu dan ook even op de lange baan. Ik wil t.z.t. eerst proberen, of ik zelf van metaal een korter chassis kan bouwen. Het lijkt me te doen, het moeilijkste is het verlaagde gedeelte in het midden waar de motor in moet. Verder moet je gewoon de gaten voor de draaistellen erin maken. De buitenmaten kun je overnemen van de plastic Lima chassisplaat.
Daarna in Houten nog een oude Lima op de kop getikt voor € 25,--, zo'n oude met blikken pantografen waar de draaistellen niet symmetrisch van zijn. Volgens mij klopt de maatvoering van deze draaistellen beter dan die van de latere versie, en er zit geen gat in de zijkant van de lokbehuizing, dat is ook een bonus. Nadat ik de lok uit elkaar had, brak de gammele plastic onderplaat. Toen heb ik me gelijk voorgenomen, om bij deze Lima eerst gewoon de bodemplaat te vervangen door een metalen plaat, de motor door een nieuwe Modeltorque, en de wielen door Alan Gibson spaakwielen (ruim € 3,-- per stel). Die hebben een asdiameter van 2 mm en moeten dus een beetje opgeruimd worden, want de as van de Lima is 2,5 mm dik. Of ik zou een ander tandwiel voor de 2 mm as moeten kunnen vinden. Inmiddels ligt er een stapel aluminium plaatjes van 2 en 3 mm klaar voor het chassis om bij te vijlen en te boren. Het zal wel niet in 1 keer goed gaan.
De kap is gaaf, maar dof en moet opnieuw beschilderd worden (ik hoop dat dat goed lukt na een airbrushcursus), en er moeten nieuwe pantografen op. Geen idee welke trouwens, maar dat is van later zorg. Ik wil er ook ledjes in maken voor de verlichting. Dit lijkt me dan, op het schilderen na, een eenvoudiger project om mee te beginnen dan het project met het Alco onderstel. Ik wil bovendien kijken of ik d.m.v. geluiddempend materiaal de Lima overbrenging wat geruislozer kan krijgen. Heeft iemand een idee?
Volgens mij heb je met dit alles een behoorlijke lok, al is het natuurlijk nog geen Proto 2000. Maar je moet ergens beginnen. De enige vraag die ik heb, is of de trekkracht voldoende zal zijn, vooral als er nog wat gewicht toegevoegd wordt (de Gibson wielen hebben geen rubberen bandjes).
Voorlopig is de lok vanwege andere projecten (ik rijd Engels stoom op 00 spoor en ben mijn baan aan het bouwen, de NS uit de jaren '50 doe ik er uit nostalgie een beetje bij) nog niet klaar, het zal nog wel een paar maanden duren. Ik denk wel dat ik snel de chassisplaat klaar kan hebben.
Het valt me trouwens op dat de blauwe Lima 1200'en steeds zeldzamer worden. Ik heb bij Rail in Houten aan REZ gevraagd wanneer ze/Hornby met een nieuwe versie komen, en hij zei dat ik de eerste was die erom vroeg. Dat wordt dus voorlopig nog even knutselen.
-
Misschien eens kijken naar roco-locs met de goede asafstanden in de draaistellen? draaistellen ophangen in een zelfgemaakt frame is niet zo heel moelijk en roco-locs hebben al 2mm-assen dus je kunt er eventueel die gobson-wielen op zetten. Die lima-aandrijving is nooit echt stil te krijgen... en cardanaandrijving op 2 draaistellen loopt gewoon mooier.
-
Oeps,
de lok was natuurlijk een SBB Ae 6/6 (Roco nr. 43535)
Erich
-
Zag net op de site van GM&S dat zij een draaistel met motor verkopen welke geschikt zou zijn voor de Lima 1200. Wordt wel een heel geknutsel, maar dat is zo te lezen met bovenstaande oplossingen ook het geval...
Robert
-
Bedankt voor alle reacties zover. Ik dacht zelf al bij voorbaat dat alternatief 1 en 2 niet tot het gewenste resulaat zouden leiden.
Ik zal me eens op een Proto gaan richten. Ik ben alleen nog benieuwd in hoeverre iemand van jullie ooit een NOHAB-onderstel heeft overwogen? 6-assig, en wat lengte betreft komt het ook heel aardig in de buurt.
-
Ergens in dit bericht las ik over spaakwielen. Volgens mij zijn er na de 1000 geen E-locs meer uitgerust met spaakwielen en we praten over een E-loc uit de jaren'50, niet jaren '30.
Groet, Ronald.
-
toch had/heeft de 1200 wel degelijk spaakwielen. In de jaren '50 en zelfs '60 zijn er nog spaakwielen toegepast op locs.
Maarten
-
Vorig jaar ben ik nog in Praag geweest, en natuurlijk veel tijd doorgebracht op verschillende stations, tijdens het fotograferen viel mij op dat veel lok,s spaakwielen hebben, deze Skoda,s zijn niet de nieuwste machines die ik gespot heb, je zou even moeten goegelen om de diverse bouwjaren uit dat land te weten te komen, is trouwens een aanrader om daar eens te kijken, met de trein te doen, en het eten kost geen drol! Wim
-
Voor Ronald: closeupje van de 1201 van Werkgroep 1501/ Stichting Klok ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201.jpg)
Ook handig om een kloppend H0 draaistel in de USA te zoeken ;D
-
@Besselspoor, dank hiervoor.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201.jpg
Met spaakwielen. ;)
Een aantal draaistellen is later voorzien van 'gewone' wielen, er waren nieuwe nodig en de spaakwielen werden niet meer gemaakt.
-
Zo ziet bij mij de aandrijving er op het moment uit:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291849.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291849.jpg
Bij het loopdraaistel moeten de radstanden worden aangepast, en alle wielen moeten vervangen worden door spaakwielen. Het rijdt nog voor geen meter, maar volgens mij komt dat mede doordat de originele Athearn wielen van zamac zijn gemaakt. Zoals je ziet, hebben de Limawielen ook het e.e.a. meegemaakt ;).
Maarten
-
@Leen, pantografen van Sommerfeldt nr 933 kun je het beste nemen.
Groet, Ronald.